کارمندان جوان برای استخدام باید چه شرایطی داشته باشند

دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
استخدام افراد جوان و کم‌تجربه، ریسک‌ها و مزیت‌های خود را دارد. برای پیدا کردن بهترین افراد در این گروه، باید برخی نکات را در نظر داشته باشید.
تبلیغات

در زبان انگلیسی، به افرادی که حدود سال ۲۰۰۰ در سن نوجوانی بوده‌اند، اصطلاحا Millennial گفته می‌شود. این اصطلاح امروزه در حوزه‌ی کسب و کار به افرادی نسبت داده می‌شود که جوان و کم‌تجربه هستند. یکی از نکاتی که خصوصا در سال‌های اخیر در مورد این نسل شنیده می‌شود، تنبل بودن آن‌ها است. البته در بسیاری از مواقع نیز دیده شده که این افراد با کار بیش از حد تلاش کرده‌اند تهمت تنبلی را از خود دور کنند. تاکنون هیچ گزارش یا واقعیت علمی نتوانسته است ثابت کند که عموم افراد یک نسل، خصوصیتی ثابت مانند تنبل بودن داشته باشند. به هر حال این شایعه و باور عمومی، از جایی نشأت گرفته و ممکن است افرادی از نسل جوان در حوزه‌ی کسب و کار، از خود تنبلی نشان داده باشند.

این شایعات باعث شده است بسیاری از مدیران منابع انسانی در مورد استخدام این افراد با شک و تردید عمل کنند. اما این نمی‌تواند روندی صحیح در استخدام باشد؛ چرا که ممکن است افراد جوان زیادی برای شرکت شما مناسب باشند و با این تصمیم، تنها کاندیداهای بالقوه‌ی خود را بدون دلیل حذف کرده‌اید. با رعایت برخی نکات و توجه به برخی مشخصات نسل جوان، می‌توان بهترین کارمندها را از بین آن‌ها استخدام کرد.

پاتریک لنسیونی در کتاب خود «The Ideal Team Player» به مشخصات افراد مناسب برای استخدام اشاره می‌کند. او بر این باور است که با تمرکز بر برخی نکات ساده، می‌توان بهترین افراد نسل جوان را برای کار تیمی انتخاب کرد.

استخدام

فروتنی

لنسیونی در کتاب خود دو گروه از افراد را برای استخدام بسیار نامناسب می‌داند. گروه اول افراد مغروری هستند که تنها به خودشان فکر می‌کنند. به عقیده‌ی او این افراد تیم را فدای اهداف شخصی خود می‌کنند. گروه دوم افراد بدون اعتماد به نفس هستند. این گروه استعدادها و توانایی‌های خود را نادیده می‌گیرند. متأسفانه اغلب افراد نیز به‌اشتباه به این‌گونه از کارمندان به چشم افراد فروتن نگاه می‌کنند. به هر حال، در مراحل استخدام باید از هر دوی این گروه‌ها که به‌نوعی در اعتماد به نفس افراط و تفریط دارند، گریزان باشید.

نسل جوان هوش بالایی دارد و توقع دارد در قبال استخدام و کارهایی که انجام می‌دهد، پاداشی دریافت کند. این پاداش می‌تواند حقوق یا حتی تشویقی ساده باشد. از طرفی، یک مدیر پس از استخدام یک نیروی کم‌تجربه و جوان، باید تمرکز بالایی در جهت دادن به او داشته باشد. اگر فرد مناسبی از گروه نسل جوان استخدام کنید و با اهمیت دادن به کار او و تشویق و تربیتش، او را برای ماندن در شرکت راغب کنید؛ قطعا کارمندی وفادار و قدرتمند خواهید داشت.

مقاله کسب و کار - دلایل استعفای کارمندان

تشنگی و اشتیاق

وقتی بتوانید فردی مناسب از گروه جوانان انتخاب کنید، قطعا با فردی تشنه و مشتاق روبرو خواهید شد. نسل جوان اگر از گروه تنبل نباشند، قطعا اشتیاق بالایی برای کار دارند. آن‌ها همیشه به دنبال چیزهای بیشتر هستند. یادگیری بیشتر، کار بیشتر و مسئولیت بیشتر برخی از مواردی هستند که این افراد همیشه به دنبال آن خواهند بود. افراد مشتاق برای کار بیشتر نیاز به هیچ رئیسی ندارند. آن‌ها همیشه برای کار آماده هستند.

پیدا کردن افراد مشتاق، آسان است. این گروه از متقاضیان، به‌راحتی وظایف و پروژه‌های جدید را در کنار وظایف قبلی خود قبول می‌کنند و حتی برای قبول کردن آن‌ها عجله دارند. جوانان مشتاق را می‌توان تا حدودی از طول دوره‌ی زمانی موقعیت‌های شغلی قبلی نیز شناسایی کرد. اگر فردی برای مدت طولانی در یک موقعیت شغلی بماند، نشان‌دهنده‌ی اشتیاق کم او برای پیشرفت است.

نکته‌ی دیگر در پیدا کردن افراد مشتاق این است که آن‌ها به‌اندازه‌ی بقیه به دنبال پست، مقام و اضافه‌حقوق نیستند. افرادی که برای افزایش اشتیاق نیاز به این مشوق‌های بیرونی دارند، پس از مدتی خسته می‌شوند و برای ادامه‌ی کار انرژی نخواهند داشت.

مقاله کسب و کار

هوش بالا در روابط عمومی

پیدا کردن این خصوصیت در زمان استخدام کمی دشوار است. توانایی ارتباط مثبت با اطرافیان و هم‌تیمی‌ها، موردی نیست که در زمان مصاحبه یا در متن رزومه قابل تشخیص باشد. این مهارت در زمان کار و درگیری با دیگر اعضا و کارمندان مشخص می‌شود. افرادی که این نوع از هوش را دارند، به‌خوبی می‌دانند که در شرایط مختلف، چگونه با افراد ارتباط برقرار کنند و مسائل را در داخل تیم حل کنند.

رعایت نکات بالا می‌تواند شما را به فردی مناسب از نسل جوان برساند. اما همان‌طور که قبلا گفته شد، پیدا کردن این خصوصیات در یک جلسه مصاحبه و با یک متن رزومه آسان نخواهد بود. بهتر است متقاضیان بالقوه را در شرایط کاری بگذارید تا آن‌ها را به‌خوبی مورد آزمایش قرار دهید. به‌عنوان مثال می‌توانید دوره‌ای آزمایشی از آن‌ها استفاده کنید یا به مدت چند روز این افراد را در ارتباط با دیگر اعضا قرار دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات