بازگشت باشکوه پینین‌ فارینا با معرفی دو طرح جدید در ژنو

شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
پینین‌فارینا، شرکتی که در طراحی تعداد زیادی از خودروهای افسانه‌ای و تاثیرگزار دنیا نقش داشته، این روزها درحال بازگشت به دوران اوج خود است.
تبلیغات

در سال ۱۸۹۳ مردی متولد شد که به عقیده‌ی بسیاری، اولین طراح خلاق تاریخ خودروسازی دنیا و بنیان‌گذار علم طراحی خودروی جهان محسوب می‌شود. باتیستا پینین فارینا (Battista Pinin Farina) نامی است که بیشترین تاثیر را بر طراحی آیرودینامیک خودورهای اسپرت، به خصوص پس از جنگ‌جهانی دوم گذاشت. او شرکت طراحی خودروی مستقل پینین‌فارینا را در سال ۱۹۳۰ بنیان گذاشت و سال‌ها برای مازراتی، لانچیا، آلفارومئو، فراری، پژو و حتی رولزرویس طرح‌هایی مهم و ماندگار ارائه کرد. ضمن اینکه پسر برادر او، دینو فارینا، اولین قهرمان رسمی مسابقات فرمول یک در ۱۹۵۰ و یکی از بزرگ‌ترین رانندگان اتومبیل‌رانی تاریخ ایتالیا محسوب می‌شود.

موزه پینین فارینا

هرچند باتیستا فارینا، در سال ۱۹۶۶ درگذشت؛ اما فرزند او سرجیو پینین‌فارینا توانست شرکت پدر را به درستی هدایت کند و آن را به جایگاهی بالاتر از قبل برساند. سرجیو پینین‌فارینا و شرکت او، تا پیش از مرگش در سال ۲۰۱۲، به عنوان طراحی پیشرو در صنعت خوردوی جهان و خصوصا کلاس سوپراسپرت فعالیت کردند و می‌توان بخش زیادی از موفقیت فراری در پنجاه سال اخیر را به حساب آن‌ها نوشت. فراموش نکنیم خودروی پژو ۴۰۵ نیز که سال‌ها است که در کشورمان تولید می‌شود، در مجموعه‌ی پینین‌فارینا طراحی شده است و مدل‌های ماندگاری همچون فراری دینو ۱۹۶۸، مازراتی گران‌توریسمو و کواتروپورته نیز از کارهای این مجموعه هستند. امروزه شرکت پینین‌فارینا همچنان در طراحی خودرو برای برندهای مختلف فعال است و در سال‌های اخیر مدل‌های P4-5  (که تصویر آنرا در ادامه مشاهده می‌کنید)، انزو، 599 فیورانو، 360 مودنا، 458 ایتالیا، FF، کالیفرنیا و F12 برلینتا را برای فراری طراحی کرده است.

پینین فارینا 4/5

از سال ۲۰۱۲  سهام شرکت پینین‌فارینا وارد بورس میلان در ایتالیا شد و در نهایت در سال ۲۰۱۵ بخش اصلی آن با پرداخت مبلغ ۱۸۵ میلیون دلار، تحت مالکیت شرکت خودروسازی ماهیندرا در هندوستان درآمد تا فصل جدیدی در این شرکت با سابقه آغاز شود. با سرمایه‌گذاری عظیم ماهیندرا، به نظر می‌رسد پینین‌فارینا در حال بازگشتی قدرتمند به دوران اوج خود باشد که این امر با حضور آن‌ها در نمایشگاه بزرگ خودروی ژنو و رونمایی از چند طرح‌ جدید، رنگ واقعیت به خود گرفته است.

پینین فارینا EF7

خودروی EF7 با نام کامل Pininfarina Fittipaldi EF7 که فعلا یک طرح مفهومی برای پیست و مسابقات سرعت است، با همکاری امرسون فیتپالدی (Emerson Fittipaldi) قهرمان برزیلی و ۷۰ ساله‌ی دو دوره‌ی فرمول یک و دو دوره‌ی مسابقات ایندی 500 نسکار ساخته شده است که مورد توجه علاقه‌مندان و کارشناسان در نمایشگاه خودروی ژنو امسال قرار گرفت. ساخت بخش فنی و پیشرانه‌ی EF7 را شرکت مطرح HAW به عهده گرفته است که به هانس وارنر اوفرخت (Hans Werner Aufrecht)، مؤسس AMG تعلق دارد.

پیشرانه‌ی EF7 تنفس طبیعی است و با ۸ سیلندر و حجم ۴.۸ لیتر، قدرت ۶۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۴۲۰ نیوتن‌متری را تامین می‌کند؛ در حالی‌که صرفا با دیفرانسیل عقب کار می‌کند و همراه با یک جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته عرضه می‌شود. اگرچه ابعاد این خودرو با فراری 488 مشابهت زیادی دارد، وزن آن ۳۰ درصد کمتر است و به حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم محدود شده است که شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. از دیگر نکات جالب این مدل مفهومی، توانایی کاهش ارتفاع آن تا ۶.۵ سانتی‌متری سطح زمین عنوان شده است، در حال حاضر آمار و ارقامی راجع به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و دیگر توانایی‌های دینامیکی آن در دست نیست.

پینین فارینا EF7

نمونه‌ای از EF7 که در نمایشگاه ژنو در معرض دید عموم قرار گرفت، فعلا یک بدنه و ساختار حجمی است که در بازی گرن‌توریسمو اسپرت (Gran Turismo Sport ) پلی‌استیشن۴ استفاده خواهد شد تا نسخه‌های اصلی به تعداد محدود ۲۵ دستگاه به زودی در کارخانه‌ی HAW واقع در آلمان تولید ‌شوند. طرح خودرو هنوز استانداردهای لازم برای ورود به خیابان‌های شهری را کسب نکرده است و البته به نظر می‌رسد که صرفا توسط کلکسیونرها و برای استفاده در پیست، خریداری شود. فیتپالدی که از سهامداران این پروژه محسوب می‌شود نیز وعده داده است که در آینده یک دوره‌ی رانندگی حرفه‌ای را به مالکان این خودرو هدیه دهد.

پینین فارینا H600

دیگر ساخته‌ی پینین‌فارینا که در نمایشگاه ژنو مورد توجه واقع شد، H600 نام دارد که یک خودروی لوکس و پهن‌پیکر هیبریدی است. از آنجایی که پینین‌فارینا صرفا یک شرکت طراحی خودرو محسوب می‌شود، در این مدل نیز ساخت پیشرانه و بخش فنی با همکاری برند دیگری انجام گرفته است که این بار یک شرکت هنک‌کنگی به نام هیبرید کینتیک (Hybrid Kinetic Group) خواهد بود.

قدرت H600 بیش از ۸۰۰ اسب بخار و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۲.۹ ثانیه اعلام شده است؛ در حالی‌که با یک بار سوخت‌گیری نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت را طی خواهد کرد. شرکت کینتیک از فناوری مدرن توربین هیبریدی در پیشرانه‌های خود استفاده می‌کند که قبلا در خودوری مفهومی جگوار C-X75 دیده‌ایم.

پینین فارینا H600

 سیلویو پیترو آنگوری (Silvio Pietro Angori)، مدیر عامل پینین‌فارینا درباره‌ی همکاری این شرکت با طرف هنک‌کنگی می‌گوید: 

ما به این دلیل با هیبرید کینتیک وارد همکاری شده‌ایم که از تجربه و فناوری بالای آن‌ها در زمینه‌ی پیشرانه‌های مدرن هیبریدی و برقی استفاده کنیم؛ چرا که پینین‌فارینا همواره به دنبال توسعه‌ی پایدار درخودروسازی بوده است. این قرارداد همکاری، نشانه‌ی پیشگام بودن پینین‌فارینا در طراحی، مهندسی و تولید محدود ‌محصولاتی است که بر کل صنعت خودروی دنیا تاثیر می‌گذارند.
پینین فارینا H600

مدت زمان همکاری موقت پینین‌فارینا و هیبرید کینتیک، ۴۶ ماه عنوان شده است و ارزش قرارداد بین این دو شرکت حدود ۶۲ میلیون دلار برآورد می‌شود که می‌تواند علاوه‌بر تولید پیشرانه‌ی توربین هیبریدی، ساخت خودروهایی با سوخت پروپان، الکل و گاز طبیعی را نیز شامل می‌شود. شرکت کینتیک علاوه‌بر موارد ذکر شده، سابقه‌ی حضور در پروژه‌های تولید اتوبوس برقی را هم دارد؛ در حالی‌که پینین‌فارینا نیز بین سا‌ل‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ در طراحی مدل‌های متنوعی از اتوبوس و قطار از جمله ترن فوق سریع یورواستار، فعال بوده است.

در پایان این مطلب می‌توانید بیننده‌ی تیزر رسمی معرفی خودروی پینین‌فارینا EF7 در بازی گرن‌توریسمو اسپرت باشید که گرامی‌داشتی بر اسطوره‌ی زنده‌ی مسابقات اتومبیلرانی؛ امرسون فیتبالدی نیز محسوب می شود.

دانلود با کیفیت  360p   720p   1080p

پینین فارینا EF7
پینین فارینا EF7
پینین فارینا EF7
پینین فارینا EF7
پینین فارینا EF7
پینین فارینا EF7
پینین فارینا EF7
پینین فارینا EF7
پینین فارینا EF7
پینین فارینا H600
پینین فارینا H600
پینین فارینا H600
پینین فارینا H600
پینین فارینا H600
پینین فارینا H600
پینین فارینا H600
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات