تاثیرگذارترین خودروهای تاریخ ب ام و

پنج‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
شاید کسی در دنیا نباشد که نام ب‌ام‌و را حداقل یک بار نشنیده باشد. این خودروساز باواریایی، یکی از پرافتخارترین شرکت‌‌های فعال در این صنعت است که خودرو‌های افسانه‌ای و به‌ یادماندنی زیادی را عرضه کرده است. با ما در زومیت همراه باشید تا به بررسی مهم ترین خودرو‌های این کمپانی در طول تاریخ آن بپردازیم.
تبلیغات

 تاریخچه‌ی ب‌ام‌و مملو از افتخارات است. این شرکت خودروهای فوق‌العاده‌ی زیادی را در دوران فعالیت خود به بازار عرضه کرده است. از باروک آنجلز (Baroque Angels) اولین خودروی لوکس پس از جنگ جهانی دوم، تا بت‌موبیل (Batmobille) که آواز و شهرت این کمپانی را بر سر زبان‌ها انداخت؛ همگی جز به‌ یادماندنی‌ترین و تأثیرگذار‌ترین خودرو‌های زمان خود بودند و از افتخارات ب‌ام‌و هستند. در ادامه برخی از تاثیرگذارترین خودروهای این برند را معرفی می‌کنم.

ب‌ام‌و 328

BMW 100 Years

همه‌ چیز از اینجا شروع شد. فقط ۸ سال از ورود به صنعت خودرو‌سازی، ب‌ام‌و با معرفی ۳۲۸ ورود خود به رده‌ی خودرهای اسپرت را به همگان اعلام کرد. ابتدا این خودرو به‌صورت مخفیانه در پیست نوربرگ‌رینگ و در مسابقه آیفلرِنن شرکت کرد؛ مدتی طول نکشید که راننده‌های مطرحی اعم از هانس استاک متوجه شدند که ۳۲۸ پیشرفته‌ترین خودروی اسپرت جهان است. خیلی زود این خودر رقبایی مثل دایلمر بنز (Dailmer-benz) و آتو یونیون (Auto Union) را کنار زد و مدت‌ها نیز به روند موفقیت‌آمیز خود ادامه داد. ب‌ام‌و ۳۲۸ رکورد قهرمانی در ۱۰۰ مسابقه را به‌نام خود اختصاص داد تا نام سازنده‌ی خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد.

ب‌ام‌و 501

BMW 100 Years

متاسفانه این خودرو برخلاف برادر بزرگتر خود، بد موقع متولد شد؛ درست بعد از جنگ. مدتی به طول انجامید تا باواریایی‌ها دست و پای خود را جمع کنند و یک خودروی مسابقه‌ای روانه‌ی بازار کنند. زمانی که ۵۰۱ افسانه‌ای رونمایی شد، باواریایی‌ها سر خود را از غرور بالا گرفته بودند و بازگشت خود به دوران افتخار آمیز پیش از جنگ را اعلام کردند. نشریات آن زمان به این خودرو لقب باروک آنجل (Barockengel یا Baroque Angel) را دادند. ۵۰۱ اولین خودروی ۸ سیلندر خورجینی آلمانی بود که بیش از ۱۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۰ کیلومتر سرعت داشت که در زمان خود بی‌نظیر بود. این خودرو همچنین اولین نمونه در جهان با پیشرانه‌ی V8 آلومینیومی بود. چه بازگشت با شکوهی بعد از جنگ جهانی!

ب‌ام‌و 700

BMW 100 Years

خودرویی کوچک و چابک. اگر این خودرو نبود اکنون باواریایی‌ها نیز به سرنوشت برادران انگلیسی که یا ورشکست شده یا به چینی و هندی‌ها واگذار شدند، دچار می‌شدند؛ یا حتی بدتر از آن به سرنوشتی اعم از خرید توسط دایملر تن می‌‌دادند. چه چیزی بد تر از شادی دشمن؟ ب‌ام‌و ۷۰۰ پیشرانه‌ی تخت دوقلو (درست مانند موتورسیکلت‌ها) در پشت با بدنه‌ی یکپارچه و محکم و کوچک داشت. به همین خاطر چه در پیست‌ها چه در شیب‌های تند، خودروی ایده‌آلی بود. درست خلاف رقیب کوچک خود ایستای (Isetta) ایتالیای.

ب‌ام‌و New Class

BMW 100 Years

دوباره باواریایی‌ها نجات پیدا کردند. این بار این نجات را مدیون سری نیو کلاس هستند. این سری از خودرو‌ها کوچک، چابک و با هندلینگ فوق‌العاده، در کلاس خود بی‌همتا بودند. مهم‌ترین عضو نام‌آشنای این رده، ب‌ام‌و ۲۰۰۲ افسانه‌ای است که دنیا را با تعلیق و هندلینگ مثال زدنی و فوق‌العاده‌ی خود، شگفت‌زده کرد. هنوز‌ هم این خودرو در یاد بسیاری از افراد مانده و اخیرا نسخه‌ی جدیدی از آن در رویداد پبل بیچ معرفی شد.

ب‌ام‌و ۲۰۰۲ Turbo

BMW 100 Years

از نیو کلاس خودرو‌های افسانه‌ای برخواستند. یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، ۲۰۰۲ توربو بود. اولین خودروی جهان با توربوشارژر، که نام ب‌ام‌و را بر سر زبان‌ها انداخت. مدتی طولانی کمپانی ساب و پورشه به خاطر این خودرو، زیر سایه‌ی ب‌ام‌و بودند. ناگفته نماند که باواریایی‌ها به این خودرو آن‌چنان علاقه و افتخار داشتند که از گرافیک‌های شعله‌ای و کلمه توربو در روی خودرو استفاده می‌کردند، که مبادا کسی بدون دیدن آن، از کنارش رد شود! فقط مثل تمام توربو‌شارژرهای قدیمی به‌شدت لگ داشت و همیشه عکس‌العمل به موقع نشان نمی‌داد. با این حال خودروی فوق‌العاده‌ای بود.

ب‌ام‌و 3.0 CSL Batmobile

BMW 100 Years

اعجوبه‌ی مسابقه! شهرت و قدرت ب‌ام‌و، به‌شدت به این مدل گره خورده، و مدیون آن است. ۶ پیروزی در مسابقات قهرمانی تورینگ اروپا ETCC، دو برد کلیدی در کلاس خودروی خود در لمانز، و برد در گرندپری نوربرگ‌رینگ گوشه‌ای از افتخارات این خودرو است. ب‌ام‌و 3.0 CSL Batmobile همچنین چندین برد در IMSA آمریکا داشت که می‌توان به مسابقات Riverside، دایتونا (Daytona) و مسابقه‌ی ۱۲ ساعته d سبرینگ (Sebring) اشاره کرد که به‌شدت این کمپانی را معروف کرد. همچنین این اولین خودرویی بود که الکساندر کالدر (Alexander Calder)، مجسمه ساز و هنرمند معروف آمریکایی، روی آن قبل از لمانز کار کرد و درحالی‌که هنوز رنگش خشک نشده بود وارد مسابقات شد. اکنون مدل مجاز برای تردد در شهر و خیابان این خودرو به‌شدت کمیاب است و بیش از هر خودرویی ارزشمند است.

ب‌ام‌و M1 Pro Car

BMW 100 Years

داستان به اینجا باز‌ می‌گردد که ب‌ام‌و با لامبورگینی طرحی مشترک را آغاز کردند. ساخت یک خودروی مسابقه‌ای که اجازه تردد به غیر از پیست را نیز داشته باشد. متاسفانه لامبورگینی در حین این شراکت، مثل همیشه ورشکست شد‌. باواریایی‌ها مجبور شدند که دست به دزدی بزنند و مانند فیلم‌های اکشن، طرح و نقشه‌ها را بدزدند. خوشبختانه، این خودرو با برند ب‌ام‌و ساخته و تمام شد و شمایل جذاب و پیشرانه‌ی مجهز به توربوشارژ و قدرتمند آن، به‌شدت همه را مجذوب کرد. نیکی لودا، قهرمان مسابقات فرمول یک، در همان سال با M1 در مسابقات قهرمان شد، و وقتی باز هم در سال ۲۰۰۸ این خودرو باز‌سازی و احیا شد، دوباره با این خودرو در این مسابقات قهرمان شد.

ب‌ام‌و M635CSi

BMW 100 Years

چه راهی بهتر از استفاده از یک پیشرانه‌ی مخصوص مسابقات موتوراسپرت در یک خودروی مخصوص مسابقات موتوراسپرت؟! در اروپا به این خودرو، M6 نیز می‌گفتند. این خودرو از یک پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی (همان نمونه‌ای که در M1 Pro car نیز استفاده شده بود) بهره می‌برد. همین عامل این خودرو را به دومین خودروی سریع باواریایی‌ها در آن زمان پس از M1 Pro Car تبدیل می‌کرد، که قادر بود در اتوبان با بیش از ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

ب‌ام‌و E30 M3

BMW 100 Years

بدون شک پر آوازه‌ترین و افتخارآورترین خودرو در دنیا با بیشترین تعداد پیروزی، M3 اتاق E30 است. از سال ۱۹۸۷ که این قهرمان وارد مسابقات شد، تا ۱۹۹۴ تعداد ۱۴۳۶ پیروزی را به‌نام خود ثبت کرد (۱ برد در هر روز کاری به‌طور متوسط). هیچ تفاوتی برای خاک و آسفالت قائل نمی‌شد و فقط پیروز مسابقه می‌شد! این خودرو عناوین قهرمانی مسابقات آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی، استرالیایی و جهانی زیادی را از آن خود کرده بود. M3 در سال آخر حیات خود، قهرمانی مسابقه‌ی ۲۴ ساعته‌ی پیست نوربرگ‌رینگ را نیز تصاحب کرد.

ب‌ام‌و M Coupe

BMW 100 Years

ب‌ام‌و ثابت کرده که، هر کاری از دستش بر می‌آید و از کسی خجالت نمی‌کشد. به‌راحتی دست به خلق موجودات عجیب و به روش استادانه‌ای می‌زند. یکی از این مخلوقات خودروی ام کوپه است. موجودی که رسانه‌های خارجی از آن، به‌عنوان ترکیبی زشت از یک صندوق و یک سوسیس غول پیکر یاد می‌کردند. شاید این خودرو یکی از نامتقارن و متضادترین ب‌ام‌وهای ساخته شده باشد، ولی جذابیت در خاص بودن است! مخصوصا اگر ۳۱۵ اسب‌بخار از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی هم به کمک شما بیایند!

ب‌ام‌و V12 LMR

BMW 100 Years

باواریایی‌ها یک بار بیشتر قهرمان مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لمانز نشدند. در سال ۱۹۹۹، این قهرمانی در سال دوم تلاش آن‌ها و با استفاده از V12 LMR اتفاق افتاد. بعد از آن دیگر ب‌ام‌و نتوانسته این عنوان را بدست آورد؛ البته به‌راحتی از میدان کناره نگرفتند و دو سال دیگر به تلاش خود ادامه دادند. این خودرو بعد از آن، حدود ۱۸ ماه، به مسابقات پرداخت. حتی حادثه‌ی چپ کردن آن در Road Atlanta، نتوانست از تلاش این خودرو برای مسابقات بکاهد. ب‌ام‌و به‌تازگی به مسابقات لمانز بازگشته است.

ب‌ام‌و GINA Concept

BMW 100 Years

خودرویی با پوست کش‌سان، مثل الیاف لباس‌های کشی را تصور کنید. خودرویی با قابلیت تغییر چهره، ضد آب که قابلیت کش آمدن و خم شدن دارد، با یک شکاف در وسط کاپوت مثل زیپ لباس. خودرویی که می‌تواند با چراغ‌هایش پلک بزند! در‌هایی که به‌صورت قائم کش می‌آیند. همه‌ی این‌ها خصوصیات ب‌ام‌و جینا است که در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. خودرویی که واقعا تغییر شکل می‌دهد. حتی اگر این ایده و طرح عملی نشود، باز هم ارایه‌ی آن خیلی جسورانه بود.

ب‌ام‌و H2R Olafur Eliasson Art Car

BMW 100 Years

هنر و خلاقیت تا کجا می‌تواند پیش رود؟ هیچ مرزی برای تصورات انسان نمی‌توان قائل شد. یکی از جسورانه و متفاوت‌ترین طرح خودروهای هنری معرفی شده تا این لحظه، بر پایه مدل طبیعت دوست مسابقه‌ای ب‌ام‌و، یعنی H2R است که از سوخت هیدروژن استفاده می‌کند. الافور الیاسون یک هنرمند دانمارکی-ایسلندی است که به هنرهایی در مقیاس بزرگ مشغول است و با استفاده از عناصر آب و باد خاک و آتش و نور جلوه‌های بصری زیبایی خلق می‌کند. این خودرو توسط وی دست‌کاری شده و با حذف بدنه و جایگزینی آن با قفسه‌ای مشبک از فولاد و آینه، و اسپری کردن ۲۰۰۰ لیتر آب در دمای زیر ۰ به آن، ساخته شده است. "انتظارات مدرن" اسمی است که برای آن توسط اولافور انتخاب شده و در موزه‌ی هنر‌های مدرن سانفرانسیسکو، در یک اتاق فریزر مانند بزرگ در سال ۲۰۰۸ به نمایش گذاشته شد. این اثر، انتظارات ما از خودرو، هندسه و حتی طراحی مدرن را کاملا متحول کرده است.

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو بی‌ام‌و در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به‌همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز آلمانی را در بخش محصولات زومیت ببنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات