چرا آزمون نهایت سرعت بوگاتی شیرون، انجام نمی‌شود

یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل شرکت آمریکایی هنسی با اشاره به‌اهمیت سرعت ابرخودروها، نهایت سرعت واقعی بوگاتی شیرون تا ۴۶۰ کیلوتر بر ساعت توصیف کرد.
تبلیغات

در دنیای ابرخودروها، مدل‌های انگشت‌شماری به‌دنبال عبور از مرز نهایت سرعت بیش از ۴۸۰ یا حتی ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت هستند؛ امروز رقابت بین نمایندگان اروپا و آمریکا بیشتر از همیشه شده است.

عنوان سریع‌ترین خودروهای جاده‌ای جهان در اختیار کونیگزگ آگرا RS با رکوردی حدود ۴۴۶ کیلومتر بر ساعت است. ابرخودروی جدید هنسی ونوم F5 با ادعای نهایت سرعت بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت، هنوز به‌تولید نرسیده و بوگاتی شیرون هم اصلاً در این رقابت، به‌طور رسمی وارد نشده است.

شیرون - هنسی / Chiron - Hennessey

هنسی آمریکا پیش از این با مدل ونوم GT نهایت سرعت ۴۳۵ کیلومتر بر ساعت را نمایش داده بود و با F5 به‌دنبال رکورد جدید است؛ اما در مقابل فرانسوی‌ها هنوز از تمام پتانسیل شیرون با قدرت ۱۴۷۹ اسب بخار، استفاده نکرده‌اند. نکته‌ی جالب این است که بوگاتی ویرون سوپراسپرت، نهایت سرعت بیشتری از شیرون جوان‌تر ثبت کرده است؛ همین مورد گمانه‌زنی‌ها در مورد پتانسیل واقعی شیرون را بیشتر از همیشه کرده است.

John Hennessey

جان هنسی مدیرعامل شرکت مهندسی هنسی (Hennessey Performance Engineering) در اظهارنظری جالب در مورد مسابقه‌ی نهایت سرعت ابرخودروهای مدرن واکنش نشان داده است. او معتقد است که آزمایش سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با پیشرفت فناوری خودروهای برقی و ثبت زمان‌هایی کمتر از ۳ ثانیه، برای ابرخودروها چندان معنی ندارد. هنسی می‌گوید:

از نظر من، در قلمرو هایپرکارها (باید پرسید)؛ عملکرد ابرخودرو از سرعت ۱۰۰ تا ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت چگونه است؟

مدیرعامل اهل تگزاس هنسی در ادامه به عمکلرد بوگاتی شیرون اشاره کرد؛ او با استفاده از واژه‌ی «حرکت کیسه‌شنی» که در مسابقات سرعت و درگ رواج دارد، نهایت سرعت واقعی ابرخودروی فرانسوی‌ها را بیشتر می‌داند. درواقع به راننده‌ای که به‌طور عمدی در مسابقات درگ از تمام سرعت و قدرت خودرو استفاده نمی‌کند تا در فرصت مناسب وارد عمل شود، لقب راننده‌ای با حرکت کیسه‌شنی داده می‌شود.

Bugatti Chiron Sport
Bugatti Chiron Sport
Bugatti Chiron Sport
Bugatti Chiron Sport
Bugatti Chiron Sport
Bugatti Chiron Sport
Bugatti Chiron Sport
Bugatti Chiron Sport
بوگاتی شیرون / Bugatti Chiron

شاید گفته‌های هنسی دعوت به رقابت و تبلیغاتی محسوب شود، اما واقعاً هنوز هم شیرون را در میدان مسابقه‌ی نهایت سرعت واقعی ندیده‌ایم. دو سال از عرضه‌ی این ابرخودرو با پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر W شکل فولکس واگن می‌گذرد اما نهایت سرعت آن، همان ۴۲۰ کیلومتر بر ساعت استاندارد کارخانه باقی مانده است. مقامات بوگاتی تنها عامل محدودکننده‌ی عملکرد نهایی شیرون در سرعت‌گیری را تایرها اعلام کرده‌اند؛ اما با فناوری فعلی در تایرها، ویرون سوپراسپرت به‌سرعت بیشتری از شیرون رسیده است.

Bugatti Divo / بوگاتی دیوو

براساس نظر مدیرعامل هنسی، نهایت سرعت واقعی شیرون ۴۵۰ تا ۴۶۰ کیلومتر بر ساعت است؛ اصلاً بعید نیست که پس از رونمایی مدل دیوو (Divo) نسخه‌ای جدید از شیرون با تمرکز بر نهایت سرعت باورنکردنی تولید شود. باید منتظر ماند و دید که سرانجام کدام شرکت پیروز این میدان رقابت جذاب خواهد بود. در شرایط فعلی، کونیگزگ آگرا RS با رکورد خارق‌العاده‌ی صفر – ۴۰۰ – صفر کیلومتر بر ساعت، پرچمدار ابرخودروها است.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات