غول‌های دنیای نیمه‌ هادی، پایان روند کاهش ابعاد ترانزیستورها را تا پنج سال آینده پیش‌بینی کرده اند

جمعه ۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
غول‌های صنعت نیمه هادی با انتشار نقشه‌ی راهی، پایان روند کوچک‌تر شدن ابعاد ترانزیستورها را تا پایان سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده‌‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

چه قانون مور برای همیشه صادق باشد و چه نقض شود، همواره یک اصل در دنیای نیمه‌ هادی‌ها پابرجا خواهید بود: تولید‌کنندگان همواره راهی را برای کوچک‌تر کردن ترانزیستورها و ساخت تراشه‌های قدرتمندتر بدون بالا بردن اندازه یا افزایش مصرف انرژی، خواهند یافت. با این حال به نظر می‌رسد که احتمالا به زودی این نشان پیش‌بینی‌پذیری هم از میان خواهد رفت. انجمن صنعت نیمه هادی (که شامل شرکت‌هایی همچون اینتل و آی‌بی‌ام است) اخیرا نقشه‌ی راهی را منتشر کرده است که بر طبق آن انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۱ روند کاهش ابعاد ترانزیستورها پایان پذیرد. به زبان ساده، احتمالا دیگر ادامه‌ی روند کاهش ابعاد ترانزیستورها توجیه اقتصادی نداشته و کمپانی‌ها قادر به بازیابی هزینه‌ها نیستند. در عوض، ممکن است که این شرکت‌ها بر روی تراشه‌های سه بعدی تمرکز کنند، فناوری جدیدی که از فضای در دسترس استفاده‌ی بهتر و بهینه‌تری دارد.

در حال شواهدی مبنی بر صحت این پیش‌بینی وجود دارد. تعداد شرکت‌هایی که استطاعت رقابت در تولید تراشه را دارند، رو به کاهش است. اینتل، گلوبال فاندریز (بال تولید سابق شرکت ای‌ام‌دیسامسونگ و تی‌اس‌ام‌سی تنها شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه هستند و هیچ تضمینی مبنی بر ادامه‌ی فعالیت آنها وجود ندارد. کندتر شدن سرعت توسعه‌ی اینتل، بازتابی از میزان دشواری کوچک‌تر کردن ترانزیستورها بدون بروز مشکلاتی مانند نشت‌های گسترده‌ی انرژی است.

این به مفهوم آن نیست که قانون مور تا ۵ سال آینده نقض خواهد شد. استفاده از فناوری سه بعدی و ترفندهای دیگر می‌تواند روند دو برابر شدن تعداد ترانزیستور تراشه‌ها را برای مدتی ادامه دهد. و بسیار مهم است که بدانیم این یک نقشه‌‌ی راه است، نه یک تضمین. چند بار کارشناسان پایان روند پیشرفت صنعت تولید تراشه‌ها را پیش‌بینی کردند، اما اکتشافات جدید، امیدها را مجددا زنده کرد؟ در حال حاضر، بزرگترین نگرانی این است که غول‌های صنعت نیمه هادی ممکن است مجبور به تغییر چگونگی آنها افزایش تعداد ترانزیستورها و روند افزایش قدرت محصولات خود شوند، نه این مفهوم که به مانعی برخورد کرده باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات