فناوری جدید پاناسونیک برای کنترل خواب‌آلودگی رانندگان

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
چرت زدن و خواب‌آلودگی رانندگان یکی از مهم‌ترین دلایل تصادفات مرگبار جاده‌ای است. پاناسونیک به‌زودی فناوری جدیدی برای کنترل این معضل، به بازار عرضه می‌کند.
تبلیغات

هر کسی ممکن است پشت فرمان خودرو خواب‌آلود شود و چرت بزند. در واقع، بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که راننده‌های خواب‌آلود می‌توانند به‌اندازه‌ی رانندگان مست خطرناک باشند. پاناسونیک به‌تازگی از فناوری کنترل خواب‌آلودگی رونمائی کرده است که نه‌تنها می‌تواند افراد خواب‌آلود را شناسایی و زمان احتمالی آغاز خواب را پیش‌بینی کند؛ بلکه در حین رانندگی، آن‌ها را خیلی راحت بیدار نگه خواهد داشت. 

نظارت بر هوشیاری رانندگان موضوع جدیدی نیست. در حال حاضر تعداد زیادی از خودروهای موجود از فناوری برندهایی مانند ولوو، بوش و مرسدس بنز بهره می‌برند که بر میزان خواب‌آلودگی رانندگان نظارت دارد.

سیستم ابتکاری پاناسونیک با تماشای چشم‌ها، حالت چهره و حتی بررسی حرکات بدن از طریق دوربین‌های مادون قرمز، رفتار فرد را پیش‌بینی می‌کند. این سیستم همچنین با تشخیص نور محیط، بازه‌ی زمانی روز را تشخیص می‌دهد و سپس با تحلیل اطلاعات دریافتی از طریق الگوریتم‌های هوش مصنوعی، میزان هوشیاری و خواب‌آلودگی راننده را تعیین می‌کند. 

فناوری کنترل خواب‌آلودگی پاناسونیک

فناوری جدید پاناسونیک وضعیت راننده و محیط خودرو را به‌طور غیر مستقیم اندازه‌گیری می‌کند و می‌تواند از چرت زدن در هنگام رانندگی جلوگیری کند. این فناوری خواب‌آلودگی راننده را بدون تماس فیزیکی، با اندازه‌گیری دقیق حالت‌های راننده از جمله ویژگی‌های پلک زدن و حالت چهره توسط یک دوربین ضبط می‌کند و با استفاده از پردازش این سیگنال‌ها توسط هوش مصنوعی، وضعیت خواب‌آلودگی راننده را تشخیص می‌دهد. علاوه بر این، فناوری جدید پاناسونیک با استفاده از داده‌های اندازه‌گیری شده در اتاق خودرو، مانند کاهش گرمای بدن راننده و روشنایی، تغییرات سطح خواب‌آلودگی راننده را پیش‌بینی می‌کند. این سیستم همچنین می‌تواند در هنگام خواب‌آلودگی، از ادامه‌ی رانندگی جلوگیری کند.

در این سیستم پنج سطح برای خواب‌آلودگی راننده در نظر گرفته شده است.

  • بدون خواب‌آلودگی (هوشیاری کامل)
  •  کمی خواب‌آلود
  • خواب‌آلود متوسط
  •  خواب‌آلودگی زیاد
  •  خواب‌ عمیق
فناوری کنترل خواب‌آلودگی پاناسونیک

سیستم‌های متداول تشخیص خواب‌آلودگی در پیش‌بینی دقیق این حالت، ضعیف هستند. همچنین این سیستم‌ها از صدای زنگ و ارتعاش برای هوشیار کردن کاربران استفاده می‌کنند که باعث ناراحتی و آشفتگی روحی آن‌ها می‌شود. فناوری جدید پاناسونیک، برای نظارت بر انسان و محیط زیست و استفاده در مکان‌هایی مانند وسایل نقلیه خصوصی و تجاری، ادارات و مؤسسات آموزشی مناسب است.

ویژگی‌های کلیدی فناوری تشخیص خواب‌آلودگی

۱. تشخیص خواب‌آلودگی راننده به کمک اندازه‌گیری حالت‌های پلک زدن و صورت

فردی که احساس خواب‌آلودگی می‌کند، نشانه‌های مختلفی از خود نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، هنگامی که شخصی می‌خواهد بخوابد، حالت صورت تغییر می‌کند یا نحوه پلک زدن فرد عوض می‌شود. شناسایی این علائم کمک می‌کند تا خواب‌آلودگی تشخیص داده شود. پاناسونیک اخیرا با استفاده از فناوری تشخیص چهره از طریق توسعه دوربین‌های نظارت، به فناوری تشخیص بسیار دقیق حالت‌های پلک زدن افراد دست یافته است. این شرکت همچنین پایگاه داده‌ای برای اندازه‌گیری‌ خواب‌آلودگی و سنجش سیگنال‌های بیولوژیکی جمع‌آوری کرده است. از دیدگاه فیزیولوژی، رابطه‌ی بین حدود ۱۸۰۰ پارامتر مربوط به پلک زدن، حالت صورت و خواب‌آلودگی به کمک پایگاه داده استخراج و تحلیل شده است. بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی قادر به پیش‌بینی خواب‌آلودگی فرد است. این دستاورد‌ها می‌توانند نشانه‌های خواب‌آلودگی فرد را شناسایی کنند؛ حتی اگر فرد نسبت به آن‌ها آگاه نباشد.

فناوری کنترل خواب‌آلودگی پاناسونیک

۲. جمع‌آوری داده‌های خودرو برای پیش‌بینی خواب‌آلودگی راننده

به‌طور کلی، مردم در محیط‌های سرد و روشن کمتر بی‌حال می‌شوند؛ اما در محیط گرم و کم‌نور به‌راحتی خسته و خواب‌آلود می‌شوند. بنابراین، خواب‌آلودگی به عوامل محیطی خودرو مانند دما و روشنایی بستگی دارد. پاناسونیک تحقیقاتی با دانشگاه چیبا انجام داده است که به کمک فناوری بدون تماس، میزان گرمای بدن فرد را اندازه‌گیری می‌کند. این کار با کمک حسگر مادون قرمز Grid-EYE انجام می‌شود. سیستم کنترل خواب‌‌آلودگی پاناسونیک، به کمک تشخیص گرمای بدن و روشنایی محیط، خواب‌آلودگی فرد را پیش‌بینی می‌کند.

 ۳. تشخیص احساسات و حرکات راننده و کمک به بیدار ماندن راننده

تنظیم دمای اتاق یا جریان هوا بر اساس پیش‌بینی خواب‌آلودگی فرد، باعث بیدار شدن راننده می‌شود. با این حال، وقتی که فرد احساس سردی کند، راحتی فرد مختل می‌شود. پاناسونیک از طریق تحقیقات مشترک با دانشگاه زنان نرا، یک فناوری برای ارزیابی احساس گرما تولید کرده است. از این فناوری می‌توان در وسیله نقلیه استفاده کرد. با استفاده از حسگر مادون قرمز Grid-EYE، می‌توان از حساسیت گرمایی فرد به‌عنوان ابزاری برای کنترل دمای اتاق خودرو استفاده کرد. این فناوری به راننده کمک می‌کند به‌راحتی بیدار بماند.

حسگر مادون قرمز Grid-EYE

این حسگر، دارای پیکسل‌های دوبعدی است که تشعشع اشعه مادون قرمز (با طول موج ۱۰ میکرومتر) از بدن انسان یا اجسام را اندازه‌گیری می‌کند. این حسگر قادر به اندازه‌گیری توزیع دوبعدی دما است. حسگر مادون قرمز Grid-EYE پاناسونیک ۶۴ پیکسلی است. این سیستم می‌تواند تصاویر حرارتی با رزولوشن ۷.۸ مگاپیکسل از فرد بگیرد. هنگامی که خواب‌آلودگی راننده تشخیص داده می‌شود، برای بیدار کردن راننده، زنگ هشدار یا فرمان استراحت صادر می‌شود.

نمونه‌های اولیه از سیستم کنترل خواب‌آلودگی از ماه اکتبر ۲۰۱۷ به بازار عرضه می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات