چگونه از انجام دادن همزمان کارها اجتناب کنیم

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
انجام دادن کارها به‌صورت همزمان نه تنها در وقت شما صرفه‌جویی نمی‌کند بلکه باعث به هم خوردن تمرکز شما شده و بهره‌وری‌تان را نیز کاهش می‌دهد.
تبلیغات

احتمالا شما هم تا به حال شنیده‌اید که انجام دادن چند کار به‌صورت همزمان باعث پایین آمدن بهره‌وری می‌شود. اینکه از یک کار به سراغ کار دیگر بروید باعث به ‌هم خوردن تمرکز می‌شود و سرعت شما را پایین می‌آورد. شاید پیش خودتان فکر کنید که انجام دادن همزمان کارها به شما کمک می‌کند تا بتوانید درمدت زمان کمتری کارهای بیشتری را به پایان برسانید. اغلب ما همین‌طور فکر می‌کنیم و به‌عنوان مثال زمانی که می‌خواهیم یک ایمیل بفرستیم و مشغول نوشتن آدرس طرف مقابل هستیم ناخودآگاه افکار دیگری به ذهنمان می‌آید و اجازه نمی‌دهد که تمرکز خود را روی یک موضوع بگذاریم.‌ در این مقاله‌ی زومیت می‌خواهیم به بررسی استراتژی‌هایی بپردازیم که به شما کمک می‌کنند عادت انجام دادن کارها به‌صورت همزمان را کنار بگذارید و بهره‌وری خود را بالا ببرید.

multitasking

۱- لیست انجام کار خود را شماره‌گذاری کنید

یکی از کارهایی که هر روز صبح و قبل از انجام دادن هر کار دیگری باید به آن رسیدگی کنید این است که همه‌ی کارهایی که می‌خواهید تا پایان روز انجام دهید را یادداشت کنید. بسیاری از افراد لیست نامرتبی از کارها را یادداشت کرده و سپس هربار به صورت رندم یکی از کارها را انتخاب می‌کنند و بدون اینکه آن را به‌طور کامل به اتمام برسانند سراغ کار دیگری می‌روند. اگر می‌خواهید انجام دادن همزمان کارها را کنار بگذارید بهتر است که لیست انجام کار خود را شماره‌گذاری کنید و کارها را به ترتیب شماره‌ای که دارند انتخاب کنید. فراموش نکنید تنها در صورتی باید سراغ کار دیگر بروید که کار فعلی خود را به اتمام رسانده باشید. استفاده از این روش شاید ساده و حتی کمی احمقانه به نظر برسد اما تاثیر بسیار زیادی روی افزایش بهره‌وری شما خواهد گذاشت.

۲- بین کارها فاصله بیندازید

استفاده از متدهای مدیریت زمان یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که در از بین بردن این عادت به شما کمک می‌کند. تکنیک پومودورو یکی از تکنیک‌های مدیریت زمان است. در این تکنیک شما باید از یک تایمر استفاده کنید و به‌عنوان مثال آن را روی ۲۵ دقیقه (یا هر مدت زمانی که خودتان تشخیص می‌دهید کافی است) تنظیم کنید. در این مدت زمان ۲۵ دقیقه باید تمرکز خود را فقط روی انجام دادن یک کار بگذارید. اگر در این مدت یادتان افتاد باید کار دیگری را انجام دهید آن را روی کاغذ یادداشت کنید و بعدا به آن رسیدگی کنید. بعد از گذشت این ۲۵ دقیقه وقفه‌ی کوچکی بیندازید و ۵ دقیقه به خودتان استراحت دهید. دوباره بعد از گذشت این ۵ دقیقه به مدت ۲۵ دقیقه روی کار خود تمرکز کنید. این کار را به‌طور پیوسته انجام دهیم و بعد از گذشت ۴ بازه‌ی ۲۵ دقیقه‌ای یک استراحت طولانی‌تر (مثلا ۱۵ دقیقه‌ای) به خودتان بدهید. دوباره همه‌ی این مراحل را از ابتدا انجام دهید تا دیگر کاری برای انجام دادن نداشته باشید.

مزیت استفاده از این متد این است که در شما احساس باارزش بودن زمان را به‌ وجود می‌آورد. اینکه بدانید قبل از استراحت تنها ۲۵ دقیقه برای انجام یک کار زمان دارید باعث می‌شود که حواس خود را فقط روی انجام یک کار متمرکز کنید.

multitasking

۳- وب‌سایت‌های خود را محدود کنید

باید قبول کنید که بسیاری از کارهایی که به‌صورت همزمان انجام می‌دهید به کار واقعی شما مربوط نیستند. احتمالا شما هم هنگام فرستادن یک ایمیل کاری ممکن است به پروفایل فیسبوک خود سر بزنید یا حتی خرید آنلاین انجام دهید. اما باید بدانید که این نوع از همزمان انجام دادن کارها فقط وقت شما را تلف می‌کند. برای جلوگیری از این کار می‌توانید از امکانات مرورگر خود کمک بگیرید و سایت‌هایی که هیچ ربطی به کارتان ندارند را حداقل در ساعات اداری بلاک کنید. انجام این کار نیز ساده به نظر می‌رسد اما تاثیر فوق‌العاده زیادی در افزایش بهره‌وری شما دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات