ادامه حمایت استرالیا از صنایع زغال سنگ برخلاف هشدارهای جهانی

پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
مقامات استرالیا، سیاست‌­های گزارش اقلیمی را درمورد حذف تدریجی زغال‌سنگ، «اغراق‌آمیز» خطاب کرده‌اند.
تبلیغات

برخلاف توصیه‌‌های گزارش اخیر مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC)، استرالیا حمایت خود را از نیروگاه‌‌هایی که از زغال‌‌سنگ به‌‌عنوان سوخت استفاده می‌‌کنند، آغاز کرده است.

براساس مفاد مندرج در این گزارش سازمان ملل، یکی از اقدامات حیاتی برای محدودسازی میزان گرمایش جهانی به ۱/۵ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد، کنار گذاشتن تدریجی زغال‌‌سنگ عنوان شده است.

معاون نخست‌‌وزیر استرالیا اظهار کرده که کشورش باید به استخراج و بهره‌‌برداری از زغال‌‌سنگ ادامه دهد؛ از سوی دیگر، چین نیز همچنان جایگاه خود را به‌‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌‌کننده زغال‌‌سنگ حفظ کرده است.

همچنین اطلاعات تصاویر ماهواره‌‌ای نشان می‌‌دهد صدها نیروگاه با سوخت زغال‌‌سنگ در چین فعالیت خود را از سر گرفته‌‌اند. به گزارش گاردین، مایکل مک‌‌کورمک (معاون نخست‌‌وزیری استرالیا) گفته است که صرفاً به‌‌خاطر اظهارات یک فرد مبنی بر لزوم پیروی از یک گزارش، دولت او سیاست‌‌های خود را تغییر نخواهد داد.

او افزوده است که در حال‌‌ حاضر زغال‌‌سنگ، ۶۰ درصد از برق مورد نیاز کشور را تأمین می‌‌کند، ۵۰ هزار شغل ایجاد کرده است و بزرگ‌ترین بخش از صادرات استرالیا را تشکیل می‌‌دهد.

global warming/گرمایش جهانی

خطرات ناشی از افزایش ۱/۵ و ۲ درجه‌ای دمای جهان برای اجزای مختلف اکوسیستم 

ملیسا پرایس، وزیر محیط‌‌زیست استرالیا به رادیو ABC گفت که مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی درمورد لزوم کنار گذاشتن زغال‌‌سنگ تا سال ۲۰۵۰، بزرگ‌‌نمایی کرده است و فناوری‌‌های جدید را به‌‌عنوان راه‌‌حلی برای ادامه‌‌ی بقای سوخت‌‌های آلاینده پیشنهاد کرد.

گزارش اقلیمی توسط مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی در سازمان ملل تهیه شده و در آن به‌‌وضوح هشدار داده شده که برای مهار افزایش دمای زمین، به تغییرات بی‌‌سابقه‌‌ای نیاز است؛ همچنین این گزارش پیش‌‌بینی می‌‌کند درصورت تجاوز دمای جهان از نقطه‌ی هدف اعلام‌‌شده، انتظار می‌‌رود فجایعی نظیر انقراض برخی گو‌‌نه‌‌های زیستی و نیز تشدید بلایای طبیعی رخ دهد.

در گزارش آمده است که برای پیشگیری از تغییراتی ویرانگر، باید تولید انرژی از منابع زغال‌‌سنگی تا پایان سال ۲۰۵۰ کاملاً متوقف شود.

صنایع زغال‌‌سنگ برای معرفی تکنولوژی جذب و ذخیره‌‌سازی کربن (CCS) به‌‌عنوان راه‌‌حل فشار وارد می‌‌کنند. این تکنولوژی شامل فرایند جذب دی‌‌اکسید کربن ناشی از احتراق سوخت‌‌های فسیلی (نظیر زغال‌‌سنگ) و دفن کردن آن در زیر زمین است.

مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی نیز با توسعه‌‌ی کاربرد تکنولوژی جذب و ذخیره‌‌سازی کربن موافق است. اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که پیشرفت این فناوری هنوز بسیار کندتر از آن است که بتوان به‌‌کمک آن به اهداف فعلی در کاهش انتشار رسید.

global warming/گرمایش جهانی

نمودار توزیع ۱۰ سال از گرم‌ترین و سردترین سال‌های جهان 

از سوی دیگر، با ادامه‌‌ی روند کاهش هزینه‌‌ی فناوری‌‌های تجدیدپذیر، این فناوری‌‌ها در حال رقابت با انواع نیروگاه‌‌ها با سوخت زغال‌‌سنگ هستند. گزارش شده که اکنون چین حدود ۹۹۳ گیگاوات از کل ظرفیت نیروگاه‌‌ها با سوخت زغال‌‌سنگ را به خود اختصاص داده است؛ ضمن اینکه با اجرای برنامه‌‌های جدید، این ظرفیت تا ۲۵ درصد دیگر افزایش خواهد یافت.

زغال سنگ بزرگترین بخش از صادرات استرالیا را تشکیل داده است

دولت مرکزی چین سعی کرده است با صادر کردن دستور توقف فعالیت بیش از ۱۰۰ نیروگاه برق در این کشور، این روند افزایشی را کنترل کند. اما اطلاعات حاصل از تصاویر ماهواره‌‌ای نشان می‌‌دهد که این تلاش‌‌ها مؤثر واقع نشده‌‌اند.

با این تفاسیر، چین همچنان مقام خود را به‌‌عنوان بزرگ‌ترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌‌ای در جهان حفظ کرده است؛ در حالیکه استرالیا هنوز مقام سیزدهم را در این جدول دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات