سیاستمداران علاقه‌ای به دخالت در مسئله تغییرات اقلیمی ندارند

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
اخیرا دانشمندان اعلام کردند، کاهش مصرف فراورده‌های گوشتی می‌تواند راهکار سریعی برای پاسخ به تغییرات اقلیمی باشد. اما وزیر امور اقلیمی بریتانیا، نظر دیگری دارد.
تبلیغات

فقط یک هفته پس از آنکه دانشمندان اعلام کردند، کاهش شدید کربن برای حفاظت از محیط‌زیست ضروری است، کلر پری، وزیر امور اقلیمی بریتانیا، با اظهارات خود نشان داد که تحقق این امر چقدر می‌تواند دشوار باشد.

دانشمندان می‌گویند، ما باید گوشت خیلی کم‌تری بخوریم، چرا که صنعت دامپروی باعث انتشار مقادیر زیادی کربن می‌شود. اما کلر پِری، وزیر امور اقلیمی بریتانیا، به بی‌بی‌سی نیوز گفت که این کار دولت نیست که به مردم در مورد رژیم غذایی توصیه بدهد.

پری حتی تردید داشت که بگوید، خودش هم گوشت کم‌تری می‌خورد. خانم پری توسط سازمان بین‌المللی دوستان زمین (FoEI) متهم به کوتاهی در انجام وظیفه‌ی خود شد. کارشناسان این سازمان مدافع محیط زیست، می‌گویند که وزرای کشور باید در این مسئله‌ی دشوار، رهبری خود را نشان دهند. اما وزیر امور اقلیمی بریتانیا که شخصا درمورد نیاز به مقابله با تغییرات اقلیمی متقاعد شده، در خصوص اظهارات دوستان زمین، نظر دیگری دارد.

 پری گفت:

من گوشت‌های محلی زیادی دوست دارم. فکر نمی‌کنم، ما باید به مردم تجویز کنیم که چه رژیم غذایی داشته باشند.

وقتی از او پرسیده شد که آیا دولت باید یک نمونه‌ مناسبی برای خوردن گوشت گاو کم‌تر باشد، گفت:

 فکر می‌کنم که این بدترین نوع دولت دایه باشد. نمی‌توانم مردم کشور را نصیحت کنم. چطور می‌توانم به مردم بگویم که بعد از یک روز کار سخت، استیک و چیپس نخورند.

خانم پری حتی از این نیز خودداری کرد که بگوید، آیا با نتایج یافته‌های دانشمندان موافق است که مصرف گوشت باید کاهش پیدا کند.

کریگ بنت از سازمان بین‌المللی دوستان زمین (FoEI) در پاسخ به اظهارات وزیر امور اقلیمی بریتانیا، گفت:

اکنون شواهد بسیار روشن است که خوردن گوشت کم‌تر می‌تواند، یکی از سریع‌ترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا باشد. کاهش مصرف گوشت همچنین برای سلامتی مردم مفید است و زمین‌های کشاورزی بیش‌تری را برای طبیعت آزاد خواهد کرد. این موضوع، کاملا بی‌فکری و کوتاهی از وظیفه دولت است. چرا که دولت باید مردم را متقاعد کند، گوشت کم‌تری مصرف کنند.

بنت در ادامه افزود که دولت می‌تواند کارزارهای مدنی راه‌اندازی کند، رژیم‌های غذایی در مدارس و بیمارستان‌ها را تغییر دهد یا مشوق‌های مالی به شهروندان بدهد. در همین حال، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) تخمین زده است که انتشار  ۱۴٫۵درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان ناشی از دامپروری است. در همین حال سازمان‌های دیگری مانند موسسه‌ ورلدواچ بر این باورند که چنین میزانی می‌تواند تا ۵۱ درصد افزایش پیدا کند. حتی در برآوردی متعادل‌تر، این میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر از همه‌ی خودروها، کامیون‌ها، هواپیماها و کشتی‌های جهان است.

آناناس مرغ که به روش تفت روغن داغ تهیه شده. کلر پِری می‌گوید، وعده غذایی معمول او، استیک و چیپس نیست، بلکه غذاهای تفت روغن داغ است

دام‌ها به میزان تقریبا ۹ درصد از انتشار جهانی دی‌اکسید کربن، ۳۵ تا ۴۰ درصد از کل انتشار گاز متان و ۶۵ درصد انتشار اکسید نیتروژن را تشکیل می‌دهند. در حقیقت، گاز متان یکی از بزرگ‌ترین گازهای گلخانه‌ای جهان است که نقش به سزایی در گرمایش جهانی دارد و می‌تواند تا ۱۰۰ برابر دی‌اکسید کربن گرما را طی یک دوره‌ی پنج ساله در جو زمین به دام بیاندازد..

نمی‌توانیم به مردم تجویز کنیم، چه رژیم غذایی داشته باشند

اکثر گاز متان ناشی از گاوها در مزارع صنعتی تولید می‌شود که از دانه‌های کم کیفیت تغذیه می‌شوند و بدن آن‌ها نمی‌تواند هضمشان کند، در نتیجه باعث افزایش سطح سوء هاضمه و نفخ می‌شوند. پس از آن تمامی این گازها وارد جو زمین می‌شوند. علاوه بر این، گوشت و سایر محصولات حیوانی با توجه به جنگل‌زدایی مورد نیاز برای پرورش حیوانات و همچنین حمل و نقل برای تغذیه حیوانات و توزیع محصولات به مصرف‌کنندگان اثرات سنگین زیست‌محیطی دارند.

خانم کلر پری، در ادامه مصاحبه خود با بی‌بی‌سی نیوز، گفت:

آنچه که من فکر می‌کنم باید انجام دهیم این است که همه‌ی مسائل مرتبط به انتشارات کشاورزی را بررسی کنیم و درختان بیش‌تری بکاریم. اما اگر شما و من گوشت کم‌تری بخوریم، آن‌ هم با تمام گوسفندانی که در سوئیس و گاوهایی که هلند هستند، تاثیری لحظه‌ای خواهد داشت و غیر عملی است. بیایید با تکنولوژی و در مقیاس بزرگ به دنبال حل این مشکلات باشیم.

پری گفت، به‌جای کاهش مصرف گوشت، ما می‌توانیم تجهیزاتی (بسیار گران قیمتی) را استفاده کنیم که دی‌اکسید کربن را از جو ببلعند. خانم پری در ادامه گفت که وعده‌ی غذایی معمول خانوادگی او، استیک و چیپس نیست؛ بلکه غذاهای تفت روغن داغ است که طعم و بافت گوشت با وجود غنی بودن از سبزیجات حفظ می‌کنند. اما او دوست نداشت که در مقابل دوربین به این موضوع اذعان کند. پری موافق است که دولت باید در خصوص رژیم‌های سالم به مردم توصیه کند؛ چرا که اضافه وزن و چاقی موجب می‌شود که مالیات‌دهندگان هزینه‌های زیادی را برای امور سلامتی خود متقبل شوند. اما وزیر امور اقلیمی بریتانیا، تلویحا اذعان داشت که این موضوع نمی‌تواند درمورد سیاره صدق کند.

اما ترس کلر پری به متهم شدن در رسانه‌ها به‌عنوان، یک سیاستمدار رئیس‌ماب، نشان می‌دهد که مراحل بعدی مقابله با تغییرات اقلیمی می‌تواند تا چه حد دشوار باشد. تاکنون ۷۵ درصد کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در بریتانیا با به‌کارگیری انرژی‌های سبز در شبکه‌های برق انجام گرفته است. به‌همین جهت، بسیاری از شهروندان بریتانیا، به سختی متوجه این تغییر شدند. دانشمندان به‌طور کلی موافقند که برای داشتن زندگی و سیاره‌ای سالم، مبارزه علیه تغییرات اقلیمی باید وارد حیطه‌ی شخصی مردم شود.

صنعت دامپروری یکی از بزرگ‌ترین عوامل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان است

این بدان معنی است که مردم باید با اتومبیل‌های کوچک‌تری رانندگی کنند، بیشتر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کنند، کم‌تر از سفرهای هوایی استفاده کنند، کمتر تابع تغییرات مد روز برای خریداری پوشاک خود باشند، در زمستان لباس‌های گرم بیش‌تری بپوشند و گوشت کم‌تری بخورند. دانشمندان می‌گویند، مردم هنوز هم زندگی خوبی خواهند داشت، اما باید در این خصوص، به لحاظ فرهنگی تغییر کنند.

تخمین زده می‌شود که تنها در ایالات متحده، سالانه ۵۰۰ میلیون تن فرآورده‌های گوشتی تولید می‌شود

دانشمندان همچنین گفتند که اگر دولت‌ها احساس می‌کنند، نمی‌توانند این پیام‌ روشن را به مردم منتقل کنند، وظیفه‌ی نگه داشتن روند افزایش دمای جهانی تا زیر ۱٫۵ درجه دشوارتر خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید، کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵ در پاریس گردهم آمدند و بر سر مجموعه‌ای از اهداف توافق کردند تا گرمایش زمین را در مقایسه با عصر ماقبل صنعتی، زیر ۲ درجه سانتی‌گراد نگه دارند. کشورهای عضو توافق پاریس، همچنین با چشم داشت هدفی بلندپروازانه، متعهد شدند که روند گرم شدن کره زمین را تا پایان قرن حاضر، به کمتر از ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد برسانند.

خانم پری در حالی این اظهارنظرها را کرد که او به‌تازگی ابتکار هفته سبز بریتانیا (Green GB Week) را راه‌اندازی کرده تا نشان دهد، بریتانیا چگونه می‌تواند به لحاظ اقتصادی موفق باشد و در عین حال به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند. وزیر امور اقلیمی بریتانیا همچنین رسما از مشاوران درخواست خواهد کرد که راهکاری برای رساندن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بریتانیا به صفر ارائه دهند.

دولت بریتانیا در راستای همکاری با کسب و کارها و جامعه مدنی، نخستین هفته‌ی سبز این کشور را معرفی کرد، برنامه هفتگی سالانه‌ای شامل رویدادها و کنفرانس‌های مختلف که فرصت‌های رشد پاک بریتانیا در آن بررسی می‌شوند و نشان می‌دهد که کسب و کارها و مردم چگونه می‌توانند در مقابله با تغییرات اقلیمی با هم همکاری کنند.

هفته‌ی سبز بریتانیا از ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) شروع به کار کرد. بریتانیا بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا بیش از ۴۰ درصد کاهش داده و در عین حال، در این سال‌ها رشد اقتصادی، بیش از دو سومی نسبت به قبل داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات