آیفون های اپل و ابهاماتی که درباره عرضه آن ها در بازار ایران وجود دارد

یک‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
همزمان با اجرا طرح رجیستری گوشی‌های موبایل در بازار، دو فروشگاه بزرگ عرضه کننده‌ی آیفون در تهران پلمب شد و این موضوع باعث بروز نابسامانی‌هایی در بازار شد. با زومیت همراه باشید تا به موضوع برچیده شدن آیفون‌های اپل در بازار بپردازیم.
تبلیغات

اجرای طرح رجیستری که قرار بود از اول مرداد ماه امسال اجرایی شود، همچنان با ابهامات بسیاری در‌باره‌ی نحوه‌ی اجرای آن، تکلیف گوشی‌های دست مردم، فروشگاه‌ها، گوشی‌های مسافری، چگونگی تشخیص گوشی‌های قاچاق، افزایش قیمت گوشی، چگونگی اطلاع‌رسانی، هزینه‌‌ی رجیستری هر گوشی و اینکه چه محصولاتی را شامل می‌شود، همراه است. اما در این بین، نگرانی‌های بسیاری درباره‌ی آیفون و اینکه چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و آیا این برند محبوب از بازار جمع می‌شود یا اینکه تصمیم دیگری درباره‌ی آن گرفته می‌شود، وجود دارد.

چند روز پیش دو فروشگاه بزرگ عرضه کننده گوشی‌های آیفون در بازار پلمب شد، این موضوع باعث شد تا فروشگاه‌های کوچک بازار نیز اقدام به جمع آوری گوشی‌های آیفون از سطح بازار کنند حتی فروشگاه‌های اینترنتی هم از عرضه‌ی آیفون‌ خودداری کرده‌اند.

بر این اساس شائبه‌هایی درباره بالا رفتن قیمت گوشی‌های آیفون وجود داشت، کما اینکه در این شرایط عده‌ای سودجو هم از این موقعیت سوءاستفاده کرده و گوشی‌‌های آیفون را با قیمتی بالاتر از حد معمول در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

بر این اساس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پلمب شدن فروشگاه اپل ارتباطی به طرح رجیستری ندارد.

عبدالمجید اجتهادی، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات نیز دیروز اعلام کرد که در این طرح اصلا نیازی به جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق نیست زیرا این گوشی‌ها با اجرای طرح دیگر نمی‌توانند از اپراتورهای تلفن همراه خدمات بگیرند.

اجتهادی علت پلمب شدن فروشگاه را این‌گونه توضیح داد: هرگاه در مغازه یا انبار، کالای قاچاق وجود داشته باشد طبق ماده ۴۱ قانون، آن محل باید پلمب شود؛ بنابراین در ارتباط با پلمب شدن فروشگاه اپل نیز امکان دارد مراجع نظارتی مثل پلیس با کالای قاچاق مواجه شدند و مبادرت به پلمب محل کردند.

البته وی به این موضوع نیز اشاره کرد که همه گوشی‌های اپل موجود در بازار، قاچاق نیستند؛ به‌عنوان مثال پرونده‌هایی داشتیم که گوشی اپل، به‌صورت قانونی و برگه سبز گمرک وارد شده است بنابراین همه گوشی‌های اپل قاچاق نیست.

بااین‎حال گفته می‌شود که از چند سال پیش، فروش آیفون با برچسب گارانتی دو شرکت که در وزارت صنعت و معدن و تجارت به ثبت رسیده، قانونی بوده درغیر این‌ صورت کالای موردنظر قاچاق شناخته می‌شد، اما از چند ماه پیش برچسب‌های تقلبی این شرکت‌ها در بازار منتشر شد و تقریبا همه گوشی‌هایی که به شکل غیرقانونی هم وارد کشور شده بودند، با این برچسب‌ها به فروش می‌رسید؛ اما همزمان با اجرای طرح رجیستری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و تعزیرات حکومتی وارد عمل شده و این دو فروشگاه را در سطح تهران پلمپ کرده‌اند.

 این موضوع که موجبات نگرانی فروشندگان را فراهم کرده بود، باعث شد که گوشی‌های آیفون از بازار جمع شود، اما از دیروز دوباره گوشی‌های آیفون با نرخی بالاتر از معمول عرضه شد و همچنان قیمت گوشی آیفون با نوسان همراه است و به گفته‌ی بازاریان گوشی‌های آیفون چه از سوی عمده‌فروشان و بازاریان و چه مشتریان کمتر معامله می‌شود چرا که هنوز سرنوشت این گوشی مشخص نیست. با این حال فروشگاه‌هایی که در شهرستان‌ها گوشی آیفون عرضه می‌‌کنند یا موجودی ندارند یا تعداد این گوشی‌ها کم است که این موضوع هم موجب افزایش قیمت این گوشی‌ها می‌شود.

بر اساس گزارش بازاریان و نیز فروشگاه‌های اینترنتی، هیچ ابلاغیه رسمی مبنی بر غیرقانونی بودن آیفون به دست اتحادیه اصناف نرسیده، با این حال در برخی از فروشگاه‌های اینترنتی هیچ گوشی آیفونی موجود نیست.

ازآنجا که گوشی آیفون کالای پرطرفداری است و در بازار ایران نیز به محبوبیت زیادی دست یافته، نبود آن از یک سو برای مشتری و از سوی دیگر برای کسانی که در زمینه واردات و عرضه آن فعالیت می‌کنند تاثیرگذار است.

با این حال همه کسانی که در زمینه واردات و عرضه محصولات اپل فعالیت می‌کنند اجرای طرح رجیستری را در صورتی که راهکار مناسب و درستی برای واردات این محصول ارائه شود، لازم و ضروری می‌دانند چرا که برای واردات این محصول تاکنون ضرر و زیان بسیاری متحمل شده‌اند.

به گفته فعالان بازار، ۹۰ درصد آیفون‌ها از کشور امارات به بازار ایران وارد می‌شود، بنابراین قیمت این کالا همانند طلا روزانه تغییر می‌کند و از آنجا که واردات گوشی به بازار ایران پروسه‌ای طولانی دارد، واردکنندگان این محصول معمولا ضرر و زیان زیادی را متحمل می‌شوند.

با همه‌ی این‌ها هنوز سرنوشت آیفون در بازار ایران مشخص نیست و با توجه به ضرب‌العجلی که برای احداث نمایندگی این برند در ایران تعیین کرده‌اند هنوز مشخص نیست که گوشی‌های آیفون توسط نهاد خاصی قرار است به ایران وارد شود یا اینکه باید با محصولات اپل در بازار خداحافظی کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات