فایرفاکس محتوای غیر ضرروی فلش را مسدود می‌کند

جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی موزیلا اعلام کرده که مرورگر فایرفاکس این شرکت به زودی محتوای غیرضروری و خاصی را که مبتنی بر فلش (Adobe Flash) هستند مسدود خواهد کرد. این تصمیم از شهریور ماه امسال، اجرایی خواهد شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ظاهرا روزهای اینترنت مملو از محتوای فلش به زودی به پایان می‌رسند. کمپانی موزیلا دیروز در پستی اعلام کرد که با آغاز شهریور ماه (آگوست ۲۰۱۶)، مرورگر فایرفاکس شروع به مسدود کردن محتوای غیرقابل رویت و خاصی می‌کند که همگی مبتنی بر فلش بوده و ارتباطی با  تجربه‌ی کاربری ندارند. توسعه دهندگاه می‌تواند محتوای مسدود شده‌ی فلش را با HTML جایگزین کنند. برای اطمینان از سازگاری با وبسایت‌ها روند مسدود سازی محتوای فلش قدم به قدم افزایش می‌یابد، اما به مرور کلیه‌ی محتوای فلش مسدود خواهد شد.

در ادامه و در سال جاری، موزیلا مانع استفاده از فلش برای تهیه‌ی آمار مشاهده‌ی تبلیغات شد. این مورد، روشی برای سنجش میزان بازدید تبلیغات است. موزیلا می‌گوید که با مسدود کردن این مورد، عملکرد فایرفاکس و عمر باتری دستگاه بهبود خواهد یافت. این کمپانی همچنین تاکید کرد تبلیغ‌کننده‌هایی که از فلش برای سنجش میزان مشاهده‌ی تبلیغات خود استفاده می‌کنند، باید هرچه سریع‌تر به یک API مبتنی بر HTML به نام Intersection Observer مهاجرت کنند.

اما تلاش موزیلا برای متوقف کردن فلش در فایرفاکس به همین‌جا ختم نمی‌شود. این کمپانی در سال ۲۰۱۷ یک ویژگی click to play را هم به مرورگر خود می‌افزاید که موجب جلوگیری از اجرای اتوماتیک تمامی محتوای فلش می‌شود. بنابراین وبسایت‌هایی که برای بازی‌ها یا ویدیوهای خود از فلش یا سیلورلایت (SilverLight) استفاده می‌کنند، باید هرچه سریع‌تر به فناوری HTML مهاجرت کنند. فایرفاکس در حال حاضر از Google Widevine و Adobe Primetime برای پخش ویدیو پشتیبانی می‌کند.

Adobe flash

کاهش استفاده از ادوبی فلش در اینترنت، بخشی از یک حرکت جهانی است که هدف نهایی آن کاهش میزان استفاده از پلاگین‌های مرورگرها و امن‌تر کردن شبکه‌ی جهانی وب برای کاربران است. پلاگین‌ها که ادوبی فلش یکی از معروف‌ترین‌هایشان است، علاوه بر ایجاد مشکلاتی همچون ناپایداری و اختلال در عملکرد مرورگر، همواره هدف حمله‌ی هکرها قرار می‌گیرند. حرکت جمعی به سوی HTML 5 موجب کاهش نیاز به فلش می‌شود.

در طی سالیان گذشته، فایرفاکس از API های مخصوص وب استفاده کرده تا برای قابلیت‌هایی که تنها توسط پلاگین‌ها ارائه می‌شدند جایگزینی ایجاد کند. از جمله این موارد می‌توان به پخش ویدیو و صدا، قابلیت‌های استریمینگ، ادغام کلیپ‌بورد، گرافیک‌های سریع دوبعدی و سه‌بعدی، WebSocket networking و دسترسی به میکروفن و دوربین (وب‌کم) دستگاه اشاره کرد. از زمانی که وب‌سایت‌ها شروع به مهاجرت از فلش به تکنولوژی‌های مبتنی بر وب کرده‌اند، میزان مشکلات پلاگین‌ها در فایرفاکس نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

با توجه به نموداری که توسط موزیلا تهیه شده است، تا زمان کوچ گوگل در پخش ویدیوهای یوتیوب از فلش به HTML 5، میزان کرش پلاگین‌های مرورگر فایرفاکس دائما در حال افزایش بوده است. میزان کرش‌ها پس از روی آوردن فیسبوک به HTML 5 برای پخش ویدیوها با کاهش بیشتری نیز روبرو شده است. اما این نمودار هنوز نقاط پستی و بلندی زیادی دارد، چرا که بسیاری از وبسایت‌های دیگر هنوز برای کارهایی همچون پخش ویدیو، تبلیغات، بازی و سایر محتوای مبتنی بر وب، اصرار به استفاده از ادوبی فلش دارند.

موزیلا اعلام کرده تا زمانی که فلش کاملا از اینترنت حذف شود، با کمپانی ادوبی همکاری می‌کند تا بهترین تجربه‌ی کار با فلش را برای کاربران مرورگر خود ایجاد کند. این تلاش‌های مشترک، موجب پخش باکیفیت‌تر و رندر سریع‌تر محتوای فلش و ارتقای قابلیت SandBoxing (مکانیزمی امنیتی برای اجرای پلاگین‌ها در فضایی ایزوله) شده است. زمانی هم که موزیلا از مارس سال ۲۰۱۷ پشتیبانی از پلاگین‌های NPAPI را قطع کند، فلش همچنان توسط این کمپانی و از طریق یک پلاگین پشتیبانی خواهد شد. این امر زمانی آغاز خواهد شد که موزیلا بیلد ESR بعدی فایرفاکس را که از پلاگین‌های خاصی همچون جاوا، سیلورلایت و ... پشتیبانی می‌کند منتشر کند.

کمپانی گوگل نیز در ژوئن سال گذشته ویژگی جدیدی را برای مرورگر کروم خود معرفی کرد که محتوای غیرضروری فلش یک سایت را متوقف می‌کند. مایکروسافت نیز به محض ارائه‌ی آپدیت سالانه‌ی ویندوز ۱۰ در ماه بعد، ویژگی مشابهی را به مرورگر اج خود خواهد افزود. طبق اعلام مایکروسافت، این قابلیت جدید به طرز کاملا خودکار و هوشمندانه‌ای محتوای فلش غیرضروری یک وبسایت را متوقف می‌کند.

با توجه به این روند، به نظر می‌رسد که مرورگر فایرفاکس نیز از سال آینده کنترل کاملی بر روی تمامی محتوای فلش خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات