از کنفرانس بیلد 2017 مایکروسافت چه انتظاراتی داریم؟

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت موسوم به بیلد با محوریت معرفی سرویس‌ها و محصولات نرم‌افزاری جدید ردموندی‌ها در راه است. با زومیت همراه باشید تا مروری بر مهم‌ترین انتظارات مطرح‌شده در مورد این رویداد داشته باشیم.
تبلیغات

در سال‌های اخیر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا میزبانی کنفرانس‌های بیلد را بر عهده داشته است؛ اما امسال ایالت واشینگتن و شهر سیاتل از میهمانان ردموندی‌ها پذیرایی خواهد کرد. کنفرانس بیلد سال گذشته اواسط فروردین ماه برگزار شد و در آن چت‌بات‌های هوشمند، قابلیت‌های جدید کورتانا و امکانات مرتبط به اپلیکیشن‌های یونیورسال معرفی شدند. با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری کنفرانس امسالT بار دیگر بازار اخبار و گمانه‌زنی‌ها در مورد بیلد ۲۰۱۷ افزایش یافته است. کنفرانس بیلد ۲۰۱۷ (Build 2017) در حالی از تاریخ ۲۰ اردیبهشت کار خود را آغاز می‌کند که معرفی یک محصول سخت‌افزاری جدید از سوی مایکروسافت نیز دور از ذهن نیست.

هوش مصنوعی و بات‌ها

چت بات

یکی از موردتوجه‌ترین مباحث در کنفرانس سال گذشته، چت‌بات‌های هوشمند بودند. چت‌بات‌های یکپارچه‌شده با اسکایپ و کورتانا نقش رابط بین انسان‌ها و دستیارهای صوتی هوشمند را بر عهده خواهند داشت. ساتیا نادلا مکالمه را مشابه یک پلتفرم می‌داند که توسعه‌ی آن به سه فاکتور اساسی انسان، دستیارهای صوتی هوشمند و بات‌ها وابسته است. چت‌بات‌های معرفی‌شده در بیلد ۲۰۱۶ تنها قادر به انجام وظایف ساده‌ای مانند رزرو هتل و مسیریابی بودند؛ با این حال احتمال معرفی بات‌های بیشتر با قابلیت‌های متنوع‌تر در بیلد ۲۰۱۷ زیاد است.

یکی دیگر از مباحثی که امید می‌رود در بیلد ۲۰۱۷ به آن پرداخته شود، مبحث بات‌ هوش مصنوعی یا AI bot‌ است. یکی از نمونه‌های این نوع بات‌ها CaptionBot است که از آن برای توصیف تصاویر آپلود شده استفاده می‌شود. متأسفانه این ابزار مبتنی بر یادگیری ماشین هنوز پخته و کامل نیست؛ از این‌رو پرداختن به آن در بیلد ۲۰۱۷ محتمل است.

اسپیکر کورتانا و اضافه شدن قابلیت‌های جدید

اسپیکر هارمن و مایکروسافت

بیلد کنفرانسی برای معرفی سخت‌افزار نبوده و نخواهد بود. با این حال شاید امسال شاهد معرفی یک مورد خاص باشیم. چند ماه پیش ویدئویی در کانال یوتیوب ویندوز منتشر شد که اسپیکری از هارمان کاردون را با دستیار هوشمند کورتانا نشان می‌داد. اواخر ماه گذشته میلادی، MSPowerUser در گزارشی این اسپیکر هوشمند مبتنی بر کورتانا را «Harman Kardon Invoke» نامید. احتمال یکپارچه‌سازی این اسپیکر هوشمند با اسکایپ برای برقراری تماس و اجرای فرامین دیگر کم نیست.

مایکروسافت پس از معرفی کورتانا پیوسته در حال افزایش قابلیت‌های آن بوده است و مجهز شدن آن به قابلیت‌های الکسا، تلاش جدی ردموندی‌ها برای ورود به بازار اسپیکرهای هوشمند را نشان می‌دهد. نقش رو به افزایش کورتانا در ویندوز ۱۰ معرفی قابلیت‌های جدید آن را به یکی از محتمل‌ترین پیش‌بینی‌های بیلد امسال مبدل ساخته است.

پروژه نئون و رداستون ۳

پروژه نئون

سال گذشته و در جریان کنفرانس بیلد مایکروسافت بروزرسانی Creators ویندوز ۱۰ را معرفی کرد. با توجه به این‌که رداستون ۳ (Redstone 3) ماه سپتامبر از راه می‌رسد، در بیلد امسال نیز به‌احتمال فراوان بیشتر از آن خواهیم شنید. یکی از ویژگی‌های مورد انتظار بروزرسانی بزرگ رداستون، 3 CShell خواهد بود که بسیاری به دیدن آن در بیلد امسال امید دارند.

زبان طراحی پروژه نئون توسط مایکروسافت در حال توسعه است؛ حتی برخی از API-های آن در بروزرسانی Creators موجود هستند. بیلد کنفرانسی برای توسعه‌دهندگان است و توسعه‌دهندگان مهم‌ترین استفاده‌کنندگان از توانایی‌های پروژه نئون خواهند بود. از این‌رو در بیلد ۲۰۱۷ بیشتر از این زبان طراحی خواهیم شنید.

سکوت مایکروسافت در مورد آینده ویندوز ۱۰ موبایل بیش از اندازه طولانی شده است و همگان منتظر رفع‌ ابهام در مورد آینده این سیستم‌عامل هستند. شنیده‌ها حاکی از آن هستند که مایکروسافت در حال توسعه‌ی CShell برای ویندوز ۱۰ موبایل در بیلدهای رداستون ۳ است. به نظر می‌رسد پس از صحبت‌های اخیر ساتیا نادلا در مورد گوشی‌های آینده‌ی مایکروسافت،‌ بیلد ۲۰۱۷ بهترین فرصت برای بحث در مورد آینده‌ی مبهم ویندوز موبایل و گوشی‌های مبتنی بر آن است.

پلتفرم یونیورسال ویندوز

پلتفرم یونیورسال

هنوز بسیاری از جنبه‌های پلتفرم یونیورسال ویندوز یا UWP مبهم است و صحبت در مورد آن در بیلد ۲۰۱۷ قطعی به نظر می‌رسد. کاربران به کمک این پلتفرم قادر به اجرای یک اپلیکیشن روی تمام دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز خواهند بود. برنامه مایکروسافت برای ویندوز موبایل قطعه‌ی مهمی از پازل پلتفرم یونیورسال است و خارج کردن آن از برنامه، این پلتفرم را نیازمند تغییرات مهمی خواهد کرد. یکی از جنبه‌های مهم UWP، مسئله بازی‌های یونیورسال خواهد بود. این سؤال که تصمیم مایکروسافت برای رقابت با ولو برای عرضه بازی در فروشگاه ویندوز چیست، یکی از مهم‌ترین سؤالاتی خواهد بود که منتظر پاسخ آن در بیلد امسال هستیم.

زمان زیادی تا شروع کنفرانس توسعه‌دهندگان مایکروسافت در سیاتل باقی نمانده است. با این حال کنفرانس بیلد امسال یکی از مبهم‌ترین کنفرانس‌های سال‌های اخیر است. کنفرانس بیلد محلی برای معرفی سرفیس فون یا سخت‌افزارهای دیگر خانواده‌ی سرفیس نیست، بلکه جایی برای معرفی ایده‌ها و برنامه‌های مایکروسافت و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است. اهمیت کنفرانس‌های بیلد در مشخص‌ کردن نقشه راه مایکروسافت است؛ نقشه راهی که آینده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این غول دنیای تکنولوژی را ترسیم می‌کند.

برای دنبال کردن اخبار این رویداد بزرگ با زومیت همراه باشید. انتظارات شما از این کنفرانس چیست و بیش از همه معرفی چه چیزی برای شما هیجان‌انگیز خواهد بود؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات