ویدیو خودرو مقالات خودرو

دی اس 7 (DS7) کراس بک؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

برند لوکس و فرانسوی دی‌اس، با گران‌ترین محصول خود در ایران حضور خواهد داشت. در این مطلب به بررسی جامع کراس‌اور دی‌اس 7 کراس‌بک و مقایسه‌ی این خودرو با دیگر شاسی‌بلندهای لوکس بازار می‌پردازیم.

موفقیت یک برند تازه وارد و کم‌تر شناخته شده در بازار ایران، سخت و تاحدودی محال به نظر می‌رسد. از یک سو با تعرفه‌های سخت و ناجوانمردانه بر خودروهای وارداتی مواجه هستیم و از سویی دیگر، امکان حضور آزاد برای خودروسازان دنیا در بازار کشور، وجود ندارد. در چنین شرایطی، افتتاح یک نمایندگی جدید که اتفاقا نام‌آشنا و پرآوازه هم نیست، سخت و محکوم به شکست به نظر می‌رسد، اما می‌توان با مدیریت صحیح و بازاریابی دقیق یک محصول باکیفیت، حتی در بازار ایران هم به موفقیت رسید. این موضوع، تاحدودی برای شرکت آرین موتور تابان، نماینده‌ی رسمی دی‌اس؛ صدق می‌کند. درحالیکه حضور این برند، بر تهران تمرکز دارد و اثر خاصی از آن در دیگر شهرهای ایران دیده نمی‌شود، محصولات گران‌قیمت و لوکس دی‌اس با استقبال نسبتا خوبی در پایتخت مواجه شده و موفق به جذب مخاطب شده است.

برند دی اس (DS Automobiles)، زیر مجموعه‌ی لوکس سیتروئن فرانسه است که به عنوان یک خودروساز در سال ۲۰۰۹ مطرح شد. این شرکت، از سال ۲۰۱۴ به عنوان یک شرکت مستقل فعالیت خود را ادامه داد تا به عنوان یک عضو در گروه خودروسازی پژو – سیتروئن موسوم به PSA، شناخته شود. برای علاقه‌مندان مدل‌های کلاسیک، نام DS چندان جدید و کم‌سابقه نیست، چراکه یادآور یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات سیتروئن به نام دوشو (تلفظ فرانسوی DS) در سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ است. امروزه، ۷ مدل متنوع در سبد DS حضور دارند که با فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال‌، آمار خوبی برای یک برند تازه‌تاسیس محسوب می‌شوند. برند DS، شبیه به لکسوس؛ در تلاش است تا فراتر از شرکت مادر حرکت کند و با کیفیت بالاتر نسبت به سیتروئن، طیف مشتریان متمول را جذب کند.

کلاس کراس‌اورهای لوکس، اصولا با برندهای محبوب آلمانی و محصولاتی ساخت مرسدس بنز و بی‌ام‌و شناخته می‌شود. در سال‌های اخیر، شاهد حضور پررنگ نام‌های ژاپنی، نظیر لکسوس، اینفینیتی و آکورا در بازار جهانی بوده‌ایم، اما انتظار دیدن بازیگر جدیددر این کلاس، سخت به نظر می‌رسد، چراکه تولید خودروهای لوکس، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین، کنترل کیفیت دقیق و پروسه‌ی ساخت زمان‌بر است که در مجموع، چالش‌برانگیز خواهد بود. فراموش نکنیم، جلب اعتماد خریدار متمول و کسب درآمد از فروش یک محصول گران‌قیمت هم، نیازمند بازاریابی و تبلیغات سنگین است.

DS7

کراس‌اور دی‌اس 7 کراس‌بک، جدیدترین مدل در سبد تولیدکننده محسوب می‌شود و در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۱۷، رونمایی شده است. این خودرو، بر اساس پلت‌فرم EMP2 تولید می‌شود که در ۱۲ محصول مختلف گروه پژو، سیتروئن و اوپل، از جمله 3008، 5008 و C5 ایرکراس وجود دارد. فروش جهانی دی‌اس 7، برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است، اما از هم‌اکنون با پویش‌های تبلیغاتی در سراسر دنیا، معرفی می‌شود. حتی نسخه‌ی خاصی از دی‌اس 7 برای استفاده‌ی تشریفاتی رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون؛ طراحی شده که تیزر رسمی معرفی آن؛ در ادامه‎ی مطلب قابل مشاهده است. خط تولید اصلی این خودرو در شرق فرانسه و شهر مولوز خواهد بود، اما هم‌زمان در چین و برای بازار این کشور نیز، ساخته خواهد شد.

طراحی ظاهری و بدنه

هرچند که برند خودروسازی دی‌اس، در سال ۲۰۰۹ شکل گرفت، با تولید محصولات مدرن از سال ۲۰۱۳ به شهرت رسید و خود را مستقل از سیتروئن مطرح کرد. نسل جدید خودروهای دی‌اس، با طراحی ساختارشکن و جذاب‌تر از گذشته، در مدل‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ عرضه شدند، درحالیکه می‌توان با مقایسه‌ی آنها با دی‌اس 7، نوعی بلوغ و پیش‌رفت در این برند فرانسوی را مشاهده کرد. زبان طراحی سازنده، با حالت شش‌ضلعی جلوپنجره و ادوات کروم جانبی، همراه چراغ‌های کشیده و کریستال‌های داخل آن، در دی‌اس 7 ارتقا یافته است، ضمن اینکه در عین لوکس بودن، حسی اسپرت و انتقامجو ارائه می‌کند.

DS7

در نمای روبرو، چهره‌ی تهاجمی دی‌اس 7 با چراغ‌های نسبتا باریک و هالوژن‌های سه‌گانه ارائه می‌شود. کریستا‌ل‌های مربعی با قابلیت گردش دورانی حول محور عمودی، ابتکار جذابی در این کراس‌اور است که تا حدودی شبیه نمونه‌های به کار رفته در بوگاتی شیرون، عمل می‌کند. کاسه چراغ نیز، با دو بخش ارائه می‌شود و در گوشه‌ها، متفاوت است، درحالیکه با کمی تورفتگی نسبت به بدنه و ادوات کروم پیرامون خود، اسپرت‌تر عمل می‌کند. در مقایسه با دیگر شاسی‌بلندهای دنیا، دی‌اس 7 دارای قطعات براق بیشتری است، البته می‌توان حالت شمشیری این ادوات کروم را، شبیه به نسل جدید تویوتا لندکروزر (مدل ۲۰۱۷) دانست، اما با پیش‌روی در زیر چراغ و داخل سپر، نمایی منحصر به فرد برای کراس‌اور فرنسوی فراهم شده است.

DS7

جلوپنجره‌ی ۶ ضلعی دی‌اس 7، با کروم احاطه شده است و لوگوی درشت سازنده را در میان دارد. حالتی مشبک و چهارگوش در نمای داخلی جلوپنجره دیده می‌شود که در مدل‌های لوکس کلاسیک، مثل بنتلی ارئه می‌شود. سپر خودرو، پهنای نسبتا زیادی دارد و از زیر چراغ تا نزدیک زمین، فلزی و هم‌ر‌نگ بدنه است. البته بخش نسبتا کمی از پایین سپر، جنس پلاستیک و قطعه‌ای نقره‌ای رنگ دارد، اما حالت کراس‌اورهای ارزان‌قیمت و معمولی را تداعی نمی‌کند. سنسورهای مربوط به ترمز خودکار اضطراری و مجرای هدایت هوا به سمت پیشرانه، در پایین سپر هستند و به همین دلیل، فضایی برای پلاک خودرو باقی نمانده است. با این اوصاف، امیدواریم نمونه‌هایی که به ایران وارد می‌شوند، در بخش اختصاصی مربوط به پلاک؛ سایز دقیق پلاک‌های داخلی را رعایت کنند.

در مجموع، نمای روبروی دی‌اس 7، دارای نکات مثبت فراوانی است و می‌توان از جایگاه پلاک (که البته از نمونه‌های کلاسیک و گران‌قیمت الهام گرفته شده) صرف نظر کرد. خطوط حجم‌دهنده‌ روی کاپوت، خصوصا در لبه و نزدیک به ستون اصلی، کاملا واضح و عمیق هستند، درحالیکه زیر چراغ و روی پسر، کم‌عمق و در نقش افزایش‌دهنده‌ی جثه‌ی خودرو، عمل می‌کنند. در دی‌اس 7، جایگاه خوبی برای چراغ مه‌شکن و نوار LED روشنایی روز وجود دارد که گوشه‌های سپر را، زیباتر جلو می‌دهد.

از نمای جانبی، فرم یکنواخت و فضایی دی‌اس 7، حالت سه‌بعدی خودروهای مفهومی را فراهم می‌کند و آینده‌نگر به نظر می‌رسد. خطوط حجم‌دهنده، با ظرافت و گزیده انتخاب شده‌اند تا از شلوغی در بدنه، اجتناب شود. خطی عمیق و تقریبا موازی با زمین، سرتاسر این بخش را فراگرفته است و چراغ‌های اصلی در جلو و عقب را پیوند می‌دهد، درحالیکه عمقی متغییر دارد. پایین درها و نزدیک رکاب هم، حالتی منحنی به بدنه داده شده است تا یک‌نواخت و آزاردهنده نباشد. فریم پنجره‌ها، دارای قاب کروم است و در بخش‌های داخلی، دارای پلاستیک سیاه‌رنگ است.

DS7

آینه بغل هم، نیمی سیاه و نیمی هم‌رنگ بدنه طراحی شده است. هرچند که سرتاسر نمای جانبی و بین سپرها، از پلاستیک سیاه استفاده شده و حس لوکس DS7، آسیب دیده است، اما رینگ‌های آلومینیوم با طرح اختصاصی ۵پر، همراه با فرم جذاب سقف که هماهنگ با طرح شیشه‌ها، دارای انحنا و ریل باربند نقره‌ای رنگ است، جلوه‌ای جذاب و سرشار از خلاقیت برای DS7 فراهم می‌کنند.

از نمای پشت، چراغ‌های باریک و کریستالی؛ حالتی شبیه به کراس‌اورهای لوکس پورشه و جگوار تداعی می‌کنند، درحالیکه با قاب کروم و براق، متفاوت و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. در گوشه‌های این چراغ‌ها، از فلز با عبارت DS استفاده شده است و اثری از روشنایی جانبی نیست. از سویی دیگر، در قسمت میانی کاپوت عقب و سمت راست هم، DS و DS7 به وضوح دیده می‌شوند تا زیاده‌روی سازنده بر برند خود، توی ذوق بزند.

از نکات مثبت در طراحی پشت DS7، می‌توان به حالت حاص بدنه در قسمت مخصوص پلاک و اسپویلر عقب اشاره کرد، اما نمی‌توان رضایت بالایی از حجم پلاستیک سیاه‌رنگ در پایین سپر و چراغ‌های ناخوشایند قرمز در این بخش، داشت. در مجموع، حس خوبی به بیننده‌ی نمای عقب DS7 القا می‌شود و ابتکاراتی نظیر جایگاه نقره‌ای رنگ برای اگزوزهای دوگانه، جذابیت خاص خود دارند.

DS7

ابعاد خودرو، شامل طول ۴,۵۷۳میلی‌متر با عرض ۱,۸۹۱میلی‌متر در ارتفاع استاندارد ۱,۶۲۵میلی‌متر است که فاصله محورهای ۲۷۳۸ میلی‌متر دارد. یا این حساب، بزرگی جثه‌ی DS7، بین هیوندای سانتافه و هیوندای توسان قرار می‌گیرد.

فضای داخلی و کابین

حضور در DS7، بدون شک تاثیرگزار است و حتی مشکل‌پسندترین افراد را، تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. شاید صفت‌هایی مثل زیبا و جذاب، کاملا سلیقه‌ای محسوب شوند و نتوان از آنها با قاطعیت برای کابین DS7 استفاده کرد، اما می‌توان اطمینان داشت که طراحی خلاقانه‌ی این خودرو، متفاوت از هر محصول دیگری برای سرنشینان عمل کند.

DS7

شاید تاثیرگزارترین المان در فضای داخلی DS7، نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچی باشد که می‌تواند بنا به سلیقه‌ی کاربر، ظاهر متفاوتی فراهم کند. البته، تمامی سطح نمایشگر کابرد سرگرمی یا ارتباط با سیستم ناوبری ماهواره‌ای ندارد، بلکه گوشه‌های آن با اطلاعتی نظیر ساعت، تقویم و درجه حرارت تهویه مطبوع، تزئین شده است. کلیدهای براق و سیاه‌رنگ، در حاشیه‌ی پایین هستند و می‌توانند مستقل از فرامین لمسی روی نمایشگر، دسترسی سریع کاربر به سیستم سرگرمی‌های چندرسانه‌ای، تماس تلفنی و تهویه مطبوع را فراهم کنند.

با نگاهی عمیق‌تر به جزئیات در فضای داخلی DS7، تاکید بر خطوط مشبک و مثلثی، به خوبی دیده می‌شوند. علاوه بر تغییردهنده‌ها در مجرای تهویه مطبوع، کلیدهای روی کنسول هم حالت کریستالی و هرم‌مانند دارند که لوکس و شبیه به الماس طراحی شده‌اند. دیگر اجزا در کابین خودرو، نظیر دست‌گیره‌ی درها و ساعت ارزشمند روی داشبورد از برند BRM نیز، با هدف افزایش حس اشرافی DS7 در این خودرو، وجود دارند.

DS7

پشت فرمان، پنل‌ مدرن با فریم فلزی دیده می‌شود که نمایشگری مشابه نمونه‌ی میان داشبورد دارد. در این بخش هم، قسمت میانی قابلیت پخش چند رسانه‌ای دارد و می‌تواند تصاویری نظیر دوربین دید در شب یا رهیاب ماهواره‌ای را نمایش دهد، درحالیکه اطلاعات جانبی مثل سرعت لحظه‌ای و میزان سوخت در طرفین آن هستند. این تجهیزات مدرن، همراه با طرح فرمان استخوانی تمام چرم، کلیدهای گردان فلزی و پدال‌های تعویض دنده‌ی پشت فرمان، حس اسپرت و لوکس DS7 را افزایش می‌دهند.

DS7

راحتی صندلی‌های تمام چرم، خصوصا برای سرنشینان ردیف جلو؛ رضایت بخش است، اما فضایی فراتر از انتظار برای ردیف دوم فراهم نیست. در واقع، ابعاد DS7 اجازه‌ نمی‌دهد تا فردی با قد بیش از ۱۸۰ سانتیمتر، زانوهایی راحت روی صندلی عقب داشته باشد. البته، نباید فراموش کرد که به لطف سبک طراحی خودرو، ارتفاع خوبی برای سقف در نظر گرفته شده استف ضمن اینکه صندوق بار ۵۵۵ لیتر در حالت استاندارد، کافی به نظر می‌رسد.

پیشرانه و شرایط فنی

قرار است نسخه‌های متنوعی از DS7 با قوای محرک بنزینی، دیزل و هیبرید در آینده‌‌ی نزدیک عرضه شوند، اما در حال حاضر، تنها گزینه‌ی قابل عرضه‌ی این خودرو در ایران، دارای پیشرانه‌ی بنزینی خواهد بود. انواعDS7 با پیشرانه‌های دیزلی ۱.۵ لیتر با قدرت ۱۳۰ اسب بخار و ۲ لیتر با قدرت ۱۸۰ اسب بخار هم تولید می‌شوند و البته قیمت پایین‌تری نسبت به نسخه‌ی بنزینی دارند، اما با توجه به کیفیت تاسف‌بار گازوئیل ایران، شانسی برای واردات به کشور ندارد.

در حال حاضر، تمامی مدل‌های DS7، فاقد سیستم دو دیفرانسیل هستند و قوای محرک، صرفا روی چرخ‌های جلو عمل می‌کند. از سویی دیگر، جدیدترین فناوری سیتروئن در ساخت جعبه‌دنده‌های خودکار ۸ سرعته برای نسخه‌های مختلفDS7 انتخاب شده است. مدل پلاگین هیبرید این خودرو با قدرت ۳۰۰ اسب بخار، مراحل پیش‌تولید را می‌گذراند.

پرقدرت‌ترین نمونه‌ی DS7 دارای پیشرانه‌ی بنزینی ۴ سیلندر به حجم ۱.۶ لیتر است که به لطف استفاده از توربوشارژر، قدرت ۲۲۵ اسب بخار در دور موتور ۵۵۰۰ دور بر دقیقه فراهم می‌کند. این محصول، دارای گشتاور قابل توجه ۳۰۰ نیوتن‌متر از دور موتور ۱۹۰۰ دور بر دقیقه است که نقش زیادی در رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۸.۳ ثانیه دارد. نهایت سرعت DS7، ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود، ضمن اینکه میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارائه می‌دهد. این مدل در ترافیک شهری، حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با سرعت ثابت بزرگراه، ۵.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف بنزین خواهد داشت.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

انتظارها از تجهیزات جانبی یک محصول لوکس، بیش از خودروهای معمولی است و هنگامی که برندی تازه وارد، نظیر دی‌اس؛ مدلی جدید عرضه می‌کند، مجبور به فراهم کردن امکانات رفاهی و فناوری‌های مدرن در محصول خود خواهد بود. این شرایط، تا حد زیادی در DS7 وجود دارد و بسیاری از آپشن‌های این خودرو، تاکنون در یک کراس‌اور سایز متوسط، دیده نشده‌اند.

حسگرهای متنوعی در DS7 دیده می‌شوند که جنبه‌ی رفاهی و ایمنی دارند. به عنوان مثال، دوربین خاصی در سپر جلو استفاده شده است که دست‌اندازهای جاده را تحلیل و سیستم تعلیق را با توجه به شرایط رانندگی در مسیر، تنظیم می‌کند. چراغ‌های تمام LED خودرو هم، ۶ حالت پخش نور متفاوت دارند که در زمان گردش فرمان، به سمت داخل پیچ متمایل می‌شوند و مستقل از یکدیگر در طرفین، عمل می‌کنند. این فناوری در فیلم کوتاه ادامه‌ی مطلب، توضیح داده شده است.

در نمای خارجی، رینگ‌های اسپرت متنوعی برای DS7 وجود دارد که طرح ۵پر نسبتا مشابهی دارند، اما در سایزهای ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اینچ قابل سفارش هستند. چراغ‌های LED با کریستال‌های گردان در جلو و طرح مشبک در عقب همراه با سانروف فلزی، آپشن استاندارد خودرو هستند، در حالیکه ۹ رنگ برای بدنه، شامل ۲ نوع سفید، سیاه، نوک مدادی، قهوه‌ای، آبی تیره، نارنجی و قرمز وجود دارد.

DS7
DS7
DS7
DS7

در فضای داخلی، همراه با نمایشگر ۱۲ اینچ و ساعت طرح کلاسیک BRM، می‌توان طرح‌های متنوعی روی داشبورد داشت که شامل پوشش چرم، مخمل یا پلاستیک نرم است. طرح صندلی‌ها با چرم براق یا مخمل، در همه‌ی نسخه‌های ثابت است اما با رنگ‌های مشکی، طلایی و نارنجی ارائه می‌شود. این خودرو، دارای نورپردازی اختصاصی در فضای داخلی و حتی پوشش درها است، به طوری که می‌توان هارمونی رنگ سفید، قرمز یا آبی را از طریق نمایشگر انتخاب کرد.

DS7

سانروف با ۲ شیشه‌ی تاریک و روشن، ناوبری ماهواره‌ای، ارتباط بلوتوث، رابط کاربری اپل‌کارپلی و اندروید اتو، تهویه مطبوع دوگانه با کانال خروجی برای صندلی‌های عقب و سیستم صوتی از برند فوکال الکترا (FOCAL Electra) با ۱۴ اسپیکر، مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی در کابین DS7 هستند. صندلی‌های برقی جلو نیز، با گرم‌کن و سردکن داخلی، همراه با ماساژور ۵ حالته ارائه می‌شوند، درحالیکه تنظیم زاویه‌ی صندلی‌های عقب هم، به صورت الکتریکی انجام می‌شود.

این خودرو، دارای فناوری پارک دوبل خودکار، کروز کنترل هوشمند و دوربین ثبت وقایع روی آینه وسط است که می‌تواند اطلاعات خود را از طریق WiFi به گوشی هوشمند کاربر، منتقل کند.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

در تست تصادف DS7 که توسط بنیاد رسمی آزمایش ایمنی خودروهای اروپا (Euro NCAP) انجام شده است، نتایج بسیار خوبی مشاهده می‌شود که شامل ۵ ستاره‌ (امتیاز کامل) است. این محصول، در خارج از اروپا و آسیا، عرضه نخواهد شد و به همین دلیل، توسط دیگر موسسات معتبر جهانی نظیر IIHS امریکا، بررسی نشده است. در ادامه‌ی مطلب می‌توانید بیننده‌ی فیلم کوتاهی از تست‌‌های تصادف و فناوری‌های ایمنی DS7 کراس‌بک باشید.

بر اساس گزارش بنیاد ایمنی خودروهای اروپا(Euro NCAP)،کراس‌اورDS7برای سرنشین بالغ، ایمنی ۹۱ درصد در انواع برخوردها به همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان و سرنشین ردیف دوم ۸۷ درصد خواهد بود. عابران پیاده در صورت تصادف با این خودرو، ۷۳ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت؛ با توجه به اینکه بسیاری از فناوری‌های مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار، در نمونه‌ی استانداردDS7 وجود دارد؛ امتیاز مربوط به آپشن‌های حفاظتی این محصول، ۷۶ درصد محاسبه شده است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سطح فناوری‌های ایمنی در DS7، بسیار بالا و در این کلاس بدنه، کم‌نظیر است. کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، ترمز اضطراری (AEB) با فناوری تشخیص عابر پیاده، سیستم هشدار خروج از خط و بازگرداننده‌ی خودکار خودرو بین خطوط، دوربین دید در شب همراه با نشان‌دهنده‌ی موجودات زنده، هشدار نزدیک شدن اجسام در نقطه‌ی کور، دوربین عقب و سنسور‌های پیرامون خودرو، از جمله آپشن‌های ایمنی DS7 هستند.

این محصول لوکس دی‌اس، از معدود خودورهای دنیا در کلاسکراس‌اور است که با فناوری تشخیص خوابالودگی راننده عرضه می‌شود. حسگر مربوط به این سیستم با مادون قرمز کار می‌کند و پشت فرمان قرار گرفته است تا سه نشانه‌ی کاهش هوشیاری راننده، شامل ثابت شدن چشم‌ها، افتادن پلک‌ها و خم شدن گردن راننده را تشخیص دهد.

بررسی فنی و آزمایش رانندگی

با توجه به اینکه DS7 کراس‌بک هنوز در ایران و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا به صورت رسمی عرضه نشده است، ادامه‌ی مطلب را با استناد به بررسی‌های صورت‌گرفته از این خودرو توسط رسانه‌های معتبر جهان، ارائه می‌کنیم. کراس‌اور DS7، هم‌اکنون با قیمت ۳۷ هزار دلار (معادل ۳۶ هزار یورو یا ۲۸ هزار پوند) در نسخه‌ی استاندارد، وارد بازار فرانسه و انگلستان شده است.

هزینه‌ی نهایی برای جدیدترین محصول دی‌اس، قابل تامل است. هرچند که مدل‌های مشهور این کلاس بدنه در بازار جهانی، نظیر هیوندای سانتافه و هوندای C-RV با قیمت پایه‌ی ۲۶ هزار دلار عرضه می‌شوند، اما در کامل‌ترین مدل به قیمت ۳۷ هزار تا ۴۰ هزار دلار هم، فناوری‌های موجود در DS7 را ارائه نمی‌کنند. هرچند که این محصول فرانسوی، فاقد امکاناتی مثل سیستم دو دیفرانسیل است، آپشن‌هایی نزدیک به خودروهای لوکس آلمانی با برچسب قیمت بیش از ۵۰ هزار دلار، ارائه می‌کند. تمامی امکاناتی مثل هدایت خودکار بین خطوط، هشدار خواب‌آلودگی راننده، تشخیص عابرین و ترمز اضطراری، هنوز در کراس‌اورهای کره‌ای و ژاپنی دیده نمی‌شوند. با این اوصاف، بهتر است DS7 را با خودروهایی نظیر لکسوس NX مقایسه کنیم.

فضای داخلی DS7، به لطف طراحی عالی و مهندسی دقیق، راحتی بسیار خوبی برای سرنشیان جلو فراهم می‌کند. سبک لوکس کابین، همراه با چرم باکیفیت صندلی‌ها و متریال داشبورد، کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این خودرو دارای ترفندهای جالبی برای جذب مخاطب است. به عنوان مثال، از نمایشگر ۱۲ اینچی استفاده می‌کند. دکمه‌ی روشن و خاموش پیشرانه، زیر ساعت قرار دارد و با فشردن آن، ساعت لوکس عقربه‌ای از میان داشبورد، خارج و داخل می‌شود. کلیدهای کریستالی و پنل دیجیتال پشت فرمان هم، شاید هزینه‌ی تولید هنگفتی برای سازنده نداشته باشند، اما آنچنان با ظرافت و هنرمندانه طراحی شده‌اند که ارزش DS7 را بالا می‌برند. حتی در طراحی سوئیچ خودرو نیز، دقت زیادی شده است تا جذاب و لوکس باشد.

این محصول، صندوق ۵۵۵ لیتری دارد که البته هم‌سطح لبه‌ی سپر نیست و برای بلندکردن بارهای سنگین از این قسمت، کاربر مجبور به تحمل فشار بیشتری خواهد بود. از سویی دیگر، برای سرنشین عقب، فضای چندان خوبی فراهم نمی‌کند و افراد بلند قدر در سفرهای طولانی، راحتی زیادی نخواهند داشت. از نکات مثبت در این بخش، می‌توان به قابلیت تنظیم پشتی صندلی عقب بین زاویه‌های ۲۳ درجه و ۳۲ درجه اشاره کرد. فرم صندلی‌ها، کاملا هماهنگ با بدن انسان و دارای ارگونومی عالی ارزیابی می‌شود.

DS7

 رانندگی با DS7، تمرکز زیادی بر آرامش و راحتی سرنشینان دارد. به همین دلیل می‌توان از حالت رانندگی کامفورت (راحت: Comfort) لذت برد. البته مود اسپرت نیز در دسترس راننده است، اما انتخاب آن، تاثیر بیشتری بر صدای پیشرانه خواهد داشت و شتابی فراتر از انتظار فراهم نمی‌کند. این محصول، فعلا فاقد سیستم دو دیفرانسیل در تمامی نسخه‌ها است و همین موضوع، مسلما با کاهش وزن خالص، تاثیری مثبت در شتاب‌گیری DS7 و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمانی حدود ۸ ثانیه دارد. جالب است بدانید که مدل بنزینی با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۲۵ اسب بخار، نزدیک به ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل‌های دیزلی عرضه می‌شود. بنا به ادعای کارشناسان، مانور و حرکت مارپیچ با DS7، تا سرعت‌های ۸۰ کیلومتر بر ساعت، بسیار عالی است و دست‌اندازهای جاده به لطف سیستم بررسی مسیر و فنربندی فعال (DS ACTIVE SCAN SUSPENSION)، به خوبی کنترل می‌شوند. البته با توجه به سبک طراحی صندلی‌ها، خصوصا در ردیف عقب؛ حفظ بدن سرنشینان، هنگام مانورهای ناگهانی با تنش‌هایی روبرو خواهد بود.

در مجموع، می‌توان نمره‌ی بسیار خوبی به کیفیت رانندگی و سطح تجهیزات رفاهی در DS7 داد. این خودرو در کلاس لوکس قرار دارد و البته در همان نگاه اول، موفق به جذب مخاطب می‌شود. از سویی دیگر، سطح بالای آپشن‌ها و فناوری‌های خودرو، کاملا راضی کننده به نظر می‌رسد و می‌تواند خریدار متمول را به پرداخت مبلغ چندصد میلیون تومانی DS7، ترغیب کند.

قیمت نهایی در ایران

با توجه به بسته شدن سامانه اینترنتی ثبت سفارش خودروهای خارجی و البته تولید محدود کراس‌اور DS7 در زمان نوشتن این مطلب، صحبت از قیمت نهایی این کراس‌اور و رقبای احتمالی آن، مشکل است. با توجه به اخبار رسیده از افزایش تعرفه‌ی واردات بر خودروهای خارجی و قوانین جدید مربوط به آن، ۲ نکته‌ی جالب درباره‌ی DS7 جلب توجه می‌کند. از یک سو، کم‌ترین تعرفه با عوارض ۵۵ درصد به خودروهایی تعلق می‌گیرد که حجم موتور آنها بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی باشد و محصولاتی نظیر DS7 که حجم موتور ۱۵۰۰ سی‌سی تا ۲۰۰۰ سی‌سی دارند، مجبور به پرداخت عوارض ۷۵ درصد برای واردات خواهند بود. این موضوع مسلما تاثیری منفی بر فروش DS7 خواهد داشت و قیمت نهایی آنرا شدیدا افزایش خواهد داد، اما روی دیگر ماجرا به نفع واردکننده تمام می‌شود. در قانون جدید، واردات خودرو با قیمت بیش از ۴۰ هزار دلار ممنوع است که در نتیجه‌ی آن می‌توان اطمینان داشت، شاس‌بلندهای و کراس‌اورهای لوکس بازار ایران، مثل تویوتا لندکروزر، بی‌ام‌و X4 و پورشه ماکان، وارد کشور نشوند. چنین شرایطی، می‌تواند به نفع DS7 باشد و حق انتخاب خریدار متمول را، محدود به این محصول فرانسوی کند.

DS7

هرچند که تعرفه‌های مربوط به واردات خودروهای خارجی، هنوز به تصویب و تایید نهایی مراجع ذی‌ربط نرسیده است، می‌توان قیمت نهایی DS7 بنزینی با آپشن‌های استاندارد را در محدوده‌ی ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان تخمین زد. در ادامه‌ی مطلب می‌توانید به کمک جدول، کراس‌اور دی‌اس را با دیگر شاسی‌بلندهای بازار ایران مقایسه کنید.

مشخصات / مدل‌هاDS7تویوتا RAV4تویوتا RAV4 هیبریدسوبارو فارسترفولکس واگن تیگوانرنو کولئوس ۲۰۱۶توسان ۲۰۱۷کیا اسپورتیج ۲۰۱۷هوندا CR-V ۲۰۱۶میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷هیوندای سانتافه ۲۰۱۷کیا سورنتو ۲۰۱۷نیسان جوک اسپرتام‌جی GS
تعداد سیلندر۴۴۴۴۴۴۴۴۴۴۴۴۴۴
حجم موتور (لیتر)۱.۶۲.۵۲.۵۲۱.۴۲.۵۲۲.۴۲.۴۲.۴۲.۴۲.۴۱.۶۲
حداکثر قدرت (اسب بخار)۲۲۵ ۱۷۷۱۹۴۲۵۰۱۲۵۱۷۰۱۶۴۱۶۸۱۸۵۱۶۶۱۹۰۱۹۰۱۹۰۲۱۷
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)۳۰۰۲۳۳۲۰۶۳۵۰ ۲۰۰۲۲۶۲۰۵۲۲۰۲۴۵۲۲۰۲۲۰۲۲۰-۳۵۰
استاندارد آلایندگییورو ۶یورو ۵یورو ۶یورو ۵یورو ۶یورو ۵یورو ۵یورو ۵یورو ۵یورو ۵یورو ۵یورو ۵یورو ۵یورو ۵
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)۶۹۷.۳۸.۵۶۸.۴۸.۵۹.۴۸.۱۹.۴۱۱۱۱.۲۶.۵۶.۲
جعبه دنده۸ سرعته خودکارCVTCVTCVT۶ سرعته خودکارCVT۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVTCVT۶ سرعته خودکار۶ سرعته خودکارCVT۶ سرعته خودکار
حجم باک بنزین۶۲۵۶۵۶۶۰۵۸۶۰-۵۰۵۸۶۰۶۶۶۶۵۰۵۵
وزن (کیلوگرم)۱۴۲۰۱۷۸۰۱۸۲۰۱۶۲۰۱۵۰۰۱۶۰۰۱۵۲۰۱۶۹۵-۱۵۸۰۱۵۷۰۱۵۸۵--

گالری

تهیه شده در زومیت
  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده
تبلیغات

بیشتر بخوانید