معرفی استارتاپ: بودگا؛ فروشگاهی کوچک در ساختمان‌های بزرگ

پنج‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
استارتاپ بودگا توسط دو مدیر سابق گوگل تأسیس شده است و قصد دارد فروش سنتی را با روش‌های مدرن ترکیب کند.
تبلیغات

با ظهور و پیشرفت آمازون، بسیاری از کسب و کارها و فروشگاه‌های سنتی بازار خود را از دست دادند. آمازون به مشتریان کمک می‌کرد که برای خرید به فروشگاه نروند و در زمان خود صرفه‌جویی کنند. استارتاپ بودگا (Bodega) که مدتی از تأسیس آن می‌گذرد، ادعا کرده است که می‌تواند بخشی از بازار ازدست‌رفته‌ی فروشگاه‌های قدیمی را به آن‌ها بازگرداند. این استارتاپ، سفرهای خرید را کوتاه و مغازه‌ی کوچکی با طراحی زیبا در نزدیکی مشتریان دایر می‌کند.

این استارتاپ با سرمایه‌ی اولیه‌ی ۲.۵ میلیون دلار از سمت سرمایه‌گذاران شروع به کار کرده است. محصول بودگا کابینت‌های زیبای شیشه‌ای هستند که در حال حاضر ۷۵ نوع محصول مرتبط با محل نصب را برای فروش ارائه می‌دهند. برای باز کردن این کابینت‌ها نیاز به اپلیکیشن مخصوص دارید و حدود ۱۰ دوربین در اطراف آن‌ها، مراقب خریدها و برداشت‌های غیر قانونی احتمالی از کابینت هستند.

bodega

روند خرید از این کابینت‌ها به این صورت است که خریدار اطلاعات کارت اعتباری و رمز ورود مخصوص را وارد می‌کند. سپس محصولات مورد نظر را برمی‌دارد و در مرحله‌ی آخر، نرم‌افزار مخصوص بودگا هزینه‌ی خرید را از کارت اعتباری کسر می‌کند.

در حال حاضر این استارتاپ تنها محصولات خود را در ۳۰ کابینت در کالیفرنیا به فروش می‌رساند؛ البته پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ی نزدیک، این شرکت با تولیدکنندگان و فروشندگان مختلف برای تأمین کالاهای خاص وارد شراکت شود.

ایده‌ی تأسیس این استارتاپ زمانی که یکی از مؤسسان آن یعنی پائول مک‌دونالد در صف خرید فروشگاه معطل شده بود، به ذهنش خطور کرده است. مک‌دونالد مدیر محصول سابق در بخش جی‌میل گوگل است. استارتاپی که او تأسیس کرده، یک استارتاپ ساده‌ی نرم‌افزاری نیست. فناوری‌های به‌کاررفته در تولید این بودگا-ها بسیار پیشرفته هستند. سیستم پردازش تصویر کامپیوتری این کابینت‌ها، از نرم‌افزار متن باز یادگیری ماشینی گوگل با نام Tensor Flow استفاده می‌کند. با استفاده از این نرم‌افزار، تیم توسعه‌دهنده می‌توانند مواردی مانند احساسات، جذابیت و تمایلات مشتریان را مانند فروشگاه‌های آنلاین دریافت و آنالیز کنند.

مک‌دونالد در توضیح استارتاپ خود می‌گوید:

روش کار ما به فروشگا‌ه‌های آنلاین شبیه است. ما نیازی به انبار نداریم و پر کردن و تأمین کالاها را تقریبا به‌صورت آنلاین انجام می‌دهیم. ما از روند خرید مشتریان می‌فهمیم که چه زمانی باید چه محصولی را تأمین کنیم.
bodega

بودگا در ماه‌های گذشته تعداد ۳۰ کابینت را در محل‌های متنوع کالیفرنیا نصب کرده است تا برداشتی اولیه از رفتار مشتریان داشته باشد. این کابینت‌ها در محل‌هایی مانند دفاتر کار، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، هتل‌ها و آپارتمان‌ها نصب شده‌اند. محصولات کابینت‌ها بسته به افرادی که در اطراف آن‌ها کار و زندگی می‌کنند انتخاب می‌شود.

اگرچه ایده‌ی اولیه‌ی این استارتاپ بسیار جذاب است، اما چالش‌های پیش رو در این مسیر نیز کم نیستند. شرکت باید حقوق زیادی به افراد پرداخت کند تا وظیفه‌ی پر کردن کابینت‌ها را بر عهده بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات