عملکرد خیره‌کننده‌ی پیشرانه‌ی فراری روی تویوتا GT86

سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تا حالا تصور کرده‎اید که پیشرانه فراری 458 روی تویوتا GT86 نصب شود؟ با بررسی پروژه‌ی GT4586 با ما همراه باشید.
تبلیغات

فرض کنید پیشرانه پورشه 997 توربو را روی بیتل مدل ۱۹۷۳ نصب کنیم؛ یا پیشرانه‌ی مرسدس M275 را روی مرسدس W123 کلاسیک؛ یا یک پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل را روی یک خودروی سبک‌تر سوار کنیم. همه‌ی این موارد شاید امکان‌پذیر باشد و البته مواردی هم وجود داشته که انجام‌ناپذیر بوده‌اند.

gt4586

اگر بشنوید که فردی پیشرانه‌ی فراری 458 را روی تویوتا GT86 نصب کند، حتما پیش خودتان می‌گویید این دیوانگی است و وقتی این فرد رایان تورک، راننده‌ی حرفه‌ای دریفت در مسابقات فرمول دریفت باشد، باید بگوییم که حق با شما است؛ اما اینکار واقعا انجام شده است. در این مطلب، پروژه‌ی خودروی منحصربه‌فرد رایان تورک با کد GT4586 را بررسی می‌کنیم.

پیشرانه‌ی V8 فراری

واقعا درک این موضوع سخت است. با اینکه تصاویر این خودرو و پیشرانه‌ی آن را هم می‌بینید؛ ولی باز هم نمی‌توان باور کرد که واقعا پیشرانه‌ی فراری 458 روی کوپه‌ی تویوتا GT86 نصب شده است. موضوع شاسی ZN6 نیست؛ چرا که قبلا هم پیشرانه‌ی V8 روی این شاسی سوار شده است. موضوع اصلی اندازه‌ی این پیشرانه و فضایی است که اشغال می‌کند. به‌محض شنیدن پیشرانه ۸ سیلندر V شکل ۹۰ درجه DOHC، مشکلات شروع می‌شود؛ چرا که میل سوپاپ این پیشرانه بالاسری است و بادامک‌ها در بالای سوپاپ‌ها و خارج از بلوک سیلندر قرار دارند و به واسطه طرح سرسیلندر، پیشرانه بسیار عریض می‌شود.

gt4586
gt4586
gt4586
gt4586

مشکل دیگر پیشرانه‌‌ی 458، منیفولد ورودی آن است. پیشرانه‌ی F136 FB در بین خوردروهای برند فراری، مازراتی و آلفارومئو مشترک است. این پیشرانه روی شاسی‌های موتور میانی استفاده شده است و در شاسی‌های مورد استفاده مازراتی و آلفا رومئو، به‌جای میل‌لنگ مقطعی ( زاویه ۹۰ درجه جداسازی بین سیلندرها) میل‌لنگ تخت (زاویه ۱۸۰ درجه بین سیلندرها) دارد. یکی از دلایل منحصربه‌فرد بودن پیشرانه‌‌ نیز همین میل‌لنگ است، ولی در طرح موتور میانی، به خاطر جایگاه محفظه هوا در بالای ترانس‌اکسل، باید منیفولد ورودی بلندتر باشد.

برای رساندن هوای مورد نیاز منیفولد ورودی، بخشی از محل نصب برف پاک‌کن برش داده شد تا فضای مناسب ایجاد شود و مسیر محفظه مکش مستقیم باشد. در واقع این محفظه در زیر داشبورد جاسازی شده است و هوا به‌صورت مستقیم از بادگیرهای گلگیرها به دریچه‌های ورودی می‌رود. واقعا شیوه‌ی جالب و هوشمندانه‌ای برای نصب پیشرانه F136 روی GT86 است. علاوه بر این شیارهای روی گلگیر نقش مهمی دارند و هوا را به دریچه‌ها وارد می‌کنند.

gt4586
gt4586
gt4586
gt4586

کنترل کردن سوخت و هوا وظیفه‌ی ECU است و قطعات شرکت موتک (MoTeC) یکی از بهترین‌های بازار است. این ECU در پیشرانه F136 کار دیگری هم انجام می‌دهد: سیستم گاز برقی. به همین خاطر نیازمند موتک M142 هستیم که تخصص آن در کنترل کردن تزریق مستقیم و سیستم گاز برقی است. تزریق مستقیم، مقدار سوخت مناسب را به‌طور دقیق به‌صورت مستقیم به محفظه احتراق می‌برد. اینکار به مکانیک یا تیونر اجازه می‌دهد تا از کمترین سوخت ممکن، حداکثر قدرت را استخراج کند.

gt4586
gt4586
gt4586
gt4586

مشکل دیگری که با راه حل جالبی حل شد، منیفولدهای اگزوز بود. منیفولدهای اگزوز در فراری می‌توانند به پهنا امتداد یابند و بعد به سمت ترانس‌اکسل حلقه بزنند ولی به خاطر کمبود فضای بین استرات‌های تویوتا، این کار ممکن نیست. از آنجایی که این GT86 دیگر پایبند قوانین خودروهای جاده‌ای نیست، منیفولدهای کاملا سفارشی قرار داده شده که اگزوزها از جلوی لاستیک‌ها و از پشت سپر جلو عبور داده شده است.

راه‌حل‌های مهندسی

همانطور که احتمالاً حدس میزدید، جعبه‌دنده فراری با ترانس‌اکسل ۲ کلاچه نیز جوابگو نیست. جعبه‌دنده ۷ سرعته می‌تواند قدرت لازم را منتقل کند؛ اما باید کارایی آن برنامه‌ریزی و مهندسی شود. وقتی ماهیت دریفت را در نظر بگیرید، باید به فکر قوای محرکه سرسخت باشید. خلاصه مطلب آنکه جعبه‌دنده مسابقه‌ای ۵ سرعته سکئواینشال برند فورتین ریسینگ (Fortin Racing) به همراه پوشش فلایویل و کلاچ برند تیلتون (Tilton) نصب شدند.

gt4586
gt4586
gt4586
gt4586

برند تیلتون در جمع دوستداران تیونینگ شناخته شده است. ولی فورتین ریسینگ، بیشتر در در مسابقات آف‌رود مطرح است. در واقع در مسابقات آف‌رود لوکاس اویل پرو-۲ از همین تنظیمات جعبه‌دنده استفاده می‌شود. سیستم تعلیق نیز در بهترین و سخت‌ترین حالت تیون شده است. از آنجایی که این خودرو برای مسابقات فرمول دریفت ساخته نشده، ایمنی و سفتی شاسی افزایش داده شده است. این موارد برای عقب خودرو نیز صدق می‌کند که البته در این قسمت باید یک مورد را در نظر گرفت: سیستم رادیاتور عقب. به خاطر اینکه در واقع اگزوزها در جای اصلی رادیاتور در جلو قرار گرفتند، رادیاتور میشیموتو به همراه فن‌های ۱۰ اینچی در عقب نصب شده است.

gt4586
gt4586
gt4586
gt4586

به منظور حفظ ایمنی راننده و سرنشین، صندلی‌های فیبر کربن ریکارو (Recaro) و کمربندهای شش تکه‌ای مسابقه‌ای تاکاتا (Takata) در کابین قرار داده شده‌اند. برای مهار کردن حرکات سیستم تعلیق، دمپرها و فنرهای سری دی‌آر از  بی‌سی ریسینگ استفاده شده است.

gt4586
gt4586
gt4586
gt4586

در دنیای دریفت ۲ مورد خیلی مهم است: زیبایی حرکت و البته زاویه چرخ‌های جلو. برای ایجاد حداکثر زاویه ممکن، کیت تعلیق وایزفب (Wisefab) نصب شده است. این کیت علاوه بر اینکه از از کیت استاندارد وزن کمتری دارد، زاویه‌ای تا ۶۲ درجه را نیز امکان‌پذیر می‌کند. رینگ‌های برند فیفتین ۵۲ با رنگ قرمز GT4586 همخوانی دارند و ظاهر شیطانی آن را تکمیل می‌کنند. با وجود قدرت فراری و نیاز به حداکثر چسبندگی، لاستیک‌های هانکوک با سایز ۲۴۵/۴۰ در جلو و ۲۶۵/۴۰ در عقب نصب شده است. برای متوقف کردن GT4586 هم چیزی بهتر از ترمزهای بزرگ برمبو به ذهن نخواهد رسید.

از رویا تا واقعیت

در ساخت بدنه GT4586 زیبایی، آیرودینامیک و قدرت فراری 458 ایتالیا GT حفظ شده است. از موارد آیرودینامیک می‌توان به دیفیوزر جلو و البته باله بزرگ عقب اشاره کرد.

gt4586
gt4586
gt4586
gt4586

پروژه ای که افراد زیادی آن را ناممکن می‌دانستند واقعا به وقوع پیوست و شاهد ترکیب پیچیدگی سوپراسپرت اروپایی با دریفت افسانه‌ای ژاپنی هستیم. حالا تصور کنید که پروژه‌ی بعدی این تیم چه خواهد بود!

در پایان توجه شما را به تماشای ۲ ویدئوی دیدنی از ابرتویوتای GT4586 جلب می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات