نیسان لیف 2018, معرفی شد

چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
نسل جدید یکی از پرفروش‌ترین خودرو‌های برقی جهان، باید با محصولات توانمند تسلا و شورولت رقابت کند. آیا فروش نیسان لیف، همچنان بالا خواهد ماند؟
تبلیغات

پس منتشر شدن چندین تیزر و تصویر، بالاخره نسل جدید پرفروش‌ترین خودروی برقی، به طور رسمی رونمایی شد. شرایط بازار خودروهای برقی نسبت به سال ۲۰۱۰ خیلی تغییر کرده است؛ با ظرفیت مسافت بالای تسلا مدل ۳ و شورولت بولت، نیسان لیف جدید باید رقابت سختی برای حفظ فروش خود خواهد داشت.

نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018

طراحی و ظاهر

نیسان لیف (Leaf) مدل ۲۰۱۸، طراحی زیبا و جذاب‌تری نسبت به نسل پیش خود دارد. خطوط شفاف‌تر و ظاهر متفاوت آن، با وجود طراحی آینده‌نگرانه، حس خودرویی آشنا و مستحکم را القا می‌کند. سقف سبک و عقب کامپکت آن، حس حرکت را زنده می‌کند. نسل جدید نیسان لیف، حدود ۱ سانتی‌متر ارتفاع کمتر، ۲ سانتی‌متر عریض‌تر و ۳ سانتی‌متر طویل‌تر شده است؛ ولی سبک طراحی جدید خودرو باعث شده تا بنظر برسد بدنه‌ی خودرو بیش از این اعداد طویل‌، عریض‌ و کوتاه‌تر شده است. فاصله‌ی خودرو از زمین تغییری نکرده است.طبق اعلام طراحان نیسان، تمایل زیادی برای کاهش بیشتر ارتفاع خودرو و استفاده از چرخ‌های بزرگ‌تر برای افزایش جذابیت بصری بدنه وجود داشت؛ تیم طراحی تا جایی که به عملکرد، وزن و قیمت خودرو آسیبی نرسد، تغییرات لازم را در نسل جدید لیف اعمال کرده‌اند. در واقع نیسان لیف، بدون توجه به برقی یا بنزینی بودن آن، اکنون خودروی به مراتب خواستنی‌تری شده است.

نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018

فضای داخلی بیشتر از آنچه که انتظار می‌رود راحت و لوکس است. موارد با کیفیتی چون صندلی‌های با چرم روزنه‌دار و میکروفیبر و دوخت آبی رنگ در خودروی مورد بررسی وجود داشت. کابین خودرو حس جادار بودن را به خوبی القا می‌کند و صندلی‌های جلو برای خودروی کوچکی مانند لیف، حتی برای افرادی با جثه‌ی بزرگ بسیار جادار هستند. در عقب نیز فضای بزرگ و جاداری را شاهد هستیم و سرنشینانی با قد حدود ۱۸۰ سانتی‌متر در این ردیف سفری راحت را تجربه خواهند کرد. با این که سقب خودرو ارتفاع کافی دارد ولی بخش انتهایی برای نشستن دو بزرگسال یا سه کودک کافی خواهد بود.

نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018

با نگاهی کوتاه به اطراف خودرو، متوجه محل قرارگیری درگاه شارژ لیف می‌شوید که هنوز هم در جلوی خودرو قرار دارد. طبق اعلام طراحان این خودرو، تغییر دادن محل اتصال شارژر هزینه‌ی زیادی دربرخواهد داشت. پورت شارژ در جلوی کاپوت و در زیر یک درپوش قرار گرفته است. البته اکنون برای اتصال شارژر به خودرو نیازی به نشستن مانند نسل پیشین لیف نیست. این تغییر شاید در ابتدا کوچک جلوه کند اما بسیاری کاربردی و تاثیرگذار خواهد بود.

طراحان نیسان در مورد سایر نسخه‌های لیف چیزی نگفتند و تنها به قابلیت و تجهیزاتت بیشتر آن‌ها اشاره کردند؛ می‌توان نسخه‌ی نیسمو این خودرو و احتمالا با چرخ‌های بزرگتر را انتظار داشت.

نیسان لیف 2018

سیستم قوای محرکه

نسل جدید لیف در زمان عرضه، با بسته‌ی باتری‌های ۴۰ کیلووات ساعتی و حداکثر توانایی طی ۲۴۰ کیلومتر مسافت در دسترس خواهد بود که نسخه‌ی بعد آن با کد e-Plus، با باتری‌های ۶۰ کیلووات ساعتی و قابلیت طی ۳۶۰ کیلومتر با هر بار شارژ، عرضه خواهد شد.

نسل جدید لیف از همان موتور برقی نسل پیش استفاده می‌کند اما برای دستیابی به قدرت بیشتر، شاهد بهبود‌هایی در این بخش هستیم. به لطف اینوِرتر جدید، پیشرانه‌ی برقی توان خروجی ۱۱۰ کیلووات (۱۴۷ اسب بخار) را خواهد داشت. البته افزایش توان، انرژی بیشتری هم طلب می‌کند که با بیشتر شدن ظرفیت باتری‌ها، این مورد نیز برطرف شده است. علاوه بر این حالت Eco نیز در دسترس است که شتاب و سرعت خودرو را جهت بهبود کارایی آن کاهش می‌دهد.

نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018

اگرچه که خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای درون‌سوز صدای کمتری دارند، ولی این موضوع به این معنی نیست که در خودروی برقی صدای مزاحمی وجود ندارد. در نسل پیش نیسان لیف با وجود نبودن صدای پیشرانه، بیش از هر چیزی صدای باد جلب توجه می‌کرد، که مقصر اصلی آن آینه‌های بغل هستند. طراحان نیسان برای رفع این مشکل، مواردی مانند شیشه آکوستیک جلو را جهت عایق صدا تعبیه کرده‌اند.

همچنین آیرودینامیک لیف با قرار گرفتن در تونل باد دستخوش تغییراتی شده است تا جریان هوا، به آینه‌های بغل نزدیک نشود. با این که نیسان لیف ۲۰۱۸ در ضریب درگ تغییری نداشته، ولی بی صداتر است.

نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018

تست رانندگی

مدل بررسی شده توسط تیم اتوبلاگ، برای عرضه در بازار ژاپن تولید شده بود که دارای سیستم‌هایی چون سیستم پارک و کمکی رانندگی پروپایلوت بود. مدیران نیسان اشاره کردند که مدل‌های بازار ژاپن نسبت به آمریکای شمالی، فرمان سبک‌تر و سیستم تعلیق نرم‌تری خواهند داشت.

نیسان لیف 2018

طبق اعلام طراحان نیسان، نسل جدید لیف ناهمواری‌های جاده را به خوبی جذب می‌کند که تیم اتوکار معتقد هستند، سیستم تعلیق حس اسپرتی دارد و بازخورد فرمان هم کم حس می‌شود. عریض‌تر شدن نیسان لیف کاملا مشهود بوده و در پیچ‌ها با سرعت زیاد و پایدار باقی می‌ماند. 

فناوری جدید e-Pedal نیز در نسل دوم لیف به کار رفته است؛ این فناوری اجازه می‌دهد تا فقط با پدال گاز رانندگی کنید که البته با یک کلید به راحتی غیرفعال و فعال می‌شود. در این فناوری با گاز دادن خودرو حرکت می‌کند، با کم کردن فشار روی پدال گاز، سرعت کم شده و در نهایت با برداشتن کامل پا از روی پدال، خودرو متوقف می‌شود.

نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018

در سربالایی، در صورت برداشتن پا از روی پدال گاز، خودرو بدون هیچ زحمتی به صورت کامل متوقف شده و سپس با گاز دادن، دوباره به حرکت افتاد. در سرپایینی نیز خودرو توقف کامل نکرد ولی با سرعت خیلی کمی حرکت کرد. طبق ادعای مدیران نیسان می‌توان در ۹۰ درصد شرایط از فناوری e-Pedal استفاده کرد. برخی شرکت‌ها سطح‌های مختلفی از ترمزگیری را ارئه می‌کنند ولی در e-Pedal فقط ۲ حالت فعال و غیرفعال وجود دارد که ساده و کاربردی است.

سخن آخر

نیسان لیف بر اساس بازار فروش در چندین خط تولید، ساخته خواهد شد. مدیران نیسان امیدوار هستند که مشتریان بیشتری را جذب مدل لیف کنند ولی باید توجه داشت که خودروهای برقی هنوز مشتریان خاص خود را دارند. البته با ظرفیت مسافت بیشتر نسخه‌ی e-Plus، مدیران نیسان انتظار دارند تا خرید خودرو نسبت به لیزینگ بیشتر شود (در حال حاضر ۵۵ درصد مشتریان مدل لیف، از روش لیزینگ استفاده می‌کنند).

نیسان لیف 2018

در صورتی که بهبودهایی برای لیف عرضه شود یا آپدیت‌های نرم افزاری دریافت کند، مشتریان برای بهر‌ه‌مند شدن از آن‌ها، باید به نماینگی‌ها مراجعه کنند. مدیران نیسان عرضه‌ی حالت خودران برای لیف مانند سیستم اتوپایلت تسلا را تایید نکرده‌اند، ولی باید در نظر داشت که تسلا نیز برای این ویژگی که ممکن است تا سال‌ها استفاده از آن قانونی نباشد، پول دریافت می‌کند. لیف قابلیت طی مسافتی مشابه با شورولت بولت را ندارد ولی از طرفی، قیمت این خودرو نیز کمتر است. 

نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018
نیسان لیف 2018

اگر تابحال تجربه رانندگی با خودروی برقی را ندارید، با در نظر گرفتن ظاهر عجیب نسل پیش لیف، سرزنش نخواهید شد ولی نسل جدید نیسان لیف، در نگاه اول نظر شما را تغییر خواهد داد. برای رانندگان با تجربه‌ی خودروهای برقی، نیسان لیف جدید تمام موارد ضروری و مورد نیاز را به همراه داشته و موارد غیر ضروری و پرهزینه را حذف کرده است. با در نظر گرفتن مشکلات نسل پیش لیف و فروش خوب آن، نسل جدید قطعاً موفق خواهد بود.

امیدواریم نماینده‌ی فروش نیسان در ایران، در آینده‌ی نزدیک اقدام به عرضه‌ی این خودروی محبوب در بازار کشورمان کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات