نگاه نزدیک به گیگافکتوری، بزرگ‌ ترین کارخانه‌ جهان

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
در حقیقت گیگافکتوری کارخانه‌ی جدید تولید باتری تسلا است که قرار است باتری‌های خودروی مدل 3 را نیز تولید نماید. این کارخانه از جهات مختلفی شگفتی‌‌ساز است که در ادامه سعی داریم تا شما را با برخی از ویژگی‌های فوق‌ العاده‌ی آن آشنا نماییم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ممکن است برای شما هم سوال باشد که چرا تسلا نام گیگافکتوری را برای کارخانه‌ی جدید خود انتخاب کرده است و شدیداً بر این اسم تأکید دارد. اما با نگاهی نزدیک‌‌تر به این کارخانه به عظمت گیج‌‌کننده‌ی آن پی می‌‌برید. این کارخانه که در شهر رینو (Reno) ایالت نوادا در حال ساخت است پس از اتمام عملیات ساخت‌‌وساز، بزرگ‌‌ترین کارخانه‌‌ی جهان خواهد بود و بزرگ‌‌ترین ساختمان جهان از لحاظ مساحت را در خود جای خواهد داد. در ادامه دلایل نیاز تسلا به چنین کارخانه‌‌ی عظیمی را مرور می‌‌کنیم.

ساخت گیگافکتوری توسط تسلا به معنای قمار روی آینده‌‌ی این کمپانی است. این کارخانه قرار است تا باتری‌‌های مورد نیاز خودروهای تسلای مدل 3 را تولید نماید، مدلی که یا این کمپانی را به اوج می‌‌رساند یا آن را ورشکست می‌کند. تسلا تاکنون صدها هزار سفارش برای این مدل ثبت کرده است که جدا از تعداد اندکی از سفارش‌‌ها، بقیه بیش از یک‌‌سال تا موعد تحویل فاصله دارند.

اما اگر باتری‌ در کار نباشد خودرویی هم در کار نیست و اگر خودرویی در کار نباشد، برندی به نام تسلا باقی نمی‌‌ماند.

Tesla Model 3 / خودروی الکتریکی تسلا مدل 3

هم‌اکنون تسلا در طول سال، هزاران دستگاه خودرو  تولید می‌‌کند، بنابراین مهم‌‌ترین سوالی که مطرح می‌‌شود این است که، دلیل نیاز تسلا به بزرگ‌‌‌ترین کارخانه‌‌ی جهان چیست؟ صرفاً برای آن که تیراژ تولید خود را کمی افزایش دهد؟

طبق برنامه‌‌ریزی‌‌ها میزان تولید سالانه‌‌ی خودروهای تسلا در کوتاه مدت، که از باتری‌‌های لیتیوم-یونی مشابه باتری‌های لپ‌‌تاپ‌‌ها و تلفن‌‌‌های همراه استفاده می‌‌کنند، از میزان تولید باتری‌ در کل جهان پیشی خواهد گرفت. با وجود این مشکل، تنها راه حل احداث یک کارخانه‌‌ی جدید تولید باتری است؛ یک کارخانه‌‌ی بسیار بزرگ.

گیگافکتوری

ساخت سلول‌‌های باتری‌‌ها طی چند هفته پس از تکمیل کارخانه آغاز می‌‌شود، اما ساختمان کارخانه همچنان در حال ساخت است. در حقیقت کار ساخت آن به این زودی‌‌ها پایان نمی‌‌یابد و در حال حاضر تنها ۱۴ درصد از آن تکمیل شده است. شاید ۱۴ درصد کوچک به ‌‌نظر برسد اما مساحت زمینی که این ۱۴ درصد را شامل می‌‌شود معادل ۷.۴ هکتار است و مساحت کل بنای ساخته شده در این زمین برابر ۱۷.۷ هکتار است.لازم به ذکر است که مساحت کل بنای ساخته شده در این کارخانه پس از تکمیل، بیش از ۹۳ هکتار خواهد بود.

در حال حاضر این کارخانه برخی از محصولات تسلا را تولید می‌‌کند. برای مثال دیوارهای انرژی (Powerwalls) و بسته‌‌های انرژی (Powerpacks) دو محصول در حال تولید این کارخانه هستند که به منظور ذخیره‌‌سازی انرژی در منازل و دفاتر کار، به‌‌کار می‌‌روند.

دیوار انرژی در حقیقت یک باتری بزرگ است که بر روی دیوار نصب می‌‌شود و می‌‌توانید در هر زمانی از آن استفاده نمایید، چه در مواقع قطع برق چه زمانی که بخواهید برق کمتری از شبکه برداشت نمایید. یک بسته‌‌ی انرژی از ۱۶ دیوار انرژی تشکیل شده است و به گفته تسلا می‌‌تواند برق مورد نیاز ۳ روز یک خانه‌‌ی معمولی در آمریکا را تأمین نماید.

دیوار انرژی

طبق برنامه‌‌ریزی‌‌ها، تسلا در سال ۲۰۱۸ می‌‌تواند از تمام ظرفیت تولید این ۱۴ درصد تکمیل شده استفاده نماید و این بدان معنا است که تسلا در سال ۲۰۱۸ قادر است تا سالانه باتری مورد نیاز برای ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی را تولید نماید که این میزان باتری، از کل باتری‌‌های تولید شده در سراسر دنیا طی سال ۲۰۱۴ بیشتر است.  هر سلول از این باتری‌‌ها، که تسلا اجازه‌‌ی عکس‌برداری از آن‌‌ها را نمی‌‌دهد، بسیار شبیه به پوسته‌‌ی براق و فلزی اسلحه‌‌ی شات‌گان است.

در گیگافکتوری دو فاکتور همواره در حال رقابت با یکدیگر هستند. از یک‌ سو تولید باید بالا باشد و هرچه سریع‌تر نیز آغاز شود و از سوی دیگر تسلا همواره نیاز به فضای بیشتر و گسترش دارد. به همین دلیل، ویژگی‌‌های عجیب‌‌ و غریبی که در ساختمان‌‌های زیادی وجود ندارد، در گیگافکتوری موجود است. برای مثال اکثر دیوارهای خارجی این کارخانه‌‌ی عظیم موقتی هستند.

گیگافکتوری

این کارخانه‌‌ی عظیم پس از تکمیل شدن، که تاریخ آن همچنان نامشخص است، ظرفیت تولید باتری مورد نیاز ۱.۵ میلیون خودروی الکتریکی در سال را دارا خواهد بود. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ کارگر طی دو شیفت کار ساخت‌‌ و ساز این کارخانه را بر عهده دارند. در تصویر زیر ۱۴ درصد تکمیل شده‌‌ی گیگافکتوری مشخص شده است، که البته ابعاد همین قسمت کوچک نیز در کلمات نمی‌‌گنجد.

گیگافکتوری

عملیات ساخت این کارخانه در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و با وجود افزایش هزینه‌‌های ساخت‌‌ و ساز هیچ تأثیری در میزان سرعت این عملیات دیده نمی‌‌شود. در تصویر زیر می‌‌توانید ابعاد جرثقیل‌‌های عظیم را با دیوارهای ساخته شده مقایسه نمایید (توجه داشته باشید که این جرثقیل‌‌ها به هیچ عنوان کوچک نیستند.)

گیگافکتوری

عظمت این کارخانه تنها محدود به فضای خارجی آن نیست، در داخل نیز همه‌‌چیز به شما حس کوچک بودن را القا می‌‌کند. برای مثال، ارتفاع لوگوی تسلا در تصویر زیر حدود ۱۲ متر است.

گیگافکتوری

به‌‌جز ویژگی‌‌های ساختمانی این کارخانه، تجهیزات موجود در آن نیز ابعاد و ویژگی‌‌های باورنکردنی‌‌ای دارند. برای مثال در حال حاضر دستگاه‌‌های تولید باتری موجود در این کارخانه ۹ متر ارتفاع و بیش از ۹۰ متر طول دارند که متأسفانه تسلا اجازه‌‌ی عکس‌برداری از آن‌‌ها را نمی‌‌دهد.

داخل گیگافکتوری همه‌‌چیز بوی رنگ، چسب و اپوکسی می‌‌دهد. داخل گیگافکتوری اتاق‌‌های عظیم خشک کردن، که وظیفه‌‌شان نگه داشتن رطوبت در حد یک درصد است، وجود دارد. به‌ این اتاق‌‌ها انبارهایی با صدها یا شاید هزاران قفسه جهت نگهداری باتری‌‌ها را نیز اضافه نمایید و تمام پروسه‌‌ی ساخت باتری‌‌ها در این کارخانه‌‌ی عظیم، توسط ارتشی از  ربات‌‌ها انجام می‌شود و تمام این‌‌ها، در حال حاضر، تنها برای ساخت یک خودرو است (تسلای مدل ۳).

تسلا مدل 3

اگر همه چیز خوب پیش برود، دومین برنامه‌‌ی بزرگ تسلا تولید کامیون‌‌ها، ون‌‌ها و خلاصه انواع مختلف خودروهای الکتریکی است. در حال حاضر موانع بسیاری بر سر تحقق این امر وجود دارد و خیلی چیزها ممکن است خوب پیش نرود. مثلاً اگر مردم سفارشات تسلای مدل 3 را لغو کنند چه خواهد شد؟ اگر مردم دیگر مدل‌‌های کنونی تسلا، مدل S و مدل X، را نخرند چه می‌‌شود؟ چه می‌‌شود اگر تأمین کنندگان نتوانند سفارشات را تحویل دهند؟ اگر مدل ۳ نیز مانند مدل‌‌های قبلی دچار مشکلاتی در تاریخ عرضه شود چه؟ اگر مدل ۳ آنقدری که انتظار داریم خوب نباشد و نتواند انتظارات را برآورده کند چه؟ اگر تمام این‌‌ها تنها یک قمار بزرگ باشد و کسی نخواهد به آن اعتراف کند چه؟

در حال حاضر لیستی بی‌‌انتها از این سوالات وجود دارد که باید پاسخ داده شوند و فعلاً، تنها پاسخ تسلا به تمامی سوالات، حرکت به‌‌سوی آینده با حداکثر سرعت است.

گیگافکتوری
گیگافکتوری
گیگافکتوری
گیگافکتوری
گیگافکتوری
گیگافکتوری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات