بررسی موتو زد موتورولا

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
موتو زد (Moto Z) به گفته‌ی لنوو باریک ترین گوشی هوشمند پرچم‌دار است اما آن چه که باعث تفاوت آن می‌شود مادها یا همان ماژول‌های در نظر گرفته شده برای این گوشی است.
تبلیغات

موتورولا که اولین سازنده‌ی گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود سابقه‌ای دیرینه در این صنعت دارد اما سال‌های گذشته برای این برند به خوبی سپری نشده و لنوو با خرید آن به‌نظر می‌رسد قصد دارد تا برند قدرتمند سال‌های نه چندان دور را بار دیگر زنده کند.

موتورولا که حالا به نوعی باید آن را لنوو خطاب کنیم، با کنار گذاشت گوشی‌های سری ایکس به سراغ سری Z رفت تا تغییرات زیادی در زبان طراحی محصولات خود ایجاد کند. گوشی باریک ۵.۲ میلی‌متری موتو زد بنابر ادعای لنوو باریک‌ترین پرچم‌دار حاضر در بازار است و البته این موضوع باعث شده تا که شاهد حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا نیز باشیم. البته داستان سری زد چیزی جز مادهای این گوشی‌های هوشمند نیست و البته تمام ماجرا نیز به مادها ختم نمی‌شود.

نسخه ۶۴ گیگابایتی موتو زد با قیمت ۲,۳۵۰,۰۰۰ تومان با گارانتی هماتلکام به فروش می‌رسد.

بررسی ویدیویی

 

طراحی

لنوو با تصاحب موتورولا به نوعی به‌نظر می‌رسد در تغییرات طراحی و کنار گذاشتن زبان طراحی سری ایکس تأثیر گذار بوده است. موتو زد با ضخامت ۵.۲ میلی‌متری بسیار باریک است و حسی بسیار خوب در دست به شما می‌دهد. البته برآمدگی بسیار زیاد دوربین به زیبایی آن تا حدودی لطمه زده است. باتوجه‌به کم بودن ایرادات بهتر است ابتدا از این موارد شروع کنیم. علاوه بر برآمدگی دوربین مورد دیگر حاشیه‌‌ی پایین نمایشگر موتو زد است. این حاشیه بسیار زیاد است و وقتی دکمه‌های ناوبری نیز روشن می‌شوند حاشیه‌ها به‌خصوص در زمان کار با اپلیکیشن‌ها بسیار بیشتر نیز دیده می‌شوند.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

اما برآمدگی دوربین و حاشیه‌های پایین صفحه‌نمایش هر دو دلیل خاضی نیز دارند. موتورولا برای امکان استفاده از ماژول‌ها علاوه بر بیشتر کردن طول گوشی نیاز به برآمدگی دوربین نیز دارد تا محلی برای تکیه زدن ماژول‌ها وجود داشته باشد. اما نکته‌ای که برای آن توجیهی وجود ندارد استفاده از حسگر مربعی شکل اثر انگشت است که ظاهر گوشی را کمی تحت تأثیر قرار داده است. همچنین این بخش فقط حسگر بوده و دکمه‌ی هوم نیست هر چند ممکن است تا مدت طولانی به اشتباه آن را فشار دهید تا به صفحه‌ی هوم برگردید. البته این حسگر اثر انگشت بسیار سریع بوده و کافی است انگشت خود را روی حسگر قرار دهید تا قفل گوشی به سرعت باز شود. همچنین موتورولا ویژگی را تدارک دیده است که به هنگام روشن بودن صفحه‌نمایش گوشی با گذاشتن انگشت خود روی این حسگر می‌توانید گوشی را به حالت اسلیپ ببرید.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

اما حالا که ایرادات را از سر راه برداشتیم به سراغ مزایای این طراحی می‌رویم که بسیار زیاد هستند. بدنه‌ی باریک با فریم فلزی بسیار خوش ساخت و استفاده از پوشش 2.5D باعث شده است تا به هنگام در دست گرفتن گوشی حسی بسیار عالی داشته باشید. همچنین این ضخامت کم باعث شده تا اضافه شدن ماژول‌ها باعث نامطلوب شدن ضخامت دستگاه نشود. جنس قاب پشتی گوشی نیز فلزی است و تنها نوارهای پلاستیکی در بالا و پایین این بخش برای بهبود آنتن‌دهی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

به‌علاوه پین‌هایی که برای اتصال ماژول‌ها در نظر گرفته شده است، ظاهر بدی ندارند و موتورولا آن‌ها را طوری طراحی کرده است که حتی بدون استفاده از ماژول‌ها نیز زیبایی گوشی لطمه نخورد. اما ضخامت کم گوشی باعث شده تا موتورولا مجبور به فدا کردن جک ۳.۵ میلی‌متری صدا شود. بااین‌حال موتورولا تبدیلی در جعبه‌ی گوشی برای اتصال هدفون و تبدیل پورت یو‌اس‌بی نوع سی به جک ۳.۵ میلی‌متری صدا قرار داده است تا به نوعی کاربر را مجاب کند که ضخامت کم دستگاه به قیمت از دست رفتن کارایی بدست نیامده است. هر چند ترجیح ما این بود که ضخامت بیشتر شده تا علاوه بر بازگشت جک ۳.۵ میلی‌متری صدا شاهد باتری با حجم بیشتری نیز باشیم اما نمی‌توان منکر این قضیه نیز بود که این ضخامت بسیار کم باعث شده تا گوشی مجلل‌تر و زیباتر به‌نظر برسد.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

دکمه های تنظیم صدا و پاور نیز در فریم سمت راست گوشی و در بالای دکمه‌ی پاور قرار دارند. دکمه‌های پاور و تنظیم حجم صدا همگی ابعاد یکسانی دارند و این موضوع ممکن است مدتی برای عادت کردن از شما زمان ببرد. اما کیفیت دکمه‌ها بسیار عالی است و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را کلیک کرد. 

در حالت کلی شاید به‌نظر برسد که ایرادات طراحی بیشتر از مزیت‌های آن است اما ایرادات نسبتا ریز هستند و به غیر از حاشیه‌ی زیاد پایین صفحه‌نمایش بقیه موارد را می‌توان نادیده گرفت اما تجربه و حسی که گوشی به شما می‌دهد، بسیار عالی و در حد بهترین‌های بازار است. همچنین ویژگی جذاب اضافه کردن ماژول‌ها بخشی است که هر کسی را وسوسه می‌کند. درحال‌حاضر البته به‌نظر می‌رسد ماژول کاور و باتری بهترین ماژول‌ها و جذاب‌ترین آن‌ها هستند اما آینده می‌تواند برای این گوشی روشن باشد. همچنین امکان تغییر ظاهر گوشی تنها با اضافه کردن یک ماژول ایده‌ای است که برای علاقمندان به فناوری‌های روز بسیار جذاب خواهد بود. 

مادها

موتورولا موتو زد / motorola moto z

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید موتو زد برای علاقمندان به این گوشی‌ ماژول‌های آن باشد. در گذشته و در ال‌جی جی ۵  نیز شاهد طراحی ماژولار بودیم اما علاوه بر کم بودن ماژول‌ها، برای تعویض آن‌ها باید گوشی را خاموش کرده و سپس ماژول جدید را جا می‌زدید. اما موتورولا روش جدید را پیش رو گرفته که کاربردی‌تر نیز هست. پین‌های پشت گوشی حالت آهنربایی دارندو تنها کافی است به این پین‌ها ماژولی را متصل کنید تا به‌راحتی شناخته شده و آماده به کار باشد.

قاب پشتی

موتورولا موتو زد / motorola moto z

شاید بهترین و جذاب‌ترین ماژول موتو زد درحال‌حاضر مادی باشد که به‌عنوان قاب پشتی گوشی به فروش می‌رسد. کافی است یکی از مادها را تهیه کرده و به پشت گوشی بچسبانید تا آهنربای قوی تعبیه شده آن را محکم در پشت گوشی نگه دارد. این مادها در جنس‌های مختلف از جمله پلاستیک طرح چوب و چرمی ارائه می‌شوند و می‌توان با آن‌ها به سرعت ظاهری جدید به گوشی بخشید. همچنین با اضافه شدن این ماد علاوه بر رفع برآمدگی دوربین، گوشی خوش دست‌تر نیز می‌شود. از طرفی ضخامت بسیار کم گوشی نیز باعث شده تا اضافه شدن ماد باعث ضخیم شدن گوشی نشود.

پک باتری تومی

در جعبه‌ی گوشی ارائه شده در ایران، موتورولا پک باتری را به‌عنوان ماد برای گوشی در نظر گرفته است که بسیار کاربردی است. باتری موتو زد با حجم ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی اندکی کمتر از مقدار مطلوب است اما ماد باتری که حجم ۲۲۲۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد می‌تواند این حجم را به نزدیک ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت نیز برساند که رقمی بسیار عالی است.

این ماد با اضافه شدن به گوشی باعث افزایش وزن آن می‌شود اما وزن گوشی همچنان قابل تحمل بوده و می‌توان آن را به‌راحتی حمل کرد. توجه داشته باشید که ماد باتری درگاه شارژ نداشته و به‌صورت هم‌زمان با گوشی شما و به هنگام اتصال گوشی به شارژر، شارژ می‌شود. همچنین این پک می‌تواند باتری گوشی را از صفر تا ۶۰ درصد شارژ کند.

اسپیکر JBL

شرکت JBL اسپیکری به‌صورت ماد برای موتو زد تدارک دیده است که می‌توان آن را به پشت گوشی متصل کرده و صدای خروجی از اسپیکر خود گوشی را از این ماد دریافت کرد. ماد اسپیکر دارای پایه‌ای برای تکیه به آن است تا بتوانید به‌راحتی آن را روی میز قرار داده و بدون آسیب رسیدن به کیفیت صدا به آن گوش دهید. جی‌بی‌ال مدعی است باتری تعبیه شده در خود اسپیکر می‌تواند ۱۰ ساعت به پخش موزیک ادامه دهد و پس آن به استفاده از باتری گوشی خواهد پرداخت. همچنین برخلاف پک باتری این ماد را با پورت یو‌اس‌بی نوع سی می‌توان به‌صورت مجزا شارژ کرد.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

کیفیت صدای خروجی از این اسپیکر و حجم آن نیز بسیار عالی است و عملکرد اسپیکر در حد اسپیکرهای بلوتوث باکیفیت است. اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که هنگام استفاده از این ماد، گوشی عملا غیر قابل استفاده می‌شود، چرا که باید آن را روی سطحی قرار دهید، به این دلیل ممکن است اسپیکرهای بلوتوث در زمینه‌ی صدا گزینه‌های بهتری باشند.

پروژکتور Insta-Share

یکی از جذاب‌ترین مادها، پروژکتور Insta-Share است که می‌تواند تصویر خروجی ۷۰ اینچی با رزولوشن ۴۸۰ در ۸۵۴ پیکسلی را ارائه دهد. با استفاده از این ماد می‌توان تصویری که روی صفحه‌نمایش گوشی مشاهده می‌شود را روی پرده‌ انداخت.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

این پروژکتور همچنین باتری ۱۱۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نیز دارد که می‌تواند تا یک ساعت پخش ویدئو از پروژکتور را بدون استفاده از باتری گوشی پاسخگو باشد. این پروژکتور برای خنک نگه داشتن دستگاه فن کوچکی نیز دارد و با استفاده از پورت یو‌اس‌بی نوع سی می‌توان از آن خروجی صدا نیز دریافت کرد.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

در حالت کلی این پروژکتور ایده‌ای جالب است که البته مخاطبان محدود و خاصی دارد. در هر صورت رزولوشن پایین تصویر و البته روشنایی نسبتا کم آن مواردی هستند که قبل از خرید این ماد باید در نظر داشته باشید.

دوربین هسلبلاد

موتورولا برای موتو زد علاوه بر دوربین خود گوشی، مادی را با همکاری شرکت نام آشنای هسلبلاد تدارک دیده است که تا ۱۰ برابر زوم اپتیکال را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین این دوربین دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی نیز هست و درواقع خود به‌صورت مجزا یک دوربین است که از صفحه‌نمایش گوشی به‌عنوان منظره‌یاب بهره می‌برد.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

همچنین این ماد مجهز به فلش زنون نیز شده است و تصاویر در فرمت RAW نیز ثبت می‌کند تا بتوانید پس از عکس‌بردای روی تصاویر به دلخواه و سلیقه‌ی خود کار کنید.

ازلحاظ کیفیت تصاویر نیز می‌توان گفت که این دوربین به‌خصوص در محیط‌های با نور کم تصاویر بسیار بهتری از دوربین خود گوشی ثبت می‌کند اما در حالت کلی نباید انتظار کیفیت تصویر دوربین‌های DSLR را از آن داشته باشید.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

این دوربین به‌خصوص در نور کم به هنگام فوکوس دچار سختی زیادی می‌شود و وقت زیادی برای فوکوس کردن نیاز دارد، این موضوع در حالت زوم نیز بیشتر به چشم می‌آید.

نمونه تصاویر ماد هسل بلاد

اسپیکر

برخلاف نسل قبلی پرچمداران موتورولا، در موتو زد اسپیکرهای دوگانه حذف شده‌اند اما اسپیکر تعبیه شده‌ی تک گانه در بخش جلوی گوشی با اسپیکر مکالمات یکپارچه شده تا با وجود از دست دادن اسپیکرهای استریو، محل قرارگیری اسپیکرهای جدید بسیار خوب باشد.

بااین‌حال اسپیکرها کیفیت خوبی دارند و حجم صدا نیز نسبتا خوب است. به‌طور کلی ترجیح می‌دادیم اسپیکری دوگانه در بخش جلوی گوشی ببینیم اما بااین‌حال اسپیکر تعبیه شده هم محل مناسبی دارد و هم کیفیت مناسبی را ارائه می‌دهد.

البته موتورولا در موتو زد اقدام به حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا نیز کرده است اما درون جعبه‌ تبدیلی برای پورت یو‌اس‌بی نوع سی به جک ۳.۵ میلی‌متری وجود دارد. همچنین هدفون قرار داده شده در جعبه‌ی گوشی نیز کیفیت متوسطی دارد و کیفیت صدای خروجی آن در بهترین حالت متوسط است.

صفحه‌نمایش

موتو زد به صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی کواد HD مجهز شده است که از نوع امولد است. همان‌طور که از پنل امولد انتظار داریم رنگ‌ها در این صفحه‌نمایش اشباع بوده و رنگ مشکی نیز عمق بسیار زیادی دارد و باعث جذاب‌تر شدن تصاویر در صفحه‌نمایش می‌شود.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

مشکلی که غالب پنل‌های امولد به غیر از پنل‌های مورد استفاده در پرچمداران سامسونگ با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند روشنایی کم پنل است که دیدن آن را در زیر نور مستقیم خورشید دشوار می‌کند اما این موضوع در موتو زد متفاوت است و روشنایی پنل مورد استفاده بسیار زیاد است و هیچ مشکلی برای دیدن محتوایات صفحه‌نمایش در زیر نور خورشید نخواهید داشت.

نرم‌افزار

نرم‌افزار بخشی تأثیرگذار در تجربه‌ی کاربری است که گاها توسط شرکت‌های سازنده نادیده گرفته می‌شود؛ اما این موضوع در مورد موتورلا هیچ وقت صادق نبوده است. این شرکت به‌طور مشخصی توجه زیادی به گفته‌های خریداران و کاربران داشته و ظاهر اندروید خالص را در رابط کاربری خود حفظ کرده است. البته رابط کاربری موتو زد تنها ازلحاظ ظاهر شبیه به اندروید خالص است و ازلحاظ امکانات موتورولا سعی داشته تا ویژگی‌های کاربردی که اندروید خالص ندارد را به رابط کاربری خود اضافه کند. رابط کاربری این گوشی که مبتنی بر اندروید ۶ است می‌توان گفت ازلحاظ ظاهری کاملا مشابه با اندروید خالص است. 

اسکرین شات موتو زد

مهم‌ترین بخش این ویژگی‌ها در اپلیکیشنی به‌نام Moto دیده می‌شود. در این بخش با استفاده از دستیار صوتی موتو می‌توانید با به زبان آوردن جمله‌ی خاصی دستور صوتی به گوشی خود بدهید. این امکان حتی در حالت اسلیپ نیز کار می‌کند و عملکرد بسیار خوبی در زمینه‌ی تشخیص صدا دارد. همچنین علاوه بر این ویژگی‌ها ژست‌های حرکتی نیز در نظر گرفته شده است تا برای مثال با دوبار تکان شدید گوشی فلش فعال شود یا با دوبار گردش مچ اپلیکیشن دوربین اجرا شود. این ژست‌ها به قدری کاربردی هستند که به‌طور قطع با داشتن موتو زد عادت زیادی به استفاده از آن‌ها خواهید کرد.

این ژست‌ها شامل ۷ عملیات هستند که دو مورد در بالا اشاره شد. بقیه موارد شامل روشن نگه داشتن صفحه‌نمایش به هنگام نگاه کردن به آن، فعال شدن حالت Do Not Disturb زمانی‌که گوشی را از روی پنل صفحه‌نمایش روی میز قرار می‌دهید، برداشتن گوشی برای قطع شدن زنگ تماس و حالت کار با یک دست نیز بسیار کاربردی هستند و باعث شده‌اند علاوه بر ویژگی‌های کاربردی اندروید خالص از ویژگی‌های اضافه و مهمی که موتورولا تداک دیده نیز بهره ببرید.

اسکرین شات موتو زد

نکته‌ی جالب دیگر حسگرهای تعبیه شده در پنل جلوی گوشی است تا تکان دست از روی گوشی، صفحه‌ای به‌صورت سیاه سفید روشن شود تا شما اعلانیه‌ها را مشاهده کنید. البته می‌توانید با این اعلانیه‌ها به‌صورت لمسی ارتباط برقرار کرده و محتویات آن را تماشا یا اعلانیه را پاک کنید. 

در حالت کلی موتورولا رابط کاربری ساده و بسیار زیبایی دارد و یکی از بهترین‌ها در بین گوشی‌های هوشمند است. این سادگی و زیبایی باعث شده تا موتورولا بتواند به سرعت آپدیت‌های ارائه شده برای اندروید را منتشر کند که نکته‌ی مثبت بزرگی به شمار می‌رود.

دوربین

موتو زد به حسگر ۱۳ مگاپیکسلی با f/1.8 مجهز شده است که البته ازلحاظ تعداد پیکسل نسبت به موتو ایکس استایل کاهش یافته است. بااین‌حال گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۷ و آیفون ۷ نشان داده‌اند که تعداد پیکسل‌های حسگر برخلاف تصور هیچ تأثیری روی کیفیت تصویر ندارد. 

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین موتو زد در حالت عادی و خودکار، همانند اندروید خالص است و منوها با سوایپ از طرفین دردسترس شما قرار می‌گیرند. از طرفی امکان تنظیم دستی المان‌ها تأثیرگذار در عکاسی نیز دراختیار شما قرار داده شده که البته تفاوت زیادی با گوشی‌های دیگر نداشته و مواردی چون اکسپوژر، ایزو و دیگر پارامترها را می‌توان تغییر داد.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

تصاویر ثبت شده توسط موتو زد در محیط‌‌ها با نوردهی مناسب بسیار خوب هستند اما در حد بهترین‌ها نیستند. دلیل عقب افتادن از رقبا به رنج داینامیک برمی‌گردد. رنج داینامیک متوسط باعث می‌شود تا موتو زد در مقابل زنگ داینامیک عالی اس ۷ یا آیفون ۷ عقب افتاده و تصاویر رقبا بهتر به‌نظر بیایند.

این اختلاف در محیط‌های کم نور و تاریک نیز بیشتر به چشم می‌خورد. شارپ کردن زیاد باعث از دست رفتن جزئیات شده و سرعت شاتر نیز پایین است. اما پردازش صورت گرفته روی تصاویر بسیار خوب است و نویز آن‌ها را به حداقل می‌رساند. نویز کم تصاویر باعث می‌شود تا به هنگام دیدن عکس‌های ثبت شده در نور کم و بدون زوم کردن از کیفیت آن‌ها لذت ببرید.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

دوربین سلفی موتو زد مجهز به حسگر ۵ مگاپیکسلی به‌همراه فلش شده است؛ تصاویر ثبت شده با این دوربین کیفیت مناسبی دارند و برای علاقه‌مندان به اشتراک‌گذاری تصاویر سلفی در شبکه‌های اجتماعی گزینه‌ی مناسبی هستند.

به‌طور کلی تصاویر ثبت شده کیفیت خوبی دارند اما در حد و اندازه‌ی رقبایی مثل گلکسی اس ۷ یا آیفون ۷ نیست اما اختلاف زیادی نیز با آن‌ها ندارد. در یک جمله می‌توان دوربین موتو زد را بهترین دوربین در بین گوشی‌های موتورولا تا به امروز و یکی از بهترین‌ها در بین ۱۰ گوشی برتر پرچم‌دار سال ۲۰۱۶ دانست.

نمونه تصاویر

بازده و عملکرد

موتو زد مجهز به پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۲۰ شده است که آن را ۴ گیگابایت رم نیز همراهی می‌کند تا با پرچمداری تمام عیار رو‌به‌رو باشیم.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک این گوشی را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTutu 6

Linpack

Single /

Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser /

Metal

CF Bench

v1.3

BaseMark

OS II 

Moto Z

136846

467.38

603.54

37896

24987

4901

3458

65879

1873

Xiaomi Mi5s

134568

465.32

601.25

36478

25648

4896

3345

64359

1867

Xiaomi Mi5s Plus

133451

463.21

599.36

34987

24876

4875

3302

64215

1854

Xperia XZ

124589

446.25

587.36

35698

24569

4856

3256

64589

1852

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

426.63

608.36

34569

23989

4823

2956

63989

1802

Xiaomi Mi 5

122695

475.65

533.65

37896

26859

4896

3485

65847

1899

OnePlus 3

141895

421.36

542.32

38562

27546

4986

3568

66587

1948

Xperia X

72658

130.25

301.28

28659

19858

3589

2235

46589

1214

LG G5

128459

468.343

532.072

37017

26152

4869

3465

65986

1895

HTC 10

132456

401.25

635.36

35264

24589

4568

3569

64589

1823

Huawei P9

95369

360.35

491.23

31589

19026

5401

2956

48963

1901

Galaxy S7 edge

127589

406.49

624.25

34859

24046

4789

3058

65489

1798

همان‌طور که انتظار داشتیم نتایج بنچمارک بسیار بالا بوده و گواه به قدرت بالای گوشی می‌دهند. در استفاده‌ی روزانه نیز رابط کاربری ساده باعث شده تا کمتر لگ یا افت فریمی را شاهد باشیم. علاوه بر استفاده‌های روزانه، انجام بازی‌ حتی از نوع سنگین نیز نمی‌تواند تأثیر بر عملکرد گوشی گذاشته و آن را از پای درآورد.

باتری 

موتورولا برای گوشی موتو زد باتری با حجم نسبتا کم ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعت را در نظر گرفته است که باتوجه‌به صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی کواد HD مقدار کمی است که البته ضخامت کم دستگاه نیز اجازه‌ی استفاده از حجم بیشتر را به موتورولا نداده است.

طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری موتو زد توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ  ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه دوام بیاورد که این مدت زمان متوسطی است. به‌علاوه موتو زد می‌تواند تا ۶ ساعت و ۵۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند که زمان نسبتا ضعیفی به شمار می‌رود.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

البته این معیارها به‌عنوان بنچمارک هستند و تجربه‌ی روزانه عملکرد بهتری را نشان می‌دهد. برای بسیاری مهم است که بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه روز باتری گوشی پاسخگو بوده یا خیر، چند ساعت صفحه‌نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه‌نمایش بخش Screen On Time در تظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به‌معنای مدت زمان شارژدهی باتری نیست بلکه نشان می‌دهد که در مدت رسیدن شارژ باتری از صد به صفر چند ساعت صفحه‌نمایش روشن بوده است.

مدت زمان SOT در موتو زد در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۳ ساعت به‌صورت منظم بود. در مدت این ۳ ساعت در حدود ۱ ساعت به تماشای ویدئو نشسته‌ایم، در حدود یک ساعت و نیم به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداخته‌‌ایم و نیم ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. این استفاده یک استفاده‌ی نیمه‌سنگین به حساب می‌آید و که در این استفاده موتو زد نمی تواند یک روز را شارژدهی کند. به این منظور باتوجه‌به شارژدهی نسبتا نامناسب باتری، ماد تومی در نظر گرفته شده یک گزینه عالی و حتی ضروری است.

شارژدهی باتری یکی از نقاط ضعف موتو زد است که البته ماژول باتری تعبیه شده در جعبه‌ی گوشی می‌تواند تا حدودی این ضعف را پوشش دهد.

جمع‌بندی

موتو زد موتورولا یک گوشی بسیار زیبا و خوش دست است که البته بدون مادهای خود جذابیتش کاهش پیدا می‌کند. اما کافی است تنها ماد قاب پشتی گوشی را اضافه کنید تا موتو زد به یک گوشی زیبا و خوش دست تبدیل شود که می‌تواند نظر هر کسی را به خود جلب کند. البته از حاشیه‌های زیاد پایین گوشی و حسگر مربع شکل اثر انگشت نیز نمی‌توان به‌سادگی گذشت چرا که به زیبایی گوشی لطمه زده‌اند. دوربین متوسط و شارژدهی ضعیف باتری مواردی هستند که از نقاط ضعف گوشی به حساب می‌آیند.

موتورولا موتو زد / motorola moto z

درکنار همه‌ی ویژگی‌های جذاب و زیبایی گوشی از پتانسیلی که مادها دراختیار کاربران می‌گذارند نیز نباید صرف‌نظر کرد. در حالت کلی موتو زد بهترین گوشی ماژولار است که مادهای آن به غیر از ماد باتری و ماد پوشش پشت گوشی چندان جذاب نیستند اما ایده‌ی توسعه‌دهندگان در آینده می‌تواند این ایده را بهتر نیز بکند.

نسخه ۶۴ گیگابایتی موتو زد با قیمت ۲٫۳۵۰٫۰۰۰ تومان با گارانتی هماتلکام به فروش می‌رسد.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت عالی
  • صفحه‌نمایش با کیفیت
  • گوشی قوی با مشخصات قدرتمند
  • پتانسیل بسیار زیاد ماژول‌ها
  • بهترین گوشی ماژولار در بازار

نکات منفی

  • لک پذیر بودن قاب پشتی
  • نبود جک ۳.۵ میلی‌متری صدا
  • کاربردی نبودن اکثر مادها
  • حاشیه‌ی زیاد پایین نمایشگر
  • شارژدهی ضعیف باتری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات