۶۴ درصد ترافیک مرورگر کروم در اندروید با پروتکل HTTPS محافظت می‌شود

یک‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل به‌تازگی اعلام کرده است که ۶۴ درصد ترافیک مرورگر کروم در سیستم‌عامل اندروید، با پروتکل اچ‌تی‌تی‌پی‌اس امن می‌شود.
تبلیغات

پروژه‌ی بزرگ گوگل برای امن‌ کردن فضای وب با مشخص‌ کردن وب‌سایت‌هایی که از پروتکل ناامن HTTP استفاده می‌کنند، ظاهرا نتیجه‌بخش بوده است؛ چرا که این کمپانی اخیرا اعلام کرده ۶۴ درصد ترافیک مرورگر کروم در اندروید اکنون با پروتکل HTTPS ایمن می‌شود. بد نیست بدانید که این مقدار تا سال پیش، ۴۲ درصد بود. از طرفی دیگر گفته شده است که ۷۵ درصد ترافیک این مرورگر در کروم‌او‌اس و مک نیز اکنون با HTTPS حفاظت می‌شود؛ رقم یادشده برای این دو سیستم‌عامل تا سال پیش، به‌ترتیب ۶۷ و ۶۰ درصد بوده است. این را هم بدانید که ترافیک HTTPS ویندوز از سال گذشته تاکنون با رشدی ۱۵ درصدی، از ۵۱ درصد به ۶۶ درصد رسیده است.

گوگل همچنین اعلام کرده است که ۷۱ عدد از ۱۰۰ وب‌سایت برتر دنیا به‌طور پیش‌فرض از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند؛ این رقم در سال ۲۰۱۶، ۳۱ عدد بود. این را هم بهتر است بدانید که ترافیک HTTPS گوگل کروم در ایالات متحده‌ی آمریکا، طی یک سال اخیر، از ۵۹ درصد به ۷۳ درصد رسیده است.

مطابق آمار منتشرشده توسط گوگل، طی یک سال اخیر، سوییچ‌ کردن وب‌سایت‌ها از پروتکل HTTP به HTTPS با سرعت بسیار بالایی صورت گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که کارهای گوگل برای فشار آوردن به سایت‌های HTTP سرانجام نتیجه‌بخش بوده است.

حدودا یک سال پیش بود که گوگل اعلام کرد می‌خواهد تمامی وب‌سایت‌هایی را که از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند، در مرورگر کروم نشانه‌گذاری کند تا از این طریق به افراد بفهماند که وارد کردن رمز عبور و اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری در چنین سایت‌هایی، به‌هیچ‌وجه امنیت ندارد. گوگل به مرور زمان این کار خود را گسترش داد و اعلام کرد که در صورت دریافت هرگونه داده از وب‌سایت‌های HTTP، مروگر کروم به شما «امن نبودن» آن را اعلام خواهد کرد؛ حتی اگر در حالت Incognito باشید.

امیلی شکتر، از اعضای تیم امنیتی مرورگر گوگل کروم، در زمان انتشار بیانیه‌ی گوگل برای مبارزه با وب‌سایت‌های ناامن HTTP اعلام کرده بود:

HTTPS اکنون ارزان‌تر از قبل است و کار با آن نیز راحت‌تر شده؛ این پروتکل ضمن ارائه‌ی بهترین عملکرد وب، دارای ویژگی‌های جدید و قدرتمندی است که نظیر آن‌ها را نمی‌توانید در HTTP پیدا کنید.

گوگل مدعی است که نرخ پذیرش HTTPS توسط صاحبان وب‌سایت‌ها روزبه‌روز در سراسر دنیا در حال افزایش است که از میان جدیدترین آن‌ها می‌توان به وب‌سایت‌های بزرگ ژاپنی نظیر Rakuten ،Cookpad ،Ameblo و Yahoo Japan اشاره کرد. استفاده‌ی این وب‌سایت‌های بزرگ از HTTPS باعث شده است که درصد استفاده‌ی وب‌سایت‌های ژاپنی از این پروتکل، طی یک سال اخیر از ۳۱ درصد به ۵۵ درصد برسد. این ارقام از طریق ترافیک ثبت‌شده در نسخه‌ی ویندوزی مرورگر گوگل کروم به دست آمده‌اند. برخی دیگر از کشورها نیز ارقامی در این زمینه ثبت کرده‌اند. مثلا برزیل که گفته می‌شود نرخ استفاده‌ی وب‌سایت‌ها از HTTPS در این کشور طی یک سال اخیر، از ۵۰ درصد به ۵۵ درصد رشد کرده است.

با همه‌ی این‌ها بد نیست بدانید که گوگل تنها کمپانی نیست که اقداماتی در زمینه‌ی مقابله با HTTP انجام داده است. شرکت‌های فناوری بزرگ دیگری نظیر اپل و فیسبوک نیز در این زمینه‌ قدم‌های محکمی برداشته‌اند. به‌طور مثال، اپل سال پیش گفت که از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایش خواسته است برای اپلیکیشن‌هایشان، از اتصال HTTPS استفاده کنند. از طرفی فیسبوک نیز با ویژگی Instant Articles کمک شایانی به استفاده از پروتکل HTTPS کرده است. همچنین بد نیست بدانید که فیسبوک در سال ۲۰۱۳، پروتکل پیش‌فرض وب‌سایتش را به HTTPS تغییر داده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات