۹ مهر: عرضه اولین دستگاه پخش کننده سی دی توسط سونی

یک‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۵ سال پیش در چنین روزی، شرکت سونی اولین پخش‌کننده‌ی سی‌دی تاریخ را معرفی کرد. این دستگاه CDP-101 نام داشت.
تبلیغات

۳۵ سال پیش در چنین روزی (یک اکتبر سال ۱۹۸۲)، شرکت سونی اولین پخش‌کننده‌ی سی‌دی تاریخ را با نام CDP-101 در ژاپن عرضه کرد. این دستگاه با قیمت ۱۶۸ هزار ین (در حدود ۷۳۰ دلار) عرضه شده بود.

شرکت فیلیپس که به‌عنوان همکار سونی در این پروژه فعالیت می‌کرد و وظیفه‌ی آماده کردن دیسک‌ها را بر عهده داشت، نتوانست در زمان مقرر محصولات خود را عرضه کند و به همین دلیل، اولین سی‌دی پلیر تاریخ ابتدا به‌صورت محدود در ژاپن عرضه شد و عرضه‌ی جهانی آن ۶ ماه بعد اتفاق افتاد. نوبویوکی ایدی، رئیس بخش صوتی سونی، وظیفه‌ی انتخاب نام برای این دستگاه را بر عهده داشت. از نظر او این دستگاه در کلاس میانی قرار می‌گرفت و به همین خاطر عدد ۵ را برای آن انتخاب کرد. عدد ۵ در رمزنگاری باینری برابر با ۱۰۱ است و به همین خاطر این دستگاه CDP-101 نام گرفت.

از دیگر اتفاقات دنیای علم و فناوری در این روز، اجرای اولین سی‌تی اسکن از مغز در تاریخ است. این تصویربرداری در سال ۱۹۷۱ و در بیمارستان آتکینسون مورلی در جنوب لندن و منطقه‌ی ویمبلدون انجام شد. بیماری که برای اولین سی‌تی اسکن تاریخ انتخاب شده بود، خانمی میان‌سال با بیماری مشکوک به تومور ناحیه‌ی جلویی مغز بود.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۹ مهر (یک اکتبر)

۱۸۸۰ - تأسیس اولین کارخانه‌ی تولید لامپ توسط توماس ادیسون

۱۸۸۱ - زادروز ویلیام بوئینگ، مؤسس شرکت هواپیماسازی بوئینگ

۱۸۹۸ - تأسیس دانشگاه اقتصاد و مدیریت کسب و کار وین

۱۹۶۹ - شکستن دیوار صوتی برای اولین بار با پرواز هواپیمای کنکورد

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات