آیا آیفون از بازار موبایل ایران جمع می‌شود؛ ستاد مبارزه با قاچاق کالا شفاف سازی کند

سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
طی چند روز گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که آیفون‌های اپل پس از اجرای طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از بازار جمع می‌شوند. در این خبر آمده بود که در صورت تاسیس نشدن نمایندگی محصولات اپل در ایران تا پیش از اجرای طرح رجیستری موبایل، گوشی‌های آیفون از بازار جمع خواهد شد. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به موضوع مطرح شده درباره آیفون‌های اپل پس از اجرای طرح رجیستری موبایل در ایران داشته باشیم.
تبلیغات

موضوع اجرای مجدد طرح رجیستری گوشی‌های موبایل از سال گذشته مطرح شد و این روزها اخبار زیادی درباره‌ی اجرای آن منتشر می‌شود و از اجرای آن از اوایل مرداد ماه جاری حکایت دارد. یکی از موضوعاتی که این روزها داغ است و بیش از پیش به آن پرداخته شده و تقریبا همه کاربران، فروشندگان و حتی نمایندگان را نگران کرده، موضوع جمع‌آوری گوشی‌های آیفون از بازار ایران است. بر این اساس بد نیست موضوع را از نگاه دیگری بررسی کنیم.

جمع آوری محصولات برند محبوبی مانند آیفون از بازار موبایل، ادعای بزرگی است که چند سوال و ابهام در پی دارد:

۱- ستاد مبارزه با قاچاق کالا با کدام نیروی اجرایی قادر است از بازاری که سالانه بیش از ۱۵ میلیون گوشی در آن به فروش می‌رسد، یک برند را جمع آوری کند؟

۲- در صورتی که بپذیریم ستاد مبارزه با قاچاق دارای نیروی اجرایی، انگیزه و قدرت جمع آوری یک نمونه کالای قاچاق، آن هم از نوع محبوبش در بازار است، چطور این همه سال خسارات ناشی از قاچاق کالا در تمام زمینه‌ها نه تنها به بازار موبایل؛ بلکه به خریداران و فعالان بازار تحمیل شده است؟

۳- زمان اعلام شده برای آغاز طرح رجیستری اول مرداد ماه است. از چند روز پیش هم اعلام شده که طرح رجیستری اجرا می‌شود. آیا این زمان، مهلت مناسبی برای تاسیس نمایندگی اپل در ایران است؟ آیا با توجه به محبوب بودن این برند در ایران، مسئولانی که ضرب الاجل تعیین کرده‌اند، به فکر برطرف کردن نیاز داخلی و سازوکار مناسب برای ایجاد نمایندگی اپل بوده‌اند؟

۴- شفاف سازی و پاسخگویی وظیفه مسوولان مساله‌ی مهم دیگر است. آیا ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره طرح رجیستری و جزییات آن به اندازه کافی شفاف سازی کرده‌ند؟ آیا به وظیفه خود مبنی بر پاسخگو بودن عمل کرده‌اند؟ این ستاد بدون شفاف سازی، به کلی گویی بسنده کرده و از همین روست که مردم امروز سرگردان هستند که اگر هفته آینده بخواهند آیفون بخرند، آیا آیفون در بازار موجود است یا نه؟ این سوال فروشنده‌ها هم است که حالا باید با موجودی انبار خود چه کنند؟

به نظر می‌رسد طرح ستاد مبارزه با قاچاق کالا این بار هم مانند بسیاری از طرح‌های دیگر که نه تنها به حذف قاچاق کمک نکرد، بلکه بیشتر به هرج ومرج در بازار دامن زده و به بیراهه رفته باشد. از اعتراضات و مخالفت‌های مسوولان هم مشخص است که این ستاد تکروی کرده است. یکی از معترضان و مخالفان رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی است. دیگری رییس اتحادیه فناوران رایانه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات