رئیس جمهور روسیه: کشور پیشرو در هوش مصنوعی، دنیا را اداره خواهد کرد

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که هوش مصنوعی، فرصت‌های شگفت‌انگیز و خطرهای غیر قابل پیش‌بینی به همراه خواهد داشت.
تبلیغات

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه در جدیدترین سخنرانی خود در جمع دانشجویان، در مورد هوش مصنوعی و آینده‌ی این فناوری سخن گفت. پوتین پیش‌بینی کرد که کشور پیشرو در این صنعت، به رهبر جهان تبدیل خواهد شد. او در این سخنرانی گفت:

هوش مصنوعی، نه‌تنها آینده‌ی روسیه، بلکه آینده‌ی کل جهان را رقم می‌زند. هوش مصنوعی فرصت‌های شگفت‌انگیزی به همراه دارد؛ ولی خطرهایی هم در پی خواهد داشت که قابل پیش بینی نخواهند بود. هر کشوری که در این زمینه پیشرو باشد، هدایت جهان را در دست خواهد گرفت.

در سال‌های گذشته، توسعه‌ی هوش مصنوعی به یک نگرانی برای امنیت ملی تبدیل شده است. در حال حاضر، چین و ایالات متحده‌ی آمریکا، دو کشور پیشرو در این صنعت محسوب می‌شوند. مدتی پیش چین اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، به کشور پیشرو در فناوری هوش مصنوعی تبدیل شود. به‌علاوه با توجه به سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا مبنی بر کاهش بودجه‌ی تحقیقات علمی و فناوری، احتمالا پیشرفت چین در این صنعت، سریع‌تر از آمریکا خواهد بود.

هوش مصنوعی می‌تواند در صنایع سنگین و پزشکی، کاربردهای زیادی داشته باشد؛ ولی یکی از مهم‌ترین مزایای آن در صنایع نظامی خواهد بود؛ به‌طوری که می‌تواند برای ساخت سلاح‌های سایبری یا کنترل پهپادها استفاده شود. یک ارتش بزرگ از پهپادها را تصور کنید که توسط یک هوش مصنوعی کنترل می‌شود و بهترین استراتژی‌های حمله را پیاده‌سازی می‌کند. پوتین معتقد است که جنگ‌های آینده توسط پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین انجام خواهد شد. او در این مورد می‌گوید:

وقتی که ارتش پهپادهای یک کشور از بین برود، راهی به جز تسلیم شدن نخواهد داشت.
هوش مصنوعی

اخیرا، ایلان ماسک و ۱۱۶ نفر دیگر از افراد سرشناس در دنیای فناوری، نامه‌ای به سازمان ملل نوشتند و درخواست تنظیم آئین‌نامه‌های جدید در مورد توسعه‌ی سلاح‌های مبتنی بر هوش مصنوعی شدند. این گروه معتقد است که پس از کشف باروت و سلاح‌های اتمی، هوش مصنوعی سومین جهش در صنایع نظامی محسوب می‌شود.

پوتین در پایان سخنرانی خود اعلام کرد که هوش مصنوعی نباید به‌صورت انحصاری در اختیار کشور خاصی قرار بگیرد:

اگر ما به کشور پیشرو در این زمینه تبدیل بشویم، دانش آن را با تمام جهان به اشتراک می‌گذاریم؛ همان‌طور که دانش فناوری اتمی خود را در اختیار جهان قرار دادیم.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات