جف بزوس از صرف ثروتش برای تحقق مسافرت فضایی دفاع کرد

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ثروتمندترین فرد جهان به‌تازگی با دفاع از صرف هزینه‌های میلیاردی در پروژه‌های مختلف اعلام کرد که باید افرادی به نمایندگی از بشریت پذیرای خطرات باشند.
تبلیغات

جف بزوس، مدیرعامل آمازون روز دوشنبه، در ۲۵-امین اجلاس سالانه‌ی وایرد در سان فرانسیسکو با دفاع از تلاش‌های خود برای دستیابی به مسافرت فضایی از طریق شرکت هوافضای بلو اورجین، اعلام کرد که تنها با پذیرفتن خطرات بزرگ و پیگیری رویاهای شخصی است که بشریت می‌تواند به نحو معناداری پیشرفت کند. بزوس در ماه ژوئیه به‌ لطف افزایش بهای سهام آمازون به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد. هرچند وی به‌ تازگی دو میلیارد دلار کمک مالی برای احداث مدارس پیش‌دبستانی اهدا کرد؛ اما از زمان صدرنشینی در فهرست ثروتمندترین‌های جهان تاکنون در مورد چگونگی تصمیم‌گیری برای صرف ثروت هنگفتش با انتقاداتی مواجه شده است.

استیون لوی، روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی در جریان این اجلاس از بزوس پرسید که آیا بهتر نیست دارایی وی که هم‌اکنون به گزارش بلومبرگ نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار است، به جای مسافرت فضایی صرف حل مشکلات عملی نظیر فقر شود؟ بزوس در پاسخ گفت:

من یک دقیقه از عمرم را صرف چیزی نمی‌کنم که به باور خودم به تمدن و جامعه یاری نمی‌رساند. شما خواهان پذیرفتن خطر هستید. شما می‌خواهید افراد رویاهایی داشته باشند که اغلب مردم موافق آن نیستند. اگر رویایی داشته باشید که همگان موافق آن هستند، احتمالا نباید دست به تحقق آن بزنید؛ زیراد فرد دیگری زودتر آن را انجام خواهد داد. تمام پیشرفت‌های واقعی هنگامی به دست می‌آیند که تقریبا تمام دنیا در اشتباه به‌ سر می‌برند؛ در حالی که حق با شما است.

شما می‌خواهید افراد رویاهایی داشته باشند که اغلب مردم موافق آن نیستند

بزوس به‌تازگی برای بررسی چگونگی به‌ کارگیری منابعش و به‌طور خاص نحوه‌ی رفتار آمازون با نیروی کار انباری و پیمانی، مقدار پرداختی به کارکنان این شرکت و مقدار بازپرداخت به انجمن‌ها با تحقیقات بیشتر مواجه شده است. غول خرده‌فروشی جهان چندی پیش پس از مطرح شدن انتقاداتی از سوی سناتور برنی سندرز، حداقل دستمزد تمام کارکنانش را به ۱۵ دلار در ساعت افزایش داد. با این حال، اکنون ورود گسترده‌ی آمازون به خرده‌فروشی آفلاین، روبوتیک و خانه‌ی هوشمند که می‌تواند در نهایت منجر به از دست رفتن مشاغل بسیار، رقابت پایین در بازار و تحکیم بیشتر قدرت این شرکت شود، انتقادات دیگری را برانگیخته است.

Jeff Bezos / جف بزوس

بزوس در گفتگوی خود به‌طور صریح اعلام کرد که تنها دولت‌ها می‌توانند مشکلات موجود در مقیاس‌های بسیار بزرگ را حل کنند. وی با اشاره به اینکه دولت‌ها به‌طور معمول محافظه‌کارتر هستند، گفت:

ما می‌خواهیم افراد قادر به پیگیری مسائلی باشند که به باورشان مهم هستند و خواهان آن هستیم که دولت‌ها مسائلی را که مهم هستند، پیگیری کنند.

بزوس گفت مقیاسی که دولت‌ها در آن فعالیت می‌کنند، برای حل مشکلاتی نظیر آموزش، درمان و فقر در سراسر کشور ضروری است. وی اظهار داشت:

مسائلی وجود دارند که صرفا به دلیل مقیاس، تنها دولت‌ها قادر به رفع آن‌ها هستند. سهام آمازون من در مقایسه با منابع دولت فدرال ایالات متحده بسیار اندک است.

بزوس در ادامه با بیان اینکه ایالات متحده همچنان بزرگترین کشور دنیا است، به دفاع از همکاری آمازون با وزارت دفاع این کشور پرداخت.

مدیرعامل آمازون در اظهارات پایانی خود از پروژه‌ی ۴۲ میلیون دلاری‌اش برای ساخت یک ساعت ۱۰ هزار ساله در کوهی در تگزاس صحبت کرد که ساخت و ساز آن در ماه بهمن (فوریه) آغاز شد. وی اذعان کرد که در حال حاضر، پروژه‌ی ساخت چنین ساعتی در مقایسه با مشکلات واقعی بشریت احتمالا کم‌ارزش و حتی بیهوده به‌نظر می‌رسد. اما او می‌خواهد این ساعت نمادی از نحوه‌ی تفکر ما درباره‌ی نقشمان به‌عنوان گونه‌هایی در مقیاس صدها هزار سال باشد. بزوس در این باره گفت:

ما دیگر قادر به تفکر کوتاه‌مدت نیستیم. ما به نمادهای بیشتر برای تفکر بلندمدت نیاز داریم. من بر این باورم که این ساعت هیچ دستاوردی برای چند صد سال نخواهد داشت. ما آن را خواهیم ساخت و مردم برای مدتی طولانی آن را مسخره خواهند کرد.

بزوس در ادامه می‌گوید:

اما به‌محض آنکه از عمر ساعت بگذرد، دیگران احتمالا از وی تقدیر خواهند کرد.

او امیدوار است که این ساعت به‌ عنوان نمادی برای ارزشمندی چشم دوختن به آینده و حل مشکلات بلندمدت حفظ خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات