ابزار جدید MIT، امکان حذف هر موردی را در عکس‌ها فراهم می‌کند

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
مطالعه 4 دقیقه
ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی MIT به نام دیپ انجل به شما کمک می‌کند هر چیزی اعم از اشیاء مختلف یا افراد حاضر در عکس‌های قدیمی را حذف کنید.
تبلیغات

ویرایش عکس‌های قدیمی یکی از موضوعات مورد توجه بسیاری از کاربران است. با توجه به فناوری‌های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی، هر روز امکانات بیشتری در اختیار کاربران برای ویرایش عکس‌ قرار می‌گیرد.

گاهی با عکس‌های خوب و قدیمی روبرو می‌شویم که همه‌ی عناصر در آن خوب و عالی است؛ ولی باید یک مورد، اعم از شی یا فرد از تصویر حذف شود تا بتوانیم از آن عکس استفاده کنیم. وقتی می‌خواهیم شی یا حتی فردی را از عکسی حذف کنیم، عموما کیفیت عکس نهایی آن‌طور که باید باشد نیست و در نتیجه امکان استفاده از عکس ویرایش‌شده گاهی مقدور نیست.  

اما محققان MIT موفق به طراحی ابزار جدیدی شده‌اند که می‌تواند به کاربران کمک کند تا اشیا یا حتی افراد را از عکس‌های خود حذف کنند. این ابزار جادویی می‌تواند ساعت‌ها کار ناقص فتوشاپ را با سرعت تمیزکاری کرده و نواقص آن‌ را برطرف نماید. مت گروه، مدیر پروژه‌ی این ابزار در آزمایشگاه رسانه ام‌آی‌تی (MIT Media Lab) معتقد است که هنوز ابزار به‌صورت کامل تکمیل نشده است و تیم پروژه باید در جهت توسعه‌ی آن تلاش کنند. ابزار جدید MIT‌ مبتنی بر هوش مصنوعی، دیپ انجل نام دارد.

Deep Angel مبتنی بر هوش مصنوعی با کمک الگوریتم‌ها و تکنیک‌های بینایی کامپیوتری به‌صورت خودکار فرآیند سه مرحله‌ای را اجرا می‌کند:  ۱- اشیا را در تصاویر اسکن کرده و قدرت تشخیص و شناسایی آنها را دارد. ۲- شیء مشخص‌شده توسط کاربر را که باید از تصویر حذف شود، به‌راحتی حذف می‌کند.  ۳- تصویر نهایی را در حالی که شی مورد نظر از آن حذف شده است به‌عنوان خروجی تحویل می‌دهد.

عملکرد هوش مصنوعی در تصاویر مختلف، متفاوت است. گاهی اوقات محدودیت‌هایی برای حذف یک المان یا شی در تصویر وجود دارد. ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی سعی می‌کند بهترین خروجی را تحویل بدهد ولی گاهی هم خروجی مورد نظر نیاز به ویرایش بیشتری دارد. یکی از دلایل این موضوع این است که ابزار ویرایش تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز به‌صورت کامل تکمیل نشده است و نیاز به توسعه‌ی بیشتری دارد.

دیپ انجل MIT
دیپ انجل MIT
دیپ انجل MIT
دیپ انجل MIT
دیپ انجل MIT

برای استفاده از ابزار ساده‌ی دیپ انجل، کافی است وارد وب‌سایت deepangel.media.mit.edu شوید. وب‌سایت بسیار ساده طراحی شده و قسمتی برای آپلود عکس در اختیار کاربران قرار داده شده است. 

می توانید عکسی را که تمایل دارید شی یا فردی در آن حذف شود، در قسمت آپلود بارگذاری کنید. دیپ انجل عکس آپلودشده را اسکن می‌کند تا بتواند وجود اشیا یا افراد را روی آن تشخیص بدهد. در اسکن دیپ انجل، دسته‌بندی‌های مختلف در نظر گرفته شده است. در این اسکن افراد، حیواناتی مانند سگ و گربه، اسباب بازی، ظروف مختلف، وسایل نقلیه حتی اتوبوس، چراغ‌های راهنمایی رانندگی، غذاهایی مانند پیتزا و عروسک‌های بزرگ و کوچک را به‌صورت اتوماتیک اسکن می‌‌شوند و با توجه به درخواست کاربر، امکان حدف هر کدام از این موارد در عکس وجود دارد. 

دیپ انجل MIT

هنگامی  که عکس مورد نظر را آپلود کردید،‌ در ستون سمت چپ با توجه به نیاز خود می‌توانید دسته‌بندی را انتخاب کنید تا دیپ انجل بعد از اسکن تصویر، متوجه شود باید چه المانی را از عکس حذف کند. در نظر داشته باشید که کاربران می‌توانند قسمت فید اینستاگرام خود را نیز با کمک این ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی ویرایش کنند. برای مثال تصور کنید در قسمت فید اینستاگرم هستید و می‌خواهید تغییراتی  در عکس‌ها ایجاد کنید. ابزار جدید دیپ انجل به‌راحتی می‌تواند این امکان را در اختیار شما قرار دهد.

تیم پروژه مت گروه، در طراحی این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی، طراحی فوق‌العاده ساده‌ای برای رابط کاربری دیپ انجل در نظر گرفته است؛ مثلا اگر عکسی را در سایت دیپ انجل آپلود کرده‌اید و قصد دارید اتومبیل موجود در تصویر را حذف کنید، باید در ستون سمت چپ گزینه‌ی Cars‌ را انتخاب کنید. دیپ انجل عکس آپلودشده را اسکن می‌کند و خودروی موجود در عکس را با ظرافتی هرچه تمام‌تر از عکس حذف می‌کند. 

تاکنون عکس‌های مختلفی به‌صورت نمونه در دیپ انجل آپلود شده که قسمتی از تصویر در آن حذف شده است. هما‌نطور که گفته شد این ابزار هنوز نیاز به توسعه دارد و نهایی و کامل نیست. به‌همین دلیل در برخی از عکس‌های ویرایش‌شده هنوز مشکلاتی در حذف المان دیده می‌شود. اما فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌سمتی حرکت می‌کنند که می‌توانند دستاوردهای فوق‌العاده‌ای در همه‌ی حوزه‌ها، از جمله ویرایش تصاویر ایجاد کنند. 

شاید روزی فرا برسد که بتوانید به ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بگویید که تمام مارک‌ها را از روی تصاویر حذف کن و فناوری جدید بتواند چنین کاری را در کسری از ثانیه برای شما به انجام برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات