۵ حقیقت انکارناپذیر در مورد کشاورزی حیوانات و آلودگی هوا

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در دنیای امروز، مسائل جدی زیست محیطی زیادی وجود دارد و کشاورزی حیوانات یا دامپروری یکی از علل عمده آلودگی است.
تبلیغات

تقریبا تمام حیوانات مزرعه، یعنی حدود ۹۹ درصد آن‌ها، در یکی از ۲۰ هزار مزارع صنعتی واقع در ایالات متحده آمریکا پرورش داده می‌شوند. در این میان تنها حدود ۴۲ میلیون گاو هر ساله در این مزرعه‌ها پرورش داده می‌شود. این مزارع صنعتی یا عملیات تغذیه متمرکز حیوانات (CAFO) به‌علت قوانین ضد افشاگرانه، موجب بروز بسیاری از مسائل و مشکلات سلامتی و زیست محیطی گرفته می‌شوند. متاسفانه این ناپاکی‌ها هوای کره‌ی زمین را آلوده می‌کنند.

زباله‌های حیوانی باعث آلودگی هوا می‌شوند

مزارع صنعتی شاید غذا تولید کنند، اما مقادیر عظیمی زباله‌های حیوانی مانند ادرار و کود هم تولید می‌کنند که حدود ۴۰۰ نوع گاز مضر مختلف را وارد جو سیاره می‌کنند. برخی از این گازها عبارتند از: اکسید نیتروژن، آمونیاک، ذرات جامد، اندوتوکسین و سولفید هیدروژن. از آنجایی که در مزارع صنعتی هزاران حیوان با هم نگهداری می‌شوند، غلظت گازهایی که در این مزارع تولید می‌شود، می‌تواند برای نواحی جمعیتی که در نزدیکی این مزارع واقع شده‌اند، بسیار خطرناک باشند. به‌عنوان مثال، حدود ۸۰ درصد آمونیاک منتشر شده در ایالات متحده آمریکا ناشی از زباله‌های حیوانی هستند.

علاوه بر این، زمانی که زباله‌های مزارع صنعتی تجزیه می‌شوند، ذرات هوا را به‌ همراه گازهای مضری منتشر می‌کنند. این ذرات ممکن است، شامل کود خشک، پرها، ذرات غذا و فضولات حیوانی باشند. ذرات مضر می‌توانند تا کیلومترها در هوا سفر کنند و آسمان اطراف مزارع صنعتی را تیره کنند. آنتی‌بیوتیک‌هایی هم که به هنگام استرس زیاد به دام‌ها خورانده می‌شوند، ذرات مضری دیگری را تولید می‌کنند که می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حیوانات بیشتر از همه وسایل نقلیه‌ی جهان است

در یک آزمایش که توسط پژوهشگران دانشگاه تگزاس تک انجام شد، نمونه‌برداری هایی در دو ناحیه‌ی بالا و پایین مزارع صنعتی انجام شد. در این آزمایش، ۱۰۰ درصد نمونه‌ها دارای موننسین مثبت بودند. موننسین آنتی‌بیوتیکی است که معمولا در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که این آنتی‌بیوتیک به افزایش باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک کمک نمی‌کند، اما آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین که به مقاومت باکتری‌ها کمک می‌کنند، در ۶۰ درصد نمونه‌های پایین و ۳۰ درصد از نمونه‌های نمونه‌های بالا یافت شد. آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین برای درمان چشم صورتی (التهاب ملتحمه) و عفونت‌های مجاری ادراری استفاده می‌شود که درمان هر دو با توجه به مقاوم‌تر شدن باکتری‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها دشوارتر می‌شوند.

۲. حیوانات اهلی تقریبا یک پنجم گازهای گلخانه‌ای جهان را منتشر می‌کنند

حیوانات اهلی تقریبا یک پنجم گازهای گلخانه‌ای جهان را منتشر می‌کنند

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) تخمین زده است که انتشار  ۱۴/۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان ناشی از دامپروری است. در همین حال سازمان‌های دیگری مانند موسسه‌ی ورلدواچ بر این باورند که چنین میزانی می‌تواند تا ۵۱ درصد باشد. حتی در برآوردی متعادل‌تر، این میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر از همه‌ی خودروها، کامیون‌ها، هواپیماها و کشتی‌های جهان است!

یک دلیل این موضوع این است که بیش از یک سوم مواد خام و سوخت‌های فسیلی مصرف شده در ایالات متحده آمریکا در دامپروری مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، دام‌ها به میزان تقریبا ۹ درصد از انتشار جهانی دی‌اکسید کربن، ۳۵ تا ۴۰ درصد از کل انتشار گاز متان و ۶۵ درصد انتشار اکسید نیتروژن را تشکیل می‌دهند. در حقیقت، گاز متان یکی از بزرگ‌ترین گازهای گلخانه‌ای جهان است که نقش به سزایی در گرمایش جهانی دارد و می‌تواند تا ۱۰۰ برابر دی‌اکسید کربن گرما را طی یک دوره‌ی پنج ساله در جو زمین به دام بیاندازد.

اکثر گاز متان ناشی از گاوها در مزارع صنعتی تولید می‌شود است که از دانه‌های کم کیفیت تغذیه می‌شوند و بدن آن‌ها نمی‌تواند هضمشان کند، در نتیجه باعث افزایش سطح سوء هاضمه و نفخ می‌شوند. پس از آن تمامی این گازها وارد جو زمین می‌شوند. علاوه بر این، گوشت و سایر محصولات حیوانی با توجه به جنگل‌زدایی مورد نیاز برای پرورش حیوانات و همچنین حمل و نقل برای تغذیه حیوانات و توزیع محصولات به مصرف‌کنندگان اثرات سنگین زیست محیطی دارند. 

۳. مزارع صنعتی بوی غیرقابل تحملی برای ساکنان محلی تولید می‌کنند

مزارع صنعتی بوی غیرقابل تحملی برای ساکنان محلی تولید می‌کنند

زندگی در کنار مزرعه حیوانات می‌تواند کاملا ناراحت کننده باشد. تخمین زده می‌شود که ۵۰۰ میلیون تن گوشت احشام سالانه در ایالات متحده آمریکا تولید می‌شود. این امر باعث می‌شود که تولید زباله‌های حیوانی حتی بیشتر از کود باشد. اکثر این زباله‌ها در مجاورت فاضلاب‌ها و تالاب‌ها رها می‌شوند. و زمانی که فاضلاب‌ها پر شدند، آلودگی آب به هوا می‌رود و باعث ایجاد آلاینده‌های ناشی از باد می‌شود. مزارع صنعتی با داشتن بوی بسیار نامطبوع و گازهای مضر، سلامتی و کیفیت زندگی جمعیت‌هایی که در اطراف آن‌ها زندگی می‌کنند را به شدت کاهش می‌دهند. سازمان مدیریت و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا، حتی گزارش داده است، زندگی در نزدیکی مزارع صنعتی می‌تواند موجب تضعیف سلامت روانی و افزایش حساسیت به بو شود. متاسفانه بسیاری از جمعیت‌هایی که در نزدیکی مزارع صنعتی زندگی می‌کنند، دارای شرایط نامطلوب اقتصادی (زیرخط فقر) هستند و در نتیجه نمی‌توانند از این نواحی نقل مکان کنند.

۴. حیوانات موجب افزایش باران‌های اسیدی می‌شوند

 حیوانات موجب افزایش باران‌های اسیدی می‌شوند

یکی دیگر از مشکلات تخلیه‌ی حیوانات در تالاب‌های عظیم این است که زباله‌ها تجزیه می‌شوند و موجب تولید گاز آمونیاک می‌شوند. باکتری‌ها هم با سایر آلاینده‌های موجود در هوا ترکیب می‌شوند و اسید نیتریک را تشکیل می‌دهند. اسید نیتریک در جو تولید می‌شود و سپس به‌صورت باران‌های اسیدی به زمین بازمی‌گردد و موجب آسیب رساندن به خاک، زیستگاه‌های جنگلی و اکوسیستم‌های آبی می‌شود.

۵. حیوانات مزارع موجب مشکلات سلامتی بسیاری می‌شوند

حیوانات مزارع موجب مشکلات سلامتی بسیاری می‌شوند

با توجه به تمام این آلودگی‌های هوا، تعجب‌آور نیست که حیوانات مزارع مشکل سلامتی جدی را برای کارگران مزرعه و ساکنان محلی ایجاد می‌کنند. عمده بیماری‌های ناشی از این آلودگی‌ها عبارتند از: التهاب تنفسی، برونشیت، التهاب ریه، سندروم سمی گرد و غبار، آسم و احتمالا بیماری‌های قلب. انتشار آمونیاک می‌تواند انواع مختلف اثرات سلامتی مانند سرگیجه، سوزش چشم، بیماری تنفسی و حالت تهوع را ایجاد کند.

گاز متان می‌تواند تا ۱۰۰ برابر بیش از دی‌اکسید کربن گرما در جو به دام بیاندازد

همچنین انتشار سطوح خطرناک سولفید هیدروژن می‌تواند موجب گلو درد، تشنج، کما و حتی مرگ شود. آسم می‌تواند یک نگرانی واقعی باشد، به ویژه برای کودکانی که در نزدیکی این مزارع حیوانات زندگی می‌کنند. بر اساس گزارش سازمان مدیریت و پیشگیری بیماری، کودکانی که در نواحی نزدیک به مزارع صنعتی زندگی می‌کنند، احتمال بیشتری برای ابتلا به آسم یا برونشیت دارند. در نهایت، شرایط غیربهداشتی مزارع صنعتی، کیفیت پایین خوراک دام‌ها و استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان دام‌ها، موجب بیماری‌هایی می‌شوند که مدیریت آن‌ها همیشه ساده نیست. به عنوان مثال، عوامل آنفولانزای خوکی و آنفولانزای پرندگان می‌توانند از طریق هوا پخش شوند و باعث شیوع بیماری در نواحی مسکونی اطراف مزارع صنعتی شوند.

چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

گفته می‌شود که وقتی حقیقت را بفهمیدید، وظیفه‌تان، آگاه کردن دیگران است. بنابراین در این مورد، با به اشتراک گذاشتن این مقاله می‌تواند دیگران را در مورد خطرات دام‌پروری آگاه کنید. بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوای ناشی از دامپروری، رجوع به منبع اصلی است. اگر همه ما اقدام به کاهش مصرف گوشت و لبنیات کنیم، می‌توانیم تقاضا برای این محصولات را کاهش دهیم و به آرامی این صنعت را از بین ببریم! بله، شما به سادگی با انتخاب مواد غذایی گیاهی بیش‌تر، می‌توانید به طور موثر اثرات کربن خود را کاهش دهید و به کاسته شدن برخی از اثرات منفی مزارع صنعتی کمک کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات