بررسی گوشی جی 6 ال جی

پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 25 دقیقه
بررسی ال‌جی جی ۶، پرچم‌دار زیبا و متفاوت ال‌جی در سال ۲۰۱۷ که کره‌ای‌ها با آن به جمع سازندگان گوشی‌های هوشمند شیشه‌ای پیوسته‌اند.
تبلیغات

شرکت ال‌جی طی سال‌های اخیر همواره زبان طراحی گوشی پرچم‌دار خود را دستخوش تغییر قرار داده است. از بدنه‌ی پلاستیکی جی ۳ گرفته تا بدنه‌ی فلزی جی ۵، همه‌ی این تغییرات نشان از آن دارند که ال‌جی به‌دنبال پیشرفت است؛ پیشرفتی که منجر به جلب نظر کاربران و در نهایت فروش بیشتر شود. 

ال‌جی در سال ۲۰۱۷ نیز به سنت خود وفادار ماند و پرچم‌دار جدید خود را با تغییرات گسترده‌ای مانند تغییر در زبان طراحی، نسبت تصویر و متریال بدنه‌ی جدید، در جریان رویداد کنگره‌ی جهانی موبایل امسال در شهر بارسلون اسپانیا، به جهانیان معرفی کرد. ال‌جی جی ۶ قرار است نقش پرچم‌دار کره‌ای‌ها را در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۱۷ ایفا کند.

ال‌جی سال گذشته جی ۵ را به‌عنوان پرچم‌دار خود معرفی کرد؛ گوشی هوشمندی که قابلیت کلیدی آن، طراحی ماژولارش بود و کره‌ای‌ها نیز سعی داشتند با تکیه بر این قابلیت متفاوت و عرضه‌ی ماژول‌هایی مانند CAM PLUS و Hi-Fi PLUS به سود خوبی از فروش آن دست یابد؛ اما عواملی مانند دشوار بودن فرایند تعویض ماژول‌ها و نیاز به خارج کردن باتری، باعث شدند ال‌جی جی ۵ با اقبال عمومی مواجه نشود.

ال جی جی 6 / LG G6

اکنون ال‌جی با درس گرفتن از گذشته، طراحی ماژولار را کنار گذاشته و تغییرات گسترده‌ای در زبان طراحی پرچم‌دار جدید خود به‌وجود آورده است؛ اما آیا تغییرات یادشده می‌توانند موفقیت جی ۶ را در بازار فوق‌العاده رقابتی گوشی‌های هوشمند تضمین کنند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال و سؤالات مشابه، در ادامه همراه زومیت باشید تا به بررسی گوشی جی ۶ ال‌جی بپردازیم.

گوشی ال‌جی جی ۶ توسط دفتر ال‌جی در ایران، برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است. برای مشاهده قیمت گوشی ال‌جی جی ۶ می‌توانید به قسمت محصولات زومیت مراجعه کرده و آن را با سایر گوشی‌های موجود از نظر مشخصات فنی، قیمت و... مقایسه کنید.

پیش از شروع بررسی، بهتر است نگاهی به مشخصات فنی ال‌جی جی ۶ داشته باشیم. چنانچه زومیت را طی ماه‌های اخیر دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که سامسونگ امسال تمام نمونه‌های نخست تراشه‌ی بالارده‌ی جدید کوالکام، موسوم به اسنپدراگون ۸۳۵ را خریداری کرده است؛ بنابراین ال‌جی برای آنکه بتواند پیش از همتایش، پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ خود را وارد بازارهای جهانی کند، آن‌ را به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ مجهز کرده است.

مشخصات / گوشی 

LG G6

LG G5

پردازنده

Snapdragon 821 Adreno 530

Snapdragon 820 Adreno 530

سیستم‌عامل

Android 7 - UX 6.0 UI

Android 6.0.1 - UX 5.0 UI

حافظه‌ی رم

 4GB

4GB

صفحه‌نمایش

5.7-inches IPS LCD 

1440 x 2880 pixels

5.3 inches IPS LCD 1440 x 2560

محافظ صفحه

Corning Gorilla Glass 3

Corning Gorilla Glass 4

تراکم پیکسل

~565 ppi

~554 ppi

حافظه ذخیره‌سازی

32/64GB

32GB

microSD

up to 256GB

up to 256GB

دوربین اصلی

13MP Wide (F2.4, 125")

13MP Standard OIS 2.0 (F1.8, 71")

Dual 16 MP

8 MP, LED flash

دوربین جلو

5 MP

8 MP

اثر انگشت

YES

YES

سیم‌کارت

Nano SIM

Nano SIM

باتری

Non-removable Li-Ion 3300 mAh

Removable Li-Ion 2800 mAh

وزن

163g

159 g

ابعاد

148.9 x 71.9 x 7.9 mm

149.4 x 73.9 x 7.7 mm

رنگ‌ها

Ice Platinum, Astro Black, Mystic White

Silver, Titan, Gold, Pink

بررسی ویدیویی

تماشا در یوتیوب

طراحی

به‌جرئت می‌توان جی ۶ را زیباترین گوشی هوشمندی نامید که ال‌جی طی سال‌های اخیر روانه‌ی بازار کرده است. حاشیه‌‌های باریک گوشی و گوشه‌های گرد نمایشگر، نخستین مواردی هستند که در پرچم‌دار جدید ال‌جی خودنمایی می‌کنند. ال‌جی بدنه‌ی فلزی جی ۵ را کنار گذاشته و این بار با پیوستن به طیف وسیعی از کمپانی‌های دیگر، ترکیب شیشه و فلز را برای پرچم‌دار خود برگزیده است.

ال جی جی 6 / lg g6

پنل پشت جی ۶ از نوع شیشه‌‌ی سه‌بعدی است؛ به این مفهوم که دور تا دور پنل پشت دستگاه انحنادار است و به زیبایی با فریم فلزی گوشی پیوند خورده است. فریم گوشی با لبه‌های تراش‌خورده‌ی خود باعث می‌شود در دست گرفتن گوشی حس بسیار لذت‌بخشی به کاربر منتقل کند.

ال‌جی جی ۶ در برابر نفوذ مایعات و گردوغبار مقاوم است و در همین راستا ال‌جی موفق شده است برای جی 6 گواهی IP68 را از مؤسسه‌ی IEC دریافت کند؛ بنابراین پرچم‌دار جدید ال‌جی در برابر پاشش آب و نفوذ گردوغبار مقاوم است و می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری آب دوام بیاورد. پشتیبانی از این قابلیت باعث می‌شود با خیال راحت در زیر باران از گوشی خود استفاده کنید و نگران افتادن گوشی در جوی آب و موارد مشابه نباشید. 

پنل جلوی جی ۶ به لطف گوشه‌های گردی که دارد، ظاهر مدرنی به خود گرفته است؛ علاوه‌ بر این، ال‌جی گوشه‌های نمایشگر را نیز گرد کرده است تا ضمن هماهنگی با طراحی پنل، مقاومت نمایشگر در برابر صدمات ناشی از ضربه افزایش یابد. ال‌جی برخلاف همتای کره‌ای خود، از نمایشگر خمیده استفاده نکرده است؛ کره‌ای‌ها دلیل اتخاذ این تصمیم را مقاومت بسیار پایین‌تر نمایشگرهای خمیده نسبت به نمونه‌های مسطح و درعین‌حال، لمس‌های تصادفی مکرر در گوشی‌های مجهز به این نوع از نمایشگرها می‌دانند.

ال جی جی 6 / lg g6

LG G6

دقت در طراحی و ساخت 

فریم فلزی و بدنه‌ی شیشه‌ای با دقت درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و فاصله‌ی قابل تشخیصی بین این دو وجود ندارد. فریم فلزی مستحکم نیز باعث شده است وقتی گوشی در دست قرار می‌گیرد، حس کالای مرغوب و بسیار باکیفیت به کاربر منتقل شود.

حاشیه‌‌های باریک بالا و پایین نمایشگر به گوشی ظاهری مینیمالیستی می‌بخشند و باعث می‌شوند نمایشگر بیش‌ازپیش داخل پنل جلو خودنمایی کند. یکی از تصمیمات عجیب ال‌جی در طراحی جی ۶، استفاده از نسل‌های مختلف شیشه‌های گوریلا گلس است؛ به این ترتیب که پوشش نمایشگر از نوع گوریلا گلس ۳، پوشش دوربین‌های عقب از نوع گوریلا گلس ۴ و پنل پشتی دستگاه از نوع گوریلا گلس ۵ خمیده است. ال‌جی دلیل این تصمیم را کاهش ضخامت گوشی عنوان کرده است.

متأسفانه ال‌جی برخلاف رقیب خود، پنل جلوی جی ۶ را هم‌رنگ پنل پشت آن انتخاب کرده است؛ این مسئله باعث می‌شود در مدل‌های به رنگ سفید صدفی و نقره‌ای، حسگرهای نور محیطی و مجاورت و دوربین جلو به چشم بخورند و این مسئله باعث می‌شود کمی از زیبایی پنل جلو کاسته شود. 

ال‌جی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کاربران را داشتن گوشی هوشمندی با ابعاد کوچک و درعین‌حال نمایشگر بزرگ می‌داند؛ کره‌ای‌ها برای عملی کردن این خواسته، فناوری جدیدی موسوم به FullVision توسعه داده‌اند که به لطف آن، نسبت نمایشگر ۵.۷ اینچی جی ۶ از حالت ۱۶:۹ مرسوم به ۱۸:۹ تغییر پیدا کرده است. این تغییر نسبت، باعث می‌شود نمایشگر ۱۳ درصد محتوای بیشتری به نمایش بگذارد.

کره‌ای‌ها مدعی هستند که برای بهینه‌سازی هرچه بهتر ابعاد جی ۶، تحقیقات زیادی زیر نظر دکتر اندریس فریوالدس از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا صورت گرفته و آزمایش‌های مختلفی در سناریوهای متفاوت، مانند استفاده از گوشی حین قدم زدن، ایستادن و دراز کشیدن، انجام شده است تا بدین‌ ترتیب، کار با گوشی با یک دست به‌سادگی صورت گیرد.

ال جی جی 6 / lg g6
ال جی جی 6 / lg g6
ال جی جی 6 / lg g6
ال جی جی 6 / lg g6

جی ۶ تنها ۷.۹ میلی‌متر ضخامت و ۱۶۳ گرم وزن دارد و عرض و ارتفاع آن، به ترتیب ۷۱.۹ و ۱۴۸.۹ میلی‌متر است. این در حالی است که جی ۵ با نمایشگر ۵.۳ اینچی ۱۵۹ گرم وزن، ۷.۷ میلی‌متر ضخامت و عرض و ارتفاعی برابر ۷۳.۹ در ۱۴۹.۴ میلی‌متر دارد.

ال‌جی با کاهش حاشیه‌های نمایشگر، پهنای LG G6 را به میزان زیادی کاهش داده است؛ در حقیقت ابعاد گوشی به اندازه‌ای کوچک است که وقتی برای نخستین بار جی ۶ را در دست می‌‌گیرید، نسبت به اینکه گوشی از نمایشگر ۵.۷ اینچی بهره می‌برد، دچار تردید می‌شوید. ابعاد گوشی به گونه‌ای است که انگشت شست حین کار کردن با گوشی، به‌راحتی به کل عرض نمایشگر دسترسی دارد؛ اما ازآنجاکه نمایشگر بلندتر شده، دسترسی به نوار اعلان تا حدودی سخت شده است.

در پنل پشت جی ۶ مثل نمای جلو، همانند همیشه شاهد حسگر اثر انگشت هستیم که زیر دوربین دوگانه جای گرفته و با کلید پاور گوشی یکپارچه شده است. برخلاف نسل پیشین پرچم‌دار ال‌جی، دوربین جی ۶ از بدنه بیرون نزده و کاملا با پنل پشت گوشی هم‌سطح است.

لبه‌ی پایینی جی ۶ میزبان پورت USB‌ نوع C، اسپیکر، میکروفون و یک نوار آنتن است، محل درگاه کارت حافظه و سیم‌کارت لبه‌ی سمت راست هستند و کلیدهای کنترل حجم صدا در لبه‌ی سمت چپ گوشی قرار دارند؛ این کلیدها متمایل به گوشه‌ی بالای دستگاه هستند و این مسئله دسترسی به آن‌ها را تا حدودی دشوار می‌کند. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در لبه‌ی بالایی جی ۶ جای گرفته است و درکنار این جک، دو نوار پلاستیکی آنتن و میکروفون به چشم می‌خورند.

ال جی جی 6 / LG G6

در حالت کلی می‌توان جی ۶ را یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های سال ۲۰۱۷ نامید؛ ال‌جی با رفع نقص‌های طراحی نسل پیشین پرچم‌دار خود، محصولی روانه‌ی بازار کرده است که می‌تواند با بهترین‌های حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند رقابت کند. ال‌جی گوشی جی ۶ را در سه رنگ سفید صدفی، مشکی و نقره‌ای روانه‌ی بازارهای جهانی کرده است.

نمایشگر

همواره نمایشگر گوشی‌های هوشمند، یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های سخت‌افزاری آن‌ها است و به‌نظر می‌رسد ال‌جی‌ نیز از این موضوع آگاهی دارد؛ چرا که به‌‌طور حتم نمایشگر FullVision جی ۶، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت آن است. ال‌جی برای این گوشی از یک پنل ۵.۷ اینچی از نوع IPS LCD‌ استفاده کرده است. مساحت این نمایشگر معادل یک نمونه‌ی ۵.۵ اینچی با نسبت تصویر مرسوم ۱۶:۹ و عرض آن با یک نمایشگر ۵.۲ اینچی با نسبت ۱۶:۹ یکسان است.

رزولوشن نمایشگر جی ۶ معادل ۱۴۴۰×۲۸۸۰ پیکسل است؛ این رزولوشن تراکم ۵۶۴ پیکسل بر اینچ برای نمایشگر ۵.۷ اینچی جی ۶ به ارمغان می‌آورد و ازآنجاکه ساختار زیرپیکسل‌های این گوشی از نوع کلاسیک RGB است؛ تعداد زیرپیکسل‌ها برای هرکدام از رنگ‌های اصلی برابر است و این موضوع باعث می‌شود نمایشگر جی ۶ حتی از نمونه‌های سوپر امولد نیز شارپ‌تر باشد. 

ال جی جی 6 / lg g6

نمایشگر جی ۶ تصاویر و متون را پویا و دقیق به نمایش می‌گذارد و برخلاف آنچه در پنل‌های Super AMOLED شاهد هستیم، رنگ‌ها نیز در نمایشگر پرچم‌دار جدید ال‌جی بسیار دقیق و نزدیک به واقعیت هستند و اثری از اشباع بیش از حد در آن مشاهده نمی‌شود. علاوه‌بر موارد یادشده، زاویه‌ی دید نمایشگر جی 6 نیز بسیار گسترده است و در زوایای مختلف، میزان دقت رنگ‌ها در حد ایده‌آلی باقی می‌ماند.

طبق ادعای ال‌جی، نمایشگر جی ۶ برای آنکه بتواند خوانایی خود را حتی در زیر تابش مسقیم آفتاب حفظ کند، قادر است به روشنایی حداکثر ۶۰۰ نیت دست یابد؛ این موضوع در استفاده‌ی عملی ما از این دستگاه نیز قابل مشاهده بود و در طول استفاده‌ی خود در شرایط نوری مختلف، مشکلی از این حیث نداشتیم.

همان‌طور که در بخش‌های بالا اشاره کردیم، ال‌‌جی نمایشگری ۵.۷ اینچی برای جی ۶ انتخاب کرده و گوشه‌های این نمایشگر را برای افزایش مقاومت آن  در برابر ضربه، گرد طراحی کرده است؛ اما آنچه باعث خاص شدن نمایشگر جی ۶ می‌شود، نسبت تصویر ۱۸:۹ یا ۲:۱ آن است؛ به لطف این ویژگی می‌توان نمایشگر را به دو مربع کاملا یکسان تقسیم کرد؛ قابلیتی که سامسونگ نیز در رابط کاربری پرچم‌دار خود به‌ کار گرفته است.

اما چرا نسبت تصویر ۱۸:۹ تا این حد اهمیت دارد؟ به‌نظر می‌رسد صنعت فیلم و سینما در حال حرکت به این سمت است. برخی از فیلم‌سازها معتقدند که نسبت ۱۸:۹ حدی میانی نسبت تصاویر در سینما و تلویزیون است؛ به این مفهوم که صرف‌ نظر از نوع صفحه‌نمایش، بدون نیاز به کراپ‌شدن، ویدئو همواره ظاهر یکسانی خواهد داشت و همواره مطابق میل سازنده‌ی ویدئو یا کارگردان به‌نظر خواهد رسید. 

ال جی جی 6 / lg g6

البته نسبت تصویر ۱۸ به ۹ مزایا و معایبی نیز با خود به‌همراه دارد؛ مهم‌ترین مزیت، نسبت تصویر آن است که به دلیل بلند‌تر بودن نمایشگر، فضای بیشتری برای مالتی‌تسکینگ و اجرای هم‌زمان دو اپلیکیشن درکنار یکدیگر، دراختیار کاربر قرار می‌گیرد؛‌ اما ازآنجاکه درحال‌حاضر دسترسی به محتوای ویدیویی با نسبت ۱۸ به ۹ تنها ازطریق چند سرویس محدود نظیر نتفلیکس امکان‌پذیر است، در اغلب مواقع، حین تماشای فیلم یا ویدئو شاهد دو نوار مشکی در دو طرف تصویر خواهید بود که این امر ممکن است برای برخی خوشایند نباشد. البته ال‌جی برای این شرایط، قابلیتی نرم‌افزاری در نظر گرفته است که ازطریق کراپ تصویر، امکان تماشای تمام‌صفحه‌ی آن را فراهم می‌کند؛ اما در این حالت، بخش‌هایی از تصویر را از دست می‌دهید.

تماشای ویدئو در حالتی که تمام صفحه را فراگرفته است، حس غوطه‌وری در محتوایی را به کاربر القا می‌کند که در حال تماشای آن است و بدین ترتیب کاربر تجربه‌ی فراگیر و لذت‌بخشی از تماشای ویدئو خواهد داشت.

اما نسبت تصویر ۱۸:۹ تنها قابلیت کلیدی نمایشگر جی ۶ نیست؛ پرچم‌دار ال‌جی نخستین گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که به‌همراه پشتیبانی از هر دو استاندارد دالبی‌ویژن و HDR10 روانه‌ی بازار شده است؛ فناوری یادشده پیش از این تنها در تلویزیون‌ها و با هدف نمایش بهتر رنگ‌ها، سطوح دقیق کنتراست و زوایای دید گسترده‌تر به‌ کار گرفته می‌شد؛ اما اخیرا به دنیای گوشی‌های هوشمند نیز راه یافته است. البته برای بهره‌گرفتن از این قابلیت باید محتوای مدنظر با آن سازگار باشد؛ بنابر این حین تماشای ویدیوهای عادی، تفاوتی مشاهده نخواهید کرد.

اسپیکر

اسپیکر، هیچ‌گاه نقطه‌ی قوت پرچم‌داران ال‌جی نبوده است. جی ۴ و جی ۵ هر دو از یک اسپیکر‌ بهره می‌بردند. این روند در جی ۶ نیز ادامه یافته است؛ با این تفاوت که پرچم‌دار ۲۰۱۷ ال‌جی اکنون از استاندارد ضد آب IP68 بهره می‌برد. این استاندارد به‌معنی کاهش حجم صدای خروجی است؛ موضوعی که پیش از این در گوشی‌های سایر برند‌های موبایل اعم از سامسونگ و اپل شاهد آن بوده‌ایم. 

ال جی جی 6 / lg g6

اسپیکر به‌کاررفته در جی ۶، حجم و کیفیت صدای خروجی مطلوبی دارد؛ بااین‌حال به هیچ وجه قابل مقایسه با نمونه‌های استریو و توانمند به‌کاررفته در برخی محصولات مانند اچ‌تی‌سی ۱۰ نیست. 

ایرفون‌ جی ۶ مشابه نمونه‌ی عرضه‌شده با پرچم‌دار سال گذشته‌ی ال‌جی (حداقل ازلحاظ ظاهری و کیفیت پخش صدا) است. اگر موسیقی بخش بزرگی از زندگی شما را تشکیل می‌دهد و زمان زیادی را صرف لذت بردن از آن می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که خرید هدفون‌‌های بهتر و باکیفیت‌تری را درکنار جی ۶ در نظر بگیرید.

حسگر اثر انگشت

ال‌جی همانند گذشته، حسگر اثر انگشت پرچم‌دار خود را در پنل پشت و زیر دوربین جا داده است. این حسگر با دکمه‌ی پاور گوشی یکپارچه شده و دسترسی به آن به‌سادگی امکان‌پذیر است.

ال جی جی 6 / lg g6

فرایند راه‌اندازی حسگر اثر انگشت جی ۶ بسیار ساده است و شناسایی انگشت کاربر به سرعت انجام می‌گیرد؛ ضمن آنکه بازکردن قفل گوشی نیز با این حسگر، بسیار سریع و تقریبا آنی است.

دوربین

ال‌جی در پرچم‌دار ۲۰۱۷ خود همانند جی ۵ از ماژول دوگانه‌ی دوربین بهره برده است. نحوه‌ی عملکرد دوربین دوگانه‌ی جی ۶ نسبت به نسخه‌ی پیشین خود تفاوتی ندارد؛ این موضوع بدین معنی است که باتوجه‌به تعبیه‌ی دو ماژول در این گوشی، کاربران قادر خواهند بود به عکاسی با دو زاویه‌ی دید مختلف بپردازند. این در حالی است که ماژول‌های دوگانه‌ی دوربین آیفون ۷ پلاس و هواوی پی ۱۰ عملکرد متفاوتی دارند و برای عمق بیشتر میدان و افزایش کیفیت عکاسی به کار گرفته شده‌اند.

ال جی جی 6 / lg g6

ال‌جی در دوربین‌های اصلی جی ۶ از دو حسگر مشابه بهره برده است. استفاده از دو حسگر ۱۳ مگاپیکسلی IMX258 ساخت سونی در این بخش، به کاربران اطمینان می‌دهد که کیفیت تصاویر خروجی در هر دو حالت عکاسی تفاوتی با یکدیگر نخواهد داشت (جی ۵ از حسگر‌های ۱۶ و ۸ مگاپیکسلی در بخش دوربین اصلی خود استفاده می‌کرد). تفاوت اصلی ماژول‌های دوربین جی ۶، لنز‌های به‌کاررفته در آن‌ها است. نسخه‌ی استاندارد از لنز ۷۱ درجه‌ای با f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد. این در حالی است که ماژول واید دوربین به لنز با زاویه‌ی دید ۱۲۵ درجه‌ و f/2.4 مجهز شده که البته فاقد لرزش‌گیر اپتیکال است. بدین ترتیب کاربران باتوجه‌به سوژه‌ی مورد، نظر قادر خواهند بود از ماژول دوربین با زاویه‌ی دید متناسب با نیاز خود بهره ببرند.

ال جی جی 6 / lg g6

با ذهنیت مثبتی استفاده از دوربین جی ۶ را آغاز کردم؛ زیرا تجربه‌ی کاربری به‌دست‌آمده از دوربین‌های پرچم‌داران ال‌جی همواره لذت‌بخش بوده و این موضوع در جی ۶ نیز صادق است. حسگر پیشرفته‌تر درکنار الگوریتم پردازشی جدید، خبر از پیشرفت قابل‌توجه پرچم‌دار جدید ال‌جی می‌دهد. نتیجه‌ی اقدامات ال‌جی در جی ۶ جذاب است و تصاویر گرفته‌شده با جی ۶، شارپ و زیبا هستند. قابلیت استفاده از دو زاویه‌ی دید مختلف باعث می‌شود کاربران آزادی عمل بیشتری داشته باشند. سطح نویز تصاویر در محیط‌های کم‌نور با اینکه در سطح بهترین‌های بازار مانند گوگل پیکسل نیست، اما بسیار خوب کنترل شده‌ و نتیجه کاملا رضایت بخش است. البته باتوجه‌به اندازه‌ی کوچک‌تر پیکسل‌ها در حسگر دوربین جی ۶ نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در پیکسل، عملکرد پرچم‌دار ال‌جی قابل تحسین است. البته در نظر داشته باشید استفاده از ماژول واید دوربین در شرایط محیطی کم‌نور باتوجه‌به عدم تجهیز به لرزش‌گیر اپتیکال، ممکن است کیفیت تصاویر خروجی را به‌طور محسوسی کاهش دهد.

رابط کاربری دوربین در جی ۶ در ابتدا کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد. اما پس از مدتی استفاده و تسلط به آن، از امکانات زیاد این بخش لذت خواهید برد. ال‌جی درکنار امکان تصویربرداری و فیلم‌برداری با تنظیمات دستی، حالت‌های عکاسی متعددی دراختیار کاربران قرار داده است که با کمی ذوق می‌تواند منجر به خلق تصاویر جذابی شود. حالت‌های مخصوصی نیز برای تهیه‌ی تصاویر مخصوص شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است که می‌تواند رضایت کاربران این بخش را به خوبی فراهم کند.

ال جی جی 6 / lg g6

در بخش سلفی، جی ۶ به حسگر ۵ مگاپیکسلی درکنار لنز عریض ۱۰۰ درجه‌ای مجهز شده است. استفاده از لنز عریض ۱۰۰ درجه‌ای باعث شده است در این بخش نیز دو حالت عریض و استاندارد دردسترس کاربران قرار بگیرد. البته این موضوع با قابلیت‌های نرم‌افزاری ممکن شده است و خبری از استفاده از دو لنز در دوربین سلفی نیست. کیفیت تصاویر خروجی دوربین سلفی جی ۶ در سطح خوبی قرار دارند؛ بااین‌حال عملکرد این بخش به دلیل کمبود شارپنس تصاویر و نویز قابل مشاهده در محیط‌های کم‌نور، در سطح پایین‌تری نسبت به دوربین‌های اصلی قرار دارد. 

ال‌جی همواره تمرکز ویژه‌ای بر بخش دوربین محصولات خود داشته است و این موضوع منجر به توسعه‌ی پرچم‌دارانی با دوربین‌های توانمند شده است. جی ۶ نیز این روند را در پیش گرفته است؛ تصاویر جذاب و حالت‌های متعدد عکاسی متناسب با سلیقه‌های مختلف، عکاسی با جی ۶ را لذت‌بخش کرده است.

در ادامه می‌توانید تصاویر ثبت‌شده با ال‌جی جی ۶ را مشاهده کنید.

گالری تصاویر ثبت‌شده با جی 6 ال‌جی

نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶
نمونه عکس ال جی جی ۶

نرم‌ افزار

در ال‌جی جی 5 از نسبت ابعاد ۱۶:۹ استفاده شده بود؛ اما کمپانی کره‌ای نسبت ابعاد را در جی 6 به ۱۸:۹ تغییر داد. ال‌جی نه‌تنها در پرچم‌دار جدیدش به کاربران اجازه می‌دهد محتوای مناسب با نسبت ابعاد ۱۸ به ۹ تماشا کنند؛ بلکه رابط کاربری‌ گوشی را نیز متناسب با این نسبت ابعاد توسعه داده است. به‌لطف پیکسل‌های بیشتر و نمایشگر کشیده‌‌ی ال‌جی جی ۶، استفاده از دو اپلیکیشن به‌صورت هم‌زمان آسان‌تر شده است. در انجام امور چندوظیفه‌ای، نمایشگر به دو قسمت تقسیم می‌شود و اپلیکیشن‌ها به‌صورت عمودی نمایش داده می‌شوند.

ال جی جی 6 / lg g6

درکنار این موارد، نسبت ابعاد ۱۸:۹ به توسعه‌دهندگان رابط کاربری ال‌جی اجازه داده است تا وضوح مواردی مانند آیکون‌ها و تنظیمات را افزایش دهند. با چرخاندن نمایشگر، جهت نمایش اپلیکیشن‌ها نیز تغییر می‌کند و آن‌ها به عملکرد خود ادامه می‌دهند. البته این موضوع، قابلیت جدیدی نیست؛ اما آنچه باعث تمایز جی ۶ می‌شود، نمایش اپلیکیشن‌ها در پنجره‌های بزرگ‌تر و امکان مشاهده‌ی جزئیات بیشتر است. ال‌جی مدعی است که جی ۶ نسبت به گوشی‌های هوشمندی با نسبت تصویر ۱۶:۹، می‌تواند ۱۳ درصد محتوای بیشتری به نمایش بگذارد.

در حالت کلی رابط کاربری ال‌جی در جی ۶ نسبت به آنچه در جی ۵ شاهد بودیم، پیشرفت چشمگیری نداشته است. ال‌جی گوشی هوشمند جی ۶ را به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۷.۰ نوقا روانه‌ی بازار کرده است؛ این سیستم‌عامل را نسخه‌ی ۶.۰ از رابط کاربری اختصاصی ال‌جی (UX 6.0) همراهی می‌کند. کره‌ای‌ها در رابط کاربری جی ۶ تغییرات زیادی نسبت به اندروید 7.0 خالص صورت داده و قابلیت‌های متنوعی به آن اضافه کرده‌اند. از رنگ‌ها گرفته تا ظاهر آیکون‌ها و موارد دیگر در لانچر ال‌جی جی ۶ تغییر کرده‌اند؛ اما با وجود این تغییرات گسترده، رابط کاربری جی ۶ روان و سریع است و همه‌چیز در آن بدون لگ و کندی اجرا می‌شود.

ال جی جی 6 / lg g6

کره‌ای‌ها از اپلیکیشن پخش موسیقی و گالری مخصوص خود در جی ۶ استفاده کرده‌اند. ال‌جی به‌صورت پیش‌فرض اپ دراور را از رابط کاربری جی ۶ حذف کرده است؛ بنابراین آیکون تمام اپلیکیشن‌ها در صفحه‌ی هوم قرار می‌گیرد؛ البته چنانچه این حالت برای شما خوشایند نباشد، کافی است از منوی تنظیمات به بخش نمایشگر بروید و نوع هوم را Home and app drawer انتخاب کنید. قابلیتی نیز به‌نام KnockOn وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد تا با دو بار تپ کردن روی صفحه، نمایشگر گوشی را خاموش یا روشن کند. در رابط کاربری می‌توانید گزینه‌هایی مانند قابلیت QSlide (برای دسترسی سریع به اپ‌ها)، اعلانات، منوی سیم‌کارت‌ها و قابلیتی به‌نام +Capture (برای اضافه کردن متن به تصویر و گرفتن اسکرین‌شات) را به نوار ناوبری اضافه کنید؛ در این نوار می‌توانید حداکثر ۲ نمونه از این قابلیت‌ها را درکنار کلید‌های ناوبری داشته باشید.

ال جی جی 6 / lg g6

با انتخاب و فشردن کلید خانه می‌توانید به دستیار هوشمند گوگل اسیستنت دسترسی داشته باشید. دستیار هوشمند گوگل اسیستنت به‌صورت پیش‌فرض روی جی ۶ دردسترس است که باعث می‌شود پرچم‌دار ال‌جی اولین گوشی هوشمندی باشد که بعد از پیکسل گوگل، به‌صورت از پیش نصب‌شده به دستیار هوشمند گوگل اسیستنت دسترسی دارد. اما مشکل اصلی رابط کاربری ال‌جی جی ۶ این است که نسبت به رقبا جذابیت کمتری دارد و این موضوع باعث می‌شود کار با جی ۶ و گشت‌و‌گذار در منوهای آن، پس از مدتی خسته‌کننده شود. در پایان باید بگوییم نسخه‌ای از جی ۶ که دراختیار زومیت قرار دارد، از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایتی بهره می‌برد که از این فضا در حدود ۹.۸۴ گیگابایت اشغال شده و تنها ۲۲.۱۶ گیگابایت دردسترس است.

بازده و عملکرد

همان‌طور که در ابتدای بررسی اشاره کردیم، ازآنجاکه وظیفه‌ی ساخت تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ بر عهده‌ی سامسونگ بود، این کمپانی برای حصول اطمینان از فروش موفق گلکسی اس ۸ و برابری عرضه و تقاضای این گوشی هوشمند، تمام نمونه‌های نخست از تراشه‌‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را برای گلکسی اس ۸ خریداری کرد؛ از این رو کمپانی‌های دیگری که در صدد استفاده از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ در محصولات خود بودند، بر سر دو راهی قرار گرفتند؛ انتخاب اول آن‌ها، انتظار برای فرارسیدن موقعیتی بود که تولید تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام به حد کافی برسد و پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد. البته انتخاب دیگری نیز وجود داشت؛ کمپانی‌ها می‌توانستند از تراشه‌ی سال گذشته‌ی کوالکام استفاده کنند.

 مشخصات / پردازنده

Snapdragon 821

Snapdragon 820

هسته‌های CPU

Kryo

Kryo

پیکربندی CPU

2x 2.35GHz Kryo

2x 1.6GHz Kryo

2x 2.2GHz Kryo

2x 1.6GHz Kryo

GPU

Adreno 530

Adreno 530

RAM

2x 32-bit LPDDR4X

1866 MHz

2x 32-bit LPDDR4X

1866 MHz

پشتیبانی از حافظه فلش

eMMC 5.1/ UFS 2.1

eMMC 5.1/ UFS 2.0

پشتیبانی از دوربین

28MP single / 14MP dual

25MP single / 14MP dual

قابلیت ضبط ویدئو

4K UHD @ 30fps

4K UHD @ 30fps

پخش ویدئو

4K UHD @ 60fps,

10-bit H.264 (AVC),

H.265 (HEVC), VP9 codecs

4K UHD @ 60fps,

10-bit H.264 (AVC),

H.265 (HEVC)

مودم داخلی

600Mbps down,

150Mbps up

600Mbps down,

150Mbps up

فرایند ساخت

14nm FinFET

14nm FinFET

در این بین ال‌جی که قصد داشت پرچم‌دار خود را پیش از رقیب اصلی خود وارد بازارهای جهانی کند، به سراغ گزینه‌ی دوم رفت و در جی ۶ از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ استفاده کرد. در مورد اینکه چرا اسنپدراگون ۸۳۵ در جی ۶ استفاده نشده است، باید گفت کمپانی کره‌ای از ابتدا در نظر داشت از این تراشه استفاده کند و حتی طبق اعلام کیم سیک یانگ، مدیر محصول بخش موبایل ال‌جی در ایران، نمونه‌‌های اولیه‌ی جی ۶، از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ بهره می‌برند؛ اما اتفاقاتی که بعد‌‌ها پیش آمدند، ال‌جی را مجاب کردند تا تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ را برگزیند.

ال جی جی 6 / lg g6

در مورد اسنپدراگون ۸۲۱ باید بگوییم که این تراشه، نمونه‌ی ارتقاءیافته‌ای از اسنپدراگون ۸۲۰ است که در آن، تنها فرکانس هسته‌های CPU افزایش یافته است؛ این تراشه بر مبنای لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید و از دو خوشه‌ی پردازشی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها شامل دو هسته‌ی Kryo هستند. هسته‌های خوشه‌ی اول توان پردازشی کمتری دارند و روی فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز تنظیم شده‌اند؛ اما هسته‌های پردازشی خوشه‌ی دوم به‌مراتب قدرتمندتر هستند و با فرکانس ۲.۳۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. هسته‌های پردازشی اسنپدراگون ۸۲۱ با کنترلر حافظه‌ی LPDDR4 و واحد پردازشی گرافیکی آدرنو ۵۳۰ مجتمع شده‌اند.

اسنپدراگون ۸۲۱ از جمله تراشه‌هایی است که به‌خوبی امتحان خود را پس داده است؛ سیستم-‌روی-‌یک-چیپ کوالکام نه‌تنها عملکرد خوب و سریعی دارد؛ بلکه می‌تواند از نظر مصرف انرژی نیز در جی ۶ بدرخشد. اما پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ از مزایایی مانند مودم Gigabit LTE و فناوری شارژ سریع ۴.۰ بی‌بهره‌ است؛ درحالی‌که ویژگی‌های یادشده در پردازنده‌ی سال ۲۰۱۷ کوالکام وجود دارند و این مسئله برای جی ۶ نکته‌ای منفی محسوب می‌شود.

اما پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ را ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی همراهی می‌کند که این حافظه به لطف وجود درگاه میکرو‌اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت قابل ارتقا است؛ البته نسخه‌ای که دراختیار ما قرار دارد، از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایتی بهره می‌برد. همان‌طور که از مشخصات گوشی برمی‌آید، واضح است که با گوشی ضعیفی طرف نیستیم؛ جی ۶ گوشی قدرتمندی است و از پس تمام بازی‌های گرافیکی کنونی برمی‌آید. این گوشی به استثنای لگ‌های جزئی، در اغلب مواقع عمکرد سریع و روانی از خود به نمایش می‌گذارد.

در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلفی را که روی گوشی LG G6 اجرا کرده‌ایم، با شما به اشتراک می‌گذاریم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PC Mark

Work 2.0

Overall /

Web Browsing 

Geekbench 4

Single / Multi

GFX Bench

  Manhaten 3.1

Offscreen / 

GFX Bench

Car Chase

Offscreen / 

GFX Bench

 T-Rex

OffScreen /  

Vellamo

Browser /

Metal

CF Bench

v1.3

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

HTC 10

132456

24589

4568

3569

64589

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

*متأسفانه به دلیل مشکلات نرم‌افزاری قادر به اجرای بنچمارک 3DMark روی گوشی جی ۶ نشدیم.

باتری

ال‌جی در پرچم‌دار سال گذشته‌ی خود از یک باتری با ظرفیت ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده کرده بود؛ اما کره‌ای‌ها در جی ۶ ظرفیت باتری را افزایش داده‌ و تأمین انرژی مورد نیاز گوشی را به یک باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی سپرده‌اند؛ البته باتوجه‌به آنکه ابعاد نمایشگر نیز در جی ۶، نسبت به نمونه‌ی ۵.۳ اینچی به‌کاررفته در جی ۵ بزرگ‌تر شده و به ۵.۷ اینچ رسیده است، می‌توان نتیجه گرفت که میزان مصرف باتری نیز در این گوشی افزایش یافته است.

یکی از وجوه اشتراک پرچم‌داران سال‌های اخیر ال‌جی، باتری قابل تعویض بوده است؛ جی ۳، جی ۴ و جی ۵ همگی از باتری‌های قابل تعویض بهره می‌بردند. به لطف این قابلیت، کاربران قادر بودند در صورت لزوم، به‌سادگی باتری گوشی هوشمند خود را تعویض کنند. به‌نظر می‌رسد ال‌جی در سیاست‌های خود تجدید نظر کرده است؛ چرا که این کمپانی با متحول ساختن زبان طراحی پرچم‌دار خود، قابلیت تعویض باتری را از این محصول حذف کرده است؛ بااین‌حال کره‌ای‌ها وعده داده‌اند که باتری پرچم‌دارشان، به‌خوبی پاسخ‌گوی نیاز کاربران خواهد بود.

ال جی جی 6 / lg g6

مطابق روال گذشته برای بررسی عملکرد باتری جی ۶، آن را به‌طور کامل شارژ کردیم و سپس ویدیویی را در حالی به‌صورت ممتد پخش کردیم که گوشی در حالت پرواز بود و روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد تنظیم شده بود. در این شرایط، باتری ال‌جی جی ۶ تا ۱۲ ساعت و نیم دوام آورد که عملکرد قابل قبولی به‌حساب می‌آید.

#

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTerm Performance

PCMark

(h)

LG G6

QHD+ / "5.7

3300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

--

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3000

8:40

7:35

7:26

Huawei P10

1080p / 5.1"

3200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3450

11:10

9:30

8:16

Pixel Google

5" / 1080p

2770

11:20

8:10

7:43

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2,700

8:50

8:00

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3,000

11:06

11:30

Galaxy C5

5.2" / 1080p

2,600

8:20

9:00

به‌طور حتم استفاده‌ی افراد از گوشی‌‌ هوشمند با یکدیگر متفاوت است؛ اما می‌توانیم بگوییم که جی ۶ در استفاده‌ی روزمره که کاربردهایی مانند وب‌گردی، ثبت تعدادی تصویر، گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی و مدتی مشاهده‌ی ویدئو، می‌تواند به‌طور متوسط یک روز شما را همراهی کند؛ بااین‌حال چناچه استفاده‌ی سنگین‌تری از گوشی خود دارید، این عدد می‌تواند برای شما متفاوت باشد؛ ضمن آنکه مسلما فعال یا غیرفعال بودن قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن نیز بر این مسئله تأثیرگذار است.

خوشبختانه جی 6 از فناوری Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کند و به لطف شارژر Fast Charge که همراه گوشی عرضه می‌شود، می‌توان در مدت کوتاهی، باتری را به میزان قابل قبولی شارژ کرد. متأسفانه نسخه‌ای از جی ۶ که در بازار ایران و اروپا عرضه شده است، از ماژول شارژ بی‌سیم برخوردار نیست و از این رو نمی‌توانیم در مورد عملکرد آن اظهار نظر کنیم.

جمع‌بندی

پس از عرضه‌ی گوشی نه‌چندان موفق جی ۵، ال‌جی پرچم‌دار امسال خود را با انبوهی از تغییرات و بهبودها روانه‌ی بازار کرده است؛ از بدنه‌ی شیشه‌ای و ضد آب گرفته تا نمایشگر بسیار زیبای ۵.۷ اینچی جی ۶، نوید پرچم‌دار تمام‌عیاری را می‌دهند، ضمن آنکه ال‌جی دوربین جی ۶ را نیز با بهبود‌هایی همراه کرده است.

ال جی جی 6 / lg g6

با وجود آنکه جی ۶ از پردازنده‌ی سال گذشته‌ی کوالکام استفاده می‌کند، در اکثر مواقع عملکرد سریع و روانی از خود به نمایش می‌گذارد. البته جی ۶ نقص‌هایی هم دارد، باتری این گوشی پایین‌تر از حد انتظار عمل می‌کند و رابط کاربری اختصاصی ال‌جی کماکان سنگین است. بااین‌حال هنوز هم می‌توان ادعا کرد که جی ۶ زیباترین گوشی هوشمندی است که ال‌جی طی سال‌های اخیر روانه‌ی بازار کرده است. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات کامل گوشی‌های موبایل مختلف و اطلاع از قیمت آن‌ها به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • طراحی چشم‌نواز
  • نمایشگر بسیار باکیفیت
  • عملکرد سریع و روان
  • دوربین اصلی و سلفی کارآمد
  • خوش‌دست بودن با وجود ابعاد بزرگ نمایشگر

نکات منفی

  • اسپیکر ضعیف
  • رابط کاربری جی ۶ هنوز چندان دلچسب نیست
  • نبود قابلیت شارژ بی‌سیم
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات