پاک کردن اطلاعات از گوگل و حفظ حریم شخصی

شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
حریم شخصی کاربران در اینترنت همیشه از مقوله‌های بسیار مهمی بوده که متاسفانه بسیاری از افراد این موضوع را نادیده می‌گیرند. از آنجا که استفاده از  سرویس‌های گوگل برای رفع نیازهای مختلف در بین کاربران اینترنت بسیار رایج است، پس حذف اطلاعات شخصی از این سرویس‌ها می‌تواند حریم شخصی شما را تا حد زیادی در دنیای مجازی تامین کند. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در حال حاضر کتابی به نام Dragnet Nation توسط Julia Angwin نوشته شده که مواردی را درباره‌ی حریم شخصی در آن بیان کرده است. کتاب یاد شده یک کتاب تحقیقاتی محسوب می‌شود و در آن نویسنده به این نکته اشاره دارد که شما چطور با میل و رغبت، اطلاعات شخصی‌ خود را تحت اختیار بازاریابان آنلاین، تبلیغ کنندگان و اسپمرها قرار می‌دهید. پس از خواندن ۱۰ صفحه از این کتاب اهمیت موضوع را دریافته و به سرعت تصمیم به پاکسازی اطلاعت خود خواهید گرفت.

به گفته‌ی نویسنده‌ی وب سایت MakeUseOf وی پس از خواندن کتاب یاد شده تصمیم به پالایش اطلاعات خود گرفته است. همچنین وی ادامه می‌دهد که با دیدن یک فیلم تا حدی نسبت به حریم شخصی خود نگران شده که گوشی‌اش را خاموش و سیمکارت آن را نیز بیرون آورده است!

در این مقاله نیز می‌خواهیم دقیقا به همین موضوع بپردازیم؛ بنابراین اگر قصد دارید تا اطلاعات خود را از اینترنت پاکسازی کنید، باید بدانید که نمی‌توانید از برخی سرویس‌های جذاب آنلاین ارائه شده، بعد از این کار استفاده کنید؛ منظور ما در اینجا گوگل است که یکی از بازیگران اصلی اینترنت در زمان حاضر به حساب می‌آید.

در حریم شخصی، گوگل از چند نظر مورد توجه است. این شرکت پیش‌تر تعداد زیادی از وکلای کار کشته را برای حفط امنیت اطلاعات کاربران مورد استفاده قرار می‌داد، ولی حالا اشتباهات بزرگی را در این زمینه مرتکب شده است. در ادامه روش حذف اطلاعات شخصی از سرویس‌های مختلف گوگل را به شما آموزش خواهیم داد.

پاکسازی Gmail

gmail cleaning

اولین گام برای انجام اینکار، تعیین نوع ایمیل‌هایی که قصد دارید آن‌ها را نگه داشته یا حذف کنید. با وجود فضای ارائه شده برای هر کاربر، گوگل این ایده را در ذهن اکثر افراد جای داده که شما هیچوقت نیاز به حذف چیزی نخواهید داشت. اما بگذارید صادق باشیم. نیازی نیست که اطلاعات بسیاری از کارهای خود را نگه داریم. برای مثال می‌توان به نوتیفیکیشن‌ها اشاره کرد. پس پاکسازی را شروع کنید. یک روش سریع برای انجام اینکار، آن است که ایمیل‌های موجود در هر یک از برچسب‌های صندوق ورودی خود را حذف کنید.

اگر قصد دارید هر موردی را نگه‌ دارید، در صورت استفاده از مرورگر گوگل کروم، دکمه‌های CTRL + P را در صفحه کلید فشرده و آن ایمیل را به صورت PDF ذخیره کنید. اگر از مرورگر فایرفاکس بهره می‌برید تعدادی افزونه وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای ایجاد PDF از صفحات نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید. همچنین اگر از کاربران Evernote هستید، می‌توانید از قابلیت Web Clipper این اپلیکیشن برای نگه داشتن ایمیل در اپلیکیشن‌ دسکتاپی خود بهره ببرید. اما در کنار این قابلیت Evernote همچنین سرویس همگام‌سازی ابری را به کاربر ارائه می‌دهد. اما آیا این سرویس بهتر از گوگل است؟ انتخاب با شماست! ولی بهترین کار این است که داده‌های خود را به روشی که گفته شد نگه‌داری کنید.

حال حساب کاربری ایمیل خود را خالی کردید، حالا چه؟ چکاری باید اکنون انجام دهید؟ خب به صورت خلاصه در هرجا که حفظ حریم شخصی برایتان بسیار مهم است بهترین کار استفاده از سرویس‌های مبتنی بر قوانین اتحادیه‌ی اروپا است. اتحادیه‌ی مورد اشاره قوانین سخت‌گیرانه‌ای در بخش حریم شخصی دارد که می‌تواند داده‌های شما را بهتر از سرویس‌هایی که در آمریکا ارائه می‌شوند، تامین کند. برای مدتی طولانی، بسیاری از کاربران از سرویس ProtonMail استفاده می‌کردند که یک سرویس ایمیل سوئیسی است. سرورهای این شرکت در یکی از مقرهای فرماندهی نظامی سوئیس که در دل کوه‌های آلپ قرار دارد، نگه‌داری می‌شوند. برای ورود به این سرویس و استفاده از آن نیاز به دو رمز عبور خواهید داشت، یکی برای ورود و دیگری برای رمزنگاری کردن صندوق ایمیل خود. اما منظور ما در اینجا اعتبارسنجی دو مرحله‌ای نیست. هیچ رمزعبوری از طریق موبایل برای شما ارسال نخواهد شد. کدهای پشتیبان‌گیری نیز وجود ندارند. اگر شما دومین رمزعبور خود فراموش کنید، حساب کاربریتان برای همیشه قفل شده و دیگر امکان دسترسی به داده‌های خود را نخواهید داشت.

ProtonMail هیچگونه تبلیغاتی ندارد. شما می‌توانید برای ایمیل‌های خود تاریخ انقضا تعیین کنید. گزارش آی‌پی‌هایی که به حساب کاربری شما وارد شده‌اند نگه‌داری نمی‌شوند؛ بنابراین می‌توان از امنیت حریم شخصی در این بخش اطمینان حاصل کرد. البته مهم‌ترین ویژگی این سرویس ایمیل، قابلیت رمزنگاری نظیر به نظیر آن است.

تنها موردی منفی‌ که در مورد ProtonMail وجود دارد، این است که فعلا در حالت آزمایشی و تست قرار دارد؛ بنابراین برای ثبت‌نام در این سرویس نیاز به دعوت‌نامه خواهید داشت که البته ظاهرا این روزها، دریافت چنین دعوت‌نامه‌ای به سرعت قابل انجام است. به این نکته‌ی منفی، باگ‌های احتمالی را هم اضافه کنید؛ زیرا همانطور که اشاره کردیم سرویس مورد بحث فعلا در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد. همچنین در حال حاضر شما تنها ۵۰۰ مگابایت فضا برای نگه‌داری ایمیل‌های خود در اختیار خواهید داشت. از آنجا که بیشتر کاربران، ایمیل‌های ۳۰ روز اخیر خود را به طور میانگین نگه‌داری می‌کنند، بنابراین میزان فضای اختصاص یافته به هر کاربر در این سرویس، مناسب به نظر نمی‌آید.

به محض اینکه وب سایت یاد شده از حالت آزمایشی درآید، هیچ تضمینی وجود ندارد که تغییرات جدیدی در سرویس آن‌ها اعمال نشود. البته در اینجا باز هم می‌توان از ضرب‌المثل معروف «هر چقدر پول بدهی، آش می‌خوری» یاد کرد و چون سرویس ایمیل مورد اشاره به صورت رایگان ارائه شده، در صورت بروز هرگونه تغییر در آن نمی‌توان به مسئولین آن ایراد گرفت. همچنین در صورتی که این سرویس ایمیل به طور رایگان هم بخواهد به کار خویش ادامه دهد، احتمال دارد برای تامین مخارج و هزینه‌های خود اقدام به نمایش تبلیغات کند.

تاریخچه‌ی جستجو در وب

حالا می‌خواهیم در مورد مهم‌ترین سرویس گوگل یعنی جستجوگر وب صحبت کنیم. در این بخش جستجو‌های شما باعث می‌شوند تا این شرکت از آن‌ها برای مقاصد تجاری نهایت استفاده را ببرد. نتایج جستجو به صورت سفارشی و مختص شما نمایش می‌یابند که این یعنی شما چیزی را می‌بینید که می‌خواسته‌اید ببینید. تبلیغات مختلف بر اساس آنچه شما جستجو می‌کنید در بالای صفحه، نمایش خواهند یافت. همچنین آنچه شما جستجو کنید می‌تواند به عنوان هدف شما در نظر گرفته شده و به همین ترتیب تبلیغات مرتبط برای شما نمایش یابند. برای مثال شما به دنبال راهی برای درمان تبخال در گوگل جستجو کرده‌اید، و در این حالت در صفحه‌ی نتایج جستجو، شرکت‌های داروسازی را مشاهده خواهید کرد که به متن مورد جستجوی شما مرتبط هستند.

اما راه‌حل چیست؟ برای شروع می‌توانید از موتورهای جستجوی جایگزین مانند DuckDuckGo استفاده کنید که پیش‌تر در مورد آن در اینترنت مطالب زیادی نوشته شده است. این موتور جستجو از نتایج گوگل هم بهره می‌برد؛ اما هیچگونه ردیابی داده‌ای در آن صورت نمی‌گیرد و آی‌پی و دیگر اطلاعاتی که گوگل آن‌ها را در هنگام جستجو مورد بررسی قرار می دهد را ذخیره نمی‌کند.

اما اگر مجبور به استفاده از سرویس جستجوی گوگل هستید، هیچ گاه به صورت لاگین شده به حساب کاربری خود آن را بکار نگیرید. در شرایطی که به حساب کاربریتان لاگین شده باشید، هر چیزی که جستجو کنید به نام شما خواهد بود. ابتدا از حساب کاربری خود خارج شده و اگر می‌توانید آی‌پی خود را نیز با سرویس‌های شبکه خصوصی مجازی (V-P-N) تغییر دهید. اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید از شبکه‌های خصوصی مجازی استفاده کنید روش بهتری برای انجام اینکار نیز وجود دارد. اگر گوگل کروم استفاده می‌کنید بهتر از از حالت Incognito که در این مرورگر ارائه شده بهره ببرید. در صورت استفاده از فایرفاکس نیز می‌توانید از حالت Private Browsing استفاده کنید تا مرورگری اینترنت شما به صورتی امن صورت گیرد.

حالا باید سوابق مرور وب خود که توسط گوگل ذخیره شده را ببینید. اگر نیاز بود این بخش را نیز پاکسازی کنید. برای انجام این کار نیاز به صرف مقداری زمان دارید؛ اما پس از انجام آن احساس خیلی خوبی خواهید داشت. به گفته‌ی ما اطمینان کنید که حذف اطلاعات این بخش واقعا حس خوبی را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

سوابق موقعیت‌های مکانی

delete location records from google

اما در مورد موقعیت مکانی باید بگوییم که گوگل موقعیت هر کدام از کاربرانش را نگه‌داری می‌کند. در سمت چپ تقویم، منوی کوچک موجود را باز کرده و گزینه‌ی 30Days را انتخاب کنید. حال سوابق موقعیت مکانی شما در ۳۰ روز اخیر نمایان خواهد شد؛ ولی در کنار این سوابق یک گزینه دیگر هم مشاهده خواهید کرد.

گزینه‌ی Delete all history را کلیک کرده و سپس Ok را بفشارید. حالا می‌توانید GPS دستگاه خود را خاموش کنید تا موقعیت مکانی شما دیگر ثبت نشود. با انجام این فرآیند تمامی سوابق ذخیره شده شما در بخش موقعیت مکانی گوگل، حذف خواهد شد.

یوتیوب

delete youtube data

در هر ماه چند ویدیو در یوتیوب مشاهده می کنید؟ با دیدن سوابق ویدیوهای مشاهده شده‌ی هر کاربر در یوتیوب، می‌توان اطلاعات زیادی در مورد علایق وی به دست آورد. البته اگر ویدیوهای مشاهده شده توسط شما جنبه عمومی دارند و از اینکه کسی آن را بداند نگران نیستید، این مورد مشکل محسوب نمی‌شود؛ اما اگر ویدیویی خاص را دیده باشید و به هیچ وجه نخواهید کسی این موضوع را بفهمد چه؟ همان‌طور که احتمالا می‌دانید در این سرویس نیز گوگل اطلاعات و سوابق کاربر را نگه می دارد تا در مراجعات بعدی بتواند به صورت هوشمند ویدیوهایی مطابق با سلیقه‌تان را به شما پیشنهاد بدهد.

برای پاک کردن سوابق ویدیوهای مشاهده شده‌تان در سرویس یوتیوب، ابتدا آن را گشوده و سپس باید بر روی هر دو گزینه Clear all watch history و Pause watch history کلیک کنید. برای جلوگیری از ثبت سوابق ویدیوهای مشاهده شده توسط شما، از این پس در حالتی که به حساب کاربریتان لاگین نکرده‌اید از یوتیوب استفاده کنید یا از حالت مرور امن مرورگر خود بهره ببرید. در کروم نام این حالت Incognito و در فایرفاکس Private Browsing است.

کروم

خب حالا نوبت به مرورگی اینترنت می‌رسد. برای برخی افراد، تغییر مرورگرها می‌تواند یک راه حل برای جلوگیری از افشای اطلاعات آن‌ها باشد. من شخصا از مرورگر کروم برای کارهای خود استفاده می‌کنم و در برخی موارد نیز از فایرفاکس بهره می‌برم؛ چراکه به نظر بسیاری از کاربران فایرفاکس یک جایگزین بسیار مناسب برای گوگل کروم محسوب می‌شود. موزیلا در بخش حریم‌شخصی کاربران، کار خود را خیلی خوب انجام داده و اطلاعات کمتری از شما را نگه‌داری می‌کند. همچنین در اکثر موارد اگر قرار بر ذخیره اطلاعات شما باشد، بر اساس قوانین بنیاد موزیلا، تا شما این موضوع را تایید نکنید، داده‌هایتان به هیچ سروری ارسال نشده و نگهداری نمی‌شوند.

اگر فایرفاکس را نمی‌پسندید، بهتر است نگاهی به Tor بیاندازید. این نرم‌افزار می‌تواند کمی کند باشد، زیرا برای مخفی نگه‌داشتن اطلاعات کاربران به چندین سرویس متصل شده و یکسری عملیات‌های خاصی را در پشت پرده انجام می‌دهد. اما Tor واقعا یک مرورگر بسیار خوب به شمار می‌آید و به شما اجازه مرورگری در اعماق وب به صورت کاملا مخفی و امن را می‌دهد.

اگر قصد دارید از گوگل کروم به مرورگری دیگر کوچ کنید، بهتر است مراحل زیر را انجام دهید:

  • از لیست علاقمندی‌های خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. اگر از فایرفاکس بهره می‌برید امکان همگام‌سازی این لیست همانند کروم وجود دارد.
  • حالا به مسیر Settings > Advanced Settings > Privacy > Clear Browsing Data رفته و سپس تمام اطلاعات مرورگری اینترنت خود را پاک کنید.
  • پروفایل گوگل کروم خود را از رایانه‌تان حذف کنید. در پنجره‌ی مرورگر و در بخش بالا، از لیست منو‌ها View را کلیک کرده و سپس گزینه‌ی Hidden Items را تیک بزنید. حالا به مسیر C:/Users/[yourusername]/AppData/Local/Google/Chrome/User Data رفته و همه چیز را این بخش نیز پاک کنید.

بایگانی اطلاعات گوگل

google takeout delete

بخش بایگانی گوگل طراحی شده تا بتوانید از تمامی اطلاعات خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید. در این بخش می توانید هر داده‌ای که نیاز دارید را نگه‌دارید و هرکدام را که می‌خواهید حذف کنید. اگر نیاز دارید اطلاعات هر سرویسی حذف نشوند، باید تیک مقابل آن در حالت سبز رنگ یعنی فعال باشند. به عنوان مثال شاید بخواهید اطلاعات تقویم را نگه‌دارید، ولی داده‌های مرور در شبکه‌ی اجتماعی گوگل پلاس خود را حذف کنید. از طریق این بخش براحتی می‌توانید عملیات‌ مورد نظرتان را انجام دهید.

حذف کامل حساب کاربری گوگل

برخی از کاربران ترجیح می‌دهند کار را برای خود راحت کرده و حساب کاربری گوگل خود را به طور کامل حذف کنند. ولی اگر اینکار را انجام دهید امکان استفاده از آن را در آینده نخواهید داشت. اما اگر نام کاربری خاصی برای خود انتخاب کرده‌اید بهتر است آن را نگه دارید و از حذف کامل حساب کاربریتان خودداری کنید؛ چراکه حتی در صورت حذف کامل آن، در آینده نمی‌توانید نام کاربری قبلی خود را مجددا ثبت کنید. همچنین در این شرایط تمامی اطلاعات کاربری شما پاک خواهد شد و قابل بازگردانی هم نیست. بهترین کار این است ابتدا از اطلاعات مهم‌ و ضروری‌تان نسخه‌ی پشتیبان تهیه کرده و سپس اقدام به حذف کامل حساب کاربری گوگل کنید.

نظر شما در مورد حریم شخصی کاربران اینترنتی چیست؟ اگر علاوه بر روش‌های فوق روش دیگری را برای حذف اطلاعات شخصی در اینترنت می‌شناسید آن را در بخش نظرات با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات