گلکسی نوت 9 به قابلیت‌هایی مبتنی بر یادگیری ماشین مجهز می‎شود

شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گمان می‌رود گلکسی نوت ۹ با تراشه‌ای مجهز به واحد پردازش عصبی برای ارائه‌ی قابلیت‌های مبتنی بر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی عرضه شود.
تبلیغات

نمایشگر بزرگ و باکیفیت به یک استاندارد در میان گوشی‌های رده‎بالا تبدیل شده است و سازندگان، اخیراً موفق به توسعه محصولاتی شده‌اند که عملکرد خیره‌کننده‌ای در زمینه عکاسی دارند. بااین‌حال تغییرات بازار موبایل به همین موارد محدود نشده است و هوش مصنوعی در آینده گوشی‌های هوشمند، نقش مهمی ایفا خواهد کرد. این‌طور که پیدا است، سامسونگ در نظر دارد چیپ مجزایی برای گوشی‌های پرچم‌دار خود معرفی کند که پردازش محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی را در محصولات جدید این شرکت بر عهده خواهد گرفت.

خبرگزاری The Investor در جدیدترین گزارش خود، ادعا می‏‌کند که سامسونگ روی تراشه هوش مصنوعی برای ارائه‌ی قابلیت‌های مبتنی بر یادگیری ماشین مشغول به کار است. بر اساس این گزارش، تراشه مذکور در نمایشگاه MWC 2018 طی رویداد معرفی گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، به نمایش گذاشته خواهد شد؛ هرچند  گلکسی نوت ۹ اولین محصولی است که از این تراشه استفاده می‎کند. با توجه به روندی که شرکت سامسونگ طی چند سال اخیر برای رونمایی از اعضای جدید سری گلکسی نوت در پیش گرفته است؛ انتظار می‎رود جانشین گلکسی نوت ۸ پاییز سال آینده عرضه شود.

همچنین به نقل از یک متخصص در زمینه توسعه‌ی قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، سامسونگ تقریباً توسعه‌ی تراشه‌ هوش مصنوعی خود برای سرورها را به اتمام رسانده است. اگر این اطلاعات صحت داشته باشد، سامسونگ خواهد توانست به‌صورت مستقیم با انویدیا و شرکت‌های فعال دیگر در زمینه‌ی توسعه تراشه برای سرور، به رقابت بپردازد. باید اشاره کرد که سامسونگ، هیچ محصولی در این زمینه فعلاً معرفی نکرده است.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

در ادامه، The Investor به این موضوع اشاره می‎کند که در زمینه توسعه تراشه برای گوشی‌ هوشمند، سامسونگ از نظر فنی به سطح اپل و هواوی رسیده است؛ اما در نیمه دوم سال‌جاری میلادی، با تراشه‌های بهتری به رقابت خواهد پرداخت. 

وب‌سایت Android PIT اذعان می‌کند که گزارش این خبرگزاری در رابطه با ارزیابی عملکرد تراشه‌های مختلف تاحدودی مشکل دارد. تراشه مورد استفاده در آیفون ۸ و آیفون ۱۰ اپل که با نام A11 Bionic شناخته می‌شود، می‎تواند ۶۰۰ میلیارد عملیات را در یک ثانیه پردازش کند که خیره‎کننده است. از سوی دیگر، تراشه هوش مصنوعی هواوی که به همراه کرین ۹۷۰ معرفی شده است، هنگام استفاده از اعداد ممیز شناور ۱۶ بیتی می‌تواند توان عملیاتی ۱.۹۲ ترافلاپس ارائه دهد که البته به‌صورت مستقیم، این اعداد قابل مقایسه نیستند. تراشه هوش مصنوعی Pixel Visual Core که در گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال به کار گرفته شده، در گزارش The Investor مورد بحث قرار نگرفته است. ضمن اینکه جزئیات مربوط به عملکرد تراشه‏‌های کوالکام مشخص نیست؛ زیرا این سازنده تراشه از روش پردازش ناهمگون برای توزیع عملیات‌ پردازشی مبتنی بر هوش مصنوعی روی پردازنده گرافیکی و پردازنده سیگنال دیجیتال استفاده می‌کند.

سامسونگ به‌صورت رسمی از تراشه اکسینوس ۹۸۱۰ در نمایشگاه CES رونمایی کرد؛ اما در رابطه با واحد پردازش عصبی (NPU) آن، جزئیات چندانی ارائه نشده است. احتمال دارد در تراشه مورد استفاده در گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، از NPU استفاده نشود؛ اما گلکسی نوت 9 با تراشه‌ای مجهز به واحد پردازش عصبی همراه خواهد بود. وب‌سایت The Investor در گزارش خود به این موضوع اشاره دارد که سامسونگ در حال ارتقاء پروژه‎های تحقیقاتی خود در زمینه هوش مصنوعی است.

از دیگر شایعات در مورد کهکشانی بعدی سامسونگ از سری گلکسی نوت، می‌توان به عرضه این مدل با حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر اشاره کرد؛ در گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس از حسگر اثر انگشت در پنل پشتی استفاده خواهد شد؛ اما این روند برای گلکسی نوت ۹ تکرار نمی‌شود و سامسونگ در پرچم‌دار نیمه دوم ۲۰۱۸، حسگر اثر انگشت را در زیر نمایشگر جای می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات