ویژگی هایی که باعث موفقیت یک رهبر می‌شوند

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مهم‌ترین وظیفه‌ی رهبران کسب‌وکار، هدایت تیمی است که با وجود تمام مشکلات و موانع، برای رسیدن به اهداف نهایی شرکت تلاش می‌کند.
تبلیغات

کیم مارتین، رهبر و مدیر فنی «دیتا سنتریک»، در وب‌سایت Quora توضیح می‌دهد که موفقیت یک رهبر کسب‌وکار، مستلزم چه ویژگی‌هایی است:

پیش از هر چیز به یاد داشته باشیم که رهبری، خودش را در فرم‌های مختلفی نشان می‌دهد. برای من، رهبری یک قابلیت و توانایی است، نه یک موقعیت و مقام. بنابراین با اطمینان می‌توانم در مورد آنچه شما را به‌عنوان یک رهبر توانمند می‌سازد، صحبت کنم. برخی از اصول پایه‌ای، مشخص می‌کنند که شما رهبر خوبی هستید یا خیر.

همکاری

همه‌ی رهبران خوب می‌دانند که یک انسان، به‌تنهایی کامل و بی‌نقص نیست. اگر تلاش کنید همه‌ی وظایف مهم را به‌تنهایی انجام دهید، نشان می‌دهید که در ادراک نیاز به تنوع آرا و جوانب فکری مختلف، ناتوان هستید. راه‌هایی را پیدا کنید که از طریق آن‌ها با دیگران همکاری سازنده‌ای داشته باشید. به‌این‌ترتیب صلاحیت خود را برای هدایت یک تیم، یک بخش یا کل سازمان نشان می‌دهید.

پیگیری

رهبران بزرگ افرادی هستند که باوجود همه‌ی موانع و بیراهه‌ها، هدف نهایی را از یاد نمی‌برند و درنهایت راه خود را پیدا می‌کنند و شرکت را به مقصد مورد نظر می‌رسانند. ما هر روز با سنجیدن شرایط، تصمیماتی اتخاذ می‌کنیم که یک پروژه را با کارایی به نتیجه‌ی مطلوب برسانند. تصمیم می‌گیریم تیم خود را به نحوی اداره و سرپرستی کنیم که پروسه‌ی تولید محصول را تکمیل کنند، یا راه‌ حلی برای خسارت‌های وارده پیدا می‌کنیم. حتی اگر شکست بخوریم، باز روبه‌جلو حرکت می‌کنیم.

تأثیرگذاری

رهبران بلندپایه توانایی خود را برای تأثیرگذاری مثبت نشان می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که مسیرها و اهداف زیادی در ظاهر از اهمیت یکسانی برخوردارند، ولی می‌توانند «زمین قابل‌ کشت و خاک حاصلخیز» را تشخیص دهند. آن‌ها شرایط و گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند که روی نتیجه‌ی پروژه یا اهداف سازمان مؤثر باشد. این ویژگی خودش را در برخی زمینه‌ها بیشتر نشان می‌دهد. مثلاً: انجام کارهایی که دیگر اعضای تیم را به موفقیت می‌رساند، شناسایی مشکلات و یافتن راه‌ حل مناسب برای آن‌ها، مشاوره دادن به مهندسین باتجربه، به اشتراک‌گذاری اطلاعات.

رهبران عالی الگویی از شفقت و توجه به سایرین هستند و می‌دانند که هیچ ۲ تجربه‌ای، یکسان نیست. آن‌ها می‌توانند پیچیدگی شخصیت‌های مختلف تیم، تجربه‌ها، سبک‌های ارتباطی، اعتمادبه‌نفس و ابتکارات آن‌ها را تشخیص دهند و به‌خوبی هدایتشان کنند. به‌این‌ترتیب انرژی و نیروی انسانی را در راه رسیدن به اهداف شرکت، به کار می‌گیرند.

در حوزه‌ی تکنولوژی، تأکید زیادی روی «رهبری فکری» وجود دارد؛ خصوصیتی که مخصوصاً شرکت‌های کوچک در استخدام‌های خود، برای آن اهمیت زیادی قائل‌اند. رهبری فکری شما را قادر می‌سازد تفکر دیگران را هدایت کنید و با نوآوری بیشتری با موانع روبرو شوید.

به یاد داشته باشید که اگرچه شغل شما، با پاداش‌ها و مزایای خوبی همراه است؛ ولی هرگز نباید هدفتان را یک عنوان یا مقام بدانید.

نقش‌های رهبری زیادی در هر سازمان وجود دارد، ولی مهم این است که شما توانایی‌ها و مهارت‌های خود را ارتقاء دهید؛ آنچه در عمل به مرحله‌ی اجرا درمی‌آورید و نتایج آن، از هر عنوان شغلی ارزشمندتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات