ARM از اولین پردازشگر سیگنال تصویری برای خودرو رونمایی کرد

چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ARM از Mali-C71 به‌عنوان اولین پردازشگر سیگنال‌ تصویری (ISP) توسعه‌یافته توسط متخصصان این شرکت رونمایی کرد.
تبلیغات

پردازشگر جدید ARM با نام Mali-C71، به نحوی طراحی شده است تا نیازهای بازار خودرو را برآورده کند. همان‌طور که می‌دانی،د پردازشگر سیگنال‌‌ تصویری با پردازش اطلاعات خام دریافتی، تغییراتی در آن ایجاد می‌کند تا کار برای استفاده‌ی راننده یا بهره‌برداری در الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری قابل استفاده باشد. در حال حاضر، پردازشگرهای شرکت ARM از محدوده‌ی دینامیکی بالا، قابلیت کاهش نویز و ویژگی‌های دیگری برای استفاده در گوشی‌های هوشمند یا سیستم‌های ویدئو کنفرانس بهره می‌برند؛ اما صنعت خودرو به پردازشگرهایی با عملکرد به‌مراتب بالاتر نیاز دارد.

ریچارد یورک از مدیران ارشد شرکت ARM در این خصوص می‌گوید:

یکی از دلایل اصلی اضافه کردن دوربین به خودرو، افزایش امنیت است. علاوه بر این، ممکن است اضافه کردن دوربین برای بهره‌گیری از فناوری‌های خودران در خودروها در دستور کار قرار گیرد. فراهم کردن شرایطی که خودرو درک کاملی از محیط اطراف داشته باشد یا حتی بهبود دید برای راننده، از دیگر موارد استفاده از دوربین‌ در صنعت خودرو هستند.

Mali-C71 اولین محصولی است که در پرتو خرید شرکت اپیکال توسط ARM، در دست توسعه قرار گرفته است. خرید یادشده که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت به ARM فرصت داده است توانایی‌های لازم به‌منظور تولید مؤلفه‌های ویژه‌ی پردازش تصویر یا بینایی کامپیوتریِ مورد نیاز بازار خودرو را به دست آورد. نگاهی به آمار و ارقام به ثبت رسیده از فروش محصولات توسعه‌یافته در این بخش، پتانسیل‌های بالای این بازار را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش استراتژی آنالیتیکس، در سال ۲۰۱۶ بیش از ۵۰ میلیون ماژول دوربین برای استفاده در بازار خودرو به فروش رسیده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، این رقم تا سال ۲۰۲۳ به بیش از ۲۰۰ میلیون خواهد رسید. این دوربین‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و در سیستم پارک خودرو، فعال‌سازی خودکار ترمزها، شناسایی عابران پیاده و حتی به‌عنوان جایگزینی برای آینه‌ی عقب استفاده می‌شوند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ خودروهایی که در سطح میانه‌ی بازار عرضه می‌شوند، حداقل به سه دوربین مجهز شوند. این در حالی است که در خودروهای سدان لوکس، این تعداد به ۱۰ دوربین خواهد رسید. توسعه‌ی Mali-C71 به‌طور کامل با سیاست‌های ARM در جهت حضور در بازارهایی فراتر از حوزه‌ی موبایل و به‌طور ویژه، صنعت خودرو هماهنگی دارد.

Mali-C71 به‌منظور ایجاد تصاویری با وضوح بالا برای راننده، از محدوده‌ی دینامیکی اولتراواید (UWDR) تا ۲۴ گام نوری پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، محدوده‌ی دینامیکی، تفاوت میزان روشنایی بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین قسمت یک تصویر است. پردازشگر سیگنال‌ تصویری شرکت ARM با پشتیبانی از ۲۴ گام نوری، حتی از دوربین‌های DSLR که در بخش محدوده‌ی دینامیکی از چیزی حدود ۱۵ گام نوری پشتیبانی می‌کنند، فراتر رفته است. این ساختار باعث شده Mali-C71 در برخی موارد جزئیاتی بیشتر از آنچه در محدوده‌ی تشخیص چشم انسان است، به ثبت برساند. با توجه به بهره‌مندی از تأخیر پایین و شناسایی پیشرفته‌ی خطا، تصویر خروجی از این پردازشگر، گزینه‌ای مناسب برای استفاده در کاربردهایی بر پایه‌ی بینایی کامپیوتری به‌حساب می‌آید. به‌عنوان مثال، در تصویر زیر ابزارهای توسعه‌یافته بر پایه‌ی بینایی کامپیوتری نمی‌توانند وجود خودرو را در تصویر سمت چپ تشخیص دهند. در تصویر سمت راست مشاهده می‌کنید که Mali-C71 چگونه هایلایت موجود در تصویر را مدیریت کرده است تا تصویری واضح‌تر ایجاد کند.

ARM ISP

Mali-C71 این توانایی را به شرکای تجاری ARM خواهد داد تا مجموعه‌ی تمام تصاویر دریافتی از دوربین‌های خودرویی را تنها با استفاده از یک تراشه پردازش کنند. این در حالی است که تا پیش از این برای پردازش تصویر هر دوربین، به یک ISP مستقل نیاز بود. از طرف دیگر، با افزایش تعداد دوربین‌هایی که در خودروها استفاده خواهد شد، شرکت‌های سازنده به استفاده از سیستمی متمرکز، تمایل بیشتری خواهند داشت. در نهایت امر، باید توجه داشت که ترکیب تمام اطلاعات به‌دست‌آمده از دوربین‌های مختلف می‌تواند سیستمی ایمن‌تر طراحی کند.

راهکارهای امنیتی که در پردازشگرهای تصویری ARM ادغام شده‌اند، مشابه قابلیت‌های امنیتی پردازنده‌های این شرکت هستند. به‌عنوان مثال، می‌توان به ویژگی سخت‌افزاری این پردازشگرها برای شناسایی خطا در ISP و همچنین تشخیص ایراد در تعامل ISP با سنسور اشاره کرد. ARM برای بهره‌برداری آسان‌تر، مستندات پشتیبانی در اختیار شرکای تجاری خود قرار می‌دهد. علاوه بر این، نرم‌افزار جامعی برای کمک به نصب و راه‌اندازی این ترکیب سخت‌افزاری پیش روی خریداران تجاری قرار خواهد گرفت.

یورک در این خصوص می‌گوید:

به زبان ساده، ما در سیستم‌هایی که در بالاترین سطح به امنیت توجه دارند، بهره‌برداری از ISP را برای شرکای تجاری خود ساده‌سازی کرده‌ایم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات