۳ مهر: عرضه گمنام‌ترین نمونه اولیه کامپیوتر شخصی

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۴ سال پیش در چنین روزی، یکی از اولین کامپیوترهای شخصی پیشرفته معرفی شد. MCM/70 نام این کامپیوتر بود که کمتر خبری در مورد آن شنیده‌ایم.
تبلیغات

۴۴ سال پیش در چنین روزی (۲۵ سپتامبر سال ۱۹۷۳)، شرکت کانادایی «Micro Computer Machines» در کنفرانس برنامه‌نویسان تورنتو، دستگاهی با کاربرد میکروکامپیوتر معرفی کرد. به احتمال زیاد می‌توان این دستگاه را اولین نمونه‌ی تجاری از محصولی نامید که امروزه با عنوان کامپیوتر شخصی یا پی‌سی شناخته می‌شود.

مشتریان این میکرو کامپیوتر که MCM/70 نام داشت، نهادهای معتبری همچون شورون، ناسا و ارتش ایالات متحده‌ی آمریکا بودند. شرکت کانادایی تولیدکننده‌، در پروژه‌ی طراحی و توسعه‌ دستگاه همکاری نزدیکی با اینتل داشت و به‌عنوان یکی از اولین مشتریان پردازنده‌ی Intel 8008 شناخته می‌شود. این پردازنده، پایه و اساس طراحی نسل موفق بعدی یعنی Intel 8086 بود. در نهایت، شرکت کانادایی که نتوانست در بازار کشور خودش درآمد زیادی کسب کند، در بازارهای دیگر نیز موفق نبود. در همین زمان کامپیوترهای شخصی شرکت‌های دیگر مانند اپل II به بازار عرضه شدند و MCM/70 در گوشه‌ای از تاریخ دفن شد.

از دیگر اتفاقات مهم دنیای علم و فناوری در این روز، می‌توان به راه‌اندازی خط ارتباطی بین اقیانوسی در تاریخ ۲۵ سپتامبر ۱۹۵۶ اشاره کرد. این خط تلفن بین اقیانوسی، TAT-1 نام داشت و جایگزین خطوط کم‌سرعت تلگرافی و امواج رادیویی ناپایدار شد.

در ۲۵ سپتامبر سال ۱۹۸۷، شرکت آی‌بی‌ام از طراحی سیستم انتقال اطلاعات جدید خود رونمایی کرد. آن‌ها قصد داشتند با طراحی جدید، سرعت انتقال اطلاعات داخل کامپیوتر را تا ۱۶۰ میلیون بایت در ثانیه افزایش دهند. نام این طراحی جدید Micro Channel Architecture بود. اگرچه این شرکت امید داشت که طراحی جدید به استاندارد صنعتی برسد؛ اما تولیدکنندگان کامپیوتر شخصی تصمیم گرفتند از روش‌های دیگر برای افزایش سرعت سیستم‌ها استفاده کنند.

دیگر اتفاقات مهم تاریخ ۳ مهر (۲۵ سپتامبر)

۱۹۹۲ - فضاپیمای Mars Observer توسط ناسا به فضا پرتاب شد. این فضاپیما که حامل تجهیزاتی برای مطالعه‌ی سطح سیاره‌ی مریخ بود، پس از ۱۱ ماه ارتباط خود را با زمین از دست داد.

۲۰۰۱ - شرکت اپل به‌روزرسانی Mac OS X 10.1 Puma را عرضه کرد. این به‌روزرسانی اولین به‌روزرسانی بزرگ OS X بود.

۲۰۱۲ - شرکت بلیزارد چهارمین بسته‌ی الحاقی بازی world of warcraft را با نام Mist of Pandaria عرضه کرد.

۲۰۱۳ - آمازون سری HDX تبلت‌های کیندل را به بازار عرضه‌ کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات