چرا هوش مصنوعی انقلاب بعدی حوزه کسب و کار لقب گرفته است؟

شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
هوش مصنوعی غیر از فیلم هیجان انگیز ترمیناتور چه چیزی را در ذهن شما تداعی می کند؟ آیا می‌دانستید که دنیای کسب و کار به‌زودی توسط این تکنولوژی قبضه می‌شود؟
تبلیغات

چه می‌شود اگر یک روز صبح از خواب بیدار شوید و یک اتومبیل شما را به محل کار برساند و دقیقاً پس از نشستن پشت میز، یک ربات منشی به سراغ شما بیاید و تمام کارهای روزمره را با دقت و کوچک‌ترین جزییات برایتان شرح دهد؟ مدل کسب و کار شما به صورت خودکار و بدون دخالت هیچ فردی آپدیت شود، تنها کاری که نیاز است انجام دهید، یک انتخاب بین گزینه‌های پیشنهادی با اشاره چشمتان است. شاید الآن این زندگی بیشتر به خیال و رؤیا شبیه باشد ولی در آینده‌ای نه‌چندان دور وارد آن خواهیم شد، پس باید به‌عنوان یک کارآفرین جسور و ارزش آفرین، خود را برای آن آماده کنیم تا بتوانیم از هوش مصنوعی و فرصت‌های آن حداکثر بهره را ببریم.

آیا ما در آستانه عصر رباتیک هستیم؟ شاید آن‌چنان هم زندگی ماتحت تأثیر ربات‌ها قرار نگرفته باشد ولی می‌دانیم که ربات‌ها دارند می‌آیند و به‌زودی در جای‌جای زندگی ما سرک خواهند کشید. فقط، جزییات این رویداد را نمی‌دانیم. این فکر غالب مربوط به هوش مصنوعی است و اینکه چگونه یادگیری ماشین در سال ۲۰۱۸ تاثیر خواهد گذاشت، بااینکه دقیقاً از تأثیرات هوش مصنوعی در سال میلادی جدید اطلاعاتی در دست نیست، ولی باکمی هوشمندانه فکر کردن درمی‌یابیم که هوش مصنوعی خواهد توانست تأثیرات قابل‌توجهی روی جامعه و حوزه‌های کسب و کار بگذارد.

هوش مصنوعی

با این حال، ما تا الان توانسته‌ایم فقط سطح این تکنولوژی را خراش دهیم و هنوز وارد دریای هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن نشده‌ایم. البته این خبر برای افرادی که فیلم‌های مربوط به کشتار انسان‌ها توسط ربات‌های آینده را دیده‌اند، چندان خوشایند نیست، ولی رهبران کسب و کار می‌توانند تصمیم بگیرند که چگونه با تغییرات سازمانی سکان کشتی کسب و کار خود را به سمت انقلاب هوش مصنوعی هدایت کنند، البته اگر تصمیم به تغییر بگیرند.

آیا هوش مصنوعی چیزی است که شرکت شما باید به آن توجه کند؟ چگونه می‌توانید با آمدن ماشین‌ها و امتیازاتشان، از نیروی انسانی در سازمان خود استفاده کنید؟ برای فهمیدن این موارد باید بدانید که هوش مصنوعی در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارد و چه امکاناتی را می‌تواند برای شما فراهم کند.

وضعیت فعلی هوش مصنوعی

اگر تابه‌حال حضور هوش مصنوعی را کنار خود حس نکرده‌اید، بدانید که در اشتباهید. احتمالاً با ربات پشتیبان یک شرکت خدماتی روی وب‌سایت یا یک پیام‌رسان ارتباط برقرار کرده‌اید یا با حسگر تشخیص چهره، قفل آیفون خود را بازکرده‌اید. این موارد نمونه‌هایی از هوش مصنوعی هستند. در حال حاضر ما در اطراف خود مواردی داریم که از هوش مصنوعی سطح پایین در تولید آن‌ها استفاده‌شده است و فعلاً نتوانسته‌اند ارتباط انسان به انسان ما را به‌طور کامل قطع کنند.

در فنّاوری‌هایی مانند الکسا یا مشابه آن، اینترنت اشیا واختراعاتی که هدفشان پیش‌بینی رفتار ما با تجزیه‌وتحلیل تصمیم‌گیری‌های گذشته و حال است، دستگاه نمی‌تواند از رفتار انسان نکته‌ای یاد بگیرد، مگر اینکه انسان برای اولین بار مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را به آن ارائه دهد. با این تفاسیر به این نتیجه می‌رسیم که هیچ ماشین هوش مصنوعی در حال حاضر وجود ندارد که بتواند بدون کمک دستورالعمل‌های انسان به‌راحتی رفتار او را پیش بینی کند.

اما ما به‌سرعت در حال حرکت به جلو در این صنعت هستیم. هوش مصنوعی سریع‌تر از سایر فنّاوری‌ها در تاریخ بشر در حال پیشرفت است، زیرا ما خودمان را در چرخش داده‌ها کاملاً غوطه‌ور کرده‌ایم و غذای این تکنولوژی را تامین می‌کنیم. ربات‌ها در حال حاضر در تشخیص تصویر و گفتار بهتر از انسان عمل می‌کنند، زیرا آن‌ها نسبت به مغز انسان داده‌های بیشتری را می‌توانند در خود جای دهند و با استفاده از آن‌ها به تشخیص الگوها بپردازند.

در اینجا یک سؤال بزرگ، به‌ویژه برای کسب و کارها مطرح می‌شود: آیا سازگاری با این فنّاوری از همان شیوه فنّاوری‌های قبلی پیروی می‌کند؟ برآوردهای اخیر پیش‌بینی می‌کنند تا سال ۲۰۳۰ میلادی یک‌سوم نیروی کار آمریکایی، شغل‌های جدیدی را به خود اختصاص می‌دهند که بستگی به‌سرعت پذیرش هوش مصنوعی در سازمان‌ها دارد. اعداد به‌تنهایی نشان می‌دهند که این تغییر در مسیری است که سریع‌تر از تبدیلات قبلی ایجاد می‌شود، مانند زمانی که نیروی کار از مزارع به کارخانه‌ها منتقل شدند.

هوش مصنوعی چگونه تعریف می‌شود؟

هوش مصنوعی چیزی است که می‌تواند به هر محصولی اضافه شود تا آن را پیشرفته‌تر از قبل کند یا در تولید برخی محصول‌ها تأثیر بگذارد. هم اکنون اتومبیل‌های بدون راننده و خانه‌های هوشمند اطراف ما را احاطه کردند، در آینده‌ای نزدیک یادگیری ماشین عمیق‌تر خواهد شد و فراتر از دنیای مصرف‌کننده‌ها پا خواهد گذاشت و به صنایعی مانند مراقبت‌های بهداشتی و امنیتی ورود خواهد کرد.

هوش مصنوعی

این شرایط لزوماً به این معنی نیست که سازمان شما باید برای اولین شدن در تولید محصولات دارای هوش مصنوعی در بازار تلاش کند، بلکه شما باید بفهمید که چگونه می‌توانید استفاده از آن را برای پیشبرد تجارت خود و بهبود تجربه مشتری ارتقا دهید. در این راه از خود بپرسید که آیا جمع‌آوری داده‌ها و یادگیری ماشین می‌توانند به‌منظور ایجاد تجربه کاربری بهتر به شما کمک کنند؟ چگونه؟

صنعت تحت تأثیر قرار می‌گیرد

در هرکجا که نیاز به امنیت بیشتر، سرعت بیشتر یا کارایی بیشتر باشد، هوش مصنوعی حضور خواهد داشت. علاوه بر تولید اتومبیل‌های بدون راننده، صنعت هم از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند در کاهش جریان ترافیک در شهرهای بزرگ کمک کند. تولید اتومبیل در خط مقدم استفاده از هوش مصنوعی بوده است. به نسبت هر چه قسمت‌های اتومبیل‌ها پیچیده و پیچیده‌تر می‌شوند، هوش مصنوعی باید برای تولید آن‌ها پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر شود.

صنعت مالی یک منطقه بسیار مناسب است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حال یکپارچه شدن هستند. در حال حاضر روش‌های مختلف هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری‌های سریع‌تر در سرمایه‌گذاری سریع، تصویب وام، ارزیابی ریسک، مدیریت اوراق بهادار از طریق «مشاوران روبو»، شناسایی تقلب‌ها و انجام معاملات الگوریتمی در حال گسترش هستند.

مشاغل مربوط به خدمات مشتری و شغل‌های مربوط به رانندگی، مشاغلی هستند که زمانی کاملاً در دست انسان‌ها بوده است، این مشاغل به سرعت در حال تغییر هستند؛ اما این لزوماً به این معنی نیست که همه ما با ربات‌ها جایگزین خواهیم شد.

چگونه به این انقلاب وارد شویم؟

همه این روندها نشان می‌دهد که مبارزه با پیشرفت‌های فنّاورانه، احتمالا به شکست می‌انجامد. اکنون زمانی فرارسیده تا به راه‌هایی برای تجهیز تیم خود به مهارت‌ها و ابزار لازم برای رسیدگی به تحول آینده هوش مصنوعی فکر کنیم.

هوش مصنوعی 2

بخشی از این آمادگی ممکن است توجیه کردن خود و افراد جامعه باشد. ما قرار نیست که با ماشین‌ها تعویض شویم، بلکه قرار است تا شغل‌هایی جدیدی را به دست بگیریم که قبل از قوی شدن هوش مصنوعی تجربه آن‌ها را نداشته‌ایم. همین امر باعث می‌شود تا شما و افراد مجموعه استارتاپ و کسب‌وکارتان تا آنجایی که ممکن است درباره هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و نحوه استفاده از آن‌ها برای بهبود عملیات، بازاریابی، فروش و ... دانش خود را افزایش دهید.

اگر تصور می‌کنید این انقلاب در مشاغل شما اعمال نمی‌شود، بهتر است با دقت بیشتری دوباره فکر کنید. هر صنعت تا به حال تحت تأثیر قرارگرفته است و اگر امروزه هوش مصنوعی اثری کوتاه در تجربه‌ی کاربری دارد، فردا به‌صورت کامل در تعامل با کاربر شما خواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات