رئیس رگولاتوری: از ساعت ۱۲ امشب گوشی‌های اپل که فعال نشده باشند، رجیستر نمی‌شوند

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
رییس رگولاتوری در گفتگوی ویژه‌ی شبکه‌ی خبر اعلام کرد که از امشب گوشی‌های اپل که در شبکه ثبت نشده باشند، رجیستر نشده و امکان فعال‌سازی آنها وجود نخواهد داشت.
تبلیغات

حسین فلاح جوشقانی و حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز امشب در گفتگوی ویژه‌ی شبکه‌ی خبر اعلام کردند که فاز دوم اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از فردا آغاز می‌شود.

بنابه گفته‌ی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از امشب ساعت ۱۲ هر گوشی تلفن همراهی که در شبکه ا‍پراتوری کشور فعال شده باشد مشکلی نخواهد داشت، اما هر گوشی از برند اپل برای فعال‌سازی در شبکه اپراتوری کشور، باید رجیستر شود.

وی اعلام کرد که فاز دوم رجیستری گوشی‌های موبایل فقط با برند اپل آغاز می‌شود و فعلا تمرکز روی این گوشی است، اما تا یکی دو ماه آینده سایر برندها نیز اعلام خواهند شد.

وی همچنین با تاکید به ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های موبایل گفت:

موضوع رجیستری ربطی به برند و قیمت گوشی ندارد، از زمانی که طرح به شکل کامل اجرایی شود، حتی برندهای بدون نام و نشان هم مشمول خواهند شد و به این ترتیب در آینده شاهد گوشی بدون گارانتی و بدون خدمات در کشور نخواهیم بود.

فلاح جوشقانی افزود:

کمیته‌ای راهبردی شامل نماینده‌ای از وزارت اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیز نمایندگانی از سازمان حمایت از مصرف‌کننده سایر برندهایی را که مشمول طرح خواهند شد به ترتیب اعلام خواهند کرد. در این میان نیز سازمان حمایت از مصرف‌کننده نقش نظارت و کنترل و تامین نیاز بازار را خواهد داشت.

در ادامه حمیدرضا دهقانی‌نیا، افزود:

با وجود بازار ۹۰ درصدی گوشی قاچاق، از زمان اجرای طرح تاکنون واردات رسمی گوشی بیش از دو برابر افزایش یافته است.

به گفته‌ی وی، این موضوع در نتیجه‌ی اطمینان واردکنندگان به اجرای طرح صورت گرفته است.

همچنین جوشقانی آماری از واردات رسمی گوشی از سال ۹۵ تاکنون ارایه کرد. بر اساس گزارش وی، سال ۹۵ ماهانه حدود ۱۵۰ هزار گوشی رسمی وارد کشور شده است، سال ۹۶ این رقم به ماهانه ۱۸۰ هزار دستگاه رسید، اما از اول آبان ماه تا یازدهم آذرماه این رقم به ۵۷۴ هزار دستگاه رسیده است؛ به این ترتیب میزان واردات رسمی به رقم ۳۸۰ هزار دستگاه در ماه رسیده است.

به گفته‌ی دهقانی‌نیا، از ۱۰ درصد واردات رسمی نسبت به سال قبل در مدت ۴۵ روز گذشته این میزان به ۲۵ درصد رسیده است.

دهقانی‌نیا همچنین اعلام کرد در آینده سیستمی برپایه‌ی طرح رجیستری گوشی‌های موبایل راه‌اندازی می‌شود که گوشی‌های سرقتی نیز به سرعت شناسایی شوند.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود:

اگر گوشی سرقت شود، دارنده‌ی گوشی در هر ساعت از شبانه‌روز بدون نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان، فقط با مراجعه به سایت همتا می‌توانند نسبت به ثبت IMEI گوشی و شماره سیم‌کارت اقدام کرده و به این ترتیب بلافاصله سرویس‌‌ شبکه‌ی گوشی قطع می‌شود و سارق امکان استفاده از گوشی را نخواهد داشت و حتی امکان ردگیری آن وجود خواهد داشت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات