پست وبلاگی مشهور ایلان ماسک در سال ۲۰۰۶

جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ایلان ماسک در پستی که در سال ۲۰۰۶ در وبلاگ خود منتشر کرده بود دقیقا می‌دانست امروزه چه محصولاتی را به بازار عرضه خواهد کرد.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته روزهای مهمی برای ایلان ماسک، تسلا و کل صنعت خودروسازی بود. این شرکت در مهمانی مخوص خود تعدادی از محصولات خود را به مشتری‌ها تحویل داد. همان‌طور که می‌دانید این شرکت تعدادی از محصولات خود را به بیش از ۱۰۰ هزار نفر پیش‌فروش کرده بود و سرانجام هفته‌ی گذشته ۳۰ عدد از ماشین‌های Tesla Model 3 را به مشتری‌ها تحویل داد. این ماشین‌ها ۳۵ هزار دلار قیمت داشته و جزو بهترین ماشین‌های الکتریکی این شرکت هستند. شاید با خودتان فکر کنید که شرکت تسلا از مدت‌ها قبل برای این رویداد برنامه‌ریزی کرده بود. حدس شما درست است اما تاریخ دقیق آن ممکن است شما را شگفت زده کند. ایلان ماسک اولین نقشه‌ی خود را برای ساختن ماشین‌های الکتریکی در سال ۲۰۰۶ اعلام کرده بود. او زمانی که این پست را داخل وبلاگ خود منتشر می‌کرد حتی مدیرعامل شرکت تسلا هم نبود و این پست را به‌عنوان رازی میان خود و مخاطبانش می‌دانست.

tesla / تسلا

او در پست خود نوشته بود: «من در حال حاضر شرکت حمل‌و‌نقل فضای SpaceX را اداره می‌کنم اما از طرفی رئیس شرکت Tesla Motors هستم. من، مارتین (بنیان‌گذار شرکت تسلا) و دیگر اعضای تیم روی استراتژی محصولاتمان کار می‌کنیم.» او نقشه‌ی کار خود را این‌گونه توضیح داده است:

«همان‌طور که می‌دانید اولین محصول Tesla Motors یک ماشین اسپرت با عملکرد بالا به نام Tesla Roadster است. با این حال شاید بعضی از خوانندگان از برنامه‌ی بلندمدت ما آگاهی نداشته باشند. ما قصد داریم در آینده انواع ماشین‌ها با قیمت‌های مختلف را تولید کنیم. هدف اصلی شرکت تسلا این است که از اقتصاد سوخت‌های هیدروکربنی فاصله گرفته و به سمت اقتصاد انرژی خورشیدی حرکت کند. این راه‌حل منحصربه‌فرد نیست اما به عقیده‌ی من اولین راه برای حرکت در این مسیر است.» او در ادامه‌ی پست وبلاگ خود ۲ پرسش مطرح کرد: «آیا ما واقعا به ماشین‌های اسپرت با عملکرد بالا احتیاج داریم؟ آیا این موضوع روی تولید کربن تأثیر می‌گذارد؟»

ایلان ماسک پاسخ مثبتی به سوال‌های مطرح شده نداد. او گفت: «همه‌ی برندهای جدید تکنولوژی در ابتدا قیمت بالایی دارند. اما ماشین‌های ۴ در و اسپرت تسلا که برای خانواده‌ها طراحی شده است قیمت بسیار کمتری نسبت به سایر برندها خواهد داشت.»

او در بیان قیمت‌ها کمی ضعیف عمل کرد چرا که امروزه ماشین Roadster با قیمت ۵۷ هزار دلار و مدل X آن ۸۰ هزار دلار قیمت گذاری شده‌اند. با این حال او بیش از ۱۰ سال پیش دقیقا می‌دانست که امروز در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت و اکنون دقیقا در همان جا قرار دارد. جف بزوس، بنیان‌گذار شرکت آمازون یکی دیگر از افرادی است که ذهنیت قوی در برنامه‌ریزی بلندمدت دارد. او کار خود را با راه‌اندازی فروشگاه آنلاین کتاب آغاز کرد اما می‌دانست که در آینده همه چیز را به‌صورت آنلاین در فروشگاه خود عرضه خواهد کرد.

elon musk

ایلان ماسک روی همه چیز ریسک کرد تا بتواند رویای خود را عملی کند. او در اواخر سال ۲۰۰۸ تمام ثروت شخصی خود را روی Tesla و SpaceX سرمایه‌گذاری کرد. تنها نگرانی که داشت این بود که شاید بهتر باشد ثروت خود را روی یک شرکت سرمایه‌گذاری کند تا نتیجه‌ی بهتری بگیرد. او هیچ موقع به این فکر نکرد که بخشی از دارایی خود را نگه دارد. درواقع به کار خود ایمان کامل داشت و هیچ موقع به شکست فکر نکرد.

آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که ۱۰ سال دیگر در کجا خواهید بود؟ یا اینکه آیا حاضر هستید برای محقق کردن رویاهایتان همه‌ی دارایی خود را روی موضوعی سرمایه‌گذاری کنید؟ اگر پاسختان به این سوال مثبت است و می‌خواهید روی استارتاپ، شغل، ایده یا هر چیز دیگر سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است که تمام تمرکز خود را روی همان موضوع بگذارید. ایلان ماسک قصد دارد برای جلوگیری از ترافیک در زیر شهرها تونل حفر کند و همچنین اولین ساختمان را روی مریخ بسازد. هر ۲ ایده کمی مسخره به نظر می‌رسد اما از آنجایی که او در کارش مصمم است هیچ کس با آن‌ها مخالفت نمی‌کند.   

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات