ضریب خطای تشخیص گفتار گوگل به ۴.۹ درصد کاهش یافته است

پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
در رویداد I/O گوگل که دیروز برگزار شد، ساندار پیچای اعلام کرد که تکنولوژی تشخیص گفتار با پیشرفت‌های بسیاری همراه بوده است.
تبلیغات

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در رویداد I/O امسال روی سن ظاهر شد و اعلام کرد که ضریب خطا در تکنولوژی تشخیص گفتار این کمپانی به ۴.۹ درصد کاهش یافته است. به‌عبارتی گوگل در هر ۲۰ کلمه، یک کلمه را به درستی تشخیص نمی‌دهد. این رقم به مراتب بهتر از آماری است که در سال ۲۰۱۳ اعلام شد. در سال ۲۰۱۳ ضریب خطای گوگل ۲۳ درصد بود.

گوگل

یکی از موضوعاتی که گوگل در کنفرانس روز گذشته بسیار بر آن تأکید داشت، هوش مصنوعی بود. یادگیری عمیق، گونه‌ای از هوش مصنوعی است که برای تشخیص دقیق‌تر تصاویر و گفتار می‌توان از آن بهره برد. در این روش اطلاعات زیادی به سیستم آموزشی به نام شبکه عصبی داده می‌شود و با تحلیل آن‌ها کامپیوتر می‌تواند حدس بزند. پیچای در کنفرانس گفت:

ما به‌وسیله فرامین صوتی از محصولات مختلفی استفاده می‌کنیم. به همین علت است که کامپیوترها در درک گفتار پیشرفت می‌کنند. ما دستاوردهای شگرفی در این زمینه داشته‌ایم؛ اما از سال گذشته با پیشرفت‌های محسوسی مواجه شده‌ایم. میزان خطای ما حتی در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا در حال کاهش است. به همین علت است که اگر با گوگل از طریق تلفن هوشمند یا گوگل هوم صحبت کنید ما می‌توانیم با دقت بسیار بالایی صدای شما را تشخیص دهیم.

برای مقایسه‌ای کوتاه، جالب است بدانید که مایکروسافت نیز در این زمینه فعالیت می‌کند و طبق آنچه در اکتبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرده است، ضریب خطایش به ۵.۹ درصد رسیده است. البته باید گفت که مشخص نیست آیا هر دو کمپانی از یک استاندارد استفاده می‌کنند یا خیر.

کمپانی گوگل از سال ۲۰۱۲ تاکنون توانسته است ضریب خطا در تشخیص گفتار را از ۳۰ درصد به ۴.۹ درصد برساند که موفقیت بزرگی محسوب می‌شود. مسئولان این کمپانی، استفاده از شبکه‌های عصبی را دلیل پیشرفتشان می‌دانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات