۵ نکته مهم در ساخت هویت برند

دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
هویت برند باید بتواند ارزش‌ها، محصولات و خدمات شرکت را به مشتریان معرفی کند و نام برند را از سایر عرضه‌کنندگان متمایز کند. هویت برند سریع‌ترین راه پیوند مشتریان و سازمان است.
تبلیغات

ولادیمیر گندلمن عضو سازمان کارآفرینان دیترویت و بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت فولدرز (شرکت آنلاین چاپ) است که محصولاتش را با گارانتی دائم ارائه می‌کند. او به‌عنوان یک کارآفرین و مشاور برندینگ، استراتژی‌های خود را برای ساخت یک برند موفق بیان می‌کند:

شروع یک کسب‌وکار بسیار طاقت‌فرسا است. اصلاح محصولات، پیدا کردن مشتریان و طی کردن مراحل قانونی برای کارآفرین وقت خواب و خوراک هم نمی‌گذارد، چه برسد به اینکه بخواهد برای برند خود هویت و شناسه‌ای هم بسازد.

این روند مثل مراقبت از یک نوزاد تازه متولد شده است. مانند پدر و مادری که می‌خواهند فرزندشان را به بهترین نحو پرورش دهند تا تبدیل به انسان بالغ و کاملی شود؛ وظیفه شما است که کمک کنید برندتان رشد کند و صاحب هویت شود. خیلی ساده ممکن است در بین تمام ضروریاتی که مقتضی یک شرکت نوپا است، کنترل از دستتان در برود و برندتان دچار لغزش شود.

پنج نکته مهم می‌توانند به شما کمک کنند تا حتی در مراحل ابتدایی و گیج‌کننده تأسیس برند، بتوانید هویت آن را پایه‌گذاری کنید.

هویت برند

۱- به دنبال الهام باشید

اولین قدم برای ساخت هویت شرکتتان این است که نگاه کنید دیگران چه می‌کنند. ممکن است متوجه تاکتیک‌های خاصی شوید که در صنعت شما محبوبیت دارند. یک فونت یا یک تصویر خوب می‌تواند الهام‌بخش شما باشد. یا دقیقاً برعکس، ممکن است چیزهایی ببینید که اصلاً خوشتان نیاید. اگر همه‌ی شرکت‌هایی که در صنعت شما مشغول به کار هستند از فونتی استفاده می‌کنند که به نظر شما سبک و خفیف است، همین می‌تواند باعث شود شما راه خود را انتخاب کنید و با یک انتخاب کاملاً متفاوت، خود را از بقیه شرکت‌ها متمایز کنید.

۲- بیست‌سؤالی بازی کنید

هنگامی‌که در پی الهام گرفتن هستید، باید انگیزه‌های خود را تجزیه‌وتحلیل کنید. کافی نیست یک لوگو را صرفاً چون به نظرتان جالب می‌آید برای برندتان انتخاب کنید. انتخاب شما باید نشان‌دهنده شخصیت شرکتتان باشد، نه اینکه فقط ظاهر دلپذیرش را دوست داشته باشید. برای اینکه بدانید راه را درست می‌روید، از خودتان سؤالاتی در مورد فرهنگ شرکتتان، محصولات و اهداف آن بپرسید و پاسخ‌ها را بیابید. این فرآیند به شما کمک می‌کند در مورد هویت برندتان بینش پیدا کنید و بفهمید که این هویت چطور باید با خصوصیات کسب‌وکار و مشتریان شما ارتباط برقرار کند.

۳- به جزئیات دقت کنید

مصرف‌کنندگان بسیار باهوش‌تر از چیزی هستند که صاحبان کسب‌وکار فکر می‌کنند. شاید نتوانند بگویند چرا شناسه‌ی هویتی شرکت شما خوب عمل می‌کند یا خوب جواب نمی‌دهد؛ ولی مطمئن باشید آن را در ذهن نگه خواهند داشت. مثلاً وقتی می‌خواهید فونتی را انتخاب ‌کنید که باشخصیت و ویژگی‌های برند شما مطابقت داشته باشد، اگر انتخاب نادرستی داشته باشید، این پیام را به مشتریانتان مخابره می‌کند که شرکت نابالغی دارید؛ درحالی‌که هدف شما این بوده است که حال و هوایی جوان‌پسند به آن بدهید. این اشتباه به‌ظاهر ساده می‌تواند تصویر شرکت شمارا خراب و مشتریانتان را گمراه کند.

کارت تجاری

۴- طراحی و چاپ را دست کم نگیرید

ممکن است بگوییم ما در یک دنیای مجازی زندگی می‌کنیم؛ اما انسان موجودی مجازی نیست. گاهی اوقات بهترین راه ارتباط با مردم، یافتن چیزی ملموس است که با برند شما ارتباط و اتصال برقرار کند. یک طراحی خوب می‌تواند همه‌ی آنچه لازم است به مشتریانتان بگوید. برای مثال، کارت‌های تجاری که متفاوت با سایز و شکل استاندارد سنتی طراحی‌ شده‌اند ، نشان‌دهنده خلاقیت و نوآوری هستند. مقوای ضخیم احساس یک محصول گران‌بها را تداعی می‌کند و کارت‌های غیر کاغذی با استفاده از چوب، پلاستیک یا دیگر مواد نامتعارف پیامی متفاوت را مخابره می‌کنند.

۵- از شبکه‌های اجتماعی حداکثر بهره را ببرید

رسانه‌های اجتماعی، با دامنه و دسترسی گسترده‌ای که دارند، یکی از مؤثرترین گزینه‌های بازاریابی برند شما هستند. فیس‌بوک به تنهایی نزدیک به دو میلیارد عضو دارد. این ابزارهای پیشرفته به شما اجازه می‌دهند بتوانید با بسیاری از این مردم در ارتباط باشید. رسانه‌های اجتماعی شخصیت خودشان را دارند و می‌توانند هویت برند شما را بسیار گسترش دهند، چراکه مخاطب با ایده‌ی قبلی خود درباره این شبکه‌ها با برند شما ارتباط برقرار می‌کند. مثلاً لینکدین به ارتباطات شغلی و حرفه‌ای دلالت دارد، درحالی‌که توییتر بیشتر برای سرگرمی و بیان حال و هوای روزانه در نظر گرفته می‌شود.

کلید ساختن یک هویت پیشرو برای برند شما در این است که هرچه زودتر یک بازی را طرح‌ریزی کنید. با تعیین اهداف روشن تصویری پایدار به همه پلتفرم‌های بازاریابی خود ارائه می‌دهید و اگر مهره‌هایتان را به‌خوبی حرکت دهید، این هویت می‌تواند باعث پیشرفت، رشد و تکامل شرکت شما شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات