صدای کم خودروهای برقی و عابرین نابینا؛ چالش جدید دولت ها و خودروسازان

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
محققان دانشگاه موناش و سازمان ویژن استرالیا به دنبال قانونی شدن استانداردهای ایمنی خودروهای برقی و هیبریدی برای حمایت از نابینایان و کم‌بینایان هستند.
تبلیغات

تعداد خودروی برقی و هیبریدی در سراسر جهان و استرالیا به‌طور روزافزون افزایش می‌یابد؛ برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودروی الکتریکی در جهان وجود داشته باشد. تحقیقات جدید انجام شده در دانشگاه موناش و سازمان غیرانتفاعی ویژن استرالیا نشان می‌دهد که عابران پیاده نابینا و کم‌بینا به دلیل افزایش شمار خودروی برقی و هیبریدی در جاده‌ها، بیش‌تر در معرض خطر هستند. در حالی که این روزها تعداد وسایل نقلیه هیبریدی و الکتریکی در استرالیا و سایر نقاط جهان افزایش می‌یابد، نگرانی‌ها نسبت به سلامت عابران پیاده خاص بیش‌تر شده است. دلیل اصلی این مسئله، صدای کمتر خودروهای الکتریکی و هیبریدی نسبت به محصولات احتراق داخلی ذکر می‌شود.

hybrid car

محققان دانشگاه موناش از مسئولان استرالیا خواسته‌اند که استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه خود را با اروپا هماهنگ کنند و از نصب سامانه‌ی هشدار صوتی خودرو (AVAS) برای تمام خودروهای هیبریدی و الکتریکی، اطمینان حاصل شود.

کارن نایت، مدیرکل ویژن استرالیا گفت:

خودروهای برقی و هیبریدی در هنگام رانندگی با سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت یا بیش‌تر، نیاز به سیستم هشدار صوتی دارند؛ این خودروها باید هنگام حرکت به جلو یا عقب، صدای مشخصی تولید کنند تا مشکلی برای عابران پیاده نابینا و کم‌بینا ایجاد نشود. مقامات نظارتی در ایالات متحده و اروپا، مقررات مربوط به استانداردهای حداقل میزان صدا برای خودروی الکتریکی و هیبریدی در هنگام حرکت با سرعت‌ کم را تصویب کردند و ما اکنون معتقدیم که زمان اعمال آن برای استرالیا نیز فرا رسیده است.
hybrid electric vehicle / خودروی برقی هیبریدی

اگرچه خودروهای هیبریدی و برقی بسیار کم‌صدا هستند، اما این مسئله خطر مضاعفی برای عابران پیاده نابینا و کم‌بینا به‌همراه دارد؛ زیرا این عابران وابستگی زیادی به صدای پیشرانه و موتور الکتریکی خودروی برقی برای تشخیص بودن یا نبودن خودرو در جاده دارند.

کارن نایت افزود:

درحالی که خودروهای برقی مزایای بسیاری دارند، اما موتور الکتریکی آن‌ها شرایط دشواری در سرعت‌های کم به وجود می‌آورد. این مسئله برای عابران پیاده نابینا یا کم‌بینا، کودکان و سالمندان مشکل ایجاد می‌کند. 

براساس این تحقیق، اکثر حوادث مربوط به خودروهای برقی و هیبریدی در مناطقی اتفاق می‌افتد که عابران پیاده قصد دارند از جاده (تقاطع‌ها) عبور کنند. یکی از افراد تحت بررسی در این تحقیق،  سه بار به‌دلیل نشنیدن صدای پیشرانه خودروها تا آستانه‌ی تصادف پیش رفت.

خودروی الکتریکی گلف

دانا دایسون، کارشناس ویژن استرالیا می‌گوید:

افراد باید مراقب یکدیگر باشند و بتوانند ایمنی را برای عابران پیاده ناتوان فراهم کنند. جامعه نابینایان و کم‌بینایان به توجه عمومی برای امنیت و سلامت خود نیاز دارند و  از عصا و سگ برای اطمینان از ایمنی استفاده می‌کنند؛ اما آن‌ها نیاز به مقررات حمایتی در جامعه دارند. البته این موضوع به‌نفع بسیاری از اعضای جامعه من‌جمله افراد سالم، کودکان و نوجوانان نیز خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات