فناوری IMP فورد؛ حذف کامل چراغ راهنمایی

پنج‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
فورد از فناوری تشخیص حق تقدم در تقاطع برای خودروی متصل رونمایی کرد که می‌تواند در مدل‌های خودران آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد.
تبلیغات

هیچ فردی دوست ندارد پشت چراغ قرمز منتظر باشد، به‌ویژه وقتی‌که تقاطع خلوت است و تردد خاصی وجود ندارد. با توجه به این که هر سال مردم به‌طور متوسط دو‌ روز در انتظار سبزشدن چراغ راهنمایی هستند، متخصصان فورد روشی برای کاهش اتلاف وقت رانندگان ابداع کرده‌اند. این‌ایده ترسناک به‌نظر می‌رسد؛ در ویدئویی که از آزمایش این فناوری منتشر شده، فاصله‌ی نزدیک خودروها هنگام عبور از تقاطع مشخص است.

فناوری فورد که مدیریت تقدم تقاطع (IMP) نامیده می‌شود، برای هماهنگی با خودروهای مجاور از فناوری ارتباطات استفاده می‌کند. اگر دو خودروی متصل به‌طور همزمان به‌تقاطع نزدیک شوند، فناوری سرعت ایده‌آل برای عبور از تقاطع را نشان می‌دهد تا از برخورد خودروها جلوگیری شود.

خودروی متصل / connected car

در فناوری مدیریت تقدم تقاطع، هیچ کدام از خودروهای متصل نیازی به توقف ندارند. تیم مهندسی فورد می‌گوید این فناوری علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، می‌توان به‌حفظ منابع انرژی و سوخت نیز کمک بزرگی کند؛ زیرا رانندگان پشت چراغ قرمز معطل نمی‌شوند و نیاز به توقف کردن ندارند. این فناوری همچنین ایمنی را بهبود می‌بخشد؛ تقریبا ۶۰ درصد از حوادث جاده‌ای در تقاطع‌ها رخ می‌دهند. 

در حالی‌که این فناوری، بسیار پیشرفته به‌نظر می‌رسد، اما متخصصان فورد از نحوه‌ی تصمیم‌گیری عابران عادی در مکان‌های شلوغ و پرجمعیت به‌آن دست یافته‌اند. مردم برای اجتناب از برخورد در جمعیت‌های شلوغ، سرعت حرکت خود را کاهش یا افزایش می‌دهند اما هیچ‌گاه در حرکت رو به جلو توقف نمی‌کنند. وقتی دو فرد در جمعیت انسانی بتوانند برای برخورد نکردن با یکدیگر تعامل کنند، خودروها هم می‌توانند با استفاده از ایده‌ی ارتباطات، از برخورد جلوگیری کنند.

Ford Intersection Priority Management

فناوری IMP برای آینده و رانندگی پشت فرمان خودروهای متصل طراحی شده است، اما فورد می‌گوید که این فناوری را می‌توان به خودروی خودران و مستقل نیز اعمال کرد. به‌نظر می‌رسد که استفاده از فناوری مدیریت تقدم در تقاطع برای خودروهای خودران، گزینه‌ای ایمن باشد، زیرا در سطح فعلی، وجود راننده نیاز است تا دستورالعمل‌ها را از داشبورد بخواند و به‌آن‌ها عمل کند.

فناوری IMP در شهر میلتون‌کینز بریتانیا به‌عنوان بخشی از برنامه اتودرایو (Autodrive) این کشور رونمایی شد. برنامه اتودرایو به‌طور ویژه روی فناوری خودروی خودران و متصل (شامل انواع مدل‌های آزمایشی و جاده‌ای) تمرکز دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات