بررسی نوکیا 5

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
نوکیا ۵ یکی از گوشی‌های میان‌رده اچ‌ام‌دی گلوبال است که از بدنه‌ی تمام فلزی، نمایشگر ۵.۲ اینچی، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و پردازنده‌ای هشت هسته‌ای بهره می‌برد.
تبلیغات

اگر بخواهیم اخبار دنیای فناوری در سال‌های گذشته را طبقه‌بندی کنیم، بازگشت نوکیا به جمع تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل، قطعا جزو ۱۰ خبر اول خواهد بود؛ همان نوکیایی که بخش اعظمی از خاطرات دوران جوانی‌مان را به خود اختصاص داده است. این برند درحال‌حاضر تحت مالکیت شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال (HMD Global) فنلاند قرار گرفته، تا این بار با تولید گوشی‌های اندروید با همان سبک و سیاق همیشگی خود، دوباره نام نوکیا را به‌عنوان یکی از بزرگان دنیای گوشی‌های موبایل معرفی کند. شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال در جریان کنفرانس جهانی موبایل که اسفندماه سال گذشته برگزار شد، سه گوشی اندروید میان‌رده‌‌ی نوکیا ۳، نوکیا ۵ و نوکیا ۶ را معرفی کرد. پیش از این، نوکیا ۶ را به‌طور کامل در زومیت بررسی کردیم؛ اکنون مهمان نوکیا ۵، عضو میان‌رده‌ی این خانواده هستیم که بازار محصولات ارزان‌تر از یک میلیون تومان را هدف گرفته است.

نوکیا 5 / nokia 5

مشخصات/مدل گوشی

نوکیا ۵

نوکیا ۶

نمایشگر

5.2 Inches, IPS LCD, 720 x 1280 Pixels

5.5 Inches, IPS LCD, 1080 x 1920 Pixels

تراشه

Qualcomm MSM8937 Snapdragon 430, Octa-core (8x 1.4GHz Cortex-A53)

Qualcomm MSM8937 Snapdragon 430, Octa-core (8x 1.4GHz Cortex-A53)

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

16GB

32/64GB

رم

2GB

3/4GB

سیستم‌عامل

Android OS, v7.1.1 (Nougat)

Android OS, v7.1.1 (Nougat)

دوربین اصلی

13MP, f/2.0, Phase Detection Autofocus, , 1.12 µm Pixel Size

16MP, f/2.0, Phase Detection Autofocus, , 1.0 µm Pixel Size

دوربین سلفی

8MP, f/2.0, 1.12 µm Pixel Size

8MP, f/2.0, 1.12 µm Pixel Size

سیم‌کارت

Dual SIM (Nano-SIM, Dual Stand-by)

Dual SIM (Nano-SIM, Dual Stand-by)

باتری

3000mAh

3000mAh

ابعاد

149.7 x 72.5 x 8mm

154 x 75.8 x 7.9mm

وزن

160g

169g

حسگرها

Fingerprint , Accelerometer, Gyro, Proximity, Compass

Fingerprint , Accelerometer, Gyro, Proximity, Compass

نوکیا ۵ توسط فروشگاه اینترنتی مای‌نوکیا برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی نوکیا ۵ بپردازیم.

محتویات جعبه

نوکیا 5 / nokia 5

نوکیا ۵ در یک جعبه‌ی مربعی شکل ارائه می‌شود که به‌صورت کشویی باز می‌شود. این جعبه به دو قسمت تقسیم شده است که در یک سمت، گوشی نوکیا ۵ به‌همراه یک پین مخصوص خارج کردن سیم‌کارت و ۶ دفترچه‌ی راهنما قرار دارد. در سمت دیگر جعبه‌ای مستطیلی شکل وجود دارد که حاوی کابل میکرو یواس‌بی، آداپتور برق و هدفون دستگاه است. هدفونی که اچ‌ام‌دی برای نوکیا ۵ در نظر گرفته است، با وجود تجهیز به میکروفن، فاقد کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و قطع تماس است. همچنین باید به سبک و سیاق کلاسیک و قدیمی این هدفون اشاره کرد که مدت‌ها است منسوخ شده و دیگر شاهد استفاده از این سبک طراحی نیستیم. سَری‌های پلاستیکی این هدفون، هم نشت صدا دارند و هم در استفاده‌ی طولانی‌مدت، باعث آزار لاله‌ی گوش خواهند شد. اگر به دنیای موسیقی علاقه‌مندید و از هدفون خیلی استفاده می‌کنید، بهتر است قید هدفون‌ استاندارد نوکیا ۵ را بزنید و نمونه‌ای باکیفیت‌تر تهیه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

زمانی‌که از گوشی‌های نوکیا سخن می‌گوییم، اولین شاخصی که به ذهن خطور می‌کند، بدنه‌ای خوش‌ساخت، مقاوم و باکیفیت است؛ نوکیا ۵ هم از این قاعده مستثنا نیست. این گوشی با اینکه نمونه‌ای میان‌رده محسوب می‌شود، ولی از بدنه‌ای مقاوم، اعلا و کاملا باکیفیت بهره می‌برد. نوکیا ۵ از یک تکه آلومینیم فرزکاری شده، ساخته شده است که کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارد. این گوشی به‌قدری خوش‌ساخت است که هنگام در دست گرفتن آن، حس محصولی پرچم‌دار و گران‌قیمت را خواهید داشت. در طراحی نوکیا ۵، دی‌ان‌ای پرچم‌داران گذشته‌ی نوکیا مثل N9 و حتی N95 نیز دیده می‌شود؛ معمولا شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند، چنین بدنه‌ی فلزی و خوش‌ساختی را در مدل‌های رده‌بالا یا پرچم‌دار خود به کار می‌گیرند؛ ولی نوکیا به این موضوع اعتقادی ندارد و بهترین مواد اولیه و برترین کیفیت ساخت را برای نوکیا ۵ در نظر گرفته است. بدنه‌ی فلزی نوکیا ۵، مقاومت بالایی در برابر فشار دارد و بعید است که دچار خمیدگی شود.

نوکیا 5 / nokia 5

پشت گوشی روکشی مات دارد که خوشبختانه در برابر جذب اثر انگشت و چربی دست مقاوم است؛ پس اگر وسواس زیادی برای تمیز بودن بدنه‌ی گوشی خود دارید، مشکل خاصی با نوکیا ۵ نخواهید داشت. نوکیا برای اینکه قاب پشت گوشی را کاملا تمیز و یک‌دست نگه دارد، خطوط پلاستیکی مربوط به آنتن‌ را به لبه‌های بالا و پایین گوشی انتقال داده است. به لطف این طراحی، نوکیا ۵ ظاهری کاملا ساده و مینیمال دارد. این در حالی است که حتی در طراحی گوشی‌های گران‌قیمتی مثل آیفون ۷، خطوط آنتن روی قاب پشتی تعبیه شده‌اند و قابل مشاهده هستند.

نوکیا 5 / nokia 5

اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم و ایرادی به طراحی گوشی بگیریم، باید بگوییم که قاب فلزی و برس‌خورده‌ی پشت گوشی، کمی لغزنده است و احساس امنیت زیادی منتقل نمی‌کند. البته در بدترین حالت می‌توان این مشکل را با خرید یک کاور ژله‌ای حل کرد. ایراد دوم به حاشیه‌ی زیاد اطراف نمایشگر بازمی‌گردد؛ این گوشی با اینکه نمایشگری ۵.۲ اینچی دارد؛ ولی حاشیه‌ی زیاد اطراف آن، به‌خصوص قسمت بالا و پایین نمایشگر، باعث شده است ابعادی هم‌اندازه‌ی گوشی‌هایی با نمایشگرهای ۵.۵ یا ۵.۸ اینچی داشته باشد. بیش از ۳۰ درصد از فضای جلوی این گوشی را حاشیه‌های نمایشگر تشکیل داده‌اند که همین موضوع سبب شده است کار کردن با نوکیا ۵ با یک دست، میسر نباشد. مورد آخر اینکه نوکیا ۵ برخلاف اکثر گوشی‌های اندروید، چراغ هشدار برای نشان دادن پیغام‌های جدید یا تماس‌های ازدست‌رفته ندارد.

نمایشگر

نوکیا ۵ از نمایشگری ۵.۲ اینچی با دقت HD معادل ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل استفاده می‌کند. یک محاسبه‌ی ساده نشان می‌دهد که در هر اینچ از این نمایشگر، حدود ۲۸۲ پیکسل قرار دارد. با اینکه نمایشگر نوکیا ۵ نمی‌تواند با نمایشگر گوشی‌های بالا‌رده ازلحاظ تراکم پیکسلی رقابت کند؛ ولی مشکلی از بابت دقت تصویر احساس نمی‌شود؛ متون و تصاویر کاملا خوانا و شفاف نمایش داده می‌شود. البته در نظر داشته باشید که در بازه‌ی قیمت نوکیا ۵، گوشی‌هایی با نمایشگر Full HD و دقت بیشتر هم وجود دارند که دست‌ کم برای تماشای فیلم، مناسب‌تر خواهند بود. نمایشگر LCD نوکیا ۵ با فناوری IPS ساخته شده است؛ همان فناوری معروفی که در نمایشگر گوشی‌های پرچم‌دار مثل آیفون ۷ یا ال‌جی جی۶ استفاده می‌شود. به‌طور خلاصه، این فناوری باعث می‌شود که زوایای دید، نسبت کنتراست تصویر، طیف رنگ نمایش داده‌شده و مصرف انرژی در مقایسه با نمایشگرهای ارزان‌تر TN بهبود یابد. با اینکه نگاه کردن به نمایشگر نوکیا ۵ از زوایای مختلف، کیفیت تصویر آن را پایین نمی‌آورد؛ ولی رنگ‌های نمایشگر به سمت زرد یا آبی (بسته به زاویه‌ی دید) تمایل پیدا می‌کند. البته این مورد برای خود کاربر که در اکثر مواقع به‌صورت مستقیم به نمایشگر نگاه می‌کند، اهمیت زیادی ندارد و نمی‌توان آن را یک نقطه‌ی ضعف برای نمایشگر نوکیا ۵ محسوب کرد. حداقل روشنایی نوکیا، رقم قابل قبول ۱.۹۹ نیت است که برای مطالعه در شب، روشنایی خوبی محسوب می‌شود؛ اما غلظت رنگی مشکی چنگی به دل نمی‌زند و به سمت خاکستری میل می‌کند. حداکثر روشنایی نمایشگر نوکیا ۵، معادل ۵۶۷ نیت است که برای نمایشگر یک گوشی میان‌رده، میزان مناسبی است. نسبت کنتراست نمایشگر ۹۱.۵ است که در مقایسه با گوشی‌های هم‌رده، عدد رضایت بخشی محسوب نمی‌شود.

نوکیا 5 / nokia 5

یکی از امکانات نمایشگر نوکیا ۵ که شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال هم آن را به یکی از ابزارهای تبلیغاتی نوکیا ۵ تبدیل کرده است، وجود یک فیلتر قطبشگر یا پولارایزر روی آن است. این فیلتر جلوی انعکاس یک سری امواج خاص را می‌گیرد و خوانایی نمایشگر را زیر نور آفتاب بهبود می‌بخشد. این فیلتر کاربردهای زیادی دارد و در فیلترهای عکاسی و عینک‌های آفتابی هم استفاده می‌شود؛ حتی آینه‌های عقب و بقل برخی از خوردوها هم به این فیلتر مجهز می‌شود تا تابش آفتاب، جلوی دید راننده را نگیرد. با اینکه وجود این فیلتر، مورد هیجان‌انگیزی محسوب می‌شود؛ ولی تاریخچه‌ی استفاده از آن در نمایشگر گوشی‌های هوشمند به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و نوکیا ۵ جزو اولین گوشی‌های مجهز به این فیلتر نیست. بنابراین احتمالا اگر نمایشگر نوکیا ۵ را درکنار نمایشگر دیگر گوشی‌های هوشمند در زیر آفتاب قرار دهید، تفاوتی احساس نمی‌کنید.

بلندگو

نوکیا ۵ مثل اکثر گوشی‌های هوشمند میان‌رده، از یک بلندگوی مونو استفاده می‌کند. این بلندگو دو دریچه‌ی بزرگ دارد که کنار درگاه میکرو یواس‌بی تعبیه شده است. باید در نظر داشته باشید که این دو دریچه، می‌توانند به‌راحتی به مکانی برای جمع شدن گرد و خاک تبدیل شوند و استعداد زیادی هم در جذب مایعات دارند؛ پس باید توجه ویژه‌ای به این قسمت داشته باشید تا بلندگوی گوشی آسیب نبیند. اگر میزان صدا را کمتر از ۶۰ درصد نگه دارید، شفافیت صدا خوب و رضایت‌بخش است؛ ولی اگر بلندی صدا را روی حداکثر قرار دهید، شفافیت صدا از بین می‌رود و دچار اعوجاج می‌شود.

نوکیا 5 / nokia 5

البته بلندی صدای این بلندگو خوب است و حتی در محیط‌های شلوغ هم می‌توانید به‌راحتی صدای زنگ گوشی‌ را بشنوید. شرکت سازنده برای اینکه حس نوستالژی را در کاربران نوکیا ۵ زنده کند، زنگ استاندارد و معروف نوکیا را به‌صورت پیش‌فرض برای این گوشی در نظر گرفته است.

امنیت

اچ‌ام‌دی گلوبال برای افزایش امنیت در نوکیا ۵، آن را به حسگر اثر انگشت مجهز کرده است. این حسگر پایین نمایشگر و روی کلید لمسی خازنی هوم تعبیه شده است. سازوکار تعریف کردن اثر انگشت کاملا راحت است: کافی است از منوی تنظیمات، وارد بخش امنیت شوید و اثر انگشتان مختلف خود را تعریف کنید؛ سپس می‌توانید بدون نیاز به فشردن کلید پاور و تنها با قرار دادن انگشت خود روی کلید هوم، گوشی را از حالت آماده به کار خارج کنید.

نوکیا 5 / nokia 5

فرایند شناسایی شدن اثر انگشت و روشن شدن نمایشگر، نزدیک به دو ثانیه طول می‌کشد و نباید انتظار سرعت تشخیص و پاسخگویی گوشی‌های رده‌بالا را از حسگر اثر انگشت نوکیا ۵ داشته باشید. به‌علاوه، این حسگر تنها برای تشخیص اثر انگشت کاربرد دارد و مثل حسگر اثر انگشت گوشی‌های هواوی، از فرمان‌های لمسی دیگر پشتیبانی نمی‌کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

در چند سال گذشته، طرفداران برند نوکیا که اتفاقا تعدادشان کم نیست، ناچار بودند گوشی‌هایی با سیستم‌عامل ویندوزفون تهیه کنند؛ سیستم‌عاملی که امروزه کمتر از ۰.۱ درصد کل بازار گوشی‌های موبایل را دراختیار دارد. اما حالا که قرارداد انحصاری نوکیا با مایکروسافت تمام شده است و این برند تحت نظر شرکت فنلاندی اچ‌ام‌دی گلوبال فعالیت می‌کند، قرار است تمام گوشی‌های خود را با سیستم‌عامل اندروید منتشر کند؛ سیستم‌عاملی که محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد و به بلوغ خود رسیده است و خاطره‌ی تلخ گوشی‌های ویندوزی را از ذهن طرفداران نوکیا پاک خواهد کرد.

نوکیا 5 / nokia 5

کاربران دستگاه‌های اندرویدی معمولا به سراغ گوشی‌هایی می‌روند که به‌طور پیش‌فرض از نسخه‌ی به‌روز این سیستم‌عامل استفاده کنند؛ دلیل این موضوع، شانس کم انتشار به‌روزرسانی برای گوشی‌های اندروید، به‌خصوص گوشی‌های رده‌میانی است. نوکیا هم به این موضوع واقف است و گوشی رده‌میانی نوکیا ۵ را با جدیدترین نسخه از اندروید یعنی نسخه‌ی ۷.۱.۱ عرضه می‌کند. شرکت سازنده ادعا می‌کند که نوکیا ۵ حداقل تا ۱۸ ماه، تمام به‌روزرسانی‌های امنیتی اندروید را به‌طور منظم دریافت خواهد کرد. ظاهرا این موضوع حقیقت دارد؛ زیرا به محض اتصال به اینترنت، پیغامی برای دانلود به‌روزرسانی امنیتی جدید دریافت کردیم. رابط کاربری نوکیا ۵، تقریبا همان رابط کاربری استاندارد اندروید است که پیش از این در گوشی‌های پیکسل هم دیده بودیم. البته نوکیا برای اینکه ردپایی از خود به‌جای بگذارد، پوسته‌ی رابط کاربری را دستکاری کرده است. برای مثال، آیکون‌های مربوط به اپلیکیشن‌ها گرد و آبی شده است؛ این تغییر طراحی آیکون‌ها، ما را به یاد رابط کاربری گوشی نوکیا N9 می‌اندازد؛ گوشی‌ محبوبی که از سیستم‌عامل می‌گو استفاده می‌کرد.

رابط کاربری نوکیا 5

هیچ برنامه‌ی اضافه‌ای به‌طور پیش‌فرض در نوکیا ۵ وجود ندارد؛ این مورد باتوجه‌به حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم کم گوشی، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی، کمتر از ۸ گیگابایت آن دراختیار کاربر است تا بتواند بنا به نیاز و سلیقه‌ی خود، برنامه‌ها و بازی‌های مورد علاقه‌اش را نصب کند. البته به لطف پشتیبانی از کارت‌های حافظه، نگرانی خاصی از بابت کمبود فضای ذخیره‌سازی احساس نمی‌شود. نوکیا ۵ جزو معدود گوشی‌هایی محسوب می‌شود که درگاه کارت حافظه‌ی آن، از درگاه سیم‌کارت دوم مجزا است؛ بنابراین حتی اگر بخواهید از دو سیم‌کارت به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید، باز هم مشکلی برای قرار دادن کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی نخواهید داشت. نوکیا ۵ هم مثل اکثر گوشی‌های اندروید، به‌طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

دوربین

اگر انتظار دارید که مثل گذشته، دوربین نوکیا را به‌همراه اصطلاحاتی مثل کارل زایس یا پیور ویو ببینید، آمادگی ناامید شدن داشته باشید. نوکیا ۵ از دوربین‌هایی کاملا استاندارد بدون همکاری با هیچ شرکت مطرحی استفاده می‌کند. سیستم دوربین‌های نوکیا ۵ کم و بیش همان‌ است که در نوکیا ۶ استفاده می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)، لنزی با نسبت کانونی f/2 و فلش دورنگ استفاده می‌کند؛ فقط دقت حسگرش از ۱۶ مگاپیکسل به ۱۳ مگاپیکسل کاهش یافته است. مثل نوکیا ۶، نباید انتظار زیادی از دوربین نوکیا ۵ داشته باشید. تصاویر ثبت‌شده با دوربین اصلی این گوشی چندان رضایت‌بخش نیستند، جزئیات به‌درستی نشان داده نمی‌شود و رنگ‌ها هم طبیعی نیستند. به‌علاوه اگر در شرایط نوری ضعیف با دوربین نوکیا ۵ عکس‌برداری کنید، نویز زیادی در تصاویر دیده می‌شود. البته باید در نظر داشته باشید که نوکیا ۵ یک گوشی رده‌میانی محسوب می‌شود و نباید از دوربین اصلی آن، انتظار ثبت تصاویری باکیفیت مثل دوربین نوکیا لومیا ۹۳۰ یا ۹۵۰ داشته باشید.

نوکیا 5 / nokia 5

اما برخلاف رابط کاربری سیستم‌عامل که به رابط کاربری استاندارد اندروید شباهت زیادی دارد، برنامه‌ی دوربین گوشی کاملا عوض شده است. چهار گزینه‌ی عملکرد فلش، عکاسی HDR، تایمر و دوربین سلفی در بالای صفحه قرار دارند و کلید شاتر در پایین صفحه تعبیه شده است. به جز این، کلیه‌ی تنظیمات مربوط به دوربین در پنجره‌ای جداگانه قرار دارند که به کمک کلیدی در گوشه‌ی تصویر، قابل دسترسی است.

نوکیا 5 / Nokia 5

برخلاف دوربین اصلی، دوربین سلفی نوکیا ۵ جزو قسمت‌های جذاب آن محسوب می‌شود. این دوربین که تغییری در مقایسه با دوربین سلفی نوکیا ۶ ندارد، از حسگری با دقت ۸ مگاپیکسل و لنزی با نسبت کانونی f/2 استفاده می‌کند. این لنز می‌تواند تصاویر عریضی با زاویه‌ی ۸۴ درجه ثبت کند؛ بنابراین بعید است که نیازی به مونوپاد پیدا کنید. به‌علاوه، دوربین سلفی نوکیا ۵ به سیستم فوکوس خودکار هم مجهز شده است که برای این گوشی، یک مزیت محسوب می‌شود.

عملکرد و بازدهی سخت‌افزار

نوکیا ۵ به یکی از جدیدترین تراشه‌های سری ۴۰۰ کوالکام مجهز شده است. این مدل که اسنپدراگون ۴۳۰ نام دارد، تراشه‌ای رده‌میانی محسوب می‌شود. اسنپدراگون ۴۳۰ با معماری ۲۸ نانومتری ساخته شده است و درون آن، پردازنده‌ای ۶۴ بیتی ۸ هسته‌ای با هسته‌های کورتکس A53 قرار دارد. این هسته‌ها می‌توانند با فرکانس حداکثر ۱.۴ گیگاهرتز، محاسبات مختلف را انجام دهند. درکنار این پردازنده، دو گیگابایت رم LPDDR3 قرار دارد که برای یک گوشی رده‌میانی در این بازه‌ی قیمتی، مقدار زیادی محسوب نمی‌شود. گوشی‌های زیادی در رنج قیمتی نوکیا ۵ وجود دارند که به سه گیگابایت رم مجهز شده‌اند؛ با این قیمت حتی می‌توانید گوشی‌های خاصی پیدا کنید که چهار گیگابایت رم داشته باشند. در نگاه اول و هنگامی که گوشی را روشن می‌کنید، هیچ کندی یا مکثی مشاهده نخواهید کرد. همه چیز کاملا روان است و حرکت بین بخش‌های مختلف دستگاه، با سرعت بالا و بدون هیچ مکثی انجام می‌شود. اما اگر برنامه‌های زیادی روی گوشی نصب کنید و بخواهید چندتایی از آن‌ها را به‌صورت هم‌زمان اجرا کنید، محدودیت‌های دو گیگابابت رم مشخص خواهد شد.

نوکیا 5 / nokia 5

اما اگر از شاخص رم بگذریم، انجام محاسبات گرافیکی در تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۳۰ بر عهده‌ی تراشه‌ی گرافیکی آدرنو ۵۰۵ است. به جز چند بازی سه‌بعدی سنگین مثل محصولات شرکت گیم‌لافت، آدرنو ۵۰۵ می‌تواند اکثر بازی‌های جدید را روان و بدون مکث اجرا کند. به‌طور کلی، تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۳۰ مشکل خاصی از بابت قدرت مورد نیاز برای اجرای جدیدترین برنامه‌ها و بازی‌ها ندارد؛ اما اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که تمایل دارند برنامه‌ها و بازی‌های زیادی روی گوشی‌ خود نصب کنند، احتمالا با مشکل کمبود رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی مواجه خواهید شد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single / Multi

GFXBench

Manhaten 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Vellamo

Browser/Metal

CFBench v1.3

Nokia 5

45372

9507

3630

4028

671

2868

10.0FPS

4.6FPS

5.2FPS

2.5FPS

20FPS

16FPS

2385

1184

34130

Nokia 6

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5FPS

2.5FPS

4.5FPS

4.6FPS

15FPS

16FPS

1218

1182

-

Honor 6X

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6FPS

4.8FPS

3.0FPS

2.8FPS

19FPS

19FPS

2671

1511

64693

Galaxy A8 2016

85890

17658

4456

4578

1419

4152

6.0FPS

11.4FPS

6.3FPS

6.3FPS

33FPS

39FPS

3926

1546

74689

Galaxy A7 2017

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

33FPS

34FPS

3290

1292

59689

Galaxy A5 2017

59949

13406

3783

766

3947

4.9FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

27FPS

34FPS

3310

1266

58284

Redmi 4 Prime

63458

15687

4246

4189

835

3125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

4352

3425

66349

Galaxy J7 Prime

40153

5047

3124

3038

654

2319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

2578

1145

31379

Galaxy J5 Prime

33353

4821

3267

590

1662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

2472

1089

25,394

Huawei Honor 8

88739

17939

-

-

-

-

-

4916

2952

75250

Huawei Nova Plus

62508

14024

-

-

-

-

-

3206

1434

93404

Xperia XA Ultra

49096

11124

-

-

-

-

-

3324

1179

59163

Huawei P9 Lite

53041

11808

-

-

-

-

-

3368

1436

62710

Galaxy C5

48102

11345

-

-

-

-

-

3258

1269

28969

Neffos C5 Max

36595

6772

-

-

-

-

-

2642

1068

43324

Moto G4 Plus

47286

11589

-

-

-

-

-

3325

1265

29689

Galaxy A9 2016

63589

17235

-

-

-

-

-

3045

1758

42589

یکی از مزایای استفاده از این تراشه‌ی میان‌رده، مصرف انرژی و گرمای تولیدشده‌ی کم آن محسوب می‌شود. اسنپدراگون ۴۳۰ برخلاف تراشه‌های سری‌های ۶۰۰ و ۸۰۰، گرمای زیادی تولید نمی‌کند؛ به همین دلیل بدنه‌ی گوشی حتی هنگام انجام محاسبات سنگین هم زیاد گرم و آزاردهنده نمی‌شود.

نوکیا ۵ ازلحاظ امکانات ارتباطی، یک گوشی کامل محسوب می‌شود. این گوشی علاوه بر بلوتوث نسل ۴.۱، وای-فای، جی‌پی‌اس و رادیو، از شبکه‌های پرسرعت 4G هم پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه، اگر یک مبدل میکرو یواس‌بی به یواس‌بی تهیه کنید، می‌توانید از قابلیت USB OTG برای اتصال انواع حافظه‌های فلش به گوشی‌ استفاده کنید.

باتری

نوکیا ۵ هم مثل نوکیا ۶، توسط یک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت تغذیه می‌شود. به دلیل اینکه این باتری درون یک بدنه‌ی تمام فلزی فرزکاری شده قرار گرفته است، نمی‌توانید همانند اکثر گوشی‌های رده‌میانی، قاب آن را باز و تعویض کنید. طبق روال همیشگی زومیت، تست‌های مربوط به میزان شارژدهی باتری، روی نوکیا ۵ نیز انجام شد. در مرحله‌ی اول، ویدیویی با رزولوشن HD در شرایط شدت نور ۲۰۰ نیت نمایشگر و حالت هواپیما، به‌طور مداوم پخش شد. سپس الگوریتم وبگردی در حالت اتصال به شبکه‌ی وای‌فای و شدت نور مشابه با حالت قبلی، اجرا شد. در نهایت بنچمارک‌های PCMark روی گوشی اجرا شد تا میزان شارژدهی آن با شبیه‌‌سازی شرایط استفاده‌ی سنگین، بررسی شود.

نوکیا 5 / nokia 5

به لطف تراشه‌ی کم‌مصرف اسنپدراگون ۴۳۰، رزولوشن کم نمایشگر و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری اندروید نوقا، فشار زیادی روی باتری نوکیا ۵ اعمال نمی‌شود. این گوشی می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل، بیش از ۱۵ ساعت به پخش ویدئو بپردازد؛ پس اگر با گوشی‌ سریال تماشا می‌کنید، نوکیا ۵ انتخابی خوبی برایتان محسوب می‌شود. نوکیا ۵ در سایر بنچمارک‌های بخش باتری نیز عملکرد بسیار خوبی به نمایش گذاشته است تا خود را به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های موجود در این بخش معرفی کند.

نام گوشی هوشمند

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

PCMark

(h)

Nokia 5

720p / "5.2

3000

15:40

-

9:20

Nokia 6

1080p / "5.5

3340

12

11:20

9:15

Huawei Honor 6X

1080p / "5.5

3340

11:00

10:30

10:19

(Samsung Galaxy A8 (2016

1080p / "5.7

3300

12:10

12:30

-

(Samsung Galaxy A7 (2017

1080p / "5.7

3600

19:10

16:30

12:52

(Samsung Galaxy A5 (2017

1080p / "5.2

3000

12:40

14:20

6:55

Xioami Redmi 4 Prime

5.0" / 1080p

4100

10:10

16:15

8:34

Samsung Galaxy J7 Prime

5.5" / 1080p

3300

14:10

-

9:07

Samsung Galaxy J5 Prime

720p / "5.0

2400

16:30

-

9:14

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4000

14:15

12:50

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3000

9:00

10:40

-

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3340

11:00

10:50

-

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2600

8:50

6:50

-

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3200

13:00

12:10

-

Apple iPhone 7

4.7" / 750p

1960

9:20

10:00

-

Sony Xperia XZ

5.2" / 1080p

2900

9:00

9:20

-

Apple iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2900

14:20

12:00

-

Sony Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2700

8:50

8:00

-

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3000

11:00

11:30

-

Samsung Galaxy C5

5.2" / 1080p

2600

8:20

9:00

-

در نظر داشته باشید باشید که نوکیا ۵ از هیچ‌گونه فناوری خاصی برای شارژ سریع باتری خود استفاده نمی‌کند.

جمع‌بندی

بازگشت نوکیا به دنیای گوشی‌های هوشمند، با مدل‌های میان‌رده همراه بود. نوکیا ۵ یکی از همین گوشی‌ها محسوب می‌شود که آمده است تا بازار گوشی‌های هوشمند را برای پرچم‌داران نوکیا آماده کند. این مدل اکثر امکانات یک گوشی رده‌میانی ایدئال مثل سیستم‌عامل به‌روز، بدنه‌ی فلزی خوش‌ساخت و دوربین سلفی مناسب را دارد.

نوکیا 5 / nokia 5

اما فارغ از تمام این خوبی‌ها، مشکل اصلی نوکیا ۵، بازه‌ی قیمتی آن است. در این بازه، می‌توان گوشی‌های مثل مدل‌های میان‌رده‌ی هواوی و آنر، شیائومی و سامسونگ را تهیه کرد که ارزش خرید بهتری در مقایسه با نوکیا ۵ دارند. این مورد باعث می‌شود که نتوان نوکیا ۵ را به تمام کاربرانی که قصد خرید یک گوشی رده‌میانی جدید دارند، پیشنهاد داد؛ اما اگر یکی از طرفداران دوآتشه‌ی برند نوکیا هستید، نوکیا ۵ ناامیدتان نخواهد کرد.

نوکیا ۵ توسط فروشگاه اینترنتی مای‌نوکیا به قیمت ۷۴۰٬۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از قیمت گوشی و مشخصات فنی انواع گوشی نوکیا به دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • بدنه تمام فلزی و باکیفیت
  • عمر باتری خوب

نکات منفی

  • حافظه‌ی رم اندک نسبت به رقبا
  • نمایشگر با زاویه‌ی دید محدود
  • طراحی نه‌چندان جذاب با حاشیه‌های زیاد نمایشگر
  • قیمت غیر رقابتی
  • عدم وجود چراغ اعلانات
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات