بررسی شیائومی ردمی 4 پرایم

یک‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
گوشی‌های ارزان‌قیمت اما خوش ساخت و قدرتمند، شاخصه‌ی اصلی شیائومی هستند که البته شاید در ردمی 4 پرایم بیش‌ازپیش کرد پیدا می‌کنند.
تبلیغات

شیائومی در سال‌های ابتدای فعالیت با ساخت گوشی‌های قدرتمند و البته خوش قیمت، توانست اسم و رسمی به‌خصوص در چین برای خود دست و پا کند. ردمی ۴ پرایم که از گوشی‌های میان‌رده‌ی شیائومی به‌حساب می‌آید، درواقع تلاش این شرکت چینی است تا نشان دهد با قیمتی بسیار کم نیز می‌توان گوشی باکیفیت و البته قدرتمند به فروش رساند.

ردمی 4 پرایم / redmi 4 prime

ردمی ۴ پرایم بدنه‌ی فلزی، صفحه‌نمایش Full HD و باتری با حجم ۴۱۰۰ میلی‌آمپر ساعت دارد. روی کاغذ، این گوشی ارزان، بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی ردمی 4 پرایم بپردازیم.

ردمی ۴ پرایم را می‌توانید با قیمت حدودی ۷۰۰ هزار تومان از شیرازمارکت خریداری کنید.

طراحی

در این بخش می‌توان شیائومی را در رده‌ی قیمتی یکی از بهترین‌ها دانست. در بدنه‌ی فلزی باکیفیت آن به جزئیات دقت شده و شیائومی قیمت کم را دلیلی برای کم گذاشتن در این بخش ندانسته است. در دست گرفتن این گوشی قطعا حسی معادل با بسیاری از پرچمداران بازار را به شما منتقل می‌کند و در این بخش کمبودی احساس نخواهید کرد؛ چرا که تقریبا می‌توان کیفیت مواد مصرفی و طراحی را مشابه می ۵ اس شیائومی دانست که پرچم‌دار این شرکت است.

در بخش بالای فریم این گوشی که به زیبایی تراش خورده است، موردی را می‌بینیم که کمتر در گوشی‌های امروزی به چشم می‌خورد؛ ساطع‌کننده اشعه مادون قرمز که باعث می‌شود بتوانید از گوشی هوشمند خود به‌عنوان یک کنترلر از راه دور استفاده کنید. این ویژگی، موردی است که با وجود کاربردی بودن در گوشی‌های هوشمند جدید نادیده گرفته می‌شود. اگر شما نیز معتقدید این ویژگی چندان کاربردی به‌نظر نمی‌رسد، کافی است به استفاده از آن در گوشی خود عادت کنید تا جای خالی آن در گوشی‌های هوشمند آینده حس شود.

ردمی 4 پرایم / redmi 4 prime

در بخش جلوی گوشی علاوه بر دکمه‌های ناوبری فیزیکی، حسگرهای معمول و اسپیکرهای مکالمات نیز به چشم می‌خورند. البته در ظاهر، حاشیه‌های کناری صفحه‌نمایش بسیار کم هستند؛ اما با روشن شدن صفحه‌نمایش متوجه حاشیه‌های مشکی در تمام حاشیه‌های صفحه‌نمایش خواهید شد که باعث می‌شوند به هنگام روشن کردن صفحه حاشیه‌های آن زیاد باشند.

در فریم گوشی هم دکمه‌های تنظیم صدا و پاور در سمت راست قرار گرفته‌اند که از جنس فلز هستند و کیفیت ساخت بالایی دارند. در بخش پایینی اسپیکر مکالمات و اسپیکر تک کاناله صدا قرار گرفته‌اند و پورت مورد استفاده نیز از نوع میکرو یو‌اس‌بی است. طراحی بخش پشتی گوشی نسبتا ساده است و نوار آنتن در پایین و نواری پلاستیکی نیز در بالای این بخش قرار دارند تا شاهد آنتن‌دهی بهتر باشیم. 

در بخش پشتی دستگاه حسگر اثر انگشت قرار گرفته است که در رده‌ی قیمتی این گوشی، کمتر شاهد آن هستیم. البته این حسگر عملکردی بسیار خوب دارد که در رده‌ی قیمتی شاید بهترین حسگر به کار گرفته‌شده به شمار می‌رود. البته تنها ایرادی که می‌توان در این بخش گرفت، پایین‌ بودن حسگر اثر انگشت نسبت به سطح بدنه است که اندکی قرار دادن نوک انگشت روی آن را سخت‌ می‌کند. به هر حال وجود چنین حسگری در گوشی با قیمت مناسب که البته عملکرد بسیار خوبی نیز دارد، قطعا یک ویژگی مثبت به شمار می‌رود.

قطعا به هنگام در دست گرفتن این گوشی شاهد کیفیتی مشابه و البته زبان طراحی تقریبا یکسان با می ۵ اس شیائومی خواهید بود که پرچم‌دار این شرکت نیز به شمار می‌رود. همین موضوع کافی است تا پی به کیفیت ساخت ردمی ۴ پرایم ببرید.

ردمی 4 پرایم / redmi 4 prime

اسپیکر 

شیائومی در ردمی ۴ پرایم اسپیکری تک کاناله را البته در بخش پایینی گوشی در نظر گرفته است که باتوجه‌به رده‌ی قیمتی و طبق انتظاری که از آن داشتیم، کیفیت متوسط دارد و بدون شک بهترین گزینه برای تماشای محتوای ویدیویی نیست. اما بااین‌حال ردمی ۴ پرایم دارای جک ۳.۵ میلی‌متری نیز هست تا بتوانید از هدفون بهره ببرید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که شیائومی هدفونی در جعبه‌ی گوشی قرار نداده است.

نرم‌افزار

MIUI یکی از رابط‌های کاربری است که بیشترین فاصله را با اندروید خالص دارد و البته چینی بودن این رابط کاربری باعث شده است اثری از اپلیکیشن‌های گوگل در آن وجود نداشته باشد. خوشبختانه می‌توانید تمام اپلیکیشن‌های گوگل را به‌راحتی روی این گوشی نصب کنید.

اسکرین شات ردمی ۴ پرایم

اما رابط کاربری تنها بخشی از تفاوت‌های بسیار زیاد MIUI با اندروید خالص است. نوار اعلانات متفاوت، نبود اپ دراور، آیکون‌های کاملا متفاوت و البته امکانات متعدد که در اندروید خالص وجود ندارند، از دیگر تفاوت‌های نرم‌افزار شیائومی با اندروید خالص هستند. برای مثال می‌توانید فونت گوشی را عوض کنید و حتی قالبی کاملا متفاوت برای گوشی در نظر بگیرید. به‌علاوه می‌توانید در اقدامی بسیار کاربردی، سرعت اینترنت و نرخ انتقال دیتا را در هر لحظه در نوار اعلانات، مشاهده کنید.

Dual Apps بخش دیگری است که با استفاده از آن می‌توانید دو نسخه از یک اپلیکیشن داشته باشید، بدون آن‌که این دو نسخه ارتباطی با یکدیگر داشته باشند. هر اپلیکیشنی را می‌توانید با این ویژگی به دو یا چند اپلیکیشن مستقل تبدیل کنید.

Second space بخش دیگری است که با استفاده از آن می‌توانید یک بخش کاملا متفاوت داشته باشید که کاملا مستقل عمل می‌کند. به این معنی که گالری عکس مربوط به خود را دارد و برای ورود به آن می‌توانید اثر انگشت متفاوت یا رمزی متفاوت را نیز در نظر بگیرید. این ویژگی باعث می‌شود در دو بخش مختلف از حافظه، درواقع دو گوشی متفاوت داشته باشید.

ردمی 4 پرایم / redmi 4 prime

این رابط کاربری با ظاهری کاملا متفاوت، ممکن است باب میل بعضی افراد باشد و برخی دیگر از آن ناراضی باشند. به‌شخصه ظاهر رابط کاربری پیکسل‌ها را به رابط کاربری MIUI ترجیح می‌دهم و به همین دلیل با استفاده از بسته‌ی آیکون‌ها و البته لانچری متفاوت آن را به شکل دلخواه خود درآوردم که بار دیگر حق انتخاب‌ و آزادی عمل سیستم‌عامل اندروید را به رخ می‌کشد. البته رام گلوبال برای این گوشی به‌تازگی عرضه شده و نیازی به طی مراحل اضافی برای نصب اپلیکیشن‌های گوگل نیست.

صفحه‌نمایش

شیائومی در ردمی ۴ پرایم از صفحه‌نمایش با ابعاد ۵ اینچی استفاده کرده است. همین موضوع باعث کوچک شدن ابعاد گوشی و امکان کار با یک دست شده است. همچنین رزولوشن این صفحه‌نمایش ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است که برای پنلی با این ابعاد بسیار خوب به شمار می‌رود. 

ردمی 4 پرایم / redmi 4 prime

کیفیت صفحه‌نمایش ردمی ۴ پرایم برای رده‌ی قیمتی خود بسیار عالی است، رنگ‌ها در آن طبیعی جلوه می‌کنند و زاویه‌ی دید آن نیز عالی است. همچنین روشنایی صفحه‌نمایش در حد بسیار خوبی است و عموما در زیر نور مستقیم آفتاب و در محیط بیرونی نیز مشکلی برای دیدن صفحه‌نمایش نخواهید داشت. به‌طور کلی صفحه‌نمایش مورد استفاده در ردمی ۴ پرایم کیفیت بسیار خوبی در رده‌ی قیمتی خود دارد و ردمی ۴ پرایم در این بخش هیچ کم‌وکاستی ندارد.

دوربین

ردمی ۴ پرایم دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با F/2.2 دارد. این دوربین با حسگر ۵ مگاپیکسلی برای تصاویر سلفی نیز همراه شده است تا روی کاغذ، شیائومی دوربین مناسبی را روی گوشی میان‌رده‌ی خود تعبیه کرده باشد. 

ردمی 4 پرایم / redmi 4 prime

تصاویر ثبت‌شده با این دوربین، کیفیت قابل قبولی دارند، به‌خصوص اگر قیمت گوشی را در نظر بگیریم. جزئیات در این تصاویر مناسب هستند، اما رنگ‌ها در آن کمی مرده به‌نظر می‌رسند و شاید کمی اشباع شدن رنگ‌ها می‌توانست تصاویر را جذاب‌تر جلوه دهد، اما این‌گونه نشده است.

البته تصاویر در نور کم و محیط‌های تاریک همان‌طور که می‌شد پیش‌بینی کرد، افت کیفی بسیار زیادی دارند. جزئیات بسیار کمتر شده و نویز تصاویر نیز نسبتا بالا است و البته سرعت شاتر هم بسیار کمتر از شرایط با نوردهی مناسب است.

ردمی 4 پرایم / redmi 4 prime

به‌طور کلی دوربین در نظر گرفته‌شده برای ردمی ۴ پرایم باتوجه‌به رده‌ی قیمتی قابل قبول است و هر چند بهترین نیست؛ اما در حدی که نیازها‌ی یک کاربر عادی را برطرف کند، قابل استفاده و خوب است.

نمونه تصاویر ردمی ۴ پرایم:

نمونه تصاویر ردمی 4 پرایم
نمونه تصاویر ردمی 4 پرایم
نمونه تصاویر ردمی 4 پرایم
نمونه تصاویر ردمی 4 پرایم
نمونه تصاویر ردمی 4 پرایم
نمونه تصاویر ردمی 4 پرایم
نمونه تصاویر ردمی 4 پرایم
نمونه تصاویر ردمی 4 پرایم

بازده و عملکرد

شیائومی در ردمی ۴ پرایم، پردازنده‌ی بسیار خوب اسنپدراگون ۶۲۵ را درکنار ۳ گیگابایت رم استفاده کرده است که روی کاغذ نوید عملکردی بسیار خوب را نسبت به قیمت دراختیار کاربر قرار می‌دهد. در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های انجام‌شده روی گوشی را مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

PCMark

W2.0 Overall

Web Browsing / 

Geekbench 4

Single / Multi

GFX Bench

  Manhaten 3.1

Offscreenn / 

GFX Bench

Car Chase

Offscreenn / 

GFX Bench

 T-Rex

OffScreen /  

Vellamo

Browser /

Metal

CF Bench

v1.3

Redmi 4 Prime

63458

15,687

4,246

4,189

835

3,125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

4352

3425

66,349

Galaxy J7 Prime

40,153

5,047

3,124

3,038

654

2,319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

2,578

1,145

31,379

Galaxy J5 Prime

33,353

4,821

3,267

590

1,662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

2,472

1,089

25,394

Huawei Honor 8

88,739

17,939

4916

2952

75250

Huawei Nova Plus

62508

14024

3206

1434

93404

Xperia XA Ultra

49096

11124

3324

1179

59163

Huawei P9 Lite

53041

11808

3368

1436

62710

Galaxy C5

48102

11345

3258

1269

28969

Neffos C5 Max

36595

6772

2642

1068

43324

Moto G4 Plus

47286

11589

3325

1265

29689

Galaxy A9 2016

63589

17235

3045

1758

42589

همان‌طور که در نتایج بنچمارک مشاهده می‌کنید، ردمی ۴ پرایم عملکرد بسیار خوبی دارد و قطعا برای یک کاربر میان‌رده حتی بیش از حد نیاز نیز قدرتمند است. البته شاید اجرای بازی‌های بسیار سنگین کمی دشوار باشد و نتوان از ردمی ۴ پرایم انتظار اجرای آن‌ها را داشت، اما عملکردهای روزانه و اجرای اپلیکیشن‌ها قطعا کاری است که گوشی شیائومی به‌راحتی از پس آن برخواهد آمد.

باتری

شیائومی در جی ۴ پرایم از یک باتری بزرگ ۴۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده کرده است که باتوجه‌به صفحه‌نمایش Full HD و پردازنده‌ای بسیار کم‌مصرف، می‌توان انتظار شارژدهی بسیار خوبی از آن داشت. طبق روال همیشگی، برای تست باتری، کلیه‌ی ارتباط‌های بی‌سیم را قطع کردیم و روشنایی دستگاه را روی ۵۰ درصد قرار دادیم و ویدئویی با رزولوشن HD تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر درصد پخش کردیم. در این تست باتری گوشی یادشده توانست قبل از اتمام کامل شارژ،  ۱۰ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام بیاورد که مدت‌زمان بسیار خوبی به حساب می‌آید. همچنین این گوشی می‌تواند تا ۱۶ ساعت و ۱۵ دقیقه وب‌گردی را برای شما به ارمغان بیاورد.

ردمی 4 پرایم / redmi 4 prime

شاخصه‌‌ی دیگر برای سنجش عمر باتری، طول مدت‌زمان روشن ماندن نمایشگر دستگاه (Screen On Time) است. مدت‌زمان SOT در ردمی ۴ پرایم در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۶ ساعت و نیم به‌صورت منظم بود. در مدت این ۶ ساعت و نیم در حدود ۲ ساعت به تماشای ویدئو نشسته‌ایم، در حدود ۳ ساعت و نیم به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداخته‌‌ایم و یک ساعت باقی‌مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. این استفاده یک استفاده‌ی سنگین به حساب می‌آید که در این استفاده ردمی ۴ پرایم  به‌راحتی می‌تواند یک روز شارژدهی کند. قطعا بسیاری از کاربران استفاده‌ای در این حد نخواهند داشت و با این حساب، غالبا می‌توانید به‌راحتی انتظار یک روز یا حتی دو روز شارژدهی داشته باشید.

مقایسه‌ی باتری ردمی ۴ پرایم با سایر رقبا:

#

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

Screen on TIme

(h)

PC Mark 

(h)

Redmi 4 Prime

5.0'/1080p

4,100

10:10

16:15

8:34

Galaxy J7 Prime

5.5" / 1080p

3,300

14:10

9:07

Galaxy J5 Prime

720p / "5.0

2,400

16:30

-

9:14

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

12:50

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

Xperia XA Ultra

6.0" / 1080p

2,700

8:50

8:00

Huawei P9 Lite

5.2" / 1080p

3,000

11:06

11:30

Galaxy C5

5.2" / 1080p

2,600

8:20

9:00

بدون شک باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان فهمید که باتری ردمی ۴ پرایم یکی از نقاط قوت آن است.

جمع‌بندی

ردمی ۴ پرایم باتوجه‌به رده‌ی قیمتی خود یک گوشی عالی است و به سختی می‌توان گوشی با قیمت ۷۰۰ هزار تومان را یافت که بهتر از آن باشد؛ باتری با شارژدهی فوق‌العاده، صفحه‌نمایش باکیفیت و البته کیفیت ساخت عالی که کمتر در این قیمت شاهد آن هستیم.

ردمی 4 پرایم / redmi 4 prime

شیائومی قبلا نیز نشان داده است که گوشی‌های با قیمت مناسب و قدرتمند تولید می‌کند و ردمی ۴ پرایم هم یک نمونه موفق از همین سیاست شرکت چینی است. اگر به‌دنبال گوشی هوشمند قدرتمند با قیمت بسیار مناسب هستید، قطعا ردمی ۴ پرایم به‌راحتی می‌تواند انتظارات شما را از یک گوشی هوشمند برآورده کند.

ردمی ۴ پرایم را می‌توانید با قیمت حدودی ۷۰۰ هزار تومان از شیرازمارکت خریداری کنید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت گوشی از بخش دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید؛ کاربران در این بخش به انواع گوشی سامسونگ، اپل، هواوی،‌ نوکیا و دیگر برندها دسترسی خواهند داشت.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  • بدنه‌ی باکیفیت
  • باتری با شارژدهی عالی
  • صفحه‌نمایش خوب
  • بازده خوب پردازنده نسبت به رده قیمتی
  • ارزش خرید بالا

نکات منفی

  • عامه پسند نبودن رابط کاربری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات