پیشرفت بزرگ اپل در فناوری خودران

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی محققان اپل توانسته‌اند سامانه‌ای جدید برای تشخیص مانع در خودروهای خودران توسعه بدهند.
تبلیغات

اپل تا همین چند وقت پیش، علاقه‌مندی خود به ساخت خودروهای خودران را به‌شدت انکار می‌کرد تا تلاش‌های خود را در این زمینه مخفی نگه دارد. بالاخره در ماه ژوئن این کمپانی تأیید کرد که در حال کار روی فناوری خودران است؛ اما تابه‌حال جزئیات بیشتری از روند پیشرفت این پروژه در اختیار عموم قرار نداده است.

هفته گذشته دو تن از پژوهشگران هوش مصنوعی و یادگیری ماشین اپل به نام‌های یین ژو و آنسل تازل، مقاله‌ای منتشر کردند و در آن از یکی از اولین و مهم‌ترین پیشرفت‌های پروژه خودروی خودران این شرکت پرده برداشتند. هرچند سامانه ابداعی این دو محقق هنوز در دنیای واقعی مورد آزمایش قرار نگرفته است؛ اما احتمالا آن‌ها توانسته‌اند دستاوردی خیره‌کننده کسب کنند که می‌تواند زنگ هشداری برای رقیبان اپل تلقی شود.

سامانه اختراع‌شده توسط این محققان واکسل‌نت (VoxelNet) نام دارد و یک معماری جدید برای تشخیص موانع کوچک به کمک فناوری لیدار (LiDAR) است. لیدار در واقع، یکی از فناوری‌های سنجش از دور است که از طول‌موج‌های لیزری برای تشخیص و طیف‌سنجی استفاده می‌کند. این محققان خاطرنشان کرده‌اند که واکسل‌نت در مقایسه با سامانه‌های تشخیص مانع مبتنی بر لیدار کنونی عملکرد بسیار بهتری دارد و نه‌تنها می‌تواند خودروها را شناسایی کند، بلکه از توانایی تشخیص عابران پیاده و دوچرخه‌سوارها هم برخوردار است. آن‌ها در توضیح سامانه ابداعی خود گفته‌اند:

واکسل‌نت یک ابر نقاط (مجموعه‌ای سه‌بعدی از نقاط برای توصیف خصوصیات سطح خارجی یک شیء) را به واکسل‌های (کوچک‌ترین جزء ساختاری یک تصویر سه‌بعدی) هم‌اندازه تقسیم می‌کند و سپس از طریق لایه جدیدی به نام لایه کدگذاری ویژگی واکسل (VFE)، نقاط درون هر واکسل را به یک نمایه یکپارچه تبدیل می‌کند. به این ترتیب، این ابر نقاط به‌عنوان یک نمایه توصیفی حجمی، کدگذاری و سپس برای تشخیص موانع به PRN متصل می‌شود. آزمایش‌های انجام‌شده بر پایه بنچ‌مارک KITTI نشان می‌دهند که واکسل‌نت در مقایسه با سامانه‌های تشخیص سه‌بعدی مبتنی بر لیدار کنونی، عملکرد بسیار بهتری دارد. علاوه بر این، شبکه ابداعی ما قادر است نمایه‌ای توصیفی از اشیاء را با هندسه‌های مختلف یاد بگیرد و این موضوع باعث شده است که بتواند علاوه بر خودروها، عابران پیاده و دوچرخه‌سوارها را هم به‌صورت سه‌بعدی شناسایی کند.

امیدواریم اپل به انتشار جزئیات بیشتر از تلاش‌های خود برای توسعه فناوری خودران ادامه دهد. این شرکت پیش‌تر خودروهای شاسی‌بلند مجهز به لیدار را در خیابان‌های کالیفرنیا مورد آزمایش قرار داده و اوایل سال میلادی جاری برای رفت‌وآمد کارکنانش در مسافت‌های کوتاه از اتوبوس‌های خودران استفاده کرده بود.

در حال حاضر تنور رقابت برای توسعه فناوری خودران به‌شدت داغ است و بسیاری از شرکت‌ها از غول‌های حوزه فناوری مانند اوبر، ویمو، دلفی و تسلا گرفته تا خودروسازهای پرآوازه مانند آئودی، فورد و مرسدس دست به سرمایه‌گذاری‌ کلانی در این زمینه زده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات