نگاهی عمیق به فناوری‌های موجود در نسل جدید آئودی A8

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
آئودی A8 مدل ۲۰۱۹، یکی از لوکس‌ترین و پیشرفته‌ترین سدان‌های لوکس بازار خواهد بود. فناوری‌های زیادی در این سدان پرچمدار آئودی وجود دارد؛ در ادامه با بررسی ویژگی‌های جالب این خودرو، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

نسل جدید آئودی A8، یکی از پیشرفته‌ترین سدان‌های لوکس دنیا است. فناوری‌های زیادی در A8 مدل ۲۰۱۹ به‌کار رفته است که برای بررسی تمام آن‌ها باید بخش به بخش پیش برویم. در کابین و در جلوی راننده، پنل دیجیتالی فرمان قرار دارد در ادامه‌ی داشبورد سیستم صوتی و فرمان مرکزی با نمایشگر لمسی، و سپس یک نمایشگر لمسی دیگر برای سیستم کنترل آب و هوا که قابلیت شناسایی انگشت‌ها جهت تایپ کردن را هم دارد؛ و البته سیستم نمایش مشخصات فنی بر روی شیشه (HUD) را هم نباید فراموش کرد.اما در بدنه‌ی آئودی A8 جدید، تعداد زیادی حسگر شامل، یک رادار تشخیص دوربرد، چهار رادار میانه برد، دوربین‌های ۳۶۰ درجه، ۱۲ عدد دوربین فراصوت و برای اولین بار در یک خودروی جاده‌ای تولید انبوه، لیدار! تمام این سنسورها اطلاعات زیادی فراهم می‌کنند که توسط کنترلر کمکی و مرکزی zFAS مدیریت می‌شود. علاوه بر این، یک واحد پردازنده‌ی انویدیا K1 نیز برای کمک به مدیریت سیستم فرمان مرکزی وجود دارد.

آئودی A8
آئودی A8
آئودی A8
آئودی A8
آئودی A8
آئودی A8
آئودی A8
آئودی A8
آئودی A8

تمام این سیستم‌ها و حسگر‌ها، ۴۰ گزینه‌ی کمکی برای راننده ارائه می‌دهند؛ سیستم کروز کنترل انطباقی کاملا جدید نیز در این لیست قرار می‌گیرد که بر اساس ادعای تیم مهندسی آئودی، نسبت به سیستم موجود در نسل قبل A8، پیشرفت زیادی به خود دیده است. در واقع این سیستم، با کمک سطح سه فناوری خودران و ویژگی‌های دیگر، خودرو را در سرعت دلخواه قرار می‌دهد و با به‌کار گرفتن گشتاور فرمان و حفظ کردن خودرو در بین خطوط، خودرو را از ترافیک دور نگه می‌دارد.

ویژگی جدید دیگر، سیستم کمکی عبور از تقاطع است. در این سیستم، در صورت عبور یک خودرو با وضعیت خطرناک از جلوی A8، ترمزها به‌طور خودکار فعال می‌شوند. همچنین با استفاده از تبلت جدا شونده‌ی آئودی، پارک خودکار خودرو در فضای کم و پارک خودکار دوبل انجام پذیر است.

سیستم جدید کروز کنترل انطباقی، قابلیت شناسایی خودروهای دیگر را به خوبی انجام می‌دهد؛ در صورت کم شدن سرعت خودروی روبرو، این سیستم سرعت خودرو را کم کرده و با رعایت فاصله‌ی مناسب، خودرو را در بین خطوط نگه می‌دارد. با رها کردن فرمان، این سیستم به خوبی کنترل را به دست می‌گیرد و خودرو را حتی در پیچ، در بین خطوط نگه می‌دارد. مشکل این سیستم اما، مشخص نبودن زمان فعال شدن آن است، چرا که با وجود سه نمایشگر و نمایش اطلاعات زیاد در آن‌ها، توجه کردن به تمام اطلاعات ارائه شده مشکل است.

سیستم پارک خودکار و پارک دوبل آئودی A8 با استفاده از تبلت انجام شد. در تست پارک خودکار دوبل، A8 عملکرد خوبی نداشت؛ البته باید در نظر داشت که این سدان، هنوز در مرحله‌ی پیش تولید است. تیم مهندسی آئودی اشاره کردند که مشکلات این سیستم تا قبل از زمان فروش آن، کاملا برطرف خواهد شد. در ادامه به ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد نسل جدید آئودی A8، اشاره می‌کنیم.

آئودی A8

سیستم تعلیق فعال

این سیستم، با استفاده از محرک برقی قابلیت کم و زیاد کردن ارتفاع هر چرخ بطور مستقل را ایجاد می‌کند. این سیستم در اصل همانند سیستم‌های موجود در بنتلی بنتایگا و پورشه پانامرا و کاین، قابلیت‌های جلوگیری از چرخش، انحراف و سقوط را ارائه می‌کند. اما سیستم موجود در A8، قابلیت پیش بینی دست انداز را دارد و با کاهش و افزایش ارتفاع به‌طور خودکار، بهترین سواری ممکن را ارائه می‌دهد. این سیستم با استفاده از دوربینی با قابلیت تصویربرداری ۱۸ فریم در ثانیه که در جلوی خودرو نصب شده است، سطح جاده را بررسی و در صورت وجود ناهمواری، سیستم تعلیق را تنظیم می‌کند. در ویدئوی منتشر شده، تفاوت عملکرد این سیستم با سیستم تعلیق معمولی،کاملا آشکار است.ویژگی جالب دیگر این سیستم، کاهش ارتفاع خودکار تا چهار سانتی‌متر به هنگام باز کردن درب است. برای ایجاد راحتی در ورود به خودرو، با باز کردن در، ارتفاع کاهش و سپس با بستن آن، ارتفاع به حالت ایده‌آل برمی‌گردد. در زمان حال سکون و خاموش بودن A8، این قابلیت تا سه بار قابل انجام است و سپس، به منظور جلوگیری از کاهش ظرفیت باتری، به‌طور خودکار غیرفعال می‌شود.

آئودی A8

سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی

پس از کراس اور SQ7، این دومین مدل از محصولات آئودی است که به سستم ۴۸ ولتی مجهز می‌شود. این سیستم به منظور تامین انرژی برای محرک‌های سیستم تعلیق فعال و استارتر بخش هیبرید، کار گذاشته شده است. باتری ۴۸ ولتی یک واحد لیتیوم-یون ۱۰ آمپرساعتی بوده که در بخش عقب خودرو نصب شده است. با این‌حال، بخش بیشتر سیستم برق خودرو هنوز هم از باتری ۱۲ ولتی مرسوم که در صندوق عقب قرار دارد، استفاده می‌کند؛ یک مبدل DC-DC، این دو سیستم را به هم متصل می‌کند. با وجود طراحی فعلی تمام قطعات برقی خودرو برای استفاده از سیستم ۱۲ ولتی (چراغ‌ها، حسگرها، شیشه‌های برقی، نمایشگرها و ...)، تا استفاده از سیستم ۴۸ ولتی برای تمام بخش‌های خودرو هنوز هم زمان نیاز است. البته به دلیل باتری ۱۲ ولتی، هنوز هم می‌توان A8 را باتری به باتری کرد.

آئودی A8

سیستم تشخیص دست خط

نمایشگر ۸.۶ اینچی که وظیفه‌ی اصلی آن سیستم کنترل آب و هوا است، قابلیت تبدیل به یک صفحه کلید مجازی را دارد. مانند نقاشی کردن در iPad، در این سیستم می‌توان نام کامل یک مکان را نوشت. در سیستم‌های قبلی، در هربار فقط یک حرف نوشته می‌شد.

آئودی A8

ایمنی تصادف از پهلو

برای ایمنی بیشتر سرنشینان از تصادفات با پهلوی بدنه، A8 با استفاده از سیستم تعلیق فعال، قابلیت افزایش ارتفاع یک طرف خودرو را تا ۸ سانتی‌متر دارد. این سیستم که در سرعت‌های بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود، با استفاده از چهار سنسور و تشخیص برخورد احتمالی از پهلو، فشار ضربه را به زیر درب خودرو انتقال می‌دهد.

آئودی A8

دستگیر‌ه‌های درب تمام برقی

مکانیزم درهای برقی زیاد موفق نبوده است، اما این سیستم در A8 راحت‌تر کار می‌کند. دستگیره‌های خارجی و داخلی هر دو برقی هستند و با یک لمس درب را باز می‌کنند. البته با فشار بیشتر مکانیزم دستی آن‌ها هم فعال می‌شود. علاوه بر راحتی، این سیستم برای ویژگی ایمنی خروج از خودرو نیز حیاتی است. در صورت مشکل پیدا کردن باتری، برای باز کردن درب به صورت دستی، در درب صندوق عقب و درب راننده، جای کلید قرار داده شده است.

آئودی A8

سیستم ایمنی خروج از خودرو

برای جلوگیری از باز کردن در، در مواقعی که یک خودرو یا دوچرخه سوار در حال عبور از کنار خودرو است، سنسورهای تشخیص نقاط کور خودرو، وجود وسایل نقلیه در پشت را بررسی می‌کنند و در صورت خطرناک بودن، چراغ‌های هشدار در آینه و در چراغ جانبی موجود در درب روشن می‌شوند. پس از کشیدن دستگیره، سیستم با تاخیر ۰.۸ ثانیه در را باز می‌کند. مدل Q7 نیز سیستم هشدار خروج از خودرو را ارائه می‌کند، ولی فقط A8 است که واقعا در صورت وجود خطر، اجازه‌ی باز شدن در را نمی‌دهد. این سیستم بر روی تمام چهار در خودرو موجود است و تا دو دقیقه بعد از روشن یا خاموش شدن خودرو، فعال است.

آئودی A8

تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه

امروز در اکثر خودروهای مدرن، سیستم شارژ بی سیم تلفن همراه وجود دارد. فقط کافی است که تلفن همراه را در جایگاه تعبیه شده در کنسول مرکزی قرار داد تا شارژ شود. اما این سیستم در A8، آنتن‌دهی تلفن همراه را هم تقویت می‌کند. به هر حال با قرار گرفتن در یک مکان بسته‌ی فلزی، مسلما اینترنت 4G کمی ضعیف می‌شود. البته این ویژگی هنوز در آمریکا منتظر تاییدیه‌ی کمیسیون ارتباطات فدرال است. برای استفاده از این ویژگی، باید شماره سریال تلفن همراه در سیستم اپراتور ثبت شود.

آئودی A8

سیستم دینامیک فرمان‌پذیری تمام چرخ

چرخ‌های عقب A8 قابلیت چرخش تا ۵ درجه در خلاف جهت چرخ‌های جلو را دارند؛ به لطف سیستم فرمان‌دهی نسبت متغیر (VRS)، در هنگام پارک کردن، با فرمان کمتری می‌توان پارک کرد. پس از پارک و خاموش کردن خودرو، چرخ‌های عقب دوباره بدون زاویه و مستقیم می‌شوند.

آئودی A8

سیستم کمکی رانندگی در ترافیک

این سیستم در برخی شرایط، فناوری خودران سطح سه را ارائه می‌دهد. در ترافیک و سرعت زیر ۶۰ کیلومتر بر ساعت، تمام عملکردهای فرمان و پدال‌های گاز و ترمز، بطور خودران کنترل می‌شوند. بدون هیچ نگرانی، A8 در ترافیک به‌طور خودران و با ایمنی حرکت می‌کند. اما این سیستم هنوز کاملا از لحاظ قانونی تایید نشده است. در صورت تایید نشدن در هر کشور، این سیستم برای عرضه در بازار آن کشور، از روی خودرو برداشته خواهد شد. ویژگی پارک خودکار نیز در حال حاضر قابلیت استفاده نخواهد داشت.

آئودی A8

سیستم دوربین سه بعدی پیشرفته

سیستم دوربین‌های سه بعدی موجود در A8، قابلیت بزرگ‌نمایی در نمایشگر داشبورد را دارد. با حرکت خودرو و فعال بودن این سیستم، دوربین هم چرخش را نمایش می‌دهد. همچنین این دوربین‌ها در هنگام پارک کردن، در صورت وجود مانع، هشدار داده و حتی با قابلیت توقف خودکار خودرو هم ارتباط مستقیم دارند.

آئودی A8

چراغ‌های لیزری و باکیفیت ماتریکس

با انتخاب آپشن HD Matrix، در هر چراغ جلو، ۱۳۸ واحد LED قرار می‌گیرد که هر واحد به‌طور مستقل روشن می‌شوند. با استفاده از این LED و سیستم رهیاب، در صورت تعیین یک مقصد، قبل از پیچیدن چراغ راهنما به‌طور خودکار فعال می‌شود. چراغ‌های جلو، در هنگام فعال بودن نوربالا، بخشی از نور را که برای رانندگان روبرو مزاحم است، کم نور می‌کنند. البته این سیستم هنوز هم در آمریکا تایید نشده است.

اما بهترین ویژگی چراغ‌های جلو، لیزرهای آن است. در مقایسه با حالت نوربالا، مسافت دوبرابری با لیزرها روشن می‌شود. این ویژگی لیرزها در سرعت‌های بالای ۷۰ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود و دید بهتری را برای راننده فراهم می‌کند. اما اجازه‌ی استفاده از لیزرهای با روشنایی بیشتر از نوربالا در آمریکا وجود ندارد و لیزرها فقط تا همان مسافت برابر با نوربالا را باید روشن کنند. چراغ‌های لیزری پیش از این در مدل تولید محدود R8 V10 Plus Exclusive Edition استفاده شده بود.

آئودی A8

پیشرانه و قوای فنی

آپشن‌های پیشرانه‌ی زیادی برای پرچمدار لوکس آئودی در نظر گرفته شده است؛ این گزینه‌ها شامل موارد زیر است:

  • پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل با حجم سه لیتر و ۳۴۰ اسب بخار توان خروجی
  • پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل با حجم چهار لیتر و ۴۶۰ اسب بخار توان خروجی
  • پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر W شکل با حجم ۶ لیتر و ۵۸۶ اسب بخار توان خروجی

مدل پلاگین هیبرید نیز با موتور سه لیتری و ظرفیت طی کردن مسافت ۵۰ کیلومتری در حالت تمام برقی، عرضه خواهد شد.

آئودی A8

کلام آخر

شاید آئودی A8 در زمینه‌ی ویژگی‌های پیشرفته زیاده‌روی کرده باشد. البته چندین فناوری به‌کار رفته در آن، هنوز مجوزهای قانونی لازم را کسب نکرده‌اند. شاید وجود این همه گجت و نمایشگرهای بزرگ در کابین، بیشتر از همیشه حواس پرتی راننده را به دنبال داشته باشد.

پرچمدار آئودی A8، در پایان سال ۲۰۱۷، با قیمت پایه‌ی ۹۰ هزار یورو (حدود ۱۰۳ هزار دلار) در اروپا عرضه می‌شود. قیمت این سدان لوکس برای عرضه در تابستان ۲۰۱۸ در بازار آمریکا، هنوز اعلام نشده است.

در پایان می‌توانید، نحوه‌ی عملکرد فناوری‌های مدرن موجود در سدان لوکس آئودی A8 را تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات