وجود چنین فردی در تیم شما باعث بهبود سریع نتایج خواهد شد

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تیم کسب و کار شما برای ناامید نشدن و ادامه دادن به پیشرفت به امید نیاز دارد. یک یا چند نفر باید این امید و انگیزه را برای تیم تأمین کنند.
تبلیغات

کسب و کار شما محکوم به پیشرفت است و در این راه حتماً چالش‌هایی دست و پاگیر هم وجود دارند که استقامت تیم شما را می‌سنجند. وجود یک فرد برای امید دادن به افراد تیم لازم و ضروری است. چنین فردی را «مرد یا زن چسبی» می‌نامند. شاید این اسم در نگاه اول عجیب و ساده به نظر برسد ولی نقش این فرد می‌تواند در حد سوپرمن داستان‌های کامیک برای استارتاپ شما مهم و تاثیرگذار باشد. «مرد چسبی» هنگامی‌که کشتی کسب و کار شما به صخره‌های مشکلات برمی‌خورد، قطعات آن را با مهارت خاص خود دوباره به هم می‌چسباند تا مشکلات مانع رسیدن شما به جزیره موفقیت نشوند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا بیشتر دراین‌باره صحبت کنیم.

افراد تیم علاقه به مرد یا زن چسبی بودن در شرایط بعد از شکست ندارند؛ ولی هر تیم باید چنین فردی را داشته باشد تا سوخت موتور کسب و کار خود یعنی انگیزه و امید را تأمین کند. این مقاله را از زبان یک کارآفرین آمریکایی برای شما تعریف می‌کنیم.

آیا شما در تیم خود مرد یا زن چسبی دارید؟ آیا این افراد را می‌شناسید یا با کار آن‌ها آشنایی دارید؟

کسب و کار

زمانی که در تیم بسکتبال دبیرستان بودم، به دلیل نداشتن مهارت اکثر اوقات بیرون از زمین حضور داشتم. همیشه یک صندلی بیرون از زمین به نام من بود. من هیچ توانایی در دفاع یا حمله نداشتم و کسی هم از من این انتظار را نداشت. ولی تیم بسکتبال ما توانست در همان سالی که من حضور داشتم به چند مقام قهرمانی برسد. یک روز که به مناسبت قهرمانی جشنی گرفته شده بود، من انتظار نداشتم که کسی به من توجهی کند یا جایزه‌ای به من داده شود. از نظر خودم هیچ نقشی در پیروزی‌های تیم نداشتم ولی اسم من را هم در آن جشن خوانند. با هیجان به بالای سکو رفتم، وقتی جایزه خود نگاه کردم روی آن نوشته بود: «انگیزه‌بخش‌ترین بازیکن تیم»! مربی نقش اصلی من در تیم را پیدا کرده بود. از وقتی این جایزه به من داده شد، به این حقیقت رسیدم که توانایی دارم برای تیم خود ارزشمند و سودمند باشم؛ پس تبدیل به یک تشویق‌کننده شدم. تیم خود را در بازی‌ها تشویق می‌کردم و هیچ وقت از انگیزه دادن خسته نمی‌شدم. با تمام وجود نام تک‌تک بازیکنان تیم را در بازی‌ها صدا می‌زدم تا قدرت اصلی خود را پیدا کنند. من برای تیم خود نقش انرژی مثبت داشتم و برای تیم‌های حریف انرژی منفی بودم. همیشه تماشاگران را با خود هم‌صدا می‌کردم؛ چون می‌دانستم که این کار به تیم کمک خواهد کرد. بااینکه من یکی از اعضای داخل زمین نبودم؛ ولی انرژی من باعث شد پس از مدت‌ها  تیم به مراحل کشوری راه پیدا کند.

 من در بازی‌ها آرزو داشتم امتیازها را برای تیم خود بگیرم و مرد اول امتیازگیری زمین شوم؛ ولی سرنوشت خواب دیگری برای من دیده بود، من مرد چسبی تیم بودم.

مرد یا زن چسبی ممکن است متخصص‌ترین فرد یا بهترین فرد نباشد؛ ولی باانرژی مثبت و مهارتی که دارد، باعث می‌شود افراد تیم بتوانند به بهترین وجه به وظایف خود عمل کنند و همیشه روی هدف سازمان متمرکز باشند.

آیا یک مرد چسبی که در بسکتبال یا دیگر ورزش‌ها است، می‌تواند در تیم کسب و کاری هم باشد و سبب بهبود عملکرد تیم خود شود؟ همان‌طور که حدس زدید، جواب مثبت است. دنیای کسب و کار بسیار خشن است و انگیزه در شکست‌های کسب و کار می‌تواند نقش به‌سزایی ایفا کند.

چسب تیم خود را پیدا کنید

تشکیل یک تیم کسب و کار (فروش، محصول، اجرایی، پروژه) مثل تشکیل یک تیم ورزشی است. شما نیاز دارید که استعداد و اعتمادبه‌نفس داشته باشید. برای انگیزه دادن باید تمرین کنید و شاید مهم‌تر از هر چیزی در این زمینه، باید یک تیم داشته باشید که در هر شرایطی به مأموریتشان ایمان داشته باشد.

جان اف. موری یکی از معروف‌ترین روانشناسان ورزشی دنیا است. به خاطر شهرتش او را «راجر فدرر دنیای روانشناسی ورزشی» می‌نامند. موری برای موفقیت تیم معتقد است که نباید تنها به آموزش افراد برای مهارت‌های مناسب و نگرش‌های ذهنی بسنده کرد. او یکی از عوامل مهم موفقیت تیم را به داشتن ترکیب صحیح افراد برای افزایش اعتمادبه‌نفس می‌داند. موری دراین‌باره می‌گوید: «یکی از کلیدهای اعتمادبه‌نفس، حمایت اجتماعی و مدل‌سازی است. اگر شما در سازمان تیم خود برخی از مدل‌های برجسته‌ را دارید که با فشارهایی مواجه هستند و گروه قادر نیست این مدل‌ها را پیاده‌سازی کند، وقت آن رسیده است که مرد چسبی از خاصیت خود استفاده کند و تیم را به هم بچسباند.»

در کسب و کار هم مثل ورزش همه‌چیز اندازه‌گیری می‌شود، بااین‌حال تشخیص اهمیت کسی که کل گروه را با هم نگه می‌دارد، سخت می‌شود. هر کس به این فرد در تیم خود نیاز دارد.

کسب و کار

چسب چیزی است که همه‌چیز را با هم نگه می‌دارد و زمانی که سفت شود می‌توانید اطمینان پیدا کنید که وظیفه خود را در نگه‌داشتن قطعات به‌خوبی انجام داده و خواهد داد.

به‌عنوان یک رهبر یا کارآفرین ارزش‌آفرین، هنگامی‌که خبری از فروش نیست، یا پروژه‌ها دیر به پایان می‌رسند، این وظیفه شما است که نقش چسب را با مدل‌سازی مثبت و تشویق کردن ایفا کنید. تصور کنید که انگیزه دادن به افراد تیم هنگامی‌که یک مرد چسبی در تیمتان است، چقدر ساده‌تر می‌شود.

اگر تمام افراد تیم شما خاصیت چسبی داشته باشند، چه اتفاقی می‌افتد؟ موفقیت پشت موفقیت!

چگونه چنین افردی را پیدا می‌کنید؟

اگر شما آن‌ها را پیدا نکنید، آن‌ها شما را پیدا می‌کنند؛ چون می‌خواهند در کنار شما باشند. آن‌ها ممکن است بهترین نباشند؛ اما انعطاف‌پذیر هستند و به دیگران کمک می‌کنند تا بهترین شوند. آن‌ها می‌خواهند برنده شوند و هر کاری برای تیم انجام می‌دهند تا به این هدف برسد.

هنگامی‌که این افراد را در تیم خود پیدا کردید، تمام تلاش خود را برای پیشرفت آن‌ها به‌ کار بگیرید؛ چون هر چقدر آن‌ها پیشرفت کنند، تیم شما پیشرفت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات