تماشای گذر زمان بر هاچبک محبوب ژاپنی؛ هوندا سیویک

پنج‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هوندا سیویک، یکی از پرطرفدارترین هاچبک‌های بازار جهانی است. در ادامه ویدئوی جالبی از تغییرات این هاچبک دوست‌داشتی در طول زمان برای شما آماده کرده‌ایم.
تبلیغات

اولین چیزی که باید در مورد گذر زمان و تغییرات هوندا سیویک (Civic) گفت، تغییر ابعاد آن است. البته در این ویدئو مقایسه‌ی کارشناسی انجام نمی‌شود؛ ولی کاملا مشخص است که نسل فعلی هوندا سیویک هاچبک، با سیویک کامپکت، کم‌مصرف و نسبتا پرقدرت سال ۱۹۷۳ تفاوت دارد. در واقع شاید بتوان گفت که بزرگ‌ترین تفاوت این دو نسل، ابعاد آن‌ها است؛ البته قدرت آن‌ها هم اصلا شباهتی ندارد. نسل جدید هوندا سیویک، پرقدرت‌ترین نسل در کل دوران تولید آن است.

هوندا سیویک / Honda Civic

وقتی که اولین سیویک در سال ۱۹۷۲ در قالب مدل ۱۹۷۳ متولد شد، به یک پیشرانه‌ی چهار سیلندر ۱.۲ لیتری با قدرت ۵۰ اسب بخار مجهز بود. محبویت سیویک به خاطر وزن ۶۸۰ کیلوگرمی آن نبود؛ بلکه وجود ویژگی‌های چون تزئینات طرح چوب، صندلی‌های مسابقه‌ای و مواردی که در خودروهای ارزان قیمت آن دوران وجود نداشت، مانند سیستم تهویه، سیویک را خواستنی کرده بود. البته کیفیت ساخت سیویک هم بسیار بالا بود که مصداق آن وجود این مدل در سال ۲۰۱۷ است. به‌عنوان مثال چرا فورد پینتو دیگر تولید نمی‌شود؟ چون در برابر محصولات ژاپنی حرفی برای گفتن نداشت.

هوندا سیویک / Honda Civic

اما پرطرفدارترین نسل‌های سیویک، نسل ۵ و ۶ آن است که هنوز هم قطعات افترمارکت برای آن‌ها تولید می‌شود. محبوبیت این دو نسل از سیویک، به قدری زیاد بود که پای آن‌ها به دنیای سینما، تلویزیون و بازی‌های ویدئویی هم باز شد. شاید بتوان بیشترین طرفداران سیویک‌ در دنیا را در شهر اوساکای ژاپن و مسابقات غیر قانونی خیابانی آن موسوم به کانجوزوکو (Kanjozoku) یافت. پس از سال‌ها درگیری بین پلیس و راننده‌های این منطقه، هنوز هم هر شب در بزرگراه معروف مرکزی این شهر، سیویک‌های قدیمی و جدید جولان می‌دهند.

هوندا سیویک / Honda Civic

سیویک در انیمه Initial D

هوندا سیویک / Honda Civic

سیویک در نسخه‌ی اول فیلم سریع و خشن

نکته‌ جالب دیگری که با تماشای این ویدئو به ما یادآوری می‌شود، تمایل تدریجی سیویک به تبدیل شدن به خودرویی با عمکرد بالا است. البته هنوز هم افرادی وجود دارند که سیویک و عملکرد آن را دست کم می‌گیرند؛ ولی فقط با یک نگاه به مدل CRX محصول سال ۱۹۸۵، می‌توان درک کرد که عملکرد بالا فقط در قدرت و اسب بخار خلاصه نمی‌شود.

هوندا سیویک / Honda Civic
هوندا سیویک / Honda Civic

این مدل بخصوص، نقش مهمی در تغییر رویکرد سیویک از یک خودروی ارزان و اقتصادی به یک خودروی همه‌کاره و لذت‌بخش داشت؛ رویکردی که همچنان در سیویک کاملا نمایان است. وقتی که سیویک با پیشرانه‌ی VTEC در سال ۱۹۸۹ عرضه شد، به یکی از اسطوره‌های مسابقات رسمی و خیابانی و دنیای تیونینگ تبدیل شد.

نسل جدید سیویک تایپ R، اوج عملکرد سیویک است؛ ولی آیا شما این سیویک را ترجیح می‌دهید یا نسل‌های گذشته؟ در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ویدئوی زیبایی از تغییرات و روند پیشرفت هاچبک محبوب ژاپنی هوندا سیویک را تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات