سطوح مختلف فناوری رانندگی خودران چیست

چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
فناوری خودران به کار گرفته شده در خودروها سطوح مختلفی دارد که میزان خودکار بودن این فناوری را نشان می‌دهد. برای مشاهده‌ی نموداری از مشخصات سطوح مختلف این فناوری با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تاکنون خودروهای خودران گوناگونی عرضه شدند که شاید اطلاعات کافی از میزان و توانایی فناوری خودران آن خودرو در دسترس نباشد. از آنجایی که هر خودروساز در رابطه با قابلیت‌های محصولات خودران خود اغراق می‌کند، این موضوع می‌تواند بسیار گمراه‌کننده باشد. خوشبختانه، سطوح فناوری خودران مشخص و دسته‌بندی شده است و شناسایی این سطوح می‌تواند بسیار مفید باشد. به همین دلیل نموداری که نشان دهنده‌ی سطوح مختلف این فناوری است، ذکر شده است.

فناوری خودران با نام‌های گوناگونی اعم از Self-driving ،Autonomous و Autopilot شناخته می‌شوند. این کلمات، عبارات مبهمی هستند. سیستم رانندگی خودران در خودروها یک فناوری خاموش و روشن (سیاه یا سفید) نیست، بلکه از نوع طیف پیوسته است و سطوح مختلفی دارد. این سطوح با ترکیب توانایی‌های گوناگون انسان و ماشین بر روی کنترل خودرو ایجاد می‌شود. اکثر اخبار و خودروسازها عموما بر روی سطح دوم فناوری خودران بحث می‌کنند و شاید روزی به سطح چهارم این فناوری دست پیدا کنیم.

در واقع دو سیستم اصلی دسته‌بندی برای این فناوری وجود دارد؛ سازمان ملی ایمنی بزرگراه‌ها (NHTSA) آن را به پنج سطح و انجمن مهندسی خودرو (SAE) به شش سطح تقسیم‌بندی می‌کند. به طور کلی، این سطوح تقریبا یکسان هستند و بهترین خودرویی که در حال حاضر با سطح قابل‌توجهی از فناوری خودران به فروش می‌رسد، تسلا مدل اس (S) است که در هر دو مقیاس در سطح دوم این فناوری قرار می‌گیرد.

در حال حاضر، راه درازی برای رسیدن به بالاترین سطح فناوری خودران داریم. اکنون می‌توانیم مشاهده کنیم که این ربات‌های راننده چه قابلیت‌هایی دارند و چقدر می‌توانند مستقل عمل کنند.

نمودار سطوح فناوری خودران، می‌تواند شما را از میزان قابلیت‌های خودروی خودران شما آگاه کند و انتخابی کنید تا با خیال راحت در هنگام رانندگی به جای نگاه کردن به جاده، به بازی کردن بپردازید. در ادامه نمودار سطوح مربوط به سازمان ملی ایمنی بزرگراه‌ها (NHTSA) را مشاهده می‌کنید.

سطوح فناوری خودران

همانگونه که مشاهده می‌کنید سطوح رانندگی خودران به چهار دسته تقسیم شده‌اند که عبارت است از:

  • سطح ‍۰- کنترل کاملا دستی توسط راننده.
  • سطح ۱- برخی از عملیات‌های خاص اعم از ترمز اضطراری و سیستم کنترل پایداری در شرایط اضطراری به صورت خودکار کنترل می‌شوند
  • سطح ۲- وجود سیستم‌های کروز کنترل تطبیقی و قابلیت تغییر لین در جاده‌ها در خودرو و عملکرد به صورت خودکار.
  • سطح ۳- خودرو به صورت خودران هدایت می‌شود اما نیازمند هوشیاری راننده است تا در صورت بروز مشکل وارد عمل شود.
  • سطح ۴- خودرو به صورت کامل کنترل خودرو را بر عهده می‌گیرد و نیازی به دخالت راننده نیست.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات