۲۲ مرداد: زادروز فردریک سنگر، زیست شیمیدان برجسته انگلیسی

یک‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۹۹ سال پیش در چنین روزی، فردریک سنگر، زیست‌شیمیدان برجسته‌ی انگلیسی در شهر ردکامب چشم به جهان گشود. این دانشمند بزرگ تنها شیمی‌دانی است که افتخار دریافت ۲ جایزه نوبل را داشته است.
تبلیغات

 ۹۹ سال پیش در چنین روزی، (۱۳ اگوست سال ۱۹۱۸)، فردریک سنگِر، زیست‌شیمیدان برجسته‌ی انگلیسی و برنده دو جایزه نوبل شیمی، در سال‌های ۱۹۵۸ و ۱۹۸۰ در شهر ردکامب چشم به جهان گشود. او در خانواده‌ای تقریبا ثروتمند به دنیا آمد و تا ۹ سالگی معلم خصوصی داشت. او در سال ۱۹۲۷ و در ۹ سالگی به مدرسه داونز رفت و در سال ۱۹۳۶، وارد کالج سنت جانز در کمبریج شد تا به تحصیل در رشته‌ی علوم طبیعی مشغول شود. در همان سال‌های ابتدایی کالج، فردریک جوان پدر و مادرش را به خاطر بیماری سرطان از دست داد.  او در سال ۱۹۴۰ شروع به تحصیل در مقطع دکترا کرد و ۳ سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۳ توانست دکترای خود را دریافت کند.

در همان سال فردریک وارد تیم چارلز چیبنال، شیمیدان متخصص در خصوص پروتئین‌ها شد و در کنار آن‌ها شروع به تحقیق کرد. چارلز چیبنال تحقیقات اولیه‌ در خصوص ترکیبات آمینواسیدهای انسولین گاوی را به انجام رسانده بود و به فردریک سنگر پیشنهاد کرد در خصوص گروه‌های آمینو در پروتئین‌ها تحقیقات را ادامه دهد. اولین موفقیت فردریک سنگر با شناسایی کامل توالی آمینواسیدهای دو زنجیره‌ی پلی پپتید از انسولین گاوی، در سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲ به دست آمد.

این زیست‌شیمیدان برجسته سپس توانست روش‌هایی برای مشخص کردن ترتیب آمینواسیدها در مولکول‌های پیچیده‌ی پروتئین ابداع کند و نخستین کسی بود که توالی کامل مولکول DNA را مشخص کرد. فردریک سنگر توانست تمام مولکول DNA میتوکندریایی انسان، شامل ۱۶ هزار و ۵۶۹ جفت باز و مولکول DNA باکتریوفاژ لامبدا، شامل ۴۸ هزار و ۵۶۹ جفت باز را شناسایی و توالی‌یابی کند. تحقیقات و دستاوردهای این دانشمند بزرگ یک جهش بزرگ در علم ژنتیک و ساختارهای مولکولی به وجود آورد.

دکتر فردریک سنگر در سال ۱۹۸۳ خود را از تمامی کارهای تحقیقاتی بازنشست کرد. در سال ۱۹۹۲ یک مرکز تحقیقات به پاس زحمات این دانشمند بزرگ، به نام او نام‌گذاری شد. این دانشمند بزرگ حتی برای دریافت نشان شوالیه و دریافت لقب سر نیز دعوت شد؛ ولی او این دعوت را رد کرد و این‌چنین گفت: «نشان شوالیه و لقب سر برای این است که نشان دهید شما متفاوت هستید، ولی من نمی‌خواهم متفاوت باشم.»

دکتر فردریک سنگر در ۱۹ نوامبر سال ۲۰۱۳ و در ۹۵ سالگی، وقتی که در خواب بود از دنیا رفت.

دیگر رویدادهای مهم ۲۲ مرداد (۱۳ آگوست)

۱۸۸۹ - ثبت پتنت تلفن سکه‌ای به نام ویلیام گری

۱۹۱۳ - شروع تولید فولاد ضد زنگ در بریتانیا

۱۹۶۰ - برقراری اولین تماس تلفنی ماهواره‌ای به کمک بالون ماهواره‌ای Echo 1

۱۹۷۱ - سالروز مرگ والتر اوون بنتلی، مؤسس شرکت بنتلی

۱۹۸۷ - کشف فسیل قدیمی‌ترین پرنده‌ی جهان در تگزاس

این مطلب در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات