گارتنر: آیفون 10 بر رشد فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ تأثیرگذار است

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مؤسسه گارتنر ادعا می‌کند که آیفون ۱۰ اپل با وجود قیمت بالا، بر فروش گوشی‌های هوشمند در سال آینده میلادی تأثیرگذار خواهد بود.
تبلیغات

مؤسسه گارتنر در جدیدترین پیش‌بینی خود، اعلام کرده است که فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ به رشد بازخواهد گشت و آیفون ۱۰ (iPhone X)، یک عامل کلیدی برای رشد فروش گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده، چین و اروپا است. در همین رابطه روبرتا کوزا، سرپرست بخش تحقیق در گارتنر، می‌گوید:

انتظار می‌رود فروش گوشی‌های همراه در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل رشد داشته باشد و در مجموع، ۱.۹ میلیارد واحد تلفن همراه به فروش برسد. گوشی‌های هوشمند، ۸۶ درصد از مجموع فروش گوشی‌های همراه را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص خواهند داد که ۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.ما انتظار داریم که آیفون ۱۰ با وجود قیمت بالای این مدل، به‌عنوان یک عامل کلیدی برای رشد فروش گوشی‌های هوشمند در آمریکای شمالی، چین و غرب اروپا محسوب شود.

البته مؤسسه گارتنر مدعی است که کمبود قطعات، یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر فروش گوشی‌های هوشمند خواهد بود که باعث می‌شود فروش گوشی‌های همراه در سه‌ماهه جاری با محدودیت مواجه شود و بدین شکل، بخشی از فروش آن‌ها از سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ به اوایل سال آینده موکول خواهد شد.

به‌عنوان مثال، می‌توان از آیفون ۱۰ (iPhone X) نام برد که بازده تولید کم برخی از قطعات برای آن باعث شده است تولید این محصول تحت‌تأثیر قرار بگیرد. ماژول دوربین سه‌بعدی که برای احراز هویت کاربران در پرچم‌دار جدید اپل به کار گرفته می‌شود، به‌شدت روی تولید کم آیفون ۱۰ تأثیر داشته است؛ البته یکی از زنجیره‌های تأمین برای این مدل ادعا می‌کند که بازدهی تولید قطعه برای آیفون ۱۰ اکنون رو به افزایش است.

مؤسسه گارتنر در ادامه‌ی پیش‌بینی خود، اعلام کرده است که مجموع فروش گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی در سال آینده با رشد مواجه خواهد بود؛ به‌طوری‌که انتظار داریم در مجموع ۲.۳۵ میلیارد دستگاه به فروش برسد که نزدیک به ۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

البته ادعا می‌شود که گوشی‌‌های موبایل باعث این رشد خواهند بود و فروش رایانه‌های شخصی به تنهایی ۴.۴ درصد نسبت به سال گذشته، کاهش خواهد داشت. البته این موضوع بنابر اعلام سرپرست ارشد تیم تحقیق گارتنر، بدین معنی نیست که رایانه‌های شخصی دیگر اهمیت چندانی ندارند؛ کاربران تنها ترجیح می‌دهند از رایانه‌های شخصی خود برای مدت طولانی‌تری استفاده کنند که باعث می‌شود فروش رایانه‌های شخصی کاهش داشته باشد. در همین رابطه، اعلام شده است:

۴۰ درصد از جامعه آماری و افرادی که روی آن‌ها بررسی صورت گرفته است، از رایانه‌ یا تبلت برای انجام بعضی از کارها مانند مطالعه یا نوشتن ایمیل و مشاهده ویدئو استفاده می‏‌کنند؛ درحالی‌که ۳۴ درصد از افراد، بیشتر از گوشی‌ هوشمند خود در هنگام جابه‌جایی بهره می‌گیرند. اینکه کاربران رایانه‌های شخصی خود را برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده قرار می‌دهند، همچنان یک معضل مهم برای بازار رایانه‌‏های شخصی است؛ در مقابل، اغلب کاربران ترجیح می‌دهند به دفعات گوشی‌های هوشمند خود را با مدل‌های جدیدتر جایگزین کنند.

در رابطه با آیفون ۱۰ که به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر فروش گوشی‌های هوشمند اعلام شده است، باید گفت این مدل تا ماه نوامبر به بازار عرضه نخواهد شد. کاربران ترجیح می‌دهند گوشی‌های هوشمند خود را در سال ۲۰۱۸ با این مدل تعویض کنند و روند مذکور در سال آینده، شدت بیشتری خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات