اپل چگونه می‌تواند از کاهش سرعت آیفون‌ های قدیمی جلوگیری کند

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اپل سعی دارد عمر گوشی‌ هوشمند آیفون را افزایش دهد و از مصرف‌کنندگان حمایت کند؛ اما ظاهرا در این کار موفق نبوده است.
تبلیغات

اپل به‌ دلیل اینکه در مورد کاهش سرعت گوشی‌های آیفون قدیمی برای بالا بردن عمر باتری آن‌ها به مشتریان خود توضیح نداده، اعتماد بسیاری از مشتریان خود را از دست داده است.

سال‌‌ها است که مصرف‌کنندگان درباره‌ی اینکه اپل عمدا سرعت عملکرد آیفون‌های قدیمی را کاهش می‌دهد و به‌نوعی مصرف‌کنندگان را مجبور می‌کند گوشی‌های خود را زودتر از زمان لازم ارتقاء دهند، شکایت کرده‌اند.

این هفته موضوع کاهش سرعت آیفون‌ها توسط منابع خارجی تأیید شد و سرانجام اپل نیز به آن اعتراف کرد. این ماجرا از زمانی رسانه‌ای شد که یک مشتری در ردیت پس از تعویض باتری گوشی خود متوجه شد که سرعت عملکرد آن به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. بد نیست بدانید اپل فرآیند تعویض باتری توسط خود کاربر را به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌کند.

با اطلاعاتی که در دست قرار گرفته بود، جان پول به‌عنوان یک توسعه‌دهنده، مقدار زیادی داده‌ را که توسط بنچمارک مشهور گیک‌بنچ ارائه شده بود برای تحلیل نتایج عملکرد نسخه‌های مختلف آیفون و بازبینی سیستم ‌عامل استفاده کرد تا به نتیجه‌ی درستی برسد.

کسی با اپل دشمنی ندارد

پس از بررسی‌های انجام‌شده توسط جان پول، نتایج ذیل به‌ دست آمد:

اپل از زمان معرفی آیفون ۶، سیستم‌عامل خود را به‌منظور کاهش حداکثر عملکرد پردازنده‌ها به‌روزرسانی کرده است؛ اما نتایج به‌اندازه‌ای که بعضی از کارشناسان بدخواه اشاره می‌کنند ناامیدکننده نیست؛ اگرچه این حرکت اپل روی مصرف‌کننده تأثیر منفی خواهد گذاشت. این تصمیم از جانب اپل زمانی گرفته شد که گوشی‌های آیفون به‌طور غیر منتظره‌ای هنگام فعالیت‌های دوره‌ای سنگین یا باز کردن یک برنامه یا دوربین خاموش می‌شدند و این مشکل اپل را مجبور کرد تا در نهایت به این کار تن دهد.

دلیل فنی کاهش حداکثر عملکرد پردازنده این است که کارایی باتری‌های لیتیوم یون که توسط اپل و دیگر شرکت‌های فناوری استفاده می‌شوند، در طول زمان افت می‌کند (حتی سازندگان خودرو، مانند تسلا از باتری‌های لیتیوم یون استفاده می‌کنند). توانایی باتری‌ها برای فراهم کردن جریان به پردازنده‌ (و دیگر اجزاء) در طول چرخه‌ی تکراری شارژ و دشارژ کاهش می‌یابد. این موضوع در دنیای مهندسی یک پدیده‌ی شناخته‌شده و رایج است و در طول زمان شامل کاهش عمر باتری در لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌ها و لوازم الکترونیکی دیگر نیز می‌شود.

گوشی آیفون وقتی پردازنده بیش از ظرفیتی که باتری می‌تواند در حالت امن ارائه دهد از آن نیرو درخواست می‌کند یا به آن تحمیل می‌کند، به‌طور ناگهانی به‌منظور محافظت از سیستم، خاموش می‌شود. زمانی که پردازنده با سرعت‌های بالا کلاک می‌کند (سریع‌تر می‌شود) برای عملکرد صحیح نیاز به انرژی بیشتری دارد؛ به‌منظور کاهش یا حذف خاموش شدن ناگهانی آیفون، اپل کلاک‌های پردازنده را در حد پایین محدود می‌کند که این موضوع سبب کاهش عملکرد دستگاه می‌شود.

اشتباه واقعی اپل

بدیهی است که تمایل اپل برای جلوگیری از ضعف محصولاتش خوب است؛ اما شیوه‌ی کار، ارتباط و انکار اولیه این موضوع سبب مشکلات بزرگ‌تری برای این شرکت شده است. اپل سال‌ها کاهش سرعت آیفون‌ها به هر دلیلی را انکار می‌کرد؛ در حالی‌که شکایت‌ها و نظریه‌های مشتریان روی هم جمع می‌شدند و داده‌ها و تحلیل‌ها ثابت می‌کردند که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اپل دلیل کاهش عملکرد دستگاه است؛ تا در نهایت اپل مجبور به اعتراف شد و دلایل خود را برای این کار شرح داد.

راه‌های دیگری برای کاهش عملکرد پردازنده‌ها برای اپل وجود دارد. بدیهی است که روشن ماندن گوشی کاربر به‌جای خاموش شدن ناگهانی آن یک مزیت در تجربه‌ی کاربری است. همچنین هنگام فعالیت پردازنده در سرعت پایین‌تر، عمر باتری نیز افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که به انرژی کم‌تری نیاز دارد و در عین حال به اعتبار اپل لطمه وارد نمی‌شود.

مهندسی بهتری نیاز بود

قطعا کاهش عملکرد دستگاه به‌ دلیل کهنه شدن باتری از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری تنها راه‌ حل بالقوه‌ی مهندسی نیست. اپل در دنیای گوشی‌ هوشمند، از لحاظ طراحی همه‌ی اجزای گوشی از پردازنده گرفته تا سیستم‌عامل، منحصربه‌فرد است و حتی نظارت کاملی بر مراحل ساخت و تولید باتری دارد. اپل می‌توانست در عمل با درک کاملی از اندازه‌ی باتری محصولات خود و سیستم نرم‌افزاری آن‌ها، پردازنده‌ را طوری طراحی کند که طی گذر زمان و با گذشت چند سال از عمر گوشی؛ باتری عملکرد ثابتی از خود ارائه دهد.  

البته ممکن است این طراحی سبب افت عملکرد گوشی‌های آیفون شود؛ اما اپل در حال حاضر در سرعت پردازنده، با فاصله‌ا‌ی قابل توجه در مقایسه با دیگر رقبایش‌ مانند کوالکام و هواوی و... پیشرو است. پردازنده‌ی بایونیک A11 بر اساس ارقام گیک‌بنچ نزدیک به ۷۰ درصد از بهترین پردازنده‌ی کوالکام، اسنپدرگون ۸۳۵ قوی‌تر است.

اپل می‌توانست بخشی از قدرت سخت‌افزاری دستگاه را در ازای تجربه‌ی کاربری باثبات و منسجم برای کاربرانی که تمایل دارند گوشی خود را بیش از یک دوره‌ی ۱۲ ماهه نگه دارند فدا کند. بعضی از کاربران اپل ممکن است از پذیرش ایده‌ی کاهش قدرت سخت‌افزاری امتناع ورزند؛ اما باید به یاد داشت که دستگاه‌های موبایل باید به شیوه‌ی متفاوت از کامپیوتر‌های شخصی مهندسی و طراحی ‌می‌شوند. برای مثال، اینتل در پردازنده‌های نوت‌بوک سرعت کلاک و جریان انرژی متغیر ارائه می‌دهد؛ اما اندازه‌ی باتری در نوت‌بوک بسیار بزرگ‌تر از گوشی است و می‌تواند نیروی مورد نیاز اوج قدرت پردازنده را در عملکرد‌های درخواستی کاربران با انسجام بیشتری ارائه کند.

اندروید چطور؟

آیا رفتار مشابهی در اکوسیستم اندروید وجود دارد؟ بعید به‌ نظر می‌رسد؛ زیرا اکثر گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار اندروید با باتری‌های بسیار بزرگ‌تر از آیفون فروخته می‌شوند که این موضوع کاهش توانایی باتری در طول زمان، در هنگام استفاده از گوشی در سرعت‌های بالا را به تأخیر می‌اندازد و عمر باتری را طولانی‌تر می‌کند. البته اگر نمونه‌هایی وجود داشته باشند احتمالا به‌زودی از آن‌ها با خبر خواهیم شد.

در نهایت باید گفت که اپل اعتماد مصرف‌‌کنندگان خود را تا حدی از دست داده است. اپل در طول زمان هرگز در مورد علت کاهش عملکرد گوشی‌های خود به‌ دلیل افزایش دوام باتری و به‌روزرسانی‌های جدید نرم‌افزاری در این جهت صادق نبوده؛ اما حقیقت آشکار است و از این پس مشتریان اپل با دیده‌ی تردید به عملکردهای این شرکت نگاه خواهند کرد. 

    ‌

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات