HDMI 2.1 معرفی شد

پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
مشخصات HDMI 2.1 از قابلیت‌های جدید و پیشرفت‌های فراوان نسبت به نسخه‌های قبلی خبر می‌دهد.
تبلیغات

گروه فنی انجمن HDMI مشخصات HDMI 2.1 را به همراه یک کابل اچ‌دی‌ام‌آی پرسرعت منتشر کرده است. برخی ویژگی‌های موجود در مشخصات HDMI 2.1 با نسخه‌های قبلی کابل اچ‌دی‌ام‌آی سازگار خواهند بود؛ اما برای مابقی باید کابل جدید را تهیه کنید.

مقاله‌های مرتبط:

محتوا با پهنای باند و رزولوشن بالا و اچ‌دی‌آر از نوع پویا

بر اساس مشخصات منتشرشده، فناوری جدید تصویر فشرده‌نشده‌ با رزولوشن 8K را با نرخ ریفرش ۶۰ هرتز و رزولوشن 4K را با نرخ ۱۲۰ هرتز نمایش می‌دهد. میزان انتقال از ۱۸ گیگابیت بر ثانیه در نسخه‌ی قبل جهشی فوق‌العاده به ۴۸ گیگابیت بر ثانیه در نسخه‌ی ۲.۱ داشته است.

طبق مشخصات، رزولوشن‌های بالاتر از جمله 10K با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌شوند؛ اما برای اینکه این حجم از داده از طریق کابل، قابل انتقال باشد از الگوریتم فشرده‌سازی تصویر استفاده می‌شود.

HDMI 2.1

به‌ندرت کسی پیدا می‌شود که از کیفیت تلویزیون‌های 4K گلایه داشته باشد. کیفیت‌های بالاتر احتمالا برای کارهای تبلیغاتی که به نمایشگرهای خیلی بزرگ نیاز دارند یا تجهیزات مربوط به واقعیت مجازی که تصاویر در آن‌ها میدان دید را تماما پوشش می‌دهد کاربرد خواهند داشت.

فناوری HDMI 2.1 بسته به رزولوشن و نرخ فریم شما از اچ‌دی‌آر متغیر یا پویا نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند بازه‌ی وسیع‌تری از رنگ‌ها را پوشش دهد و هر صحنه و حتی هر فریم تصویر را با تنظیم عمق رنگ، جزئیات، روشنایی و کنتراست مختص آن صحنه بهینه کند.

ارتقاء نرخ ریفرش

در قسمت نرخ ریفرش نیز پیشرفت‌هایی صورت گرفته است که می‌تواند بیشتر برای گیمرها جذاب باشد.

HDMI 2.1

نرخ ریفرش متغیر (VFR) می‌تواند نرخ رفرش را هماهنگ با محتوای در حال پخش، مدام تغییر دهد. این یعنی وقنی نرخ فریم تصویر در هنگام بازی کردن بالا و پایین می‌رود، نمایشگر نیز به‌سرعت خود را با آن هماهنگ می‌کند تا نرم‌ترین تصویر ارائه شود. در این حالت، حرکت تصاویر بهتر می‌شود، گیر کردن و افت فریم کاهش یافته یا حذف می‌شود و در نهایت تجربه‌ی کاربری بهبود می‌یابد.

قابلیت سوییچ سریع رسانه‌ای (QMS) برای ویدیوها و فیلم‌ها باعث حذف صفحه‌ی خالی انتظار قبل از نمایش محتوا هنگام سوییچ بین دستگاه‌های HDMI می‌شود.

انتقال سریع فریم (QFT) تأخیر بین فرستنده‌ی تصویر و نمایشگر را حذف می‌کند که این موضوع در گیمینگ بسیار حائز اهمیت است.

صدا

در بخش صدا نیز پیشرفت چشمگیری شاهد هستیم. سرعت کانال داده‌ی دوسویه (eARC) از یک مگابیت بر ثانیه به ۳۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است. این امر باعث می‌شود صداهای حجیم ۵.۱ و ۷.۱ با بیت‌ریت بالا مانند Dolby Atmos ،DTS Master ،TrueHD و DTS:X امکان انتقال و پخش پیدا کنند.

HDMI 2.1

سایر امکانات تصحیح انطباق صدا و حرکت لب‌ها، امکان خاموش و روشن کردن سیستم صوتی و همچنین کنترل صدا را شامل می‌شود.

با وجود اینکه برخی ویژگی‌های اچ‌دی‌ام‌آی ۲.۱ با کابل‌های اچ‌دی‌ام‌های معمول امروزی سازگار است؛ موارد نیازمند به پهنای باند زیاد نیاز به کابل جدید دارند که در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸ توسط تولیدکنندگان متعددی عرضه خواهد شد.

کابل فوق‌ سریع

کابل فوق‌سریع HDMI

کابل جدید با کانکتورهای نوع C ،A و D سازگار است و از اترنت اچ‌دی‌ام‌آی نیز پشتیبانی می‌کند. این کابل با تمام نسخه‌های قبلی اچ‌دی‌ام‌آی سازگار و حداکثر بلندی آن بین ۲ تا سه متر خواهد بود. کابل اکتیو نیز پشتیبانی می‌شود. بنابراین در مواردی که کابل بلندتر نیاز است، می‌توان از کابل‌های اکتیو (کابل‌هایی که مقداری برق از منبع تصویر دریافت می‌کنند) استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات