کروم بوک‌ها به تراشه اسنپدراگون 845 مجهز می‌شوند

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شود که کروم‌بوک‌های مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام سال آینده‌ی میلادی معرفی شوند.
تبلیغات

تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام ابتدای ماه جاری میلادی رونمایی شد و به نظر می‌رسد که فراتر از انتظارات پیشین و در طیف گسترده‌ای از گجت‌ها به کار گرفته خواهد شد. کامپیوترهای ویندوزی مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون هم‌ اکنون معرفی شده‌اند و ابتدای سال آینده به دست مصرف‌کنندگان خواهند رسید؛ اما اخیرا گزارش می‌شود که کروم‌بوک‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۴۵، آخرین تراشه‌ی کوالکام نیز در آینده‌ای نزدیک معرفی خواهند شد. با توجه به اینکه کروم‌بوک‌ها مدت‌ها است که از تراشه‌های مبتنی بر آرم بهره می‌گیرند، شنیدن این خبر که در آینده‌ای نزدیک با تراشه‌ی اسنپدراگون نیز همراه خواهند شد، چندان غیر منتظره به نظر نمی‌رسد. اگر کامپیوترهای ویندوزی با پروژه‌ی ویندوز ۱۰ آرم توانسته‌اند از قدرت تراشه‌های اسنپدراگون برخوردار شوند؛ کروم‌بوک‌ها نیز قادر به انجام این کار خواهند بود. از طرف دیگر، هرچند کروم‌بوک‌ها تاکنون از تراشه‌های مبتنی بر آرم مختلفی استفاده کرده‌اند؛ اما هیچ کدام از آن‌ها تا به امروز از قدرت تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام بهره‌ای نگرفته‌اند.

در هر صورت، بر اساس شواهد یافت‌شده در کد منبع کروم، توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل مشغول کار با یک بورد جدید مجهز به اسنپدراگون ۸۴۵ هستند. کد منبع لزوما نشان‌دهنده‌ی این نیست که دستگاه مورد نظر به بازار راه پیدا خواهد کرد؛ اما حداقل نشان می‌دهد که ساخت کروم‌بوک‌هایی با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ در دست بررسی است. هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین محصولی رنگ واقعیت به خود ببیند؛ اما این حقیقت که گوگل مشغول کار روی چنین دستگاهی است، به‌وضوح نشان می‌دهد که برنامه‌هایی برای توسعه و ساخت آن در جریان است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود و آزمایش‌ها به موفقیت برسند، احتمال می‌رود که کروم‌بوک‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۴۵ در سال ۲۰۱۸ معرفی شوند. آخرین تراشه‌ی کوالکام به‌تازگی رونمایی شده است و تا چند ماه آینده در دسترس قرار نخواهد گرفت و احتمال می‌رود که پیش از به کارگیری در لپ‌تاپ‌ها، راه خود را به گوشی‌های موبایل باز کند. در حال حاضر، کامپیوترهای ویندوز ۱۰ با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ در دست توسعه هستند؛ اما تا پیش از نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی از راه نخواهند رسید. در نتیجه کروم‌بوک‌های مجهز به این تراشه در صورت ساخت احتمالا در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ معرفی خواهند شد.

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام با ۸ هسته‌ی کریو در دو خوشه، واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۶۳۰ که جانشین آدرنو ۵۴۰ در نسل پیشین شده است، پشتیبانی از رم LPDDR4، مودم LTE ایکس ۲۰ و مجهز به نسل پنجم شبکه‌ی موبایل و دیگر ویژگی‌های قدرتمند همراه است. این تراشه برپایه‌ی معماری ۱۰ نانومتری فین‌فت نسل دوم سامسونگ ساخته شده است و انتظار می‌رود که عملکردی قدرتمند ارائه دهد. تا این لحظه، شیائومی تنها تولیدکننده‌ای است که اعلام کرده گوشی می ۷ از این تراشه استفاده خواهد کرد. با این حال پیش‌بینی می‌شود که دیگر پرچم‌داران سال ۲۰۱۸ نظیر گلکسی اس ۹ سامسونگ نیز از این تراشه بهره‌مند شوند. کامپیوترهای همیشه متصل ویندوزی با پردازنده‌های اسنپدراگون سال آینده از راه خواهند رسید؛ بنابراین دور از انتظار نخواهد بود که کروم‌بوک‌ها نیز به‌زودی از آخرین تراشه‌ی اسنپدراگون استفاده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات